Nederlandse ARBO arts in Nieuw Zeeland of Australie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

northequest1

Nederlandse ARBO arts in Nieuw Zeeland of Australie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 08:38

Hoi iedereen,
Wij wonen sinds 2007 in Nieuw Zeeland. Mijn vader had in NL al zijn rijbewijsen (Incl vrachtwagen, bus en vrachtwagen met aanhanger). Voor wek heeft hij nu zijn klasse 5 rijbewijs nodig in Nieuw Zeeland. Tegenwoordig kun je je NL rijbewijs overlaten zetten (na een theorie test) in een NZ rijbewijs. Ander duurt klasse 5 jaaren en duizenden dollars om te halen. Helaas is zijn NL rijbewijs een aantal jaar geleden verlopen. Geen probleem, formulieren aangeraagd in NL, naar NZ laten sturen, ingevuld, rijbewijs weg gestuurd & de betaaling gemaakt. De RDW & CBR gebeld en gemailt. Nu laat NL weten dat hij een medische keuring moet hebben gedaan door een ARBO arts en een Digide nummer moet hebben. De digide moest hij maar op halen in Schiphol.....(lang leven Nederland *\o/* ) volgens het consulaat in NZ komt er een Digide machine naar NZ, dus dit laat het probleem van een Arbo arts. Het is niet haalbaar voor ons om nu terug te viegen naar NL voor een mediche keuring, dat NL dit verlangt is ook absurbt! Weet iemand een Nederlands gecertificeerde Arbo arts in Nieuw Zeeland of Australie?
Heel erg bedankt.
Groetjes Marijke

northequest1

Re: Nederlandse ARBO arts in Nieuw Zeeland of Australie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 09:22

weet iemand mischien waar ik dit uit kan vinden? Een website, forum?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 09:43

Een DigiD kun je toch on line aanvragen, daar heb je geen machine voor nodig of in NL te zijn dacht ik.
Kun je voor beide zaken ( ook keuring) geen contact opnemen met het NL consulaat in Nieuw Zeeland?
Het lijkt me dat een NZ arts net zo goed een keuringsrapport voor rijvaardigheid kan uitgeven.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 09:50

Waarom is het absurd dat je vader z'n Nederlandse zaakjes in NL moet regelen?
Vind het een beetje een rare gedachtengang....

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 09:56

Nee dat kun je niet in het buitenland aanvragen. Ik zit nml met hetzelfde probleem (DigiD) en heb nu mijn vader gemachtigd. Wellicht is dit een optie? Als je nog familie in NL hebt.

Billy: omdat sommige mensen niet meer in NL wonen en je feitelijk alleen een papiertje moet invullen? Dat is waarom een consulaat, ambassade of buitenlandse zaken bestaat. Niet zo heel vreemd hoor.. Ze weten je namelijk ook te vinden al ze denken dat je nog belasting verschuldigd bent in het buitenland. En dan kan wel alles digitaal. :D

Ik vind het een absurde gedachtegang dat de service voor 'digiD aanvragen in het buitenland' je verwacht wordt om naar Schiphol te gaan.
Je vraagt immers voor de service in het buitenland. Nieuw Zeeland is nu niet zo om de hoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 10:00

Tja ik vind het wel een beetje een vreemde gedachtegang; je woont al een x aantal jaar in het (verre) buitenland, rijbewijs is verlopen maar omdat het benodigde rijbewijs lang duurt en duur is moet het Nederlandse (verlopen) rijbewijs omgezet worden. Dat zijn toch dingen die je van tevoren regelt als je naar het buitenland vertrekt voor een langere periode? Dat het benodigde rijbewijs jaren duurt om te behalen in Nieuw Zeeland en duizenden dollars kost was dan toch al langer bekend gok ik zo..

Regels zijn regels en die zullen er ook daar niet voor niks zijn..

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 10:04

Ik snap niet dat sommige mensen het normaal vinden dat NL een NLse arbo arts verlangt van iemand die 32 uur vliegen verderop woont.
Omdat 'regels, regels' zijn. Dit is gewoon bekrompen bureaucratie.

Edit: TS is in 2007 verhuisd geloof ik te lezen in haar profiel. Je kan een rijbewijs niet verlengen 8 jaar voordat het verloopt.En anders zijn de 10 jaar nu ook alweer bijna op.
Dat is waarom er een consulaat is in een buitenland. Dat is een gedeelte NL in het buitenland.
Laatst bijgewerkt door Nagini op 11-10-15 10:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 10:05

Maar als hij die rijbewijzen al heeft, waarom zou het dan alsnog jaren duren? Want dan kan hij het toch al dus drie lessen om het even op te halen, examen doen en klaar? Of denk ik nu te simpel.

