Alleen verhuizen naar een plek 4 uur rijden verderop...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Alleen verhuizen naar een plek 4 uur rijden verderop...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 13:35

Hoi bokkers,

Op dit moment is er 50% kans dat ik voor een baan moet verhuizen naar zuid Duitsland, bijna 4 uur rijden verderop. De functie lijkt me fantastisch maar 4 uur rijden is toch wel een eindje van huis... Ik ben nogal gehecht aan familie en het handjevol vrienden dat ik heb. Ik heb een paard en een hond. Mijn paard kan ik meenemen maar mijn hond helaas niet. Die moet ik thuis achterlaten aangezien het om een fulltime baan gaat en hij anders te veel alleen zit. Dat lijkt me echt verschrikkelijk.

Zijn er meer mensen die voor langere tijd alleen zijn vertrokken naar een plek ver(der) van huis? Hoe hebben jullie dit ervaren? Hoe hebben jullie dit aangepakt en wat heeft jullie doen besluiten het wel of juist niet te doen?

Cookies

Re: Alleen verhuizen naar een plek 4 uur rijden verderop...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 13:53

Ik heb een jaar in Belgie gewoond toen ik 25 was. Ondanks dat ik elk weekend naar Nederland ging heb ik er echt verschrikkelijk heimwee gehad. Een paar jaar later heb ik 7 maanden in Bosnie gezeten. Daar heb ik het wel goed naar mijn zin gehad. Het verschil was daar ik daar leuke mensen om me heen had en een leuke baan.
Een paar jaar geleden heb ik een jaar In Zweden gewoond. Ook daar heb ik het naar mijn zin gehad. Ik had er les (Zweeds) en had een baan en veel aanspraak. Ook heb ik niet zo gauw last van heimwee meer.
Het is belangrijk dat je daar waar je gaat wonen mensen gaat opzoeken. Wordt lid van een club, een vereniging etc. Zorg ook dat je het op je werk goed voor elkaar hebt. Fijn dat je je paard daar neer kunt zetten. Zoek een leuke stal uit, zodat je daar ook wat aanspraak hebt.

Aal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 14:01

Zelf ben ik net terug van een jaartje Londen. Ook in mijn eentje, ook vanwege een baan.
Ik vond het te gek!
Hiervoor heb ik een halfjaar in Brussel gewoond en daarvoor een paar maanden in Marokko; ik heb dan ook zelf totaal geen last van heimwee.
Maar het afscheid nemen van mijn familie en vrienden hier, is toch telkens weer een dingetje hoor!

Zoals Cookies ook al zegt, zorg er inderdaad voor dat je lid wordt van een (sport)vereniging of andere activiteit waarbij je snel nieuwe mensen leert kennen. Het is echt heel fijn meteen wat aanspraak te hebben in je nieuwe omgeving. Ook via Facebook zijn er veel groepen (Nederlandse) expats die elkaar ontmoeten in de stad/omgeving waar zij werken.
Daarnaast zijn dingen als Skype natuurlijk ideaal om even de dag door te nemen zoals je normaal aan de keukentafel zou doen.

Hoewel ik het heel fijn vind weer even bij mijn familie te zijn, begint het bij mij alweer te kriebelen. Zeker omdat mijn volgende bestemming alweer gepland staat. Ik vertrek over twee weken voor een tijd naar Brazilië.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 18:17

Het is een voordeel dat je je paard mee kan nemen.
Leuke stal uitzoeken en via daar bouw je dan wel weer een vriendenkring op.

Verder idd gaan sporten od.

Ik heb 5 jaar geleden dezelfde stap gezet. Alleen was het 8u rijden en had ik niets of niemand om mee te nemen.
Het werk slorpte toen wel veel van m'n tijd op maar het was toch te ver en te eenzaam voor mij.

Iets dichter bij huis gekropen en nu zit ik op 5u rijden. Ondertussen een paard en een leuk groepje op stal wat maakt dat ik het al 4 jaar met gemak uithoud.
Familie is 'om de hoek' en ik heb m'n leven nu hier.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 18:24

Is die baan een baan voor langere tijd en wordt dat echt je toekomst of is het een tijdelijke baan?

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:24

Ik volg even. Ik begin volgende maand aan mijn nieuwe baan, ook in Duitsland. Ben wel eens eerder langer van huis geweest, maar dit is toch voor redelijk 'onbepaalde tijd'.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:44

Yeps, hier ook gedaan. Via de telefoon regelmatig " bijkletsen" met het thuisfront is best prettig. Verder idd iets lokaals zoeken een vereniging/ buurtorganisatie is een leuk manier om mensen te leren kennen. Je paard mee is een voordeel, aanspraak op stal. Zelf heb ik mijn paard wat later verhuisd, ik wilde al een beetje mijn draai/ ritme gevonden hebben. En op m'n gemak een fijne stal zoeken. Hier absoluut geen spijt.

