Afstuderen naast stage/baan (WO)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Oehlalala

Afstuderen naast stage/baan (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 13:13

Hallo allemaal!

Op dit moment ben ik aan het afstuderen voor mijn ene master (middels afstudeerstage) en als dat in januari klaar is mag ik meteen beginnen met afstuderen voor mijn andere master -O-
Omdat ik nu afstudeer bij een bedrijf en dit mij erg goed bevalt zou ik graag weer stage lopen voor mijn andere scriptie. Helaas is het met die tweede master (International Business & Management) een stuk moeilijker om een afstudeerstage te vinden. Daarom had ik bedacht om een gewone scriptie te schrijven, en daarnaast ook een 'gewone' stage te doen (fulltime, 5/6 maanden).
Zijn er meer mensen die dit doen of gedaan hebben? En vooral, is het haalbaar?
Ik zou graag ervaringen van mensen horen die een scriptie (universitair) schrijven naast hun stage/baan :)

benangelique

Re: Afstuderen naast stage/baan (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 13:31

Gedaan. Werkte eerste jaar fulltime, tweede jaar parttime want mijn dochter werd in dat jaar geboren. Dat heeft me ook studievertraging opgeleverd.
Bij mij was het zo dat ik bij mijn eerste master een onderzoeksscriptie moest schrijven, maar bij een tweede master niet. Weet je zeker dat jij bij beide een scriptie schrijven moet?

Oehlalala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 13:36

@benangelique, hoe lang heb je uiteindelijk over je scriptie gedaan? Was het te doen?

Beide masters vereisen een onderzoeksscriptie ja. Ik had het kunnen combineren in één scriptie, maar ik wilde perse een afstudeerstage bij de ene master en het was helaas niet mogelijk om het onderwerp zo vast te stellen dat de andere master er ook mee akkoord zou gaan.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 14:06

Ik heb een erg slechte ervaring met de combinatie van een onderzoeksscriptie en een fulltime stage (hoewel ik daar ook 30 uur reistijd per week bij had, dus dat heeft de situatie zeker verergerd).

Concreet: ik wilde kwalitatief onderzoek doen, maar kon mijn interviews amper uitvoeren omdat ik immers tijdens kantooruren werkte. Daarom na maanden vechten tegen de onderzoeksmethode overgestapt op kwantitatief onderzoek aan de hand van een bestaande dataset. Dan kun je makkelijker zelf de tijd inplannen. Dat schoot wel op, maar ik had toen al een achterstand van bijna een half jaar. Daarnaast moest ik ook mijn onderzoek grotendeels omgooien vanwege de nieuwe methode en de data die beschikbaar was.

Uiteindelijk heb ik er twee jaar over gedaan om af te studeren op de scriptie. Dat ligt niet alleen aan de combinatie met stage, maar dat heeft mij wel een valse start gegeven. Daarna was de motivatie om af te studeren helemaal weg. Een wereld van verschil met mijn bachelorscriptie: die schreef ik toen ik 30 uur per week werkte (geen reistijd) en was toch netjes op tijd af met een goed cijfer.

Kanttekening: ik vond het de studieuitloop wel waard achteraf. Dankzij die stage heb ik nu een heel gave baan gevonden, die ik zonder die specifieke stage niet had gehad.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 14:59

Ik heb een jaar geschreven ongeveer. Soms 20 uur per week, maar ook een maand of 4 nauwelijks. Denk dat er concreet zo'n 300 uur onderzoek en schrijven in is gaan zitten.
Ik vond t heel heftig en zou het niet graag nog eens doen, maar als ik zie welke kansen er op mijn pad komen met dat papiertje op zak. ...

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 16:27

Ik heb mijn masterscriptie geschreven naast mijn 32urige baan. Dat was pittig, zeker omdat de uni er van uit ging dat ik 40 uur per week er aan kon besteden. Dat lukte niet. Gelukkig kon ik de interviews afnemen onder werktijd, maar dat lag soms maanden stil omdat het er niet van kwam dat te combineren.

Dus heb een jaar vertraging opgelopen. In de avonden en weekenden kom je gewoon niet zo ver als je daarnaast nog werkt, huishouden etc. hebt, ik kwam soms echt tijd te kort om iets in de avond uit te werken (interview). Dan de volgende avond weer, maar moet je eerst weer inlezen en weer de draad oppakken.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 16:24

Ik heb mijn masterscriptie ook naast mijn stage geschreven, waarvoor ik ook een uitgebreid onderzoek moest doen. Wat bij mij scheelde was dat ik al een begin had gemaakt aan het theoretisch kader en dus ook al een onderwerp had voordat ik aan mij stage begon. Ik liep 4 dagen per week stage en werkte vaak nog op vrijdag en/of zaterdag. Ik heb op stage af en toe aan mijn scriptie gezeten als het rustig was, verder in het weekend veel en aan het einde (toen ik het onderzoek en de scriptie moest afronden) ook veel 's avonds. Dat was wel wat minder, omdat je dan ook moe bent van een stagedag maar ik heb alles uiteindelijk op tijd afgekregen en ben dus ook op tijd afgestudeerd.

Vooral de laatste maand was best wel zwaar (om het maar even zo te noemen, als echt zwaar heb ik het nooit ervaren) omdat ik best veel druk voelde en dus ook weinig echt vrije tijd had doordat ik dan altijd met mijn scriptie of onderzoek bezig moest. Maar het is zeker te doen, het is denk ik vooral je tijd echt goed benutten. Ik ben blij dat ik het allemaal in één keer heb gedaan, had er niet aan moeten denken om na het einde van de stage mijn scriptie nog af te moeten schrijven.

(Mijn onderzoeken waren trouwens beide vragenlijstonderzoeken, dus kwantitatief. Denk dat dat ook veel scheelt qua tijd. :) )

Oehlalala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 11:42

Bedankt voor jullie antwoorden. Het klinkt niet heel belovend moet ik zeggen haha.
Ik wil namelijk wel gewoon binnen een halfjaar afstuderen. Denk dat ik daarom op zoek ga naar een stage voor maximaal 4 dagen in de week :)

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 15:20

Ik ben ook bezig met het schrijven van een masterscriptie naast een stage (24 uur), een bijbaan (16 uur) en colleges (8 uur). Daar komt ook nog de nodige reistijd bij (zowel naar school als stage 2 uur enkele reis, dus minimaal 4 uur op een dag). Ik had ook gepland om binnen een halfjaar af te studeren (1 juni begonnen dus 1 december klaar met stage en scriptie), dat gaat duidelijk niet lukken. Ik ga nu -bijna- pas aan de dataverzameling beginnen :')

Toch voelt de stage wel echt als een waardevolle toevoeging. Ik kom op plekken waar ik anders nooit gekomen zou zijn en ik ontmoet enorm veel nieuwe mensen. Ik raad een stage dus absoluut aan, maar ik heb het zelf wel qua tijd (behoorlijk) onderschat.