Garantie bij aankoop van een particulier: waar recht op?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tamara

Garantie bij aankoop van een particulier: waar recht op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 14:21

In mei heb ik via Marktplaats een muziekdoosje in de vorm van een dier gekocht, bij 2 dames die deze hobbymatig maken. Ze kopen de mechaniekjes in bij een winkel en verwerken deze vervolgens in een dier. Ze hebben geen webwinkel o.i.d. en zijn alleen via Marktplaats te vinden.

We gebruiken het muziekdoosje af en toe, niet eens iedere dag. Nu is van de week het mechaniek kapot gegaan, het touwtje rolt niet meer op waardoor je hem niet meer kunt gebruiken. Ik heb de dames gemaild, maar zij geven aan dat ze niets kunnen doen, aangezien ze de mechaniekjes getest hebben voordat ze de doosjes versturen.

Nu heeft het doosje niet enorm veel gekost (€16), maar vind dat ie wel erg snel kapot is gegaan. Ik vraag me af of ik nu nog ergens 'recht' op heb. Ik zou het bv. netjes vinden als zij aanbieden om het mechaniek te vervangen, als ik hem naar hen opstuur. Omdat ze geen webwinkel hebben, kan ik nergens iets vinden over garantie. Ook online word ik er niet veel wijzer van, ik lees wel dat als iets binnen een half jaar kapot gaat, het aan de verkoper is om te bewijzen dat het de schuld van de koper is. Maar als het goed is gebruikt en het product is versleten, dan is het aan de koper om op te draaien voor de kosten. Maar geldt dat alleen als er ergens garantie voor gegeven wordt en dat ergens vermeld is? Ik kan niet terugvinden hoe het zit met wettelijke garantie in dit soort gevallen. Heb ik nog ergens recht op of ben ik afhankelijk van de goede wil van de makers?

luuntje

Re: Garantie bij aankoop van een particulier: waar recht op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:23

Vervelend dat het stuk is.
Ik heb geen idee wat de genruiksduur voor zo'n artikel is.
Iets wat je al langere tijd hebt en gebruikt kan altijd stuk gaan.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:32

Heb je een officiële factuur gekregen? Ik gok van niet, dan kan je er bar weinig mee ben ik bang. Het wordt dan jouw woord tegen die van hun.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 10:14

Nee geen factuur idd, is allemaa via mail gegaan. Dus ben afhankelijk van eventuele goodwill vermoed ik... Erg jammer, want heb lang gezocht naar zo'n doosje en dat ie dan in een paar maanden al stuk is, vind ik wel erg jammer. Maar ja. Das dus gelijk weer een les om iets toch via officiële wegen te kopen

Luuntje ik heb hem pas sinds mei en pas sinds september in gebruik, dus lijkt me wel erg kort!

eukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 10:27

Koop tussen 2 particulieren is anders dan kopenbij een bedrijf.
Alle zekerheden die hebt , denk aan garantie etc, gelden dan namelijk niet. De particuliere verkoper is dus ook niet verplicht het product te repareren of te vervangen.
De enige verplichting die de verkoper heeft is juiste informatie over het product verschaffen en heeft de koper een onderzoeksplicht.
Je kunt de verkoper dus vragen het muziekdoosje te repareren maar deze is daartoe niet wettelijk verplicht.
Ik denk dat je dus helaas pech hebt......

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 15:45

Dank je eukje, helder! Dan is het idd pech. Eens kijken of we hem zelf kunnen fixen, verzendkosten heen en terug zijn al haast meer dan het doosje zelf dus maar eens kijken naar een mechaniekje.