Van werk veranderen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Xanthippe

Van werk veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 13:51

Kleine situatieschets:

Ik zit nu iets meer dan 3 jaar in dezelfde functie, customer service responsible, wat betekent dat ik me bezig hou met order entry, klachtenbehandeling en eigenlijk de complete after sales service naar de klanten toe. Ik doe deze job echt graag, help mijn klanten naar mijn beste vermogen en probeer om andere collega's zo te "bewerken" dat ik voor mijn klanten alles als eerste gedaan krijg (zoals iedereen hier voor zijn klanten doet). Een fijne job.

2 jaar heb ik hier echt mijn voldoening uit gehaald, maar nu is het op. Letterlijk zelfs, want ik kom werk tekort. 6 van de 8 uren op een dag surf ik gewoon wat rond op internet. Of ik doe mijn papierwerk zodat ik het thuis niet meer moet doen, of... Dit gaat natuurlijk oneindig vervelen.

Een jaar lang zit ik al te zeggen dat dit niet te lang meer mag duren, of dat ik van job verander. Maar ik heb nooit echt gedurfd. Ik heb fantastische collega's, er hangt een leuke sfeer, de voorwaarden die ik heb zijn goed, ik werk op 10 minuten van huis,... Dat zijn al een heleboel positieve punten om "zomaar" weg te gooien.

En toch heb ik nu de stap gezet. Ik heb eergisteren gesolliciteerd op een andere functie in een ander bedrijf, en werd gelijk een uurtje later gebeld om op het interimkantoor op gesprek te komen. Daar ben ik dan gisteren naartoe geweest, en dat was een heel fijn gesprek. Zij vonden mij heel geschikt voor de job en gaan me dan ook bij het bedrijf in kwestie voorstellen. Leuk vooruitzicht, zeker dat het zo snel gaat, ookal geeft dat een erg dubbel gevoel.

Nu weet mijn huidige werkgever nog helemaal van niets, en ik weet niet goed wat ik ermee moet doen...
Nu al aangeven dat ik op zoek ben naar iets nieuws, of gewoon de bom droppen als ik effectief iets nieuws heb?
Ik vind dit zo dubbel, omdat het voor hetzelfde geld nog maanden kan duren eer ik iets heb (of misschien wel niets tegen kom en gewoon blijf), maar ook omdat het wel eens heel snel zou kunnen gaan...

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Of wie heeft er al ervaring mee en hoe heb je dit dan aangepakt?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 13:57

Je eigen wezenloos vervelen is ook niets. Dat hou je geen 5 jaar vol.
En op dat andere bedrijf zijn ook collega's, daar zitten ongetwijfeld ook gezellige mensen tussen!

Heb je al gevraagd of je een opzeg termijn hebt, en ook aan je potentiele nieuwe werkgever gevraagd of ze dat een probleem vinden?
Dat is wel iets heel belangrijks dat je absoluut niet mag vergeten, je kunt je daarmee lelijk in de vingers snijden namelijk...

Als je er verder een goed gevoel bij hebt en je wil weer lekker aan de bak, gewoon doen!

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 14:04

Nee daarom, voor die 5 jaar wil ik zeker weg :o

De opzegtermijn ken ik nog niet, die kan ik ook zomaar niet gaan vragen, zonder dat ze weten dat ik op zoek ben. En voorlopig houd ik het dus nog even stil.

De interim ging wel mee kijken of ze konden vinden hoe lang die zou zijn.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 14:08

Niets zo erg als uren niets te doen hebben!! Een paar dagen is dat wel lekker, maar daarna... :P
Ik herken wel heel erg jouw gevoel dat je je 'schuldig' voelt naar je collega's en werkgever!
Bij de meeste bedrijven heb je een opzegtermijn van een maand, maar aangezien het alweer de 8e is, ben ik bang dat je pas per 1 december op kunt zeggen. Ik zou zeker ook wachten tot je zeker weet dat je bij het andere bedrijf aangenomen bent!
Succes in het ieder geval!

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 14:13

Staat de opzegtermijn niet in je arbeidscontract? En heb je het probleem al eens voorgelegd aan je leidinggevende? Geen werk hebben, je uren uitzitten en een leidinggevende hebben die niet beter kan plannen en dus ook niets tegen het probleem onderneemt is inderdaad erg vervelend weet ik uit ervaring. :')

Ik zou persoonlijk ook niks melden bij de huidige werkgever voor je bent aangenomen bij het nieuwe bedrijf.

ulleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 14:16

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 14:28

Wat goed dat je om je heen kijkt en dat je zelfs al zo snel een positief gesprek hebt gehad! Zeker in deze tijd mag je best trots op jezelf zijn :D

Xanthippe schreef:
Nu weet mijn huidige werkgever nog helemaal van niets, en ik weet niet goed wat ik ermee moet doen...
Nu al aangeven dat ik op zoek ben naar iets nieuws, of gewoon de bom droppen als ik effectief iets nieuws heb?
Ik vind dit zo dubbel, omdat het voor hetzelfde geld nog maanden kan duren eer ik iets heb (of misschien wel niets tegen kom en gewoon blijf), maar ook omdat het wel eens heel snel zou kunnen gaan...