Daarnaast snap ik je probleem, maar volgens mij zijn er alleen arbo artsen in Nederland. Maar bel anders de organisatie die arbo artsen keurt?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 10:08

Zij zijn naar Nieuw-Zeeland gegaan en hebben hun zaken blijkbaar niet goed geregeld en nu moet Nederland dat even oplossen zonder dat het hen moeite kost?
Ik vind dat vreemd ja......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 10:08

Maar als je al 8 jaar (!!) in het buitenland woont had je in die 8 jaar toch al je nieuw zeelandse rijbewijs kunnen halen? Ik vind het dan weer vreemd dat er verlangd wordt dat iedereen maar z'n rijbewijs zonder pardon moet kunnen omwisselen in het buitenland.. Tja dat autorijlessen geld kosten... Dat kosten ze in Nederland ook en in Nederland mag je naar mijn weten overigens ook geen 8 jaar met een buitenlands rijbewijs rijden..

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 10:11

Dus ze hadden een nieuw rijbewijs aan moeten vragen 8 jaar geleden, terwijl het rijbewijs nog 8 jaar geldig was?
En dan een nieuw rijbewijs gekregen met 10 jaar geldigheid en dan over 2 jaar hetzelfde probleem hebben?
Ik vind dat vreemd ja.

Waarom een NZ rijbewijs halen als je een goed NL's rijbewijs hebt? Als je NLse rijbewijs geldig is?
Je kan toch auto rijden?
Alsof jullie twee keer alle lessen door zullen gaan en een dikke smak geld neerleggen voor iets dat je al kent.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 10:12

Kom op zeg, wat is iedereen hier roomser dan de paus. Als jullie zoiets gebeurd zoek je toch ook eerst de simpelste en voordeligste oplossing? Lijkt mij niet meer dan menselijk namelijk...
Als vader van TS naar NL moet is hij daar minstens 4 dagen aan tijd en zo'n 2500 euro aan een vliegticket kwijt. Dan zou ik het ook eerst op een andere manier proberen hoor.

Ts: Ik zou bij eens bij de ambassade of het consulaat informeren over hoe en wat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 10:14

Als je naar een ander land verhuisd dan regel je je zaken toch van tevoren? Wellicht dat de verkeersregels ook wat anders zullen zijn?

Nogmaals, kan het mis hebben maar volgens mij is dat in Nederland niet anders;
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -deelnemen

afijn, volgens mij is nu het grootste probleem dat TS d'r vader nu gekeurd moet worden door een Nederlandse Arbo-arts als ik het verhaal goed begrijp?

Het NL'se rijbewijs is nu nml al jaren verlopen volgens de OP dus het is niet dat dit probleem 'ineens' op is komen zetten ;)

Ik denk alleen dat een Nederlandse Arbo arts in NZ vinden lastig wordt, maar dat je dat dus inderdaad ook beter bij de ambassade of het consulaat aldaar kan vragen. Ik gok dat je op Bokt daar weinig antwoorden op gaat vinden....
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-10-15 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 10:18

Ik vind het nogal wat om aan te nemen dat ze hun zaken niet fatsoenlijk geregeld hebben.
Maar blijkbaar maakt het niets uit voor je, want een rijbewijs is 10 jaar geldig. Als ze het 8 jaar geleden hadden verlengd dan zouden ze alsnog met hetzelfde probleem zitten over 2 jaar.
Zaken goed geregeld of niet.

Jouw link is irrelevant. Dat gaat over wonen in NL met een buitenlands rijbewijs.
Alle landen hebben eigen voorwaarden.
Hier in UK hoef ik ook geen UK rijbewijs te hebben. Ook al rijden we links en zijn de regels anders.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 10:19

Jongens wat een reacties.. Lees je aub eerste even in, voordat je zo'n reactie plaatst!
De regels voor zulke zaken regelen als Nler in het buitenland, zijn nou eenmaal raar. TS heeft helemaal niks verkeerd gedaan of nagelaten. Voor het regelen van een nieuw rijbewijs/paspoort in het buitenland moet je nu eenmaal terug naar nederland. Ik loop er zelf ook tegenaan bij emigratie naar Litouwen. Ze willen het zelfs niet op sturen naar de NL ambassade in het betreffende land. Je moet echt naar schiphol. Voor mij is dat niet zo'n groot punt, omdat ik wel vaak naar nederland zal gaan, maar voor TS vanuit Nieuw-Zeeland is dat natuurlijk een heel ander verhaal.

TS, hoop dat je een oplossing vindt!

