Aan je 18 op jezelf wonen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Noblesse_

Aan je 18 op jezelf wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 19:44

Naar aanleiding van ruzie hier thuis vraag ik het maar eens op bokt.
Ik ben 18, word in april 19.
Wanneer ik vast werk heb en m'n rijbewijs (vast werk hopelijk deze maand en rijbewijs wil ik eind dit jaar begin volgend jaar halen), zou ik graag een huisje huren met m'n 22-jarige vriend, die al 4 jaar vast werk heeft.

Nu krijg ik te horen dat ik op m'n 18 nooit zelfstandig het huishouden zou kunnen runnen en dat alles fout gaat lopen.

Is ons plan nu zò onrealistisch?

Anoniem

Re: Aan je 18 op jezelf wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 19:46

Aan je 18? Is dat Vlaams?

Anyway, wat doe je nu zoal in huis? Weet je hoe alle nodige huishoudelijke apparaten werken? Kun je tenminste 7 verschillende maaltijden koken? Weet je hoe je je kleding moet wassen en hoe de stofzuiger werkt?
En weet je hoeveel een huishouden kost?

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 19:47

Nou het hangt er van af volgens mij hoe zelfstandig je sowieso al bent. Je zelf de was, koken, financiën etc kan regelen of niet want elke relatie kan uitgaan natuurlijk. Je moet er zeker voor zorgen dat je niet afhankelijk van je vriend bent. En zorgen dat je samen dingen kan doen ook in huis, kwestie dat jij niet de "huisvrouw" wordt om het zo maar te zeggen.

Ik zelf blijf thuis omdat ik nog wil verder studeren maar als je vast werk hebt met contract en dergelijke en het dus kan betalen, ook alleen zonder je vriend dan kan het altijd een optie zijn. Als het echt niet meer gaat thuis... maar zorg dat je niet afhankelijk bent van 'm. Er lijkt mij niks minder leuk dan van een ruzie situatie weggaan en moeten terugkeren omdat je relatie uitgaat en je niet anders kan.
Laatst bijgewerkt door Lori op 05-10-15 19:49, in het totaal 2 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 19:48

Nou, ik was ook 18 toen ik uit huis ging en kon toch echt prima alles regelen hoor! :D

Er komt natuurlijk wel heel wat bij kijken wat je regelen moet, dus wat hulp als je iets niet snapt is wel fijn.
Maar op jezelf op je 18e zou prima kunnen :j

vuurneon

Huishouden runnen is geen hogere wiskunde :')

Als je je handjes kan laten wapperen, beetje je verstand gebruikt en goed financieel inzicht hebt kun je prima uit huis hoor!

Ghostattack

Waarom zou het niet kunnen met 18 jaar? Ik woon dan wel niet in een heel huis, maar in een hele kleine (lees 21m2) studio in Amsterdam met eigen keuken en badkamer. Gaat prima hoor en ik ben net 20 :+ Was doe ik wel bij mijn ouders, want hier kan dat niet. En de rest zoek ik zelf uit, trial and error :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 19:50

vuurneon schreef:

Als je je handjes kan laten wapperen, beetje je verstand gebruikt en goed financieel inzicht hebt kun je prima uit huis hoor!

Nee dat klopt :+ maar als je nog nooit een poot hebt uitgestoken in het huishouden, dan kan dt vaak nog wel eens tegenvallen als je je daar niet bewust van bent :P

Mizora

Ik woonde met mijn 17e op kamers. De eerste 3 weken heb ik nog gebruik gemaakt van de gemeenschappelijke keuken (en dus soms samen koken) daarna heb ik vrijwel alles alleen gedaan (alleen mijn badkamer deelde ik met 1 ander. Hij maakte hem de ene week schoon en ik de andere week).

Toen ik 19 was ging ik naar een volledig zelfstandige kamer en toen ik 22 was ging ik naar een 2-kamerappartement (ik ben nog steeds alleenstaand).

MilesNF

Als je het financieel redt moet het kunnen. Tuurlijk ga je fouten maken en tegen dingen aanlopen, maar daar leer je alleen maar van.

jorika1986

Op je 18e kun je prima op jezelf/samen gaan wonen, maar weest gewaarschuwd. Het is niet allemaal rozengeur en maneschijn!
Op jezelf wonen is hard werken. Huis moet schoon, eten moet gekocht, gemaakt en afgewassen worden.
Huis heeft onderhoud nodig enz. enz.
Tegenwoordig kun je gelukkig een hoop tips en tricks opdoen op Youtube en andere social media.
Heeft mij ook goed geholpen!