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Of wie heeft er al ervaring mee en hoe heb je dit dan aangepakt?

Ik reageer even op dit stukje. Ik heb toevallig onlangs in dezelfde situatie gezeten. Niet gelukkig (meer) met wat je doet en eigenlijk een beetje op het 'wat nu' punt. Ik heb zelf gewacht tot ik daadwerkelijk iets anders had en heb daarna dus ook een bom gedropt. Voor hetzelfde geld had het inderdaad nog maanden kunnen duren en bij het aflopen van het contract (dat zou bij mij eind december zijn geweest) had ik wel geweten wie er dan als eerste uitvloog. Nee bedankt :)

Laat het vooral niet te persoonlijk worden. Zeker in een hecht team voel je je inderdaad snel schuldig, ik herken het probleem. Vergeet niet dat je vooral aan jezelf moet denken, uiteindelijk doet je werkgever dat ook.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 14:42

Kentaro schreef:
Niets zo erg als uren niets te doen hebben!! Een paar dagen is dat wel lekker, maar daarna... :P
Ik herken wel heel erg jouw gevoel dat je je 'schuldig' voelt naar je collega's en werkgever!
Bij de meeste bedrijven heb je een opzegtermijn van een maand, maar aangezien het alweer de 8e is, ben ik bang dat je pas per 1 december op kunt zeggen. Ik zou zeker ook wachten tot je zeker weet dat je bij het andere bedrijf aangenomen bent!
Succes in het ieder geval!

Ja dat schuldig voelen is heel vervelend... Ik ben vrij loyaal denk ik zelf, en dan zit ik zo te wringen met het gevoel dat ik ze "in de steek laat". Terwijl dat natuurlijk niet zo is, als ik mooi mijn opzeg uitdoe en hen zo de tijd geef om iemand te zoeken en op te leiden...
Zou het niet gewoon een maand opzeg zijn, vanaf de dag dat je opzegt? Lijkt me sterk dat je altijd op de 1e moet opzeggen?

Westernfreak schreef:
Staat de opzegtermijn niet in je arbeidscontract? En heb je het probleem al eens voorgelegd aan je leidinggevende? Geen werk hebben, je uren uitzitten en een leidinggevende hebben die niet beter kan plannen en dus ook niets tegen het probleem onderneemt is inderdaad erg vervelend weet ik uit ervaring. :')

Ik zou persoonlijk ook niks melden bij de huidige werkgever voor je bent aangenomen bij het nieuwe bedrijf.

Om eerlijk te zijn, nog niet naar gekeken 8)7
Dit is nu zo snel gegaan, dat ik dit nog niet gechecked heb!
Mijn leidinggevende én collega’s zijn op de hoogte, maar “het is bij iedereen kalm” en “zorg vooral dat de rest dat niet weet dat je je zo gedraagt, want dan snoeien ze misschien in de budgetten”…

ulleke schreef:
Je werkt in België toch?
Hier kan je snel je opzegtermijn berekenen: http://www.jobat.be/nl/artikels/bereken ... egtermijn/
In België gaat de opzegtermijn ook in op de maandag na de kennisneming van het ontslag: http://www.elfri.be/vanaf-wanneer-gaat- ... -werknemer

Als je nog wat wil weten, stuur maar PB.. ik heb me hier nog niet zo lang geleden ook in verdiept :+

Ja inderdaad. Hé bedankt, ik kijk meteen even en weet je te vinden als ik nog vragen heb ;)

Kirsha schreef:
Wat goed dat je om je heen kijkt en dat je zelfs al zo snel een positief gesprek hebt gehad! Zeker in deze tijd mag je best trots op jezelf zijn :D

Ik reageer even op dit stukje. Ik heb toevallig onlangs in dezelfde situatie gezeten. Niet gelukkig (meer) met wat je doet en eigenlijk een beetje op het 'wat nu' punt. Ik heb zelf gewacht tot ik daadwerkelijk iets anders had en heb daarna dus ook een bom gedropt. Voor hetzelfde geld had het inderdaad nog maanden kunnen duren en bij het aflopen van het contract (dat zou bij mij eind december zijn geweest) had ik wel geweten wie er dan als eerste uitvloog. Nee bedankt :)

Laat het vooral niet te persoonlijk worden. Zeker in een hecht team voel je je inderdaad snel schuldig, ik herken het probleem. Vergeet niet dat je vooral aan jezelf moet denken, uiteindelijk doet je werkgever dat ook.