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 10:21

Ik snap Billy wel. Je gaat emigreren dus weg uit Nederland dan is het een beetje vreemd om wanneer het goed uit komt (zoals nu want bespaard geld) weer aan te willen kloppen bij de Nederlandse overheid terwijl je er al sinds 2007 woont en ook niet van plan bent om terug te keren. Ik verwacht dat wanneer mensen gaan emigreren met het idee voor goed dat ze in het vervolg ook alle zaken in het nieuwe land gaan regelen en van te voren over na hebben gedacht en omgezet hebben wat omgezet moest worden.

Vrienden van ons wonen al 13 jaar in Canada die hebben ook geen banden meer met de Nederlandse overheid. Van te voren hebben die hun rijbewijs omgezet ( ben wel even vergeten of er toen der tijd nog een klein examen aan vooraf ging). En klaar. Nu hebben hun een vrachtwagen rijbewijs maar als ze die zelf niet omhadden gezet voor vertrek dan hadden ze gewoon netjes opnieuw examen gedaan in Canada.

Vader van TS woont al 8 jaar daar maar heeft nu toch de Nederlandse overheid nodig. Ik vind het dan niet zo gek dat je daar heen moet. Zullen vast niet veel mensen in het buitenland op ongeveer dezelfde plaats zitten die geëmigreerd zijn voor langere periode die een nl arboarts nodig hebben. Als je tijdelijk voor werk in het buitenland zit vind ik het anders maar dan ben je ook nog gewoon verbonden met de Nederlandse overheid en Verbeek je niet de banden als je weet dat je weer terug gaat.
Dus ts is het niet een idee om gewoon examen in nz te doen? Als je vader dat al eens heeft gedaan dat is die toch binnen een paar lesjes klaar? En heeft hij ook niet meer te maken met nl?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 10:23

Nagini, wat ik daarmee wil aangeven is dat inderdaad ieder land zijn eigen regels heeft; good for you dat je in de UK geen rijbewijs nodig hebt; in NZ zijn die regels blijkbaar anders, maar dat lijken me dingen die je toch van tevoren uitzoekt?

Dat er verlangd wordt om of duizenden dollars te betalen voor een nieuw rijbewijs óf dus heen en weer te vliegen voor een nieuwe keuring bij een Nederlandse Arbo arts lijken me dus de voorwaarden van NZ om het gewenste rijbewijs te krijgen. Kost beiden geld ja, maar dat zijn blijkbaar dus de voorwaarden van dat land.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 10:29

Ik denk dat je deze vraag beter kan stellen op een facebookgroep voor Nederlanders in Australië/Nieuw-Zeeland dan op bokt. Daar zitten mensen die er waarschijnlijk een stuk meer van weten dan wij hier.

northequest1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 10:36

Bedankt iedereen voor de reacties.

Helaas was het 8 jaar geleden niet mogenlijk om het zware rijbewijs zo over te zetten. Dat kon hier in NZ niet dus dat is natuurlijk niet de schuld van NL. De regels zijn nou veranderd en nou kan het wel.

We hebben wel degenlijk onze zaken goed geregeld voordat we hierheen kwamen (anders kun je niet met 8 containers naar de andere kant van de wereld verhuizen) maar sommige dingen kun je pas uitvinden als je het nodig hebt!

Gast3289 - de keuring bij de Arbo arts is een voorwaarde van NL, anders vernieuwen ze het rijbewijs niet.

Probeer niet NL onderuit te schoppen maar probeer een voor ons betaalbare manier te zoeken om het NL rijbewijs te vernieuwen

xSwanHeart - heb ik gedaan maar nog geen nuttige reacties op gekregen.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 10:39

Gast3289 ik geloof dat die keuring niet helemaal een voorwaarde is van NZ. In NL moet je als je 50 jaar bent geweest je laten keuren door een arts en dan pas verlengen ze je vrachtwagenrijbewijs. Mijn vader heeft een vrachtwagenrijbewijs maar maakt er nooit gebruik van. Hij heeft die keuring niet gedaan bij het verlengen van zijn rijbewijs. Hij heeft nu een rijbewijs voor B en BE enzovoorts maar vrachtwagen is 'in de wacht gezet'. Mocht hij hem ooit nodig hebben kan hij zich laten keuren en een nieuw rijbewijs aanvragen. Kost je dan wel een nieuw rijbewijs maar een keuring kost ook iets en je vrachtwagen bevoegdheid blijft dus wel staan en verdwijnt niet.

