Fijne baan, maar toch gebrek aan motivatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Fijne baan, maar toch gebrek aan motivatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 20:24

Ik heb sinds iets meer dan een jaar een fijne baan als onderzoeker aan een universiteit, maar ik merk nou al een dik halfjaar dat ik er steeds minder plezier in heb.

In het begin was het nog allemaal nieuw en vond ik het leuk, maar nu zijn er een hoop dingen waar ik me aan erger. Zo heb ik nooit duidelijk afgelijnde taken en vind ik het daardoor erg moeilijk om mijn dagen in te delen. Ook heb ik nooit het gevoel dat ik 'goed' gewerkt heb of klaar ben met mijn werk als ik naar huis ga. Het kost me erg veel moeite om me te concentreren en ik heb dagen dat ik echt niks gedaan krijg.

De baan is niet saai, want ik werk aan best veel projecten dus ik kan afwisselen als ik wil. Ik heb een best fijn werkschema en de verlofregeling is heel soepel. Ik moet wel een eindje reizen voor ik er ben (1u15min) maar dat heeft me vroeger nooit gestoord.
En toch kom ik steeds moe en lastig thuis, ik kan me niet meer zo in mijn werk vastbijten als ik in de eerste 6 maanden kon.

Mankeer ik nou iets? Ligt het aan mij, of is deze baan misschien toch niet echt geschikt voor me? Moet ik een andere baan zoeken, of kan ik beter wat meer leren doorbijten?

Allemaal vragen waar ik mee zit, maar ik vind het een klote gevoel om me steeds naar mijn werk te moeten slepen...

Solleke_Noah

Re: Fijne baan, maar toch gebrek aan motivatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:31

Ik herken het wel een beetje. Ik werk sinds een jaar als projectcoördinator, het project is een pilootproject, dus ik kan op niets terugvallen. Daarbij m'n eerste werkervaring en een diensthoofd die er een beetje teveel vertrouwen in heeft (quote: "ik heb het project volledig losgelaten, je doet dat heel goed" Eh, een beetje begeleiding is welkom)

Wat bij mij helpt is voor mezelf duidelijke taken en doelen stellen. Ik heb het geluk dat het project wel duidelijk omschreven is (korte en lange termijn doelen). Ik ben een planning gaan maken voor de komende maanden en heb mezelf deadlines opgelegd. Zo komt er meer structuur in en kan ik naar grote en kleine doelen toe werken. Ik werk zelf ook beter als ik me helemaal op iets kan smijten, een beetje 'in het niks' werken, liever niet... Misschien kan jou dat wel helpen, jezelf week en maanddoelen opleggen?

Nu hoor 'k van vrienden die doctoreren die wel met vergelijkbare gevoelens zitten. Zeker diegenen die niet zo goed begeleid worden. Denk dat het zeker geen abnormale gevoelens zijn.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 20:30

Bedankt voor je reactie, ik kan best wel wat met je tips!

Dat van die doelen opstellen en taken bepalen lijkt me zeker een heel waardevolle tip, want ik heb al wel gemerkt dat ik het beste presteer als ik naar een bepaalde deadline toe werk. Ik denk dat ik morgen meteen aan de slag ga met m'n planning :)

Tijdens mijn opleiding is motivatie nooit een probleem geweest, omdat ik dan steeds naar een duidelijk evaluatiemoment toe werkte. Nu word ik echter heel vrij gelaten, ik kan me voorstellen dat dat voor sommige mensen goed werkt maar ik voel me er niet zo comfortabel bij :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:34

Snap ik :j

Zelf vind ik het ook moeilijk, een diensthoofd dat té positief is, je wilt toch wel een vorm van evaluatie/begeleiding. Complimenten zijn leuk, geen gezeur aan je hoofd ook wel, maar enige feedback is toch ook wel fijn :D

Hoop dat zelf deadlines opstellen al wat kan helpen :)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 20:51

Ik heb een aantal tips onmiddellijk toegepast, en ik heb gisteren en vandaag een echt fijne werkdag gehad.

