In de winter fietsen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Smudge

In de winter fietsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 13:53

Door een operatie / blessure mag ik komende winter even niet auto rijden en moet ik dus met de fiets naar de paarden.

Vind ik niet erg, fietsen is fijn en ik geniet stiekem wel van die koude, frisse lucht en de gezellige rookwolkjes uit mijn mond. Bovendien wil ik wat vaker de fiets gaan pakken, goedkoper, beter voor het milieu en gezonder voor mezelf.

Maar hoe fiets je nu lekker warm én veilig in de winter?

Ik heb een oma fiets en een bakfiets, maar de paarden staan natuurlijk achteraf en geen idee of daar in de winter ook gestrooid word op die paden, het zijn nogal boeren weggetjes met vooral tractor verkeer e.d. Met de auto rijdt ik namelijk een hele andere route.

Dus: doorgewinterde fietsende bokkers, hoe doen jullie dat?
En zou het fijner zijn om met de bakfiets of met een oma fiets te rijden in de winter als het gevroren heeft?

KarmaChansy

Re: In de winter fietsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 14:17

ik fiets altijd op een oma fiets, in NL ook. Probleem is als je met een bak fiets om gaat ga je gelijk goed om :P ik weet niet hoe stabiel die liggen? Hier in zweden heb ik ook een oma fiets en dat is goed te doen met sneeuw

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 14:20

Ik denk dat je het best met een oma fiets kan fietsen omdat je dan makkelijker je evenwicht kan bewaren wanneer je bijna uitglijd ofso;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 14:38

Sowieso goede verlichting die van ver óók te zien is. Zelf heb ik destijds ook een hesje, zo'n gele, om gehad. Verder een goed ademende jas en beter mee verlegen dan om verlegen qua regenkleding etc.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 14:46

Je kan speciale winterbanden bij de fietsenmaker kopen, dan heb je meer grip met sneeuw en glad weer. Verder goede winddichte en isolerende, maar toch ademende kleding aan. Liever goed investeren in goede handschoenen, muts, jas etc dan elke keer verkleumd ergens aankomen.

Verlichting vind ik idd ook een goede tip! Het is in de winter snel donker en vooral op landweggetjes ben je als fietser slecht te zien. Draag een hesje met reflecterende strepen, zorg voor goede verlichting op je fiets :j

Smudge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 14:57

Goede verlichting heb ik inderdaad. :j

Mij leek een bakfiets juist veiliger, omdat ik een 3 wieler heb, voor dus 2 wielen, onder mij één.

Maak me dan ook de grootste zorgen om de wegen die glad kunnen worden.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 15:02

Broodzakjes om je voeten, om je voeten warm te houden :)

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 16:24

Jeej voor goede verlichting :j Ook zonder winter trouwens...

Ik fiets zelf vooral in de stad, komt dus voornamelijk fietspaden en wegen tegen die redelijk goed worden schoongemaakt. Een vriend van me moet wat verder fietsen voor zijn werk en hij gebruikt in de winter banden met spikes. Zoiets b.v.:

http://www.bol.com/nl/p/schwalbe-snow-s ... 47037/?s2a

Is hij erg over te spreken :j

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 16:30

Ikzelf vind de bakfiets altijd wat zwaarder trappen en zou zelf kiezen voor een omafiets. Zeker als je wat verder moet fietsen. Wel kun je in de bakfiets natuurlijk veel meer spullen meenemen.
Verlichting en goede kleding en handschoenen is het belangrijkste inderdaad.

Smudge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 18:02

BartVB schreef:
Jeej voor goede verlichting :j Ook zonder winter trouwens...

Ik fiets zelf vooral in de stad, komt dus voornamelijk fietspaden en wegen tegen die redelijk goed worden schoongemaakt. Een vriend van me moet wat verder fietsen voor zijn werk en hij gebruikt in de winter banden met spikes. Zoiets b.v.:

http://www.bol.com/nl/p/schwalbe-snow-s ... 47037/?s2a

Is hij erg over te spreken :j

Mag je zomaar met spike banden overal fietsen?
Heb even gegoogled trouwens, maar winterbanden schijnen alleen te helpen als je in de sneeuw fietst, niet als het echt glad is. :(

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 18:10

Oh dat is stom, had begrepen dat ze ook hielpen bij glad weer. -O-
Maar wie wil jou controleren op spike banden dan? Geloof niet dat die banden erg veel kwaad kunnen hier hoor op de fietspaden.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 17:00

Ik fietste juist met de driewieler bakfiets als het glad was. Iedereen aan het glibberen, maar met de bakfiets bleef je in ieder geval rechtop, ideaal dus :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 18:14

Handig die banden met spikes! Ik las ook ooit eens dat je tiewraps om je band kan doen voor grip. Zelf nog nooit geprobeerd, dus geen idee of het echt werkt.

Een bakfiets lijkt mij stabieler bij glad weer. Nadeel natuurlijk dat het wel zwaarder fietst.