Niet eens met contractwijziging, en nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Elicious

Niet eens met contractwijziging, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 09:56

Ik ben benieuwd naar jullie visie op het volgende;

Jaren lang heb ik een min max contract gehad.
Het verschil tussen mijn min-uren en mijn max-uren is 8 uur.
Mijn werkgever heeft altijd van mij verlangd dat ik mijn max-uren werkte, dat heb ik gedaan.
Een half jaar geleden heb ik aangegeven heel graag TIJDELIJK !! mijn min uren te werken, mijn werkgever ging hiermee akkoord.

Sinds kort mogen er (binnen onze organisatie) geen minmax contracten meer bestaan. Dit betekende dus voor mij een vast aantal uren. Prima!
Wat gebeurd er, mijn werkgever zet mij op mn minuren, wat voor mij definitief 8 uur minder inkomen betekend (+/-32 uur per maand dus, en dat vind ik erg veel!)
Ik heb aangegeven me hier niet in te kunnen vinden, waarop mijn werkgever antwoorden dat het nu eenmaal niet anders was, de formatie gekrompen was en ik geen keus had. Ik kan de uren claimen, maar dat zou reorganisatie betekenen voor mij en mn collega's omdat er dan teveel formatie zou zijn.
Van de ene kant begrijp ik het, het is geen makkelijke tijd .. maar het kan toch niet zo zijn dat mijn belang totaal aan de kant geschoven wordt?

Heel graag zou ik opnieuw met mn werkgever in gesprek gaan en kijken of we een tussenweg kunnen vinden. Zijn uren geen optie, dan zou voor mij een stijging in de salarisschaal een optie zijn om zo mijn financiële gat deels op te vangen. Uiteraard weet ik niet of dit een reeel verlangen is of dat ik buiten het boekje ga met zo'n voorstel :Y)

Benieuwd hoe jullie hierin zouden staan...

FriesWytske

Re: Niet eens met contractwijziging, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:58

Ben je lid van een vakbond? Zou daar om advies gaan vragen.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:00

Jouw belang is belangrijker dan de belangen van je collega's en de organisatie?

Tuurlijk is het vervelend, ik zou het zeker bespreken en bekijken wat voor andere oplossingen er mogelijk zijn. De formatie is niet voor niks geslonken neem ik aan, zou dat met financiën te maken hebben?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:01

Je kunt het natuurlijk altijd bespreken :-)

Ik vrees dat je aan het verlies van uren niet zoveel kunt doen, je hebt het laatste half jaar minder uur gewerkt dus je contract zal uitgaan van het aantal uur over het laatste half jaar. Als je dat laatste half jaar meer uur had gewerkt dan had je dat waarschijnllijk gekregen.

Eens praten over een stijging in schaal is altijd een goed idee :-)

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 10:03

MoonChloe schreef:
Jouw belang is belangrijker dan de belangen van je collega's en de organisatie?

Tuurlijk is het vervelend, ik zou het zeker bespreken en bekijken wat voor andere oplossingen er mogelijk zijn. De formatie is niet voor niks geslonken neem ik aan, zou dat met financiën te maken hebben?

Zeer zeker zeg ik niet dat mijn belang BELANGRIJKER is, maar óók belangrijk.
Ga er financieel maar eens honderden euro's op achteruit .. nou daar word ik niet blij van.
Dan zou ik graag zien dat er naar beide belangen gekeken wordt.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:06

Je bent natuurlijk niet verplicht akkoord te gaan met een contractswijziging. Maar jouw werkgever is ook niet verplicht jou een contract aan te bieden zoals jij het wilt.

Tuurlijk staat onderhandelen vrij. Je kunt het altijd proberen, hoewel ik vrees dat deze wijziging te maken heeft met de financiële situatie binnen het bedrijf en de werkgever dus niet akkoord gaat met jouw wensen.