Gisterenochtend ben ik even met mijn promotor gaan samenzitten en heb ik het probleem aangekaart. Ik heb aangegeven dat ik moeite heb met het feit dat er weinig deadlines en doelen zijn.
Gelukkig is mijn promotor heel begrijpend en wil ze graag mee helpen om ervoor te zorgen dat ik me goed voel op m'n werk.
We hebben samen afgesproken dat ik aan het einde van elke week een weekverslagje ga opmaken voor haar, waarin ik beschrijf wat ik gedaan heb en wat ik de komende week wil gaan doen. Het is de bedoeling dat zij me daar (zeker de eerste keren) ook feedback op zal geven. Dit zou moeten een stok achter de deur zijn voor me om een planning op te maken voor de komende week, en zo kan ik ook aan het einde van de week beter aftoetsen of ik nou mijn doelen gehaald heb of niet.

Daarnaast wil ik ook gaan proberen om dagplanningen op te maken. Ik moet toch een halfuurtje op de trein zitten naar en van mijn werk, dat is een ideaal moment om daar tijd voor te nemen. De bedoeling zou zijn dat ik 's morgens een soort planning maak van wat ik ga doen, en dat ik 's avonds dan even terugkijk en noteer wat ik effectief ook gedaan heb.
Ik heb gisteren ook mijn eerste dagplanning opgemaakt, en ik heb echt het gevoel dat ik voor het eerst sinds maanden weer eens met een tevreden gevoel naar huis gegaan ben.

Hopelijk kan ik dit blijven volhouden, maar het feit dat mijn promotor me hierin begrijpt en steunt helpt echt wel :)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:57

Het doen van een promotieonderzoek is inderdaad wat 'vaag'. Zeker als je als student gewend bent om deadlines opgelegd te krijgen en te studeren voor je examens. Nu moet je veel meer zelf indelen en bepalen. Ik hoor bij ons op de faculteit ook regelmatig mensen die aanvankelijk moeite mee hebben om gemotiveerd te blijven. Praat erover met je mede PhDs en je begeleiders, je moet nog een paar jaar. Zou zonde zijn als je die allemaal met tegenzin doet.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:02

Nog een tip, mocht je er wat aan hebben: mijn vriend is zelfstandig ondernemer met veel projecten en moet dus veel zelf indelen. Hij vond het ook lastig om gemotiveerd te blijven en te bepalen wanneer hij 'vrij' had, en werkt sinds kort met plan-apps op zijn telefoon en tablet.

Hij kan daar een grote taak indelen in kleinere taken en voor zichzelf deadlines zetten voor projecten en/of de uitwerking van een idee. Dit helpt hem heel erg, vooral omdat hij dan ook ritme in zijn dag krijgt die 'opgelegd' wordt (in dit geval door een bliebje van zijn telefoon). Hij krijgt zo ook structuur en overzicht in zijn week/maand/jaar . :j Ik heb hem echt zien opbloeien in productiviteit en plezier, want nu als hij nu een deeltaak 'af kan vinken' voelt hij zich heel voldaan en is zijn werkdag geslaagd! *\o/* Elke drie maanden herziet hij zijn schema en kijkt hij of het (nog) werkt. Er zijn verschillende apps voor, en hij heeft er een paar gebruikt voordat hij 'de ware' vond. Mocht je dat interessant lijken, dan kun je zoiets ook proberen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 08:19

Eline91 schreef:
Ik heb een aantal tips onmiddellijk toegepast, en ik heb gisteren en vandaag een echt fijne werkdag gehad.