Wel ja, stiekem ben ik ook wel trots, het is fijn om iemand zo trots te horen over mijn "kwaliteiten", terwijl ik altijd heb gedacht dat mijn diploma niets waard was, dat ik eigenlijk niet echt iets kende (specifiek gelijk een IT'er, ingenieur, architect, ik zeg maar wat...)

Ik probeer mezelf idd op te peppen dat ik echt wel andere leuke collega's vind, en een goeie werksfeer and all that, maar ik heb moeite met het idee om sommige mensen nooit meer te zien, na toch 3 jaar in elkaars leven geweest te zijn. Klinkt stom misschien, maar zo voel ik het wel aan...

Xanthippe

Re: Van werk veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 14:51

Oh trouwens, net even snel nagekeken, en er staat "1.5 maand + 5 weken".
Dus ze bedoelen 2 maanden en een week? >;)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 14:52

Doen waar jij je het beste bij voelt. Leuke collega's en sfeer is goud waard, maar niet als je de hele dag uit je neus zit te eten. Makkelijk verdiend, maar niet de bedoeling. Gewoon aankaarten bij je baas. Je hebt immers een goede verhouding als ik dat zo lees. Dan kun je aangeven dat ze je meer werk moeten bieden en dat je anders toch verder gaat kijken. Het blijven tenslotte 'maar' collega's. Dan kun je ook bespreken wat je opzegtermijn is. Gezien je bijna geen werk hebt, zal dat niet zo heel erg lang zijn, want als jij er last van hebt, hebben anderen er ook last van. Bovendien gok ik dat je dan toch te duur bent, want als jij van de 8 uur maar 2 uur aan het werk bent, niet om jou, maar dan moet er toch echt iemand weg?

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 15:07

Leffroi schreef:
Doen waar jij je het beste bij voelt. Leuke collega's en sfeer is goud waard, maar niet als je de hele dag uit je neus zit te eten. Makkelijk verdiend, maar niet de bedoeling. Gewoon aankaarten bij je baas. Je hebt immers een goede verhouding als ik dat zo lees. Dan kun je aangeven dat ze je meer werk moeten bieden en dat je anders toch verder gaat kijken. Het blijven tenslotte 'maar' collega's. Dan kun je ook bespreken wat je opzegtermijn is. Gezien je bijna geen werk hebt, zal dat niet zo heel erg lang zijn, want als jij er last van hebt, hebben anderen er ook last van. Bovendien gok ik dat je dan toch te duur bent, want als jij van de 8 uur maar 2 uur aan het werk bent, niet om jou, maar dan moet er toch echt iemand weg?

Daarom dat ik hier nog altijd zit, ik zit eigenlijk ECHT goed, moest ik de volledige 8u bezig kunnen blijven, dacht ik er nog niet aan om te vertrekken!

De verhouding is inderdaad ook heel goed, maar voor één man is de job net te zwaar, voor 2 te licht... Maar ze willen geen budget cuts zien, omdat als het dan terug drukker wordt, die 2 man echt wel nodig zijn. Dus ik wil mijn collega's ook niet in de problemen brengen door een positie minder "uit te lokken".

Normaal zijn onze rustige momenten echt maar met periodes, maar deze duurt me toch echt te lang.

Het moet wel gezegd (zonder de dikke nek te willen uithangen, honestly!), dat ik efficienter ben als de meeste van mijn collega's. Die zijn allemaal ouder dan mij, en op computer skills laat zich dat wel voelen. Ik ben sneller in typen, orders verwerken, klachten verwerken,... En ik zet dingen ook makkelijker van me af. Als een collega iets moet doen ipv ik zelf, stuur ik dat door en is het klaar voor mij. Mijn andere collega's zullen dan zelf blijven opvolgen of de anderen hun werk wel doen. Daar kruipt natuurlijk ook tijd in.

Om maar een idee te geven: wij zijn met 2 voor mijn business unit, ik heb 99% van de wereld in mijn klantenportefeuille, mijn directe collega de overige 1% plus nog een paar extra coordinator-taken...

ulleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 15:23

Xanthippe schreef:

Klopt inderdaad. Dat geven ze zo aan omdat het systeem om opzegtermijnen te berekenen veranderd is.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 15:24

ulleke schreef:
Xanthippe schreef:

Klopt inderdaad. Dat geven ze zo aan omdat het systeem om opzegtermijnen te berekenen veranderd is.

Ah ok, bedankt!