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 19:51

Joolien schreef:
Nee dat klopt :+ maar als je nog nooit een poot hebt uitgestoken in het huishouden, dan kan dt vaak nog wel eens tegenvallen als je je daar niet bewust van bent :P

Guilty O:) Maar hier gaat het tot nu toe prima, behalve dat ik het stofzuigen nog wel eens uitstel haha.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 19:53

Joolien schreef:
vuurneon schreef:

ach, dan krimpt er eens een trui omdat je erachter komt dat wol niet van hitte houdt, kun je de spaghetti als behangplaksel gebruiken en krijg je eens een brief omdat je water afneemt maar je bent vergeten je aan te melden waterbedrijf :')

En t vervelende is wel dat de klusjes telkens weer terug keren :') never ending story, alleen dan zonder vliegend knuffelig dier haha
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 05-10-15 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 19:54

waarom zou het niet kunnen als je genoeg inkomen heb? Ik woon in Brussel op kot omdat ik hier studeer (wel op kosten van mijn moeder), maar ik regel hier ook alles zelf. Dus ik zie niet in waarom je het niet zelf zou kunnen als je de inkomsten hebt?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 19:56

Volgens mij is het huishouden helemaal niet het moeilijkste aan op jezelf wonen - de bureaucratie is vaak veel ingewikkelder (uitkomen met je geld, rekeningen, verzekeringen, belastingen.) Maar het grootste deel is gewoon doen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 19:57

Als het financiël mogelijk is en jullie relatie is stabiel lekker doen. Je leert alles met vallen en op staan.
Koken leer je vanzelf wel hoor je gaat vanzelf meerdere dingen uit proberen als het niet lekker is volgende keer beter.
Wassen en alle huishoudelijke dingen leer je gewoon door te doen. Even hulp vragen bij verzekeringen, belastingen en gas, water en licht wat handig is. En dan zijn de belangrijkste dingen wel geregeld.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 19:59

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:00

Joolien schreef:
Aan je 18? Is dat Vlaams?

Anyway, wat doe je nu zoal in huis? Weet je hoe alle nodige huishoudelijke apparaten werken? Kun je tenminste 7 verschillende maaltijden koken? Weet je hoe je je kleding moet wassen en hoe de stofzuiger werkt?
En weet je hoeveel een huishouden kost?

Haha van al dit alles had ik geen idee, maar ben toch gewoon op mijn 18e het huis uit geschopt hoor :D Die dingen leer je dan snel genoeg!
Wel had ik het geluk dat mijn ouders de huur van mijn kamer betaalden omdat ik nog studeerde, dus daar zou ik wel even goed naar kijken.
Uit huis gaan is namelijk absoluut niet gratis!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:01

Ik was ook 18 en ben toendertijd ook gaan samenwonen. Zou niet weten waarom dat niet kan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:03

Ik ging in juni samen wonen,werd in november 19 Het jaar daarop trouwde ik in augustus. Inmiddels 15 jaar getrouwd ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:05

Om koken zou ik me echt niet druk maken, in het begin koop je gewoon van die honigpakjes, staat op de achterkant precies wat je er bij moet gooien en wat je moet doen. Uiteindelijk ken je dat uit je hoofd en ga je zelf met andere ingredienten en verse groenten etc. aan de slag.

Met een stofzuiger door de kamer racen kan iedereen en als je een wasmachine koopt zit er een instructieboekje bij.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:09

Of je begint gewoon met aardappelen, groenten, vlees. Of je koopt een studentenkookboek. Een gewoon basiskookboek is ook erg handig.

Wassen met een wasmachine is gemakkelijk. Ook bij een tweedehands wasmachine zonder boekje gaat dat echt lukken. Eigenlijk was het houden aan het schoonmaakrooster voor mij de grootste issue, maar dat is ook niet beter geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:10

Koken met instructies is wel slim, mijn broer kreeg t voor elkaar om aardappelen zonder water en gehaktballen zonder boter op t vuur te zetten. Bijna de hele keuken in de hens _O-

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:13

Kan prima, ik ben met net aan 17 op mezelf gegaan. Eerste weekjes wat minder leuk omdat ik een luie donder was bij mijn moeder thuis :+ Maar uiteindelijk komt dat allemaal gewoon goed hoor. Al doende leert men, en je wordt er razend snel volwassen(er) door :))

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:16

Ok. Het kan inderdaad heel erg. Maar vantevoren even op het internet kijken hoe of wat scheelt ontzettend veel geld vergeleken met (eigenlijk ongezonde) honig-pakjes.

Dionnetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:19

Joolien schreef:
Koken met instructies is wel slim, mijn broer kreeg t voor elkaar om aardappelen zonder water en gehaktballen zonder boter op t vuur te zetten. Bijna de hele keuken in de hens _O-

Misschien was dat kookboek niet verkeerd dan :+ _O-

Hier ging ik met 16 ±5 maanden (na 1 maand daar was ik 17) naar Oostenrijk om lekker skileraresje te spelen. Hartstikke leuk natuurlijk, maar dat betekende wel op mezelf wonen (met een aantal skileraren in 1 huis). Helemaal prima gegaan.
Vervolgens ben ik weer terug naar Nederland gegaan om Havo te doen en eind dit schooljaar ga ik dan toch misschien weer op kamers (dan 19).