Ik gok dat de vader van TS hetzelfde heeft gedaan. Zich in NL al niet heeft laten keuren waardoor zijn vrachtwagenrijbewijs dus (tijdelijk) niet meer geldig was in NL. Dus als hij in NL was geweest had hij zich ook moeten laten keuren en een nieuw rijbewijs aan moeten vragen (kost beide geld). Het is dus wel logisch dat NZ nu zegt dat het in NZ niet geldig is want ook in NL was het op dit moment niet geldig. Dus vader van ts had beter voor vertrek uit NL zich kunnen laten keuren en nieuw rijbewijs aan vragen en die eenmaal in NZ omzetten voor een NZ rijbewijs als hij ooit dacht dat nodig te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 10:40

TS, dat komt iig al duidelijker over deze post :) snap dat je eerste post wellicht met flink wat frustratie zal zijn geschreven. Heeft het herkeuren te maken met het klasse rijbewijs?
Ik denk zelf dat het alsnog vrij lastig wordt om een Nederlandse Arbo Arts op Nieuw Zeelandse bodem te vinden en dat er dan inderdaad weinig op zit behalve naar Nederland terug te vliegen voor het keuren en vernieuwen van het rijbewijs...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 10:43

Daantj__ schreef:
Gast3289 ik geloof dat die keuring niet helemaal een voorwaarde is van NZ. In NL moet je als je 50 jaar bent geweest je laten keuren door een arts en dan pas verlengen ze je vrachtwagenrijbewijs. Mijn vader heeft een vrachtwagenrijbewijs maar maakt er nooit gebruik van. Hij heeft die keuring niet gedaan bij het verlengen van zijn rijbewijs. Hij heeft nu een rijbewijs voor B en BE enzovoorts maar vrachtwagen is 'in de wacht gezet'. Mocht hij hem ooit nodig hebben kan hij zich laten keuren en een nieuw rijbewijs aanvragen. Kost je dan wel een nieuw rijbewijs maar een keuring kost ook iets en je vrachtwagen bevoegdheid blijft dus wel staan en verdwijnt niet.

Ik gok dat de vader van TS hetzelfde heeft gedaan. Zich in NL al niet heeft laten keuren waardoor zijn vrachtwagenrijbewijs dus (tijdelijk) niet meer geldig was in NL. Dus als hij in NL was geweest had hij zich ook moeten laten keuren en een nieuw rijbewijs aan moeten vragen (kost beide geld). Het is dus wel logisch dat NZ nu zegt dat het in NZ niet geldig is want ook in NL was het op dit moment niet geldig. Dus vader van ts had beter voor vertrek uit NL zich kunnen laten keuren en nieuw rijbewijs aan vragen en die eenmaal in NZ omzetten voor een NZ rijbewijs als hij ooit dacht dat nodig te hebben.

Ah op die fiets :) ben niet thuis in de vrachtwagens behalve dat ik ze zelf erg groot vind, en van daaruit me voor kon stellen dat de keuring om erin t emogen rijden een voorwaarde van het land was om het rijbewijs om te laten zetten!

Bedankt voor de heldere uitleg, weer wat geleerd op de zondagochtend :)

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 10:53

Anoniem schreef:
Daantj__ schreef:

Ah op die fiets :) ben niet thuis in de vrachtwagens behalve dat ik ze zelf erg groot vind, en van daaruit me voor kon stellen dat de keuring om erin t emogen rijden een voorwaarde van het land was om het rijbewijs om te laten zetten!

Bedankt voor de heldere uitleg, weer wat geleerd op de zondagochtend :)

Ik wist het ook niet hoor totdat vaders een jaar geleden zijn rijbewijs moest verlengen en hiermee thuis kwam.
Hoe het omzetten naar een rijbewijs van een ander land werkt weet ik niet. Volgens mij zitten ze in de EU en landen als de VS, NZ en Australië aardig op 1 lijn. Maar ik kan mij voorstellen dat je misschien nog een extra test moet dan, of igg voor vrachtwagens voordat je geldige rijbewijs omgezet wordt. Maar misschien weet TS dat wel? Zoals ik nu begrijp van TS kan het vrachtwagen rijbewijs gewoon van NLs naar NZ overgezet worden mits het rijbewijs al geldig was in NL?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 11:01

Hij heeft nog mazzel. Een rijbewijs van buiten de EU kun je niet omzetten naar een Nederlands rijbewijs. Dan moet je gewoon weer afrijden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 11:08

Het lijkt er op dat er twee keuzes zijn: of je NZ groot rijbewijs halen à tig dollars plus kennelijk een paar jaar.
Of naar NL vliegen, de keuring doen, en lekker bij wat vrienden en familie langs, eveneens à tig dollars, plus dat je dat zeker weet dat je je rijbewijs ook hebt, en vrijwel direct.

Persoonlijk zou ik de keuze dan wel weten...