Gisterenochtend ben ik even met mijn promotor gaan samenzitten en heb ik het probleem aangekaart. Ik heb aangegeven dat ik moeite heb met het feit dat er weinig deadlines en doelen zijn.
Gelukkig is mijn promotor heel begrijpend en wil ze graag mee helpen om ervoor te zorgen dat ik me goed voel op m'n werk.
We hebben samen afgesproken dat ik aan het einde van elke week een weekverslagje ga opmaken voor haar, waarin ik beschrijf wat ik gedaan heb en wat ik de komende week wil gaan doen. Het is de bedoeling dat zij me daar (zeker de eerste keren) ook feedback op zal geven. Dit zou moeten een stok achter de deur zijn voor me om een planning op te maken voor de komende week, en zo kan ik ook aan het einde van de week beter aftoetsen of ik nou mijn doelen gehaald heb of niet.

Daarnaast wil ik ook gaan proberen om dagplanningen op te maken. Ik moet toch een halfuurtje op de trein zitten naar en van mijn werk, dat is een ideaal moment om daar tijd voor te nemen. De bedoeling zou zijn dat ik 's morgens een soort planning maak van wat ik ga doen, en dat ik 's avonds dan even terugkijk en noteer wat ik effectief ook gedaan heb.
Ik heb gisteren ook mijn eerste dagplanning opgemaakt, en ik heb echt het gevoel dat ik voor het eerst sinds maanden weer eens met een tevreden gevoel naar huis gegaan ben.

Hopelijk kan ik dit blijven volhouden, maar het feit dat mijn promotor me hierin begrijpt en steunt helpt echt wel :)

Fijn!

Zo'n dagplanning maak 'k ook vaak in de trein, heerlijk ook als je gedurende de dag de taken kan afvinken ;)

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 08:24

Ik lees hier ook even mee! Zit ook in academia, en herken de problemen. Fijn dat de dag- en weekplanningen helpen :)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 08:30

Heel herkenbaar inderdaad, ik ben een tijdje terug gepromoveerd en eerlijk is eerlijk, de (time)management cursus was van alles wat ik heb geleerd één van de nuttigste. Ik draaide soms tot 10 projecten tegelijk en dat resulteerde zich in overzicht verliezen, daardoor eigenlijk gewoon niks meer af krijgen en sowieso niet op tijd. Ik hoop dat dit werkt voor je en anders is zo'n cursus echt een aanrader, dat dwingt je namelijk naar je schema te kijken. In mijn geval bleek dat ik meer dan 30 werkdagen aan werk per maand inplande en me vervolgens slecht voelde als ik m'n werk niet afkreeg :')

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 20:12

Wat een fijne tips allemaal, bedankt!

Ygritte: Zo'n plannings-app lijkt me wel wat :) Nu probeer ik het een beetje in mijn Outlook kalender maar dat is niet echt ideaal. Weet je toevallig ook welke app je vriend nu gebruikt?

Yessy: Ik wist niet eens dat zulke cursussen bestaan, maar misschien moet ik dat ook wel eens gaan volgen :o

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 23:20

TS, ik heb het hem gevraagd; hij heeft verschillende apps uitgetest, maar uiteindelijk OmniFocus (voor Apple) en ToDo (2Do) voor Android/in de browsers gekozen. Hij zegt echter ook dat sommige apps voor hem niet werkten en dat je er misschien een paar enkele weken moet gebruiken voordat je weet welke het best werkt voor jou.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 23:28

Onderzoek is nooit af.
Proeven houden zich ook niet aan deadlines, helemaal niet als er levende dieren of weefsel bij komt kijken.
De grootste uitval tijdens dat soort werk is precies daarom. Sommige mensen krijgen letterlijk een minderwaardigheidscomplex want wat je ook doet en hoeveel je ook werkt....de editors (en profs) willen altijd meer dan jij realistisch acht.
Gaat alles goed dan vertrouwen ze het niet, gaat het niet dan doe je het niet goed.

Het is goed om na te denken of je daar tegen kan.
Echter kunnen goede tijdsdoelen stellen je enorm helpen.