En idd ook mijn/ onze hond daar gelaten. Daar heeft ze het veel beter dan dat ze hier zou hebben ivm mijn werk. De hond weet precies als ik daar ben, is oprecht blij om elkaar weer te zien. En ik heb het beste van 2 werelden. Af en toe "leen" ik een stukje hond op stal. Maar onze enigste eigenste blijft favoriet, heb het ook altijd over mijn parttime hond. Uiteraard wordt ik met het bijkletsen ook op de hoogte gehouden van het wel en wee van haar.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 15:38

wat is ver. Ik ben voor altijd 2 uur verder van mijn ouderlijk huis verhuist.
Ook voor een baan. Spijt? Zeker niet. Met mijn vader bel ik regelmatig.
Vrienden zat al overal en nergens. Heb hier mijn leven op kunnen bouwen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 19:37

Ik heb besloten het toch niet te doen. Ik vind datgene wat ik verdien het niet waard om mijn leven op te geven. Het had me fantastisch geleken maar ik wil er dan wel wat aan overhouden. Verhuizen naar ver weg, 40 uur per week werken en vervolgens ook nog maar erg krap verdienen is het mij niet waard. Erg jammer want de functie lijkt me erg leuk

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:40

Hoi ts, open net je topic. Lijkt me een prima besluit hoor...als ik jou zo hoor.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:56

Ik ben zelf (helemaal alleen) wel ver weg verhuisd (ruim 2500km) en heb er totaal geen spijt van. Alles en iedereen achtergelaten en van veilig en bekend Nederland naar de onbekende wereld in Zweeds Lapland (100 km boven de poolcirkel).

Dit schreef ik om het wereldkundig te maken:
Ik ga verhuizen naar Zweden....

"All our dreams can come true if we have the couragre to pursue them" zei Walt Disney, wie kent hem niet, ooit.

Mijn droom is al jaren van om naar Zweden te emigreren. Maar ja, die courage... Daar ontbreekt het aan.
In Nederland heb ik alles wat ik nodig heb. Lieve familie, lieve vrienden, een leuke baan met dito collega's, een leuk huis, etc. Maar.... ben ik echt gelukkig? Nee, helaas niet...

En toen kreeg ik een baan aangeboden in Zweeds Lapland... Wow, dat is wel heel ver weg en zo Noordelijk (100 km boven de Poolcirkel) ben ik nog nooit geweest. Googlen... Foto's, filmpjes... Wow wat is het daar mooi!! Erheen geweest om te kijken/voelen/praten en alleen maar enthousiaster geworden.

De laatste Europese wildernis, dè ultieme plaats om mijn passie (natuurfotografie) uit te oefenen.
Een heel mooie kans en ik had al snel het gevoel: als ik het niet doe dan zal ik me altijd afvragen hoe het zou zijn geweest... Beslissing genomen: ik ga het doen. Bevalt het niet? Dan kan ik altijd nog terug.
Per feburari 2015 zal ik gaan wonen en werken in Gällivare, Zweden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:07

Tja, geen 4 uur verderop, maar wel dik anderhalf uur, vind ik al ver zat, had ook 4 uur kunnen zijn of 7, want met die reistijd ga je toch niet elke dag langs.

Had geen keus, daar was werk, waar ik weg kwam niet, dan is keus heel snel gemaakt, je moet nou eenmaal werken ook al is het niet op de locatie die je meteen in gedachten had.
Vind de randstad nog steeds vreselijk, zal het hier ook nooit leuk gaan vinden, zo niet mijn ding.
Maar heb hier wel mijn huisje nu en mijn paardjes, ook een hond genomen die overigens vanwege mijn werk overdag bij vrienden zit (breng hem 's morgens, haal hem 's avonds en ja, dat is 10 km heen en terug om).

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:15

Ik zou het zelf wel doen,, leuke functie en dan wat verder van huis dan een baan die je vreselijk vindt en dat je wel dichtbij huis zit.
En mocht t niet bevallen, kun je ermee stoppen toch? Dan heb je het in ieder geval geprobeerd, en denk je niet achteraf 'had ik maar'.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:17

Wow Gabyfedde, dat is nog iets noordelijker dan waar ik gezeten heb. Ik zat in Jokkmokk. Succes daar!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:41

Cookies schreef:
Wow Gabyfedde, dat is nog iets noordelijker dan waar ik gezeten heb. Ik zat in Jokkmokk. Succes daar!