En dan heb je dus twee oplossingen: óf je schikt je naar de nieuwe situatie óf je gaat ander werk zoeken :)

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 10:07

Apple schreef:
Je kunt het natuurlijk altijd bespreken :-)

Ik vrees dat je aan het verlies van uren niet zoveel kunt doen, je hebt het laatste half jaar minder uur gewerkt dus je contract zal uitgaan van het aantal uur over het laatste half jaar. Als je dat laatste half jaar meer uur had gewerkt dan had je dat waarschijnllijk gekregen.

Eens praten over een stijging in schaal is altijd een goed idee :-)

Ik heb mn referteperiode laten bereken en deze komt 1.5 uur onder mijn max-contract uit.
PZ geeft aan dat dit hetgeen is wat ik kan claimen. Echter wil ik niet op mn geweten hebben dat gereorganiseerd wordt, dus lijkt claimen mij geen optie.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:08

Begrijp ik goed dat je dus nu een nieuw contract hebt gekregen waarop die vaste uren staan? Dat zou wel moeten denk ik. En daarmee kun je dan wel of niet accoord gaan, dus tekenen of niet. Je weet wat het betekend als je niet tekent.
Voor de rest is er volgens mij niets raars aan de gang van zaken, je hebt een minuren contract, dus je werkgever hoeft je niet meer te laten werken dan het minimum. In een situatie als dit vind ik het heel redelijk dat je gewoon je minimum aantal uren houd en er op die manier niemand weg hoeft. Het is logisch dat wanneer jij meer uren wilt dat ten koste gaat van je collega's en je werkgever heeft het imo dus netjes opgelost. Denk dat je ook niets meer bereikt als je naar de vakbond zou gaan oid, hij heeft het immers netjes geregeld zo.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:10

Ah, op die manier :-)

Dan zou je dus inderdaad met je manager/PZ kunnen bespreken dat je dus recht hebt op een contract met meer uur (die 1.5 uur onder je max-contract), maar dat je daar eventueel vanaf wilt zien als er een compensatie komt in de vorm van een salarisschaal :-)
Even kijken wat voor jou het beste zou uitkomen en voor het bedrijf ook. Als je zelf zegt dat je geen reorganisatie op je geweten wilt hebben (sfeer binnen het bedrijf endergelijke) dan heb je wel degelijk een argument.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:14

Of jouw paar uren daadwerkelijk tot een reorganisatie moeten leiden hangt wel een beetje af van de grootte van het team denk ik. Weet je of andere collega's ook uren hebben ingeleverd? Als jij de enige bent die voor het hele team moet compenseren dan lijkt me een goed gesprek over het eerlijk verdelen van de narigheid geen slecht idee :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:20

De cynicus in mij zegt overigens: dergelijke emotionele manipulatie is makkelijk gedaan door bedrijven. Je kunt het niet controleren - wie zegt dat er (nu of over een paar maanden) niet alsnog een reorganisatie komt, maar dan met jou 6,5 uur in het nadeel?
En zou het werkelijk de moeite zijn om een reorganisatie in gang te zetten voor 1 contract met 6,5 uur meer?

De ervaring leert helaas dat bij bedrijven waar werknemers bv salaris inleverden om te voorkomen dat het bedrijf grote maatregelen moest nemen, dit meestal niet hielp. Die grote maatregelen kwamen vervolgens alsnog... maar dan met een veel slechtere uitgangspositie voor de werknemers.

Ik zou dus erg voorzichtig zijn. Advies van de vakbond lijkt me een goed idee.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:25

Ik zou hier toch even een arbeidsjurist bijhalen. Volgens mij, als jij continue je max uren hebt gewerkt, heb je recht op die uren. Omdat je een tijdje weer minder hebt gewerkt weet ik niet precies hoe dat in elkaar zit. Ik zou idd de vakbond er even naar laten kijken.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:39

Ik zou als ik jou was toch mijn uren claimen. Straks komt die reorganisatie alsnog en zit jij met minder uren plus dat je gewoon op nog minder recht krijgt dan. Aan jezelf denken is soms echt nodig, ook als iemand anders hier voor opdraait. Heel vervelend voor die ander, maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat jij straks jouw vaste lasten niet meer kan betalen.