95 km noordelijker inderdaad :) Jokkmokk kom ik regelmatig, mooi daar :) Dank je wel!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:52

Op jouw leeftijd had ik het wel gedaan. Nee heb je, ja kan je krijgen. En daarmee bedoel ik eigenlijk: mocht het je niet bevallen dan kan je (vast) altijd weer terug vallen op je thuisbasis bij je familie.
Ga je niet voor deze kans, hoe groot is de kans dan dat je je achteraf afvraagt: What if..? Wat zou er zijn gebeurt in je leven als je het wel had gedaan? Was je dan na een paar maand kruipend op je knieën weer terug gekomen of was je een fantastisch leven tegemoet gegaan?

Je bent nog jong en je hebt de kans om je paard mee te nemen. Zoek een leuke en gezellige stal met meer pensionklanten en het contact wordt zo gelegd (paardenmensen zijn niet zo moeilijk, ook niet in Duitsland ;) ). En m.i. is wonen Duitsland relatief goedkoper dan wonen in Nederland.

En als je geluk hebt kom je te werken in een branche waar ze nog aan de vroege 'Feierabend' doen op vrijdag: d.w.z. om 13-14 uur al weekeinde hebben. Dan spring je in je autootje en kun je nog net rond etenstijd aan tafel aanschuiven in de Achterhoek.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:01

Ik zou de sprong wagen. Als het echt leuk werk is en je passie ligt er. Wat is dan 4 uur rijden. Niet helemaal onmogelijk om te overbruggen voor zowel jou als iedereen die hier blijft wonen.

Als je het niet doet krijg je mogelijk spijt en een wat als ik het wel had gedaan gevoel.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 21:42

Ik heb zelf hbo P&O gestudeerd en dit is gewoon een algemene functie op een klantenservice voor een grote paardenwebwinkel. Lijkt me oprecht leuk maar is dus niet waarvoor ik geleerd heb dus. Het lijkt me dus wel een leuke baan maar het is niet m'n droombaan.

Het komt erop neer dat ik netto 1400 euro ga verdienen. 750 euro voor de huur van een huis, 300 euro voor het paard, hou ik nog 400,- over per maand om van te eten en te leven. Dan ontstaat de vraag of ik daarvoor alles achter wil laten.. Nou ik denk het dus niet, ondanks dat de functie mij wel leuk lijkt. Maar een uurloon van nog geen 8 euro staat me dus een beetje tegen.....

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:49

Nee dat is idd wat anders, maar een zo hoge huur en stalling? Verbaasd me meestal is dld een stuk goedkoper.
400 euro is erg weinig om van te leven. Is het loesdau of kramer?

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:50

Ik wou dat ik 400 had om van te leven! Maar ja de ene vindt dat veel en de ander weinig. Als het om een algemene baan gaat dan zou ik ook gewoon verder kijken als het verhuizen je niet echt wat lijkt. Ik zou dan zoeken naar een hbo functie waarvoor je hebt gestudeerd of iets wat je wel echt fantastisch lijkt.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:52

750 euro huur voor een woning? Waar ga je wonen dan? Hartje centrum Keulen?

Edit: is die 750 incl. of excl. GWL?
Laatst bijgewerkt door flettie op 11-10-15 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:52

400 euro voor verzekeringen, auto, eten, kleding, telefoon internet en vervanging van spullen. Dat is heel erg krap

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:56

Ervaringsdeskundige hier. ;)

Ben 13 maanden voor werk naar USA gegaan.. ben toen 1 maand thuis geweest en naar London vertrokken.
Na 1 3/4 jaar London zal ik weer enkele weken naar huis gaan en dan vertrek ik naar Australië.

USA had ik soms wel heimwee.. vooral rond de kerstdagen..
Maar verder heb ik toen en nu ook totaal geen problemen.

Weet je, het is maar 400 km. Je kan elke 2 weken o.i.d. een weekend naar huis ofzo. Prima te doen.
Inderdaad zorgen dat je bezig bent, vrienden maakt.. er op uit trekt.

Afscheid nemen is nooit leuk. Dat vind ik ook niet leuk, elke keer als ik familie zie.

*edit; zie nu pas de updates.
Jammer.
Laatst bijgewerkt door Nagini op 11-10-15 22:03, in het totaal 2 keer bewerkt

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:57

Oh zo. Ik dacht dat je 400 over hield na alle vaste lasten. Ik hou na alle vaste lasten een stuk minder over, maar ja dat zijn eigen keuzes. Ik woon in een huis voor 640 exclusief en ik vind 750 wel mee vallen eigenlijk. Maar dat ligt ook aan de omgeving idd.

Wat voor werk lijkt je leuk ts?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 22:49

Het liefst zou ik in mijn eigen richting willen werken maar dat wordt lastig in deze tijd. Deze functie was echter een prima alternatief en vond het zo leuk dat ik ervoor bereid was te verhuizen. Maar het salaris houdt me wel een beetje tegen als ik eerlijk ben..