geen probleem je ziet ze toch niet meer.Maar bekenden, of hulp vragen of gewoon vragen of iemand iets leuks wil doen. Of verjaardagen en zo daar ben ik heel erg slecht in. Domweg veel te verlegen, klap snel dicht als ik het idee heb dat ik iets stoms heb gezegd. En weet van mezelf dat ik sociaal onhandig ben, kan daar weinig aan doen is helaas aard van het beestje. Zie soms niet hoe andere mensen reageren, mis non verbale dingen daarin en ga heel regelmatig de mist in met mijn eerlijkheid die soms ronduit bot is.
Afgelopen anderhalf jaar heb ik daar een flinke training in gehad, die zeker niet leuk was. Vaak echt vervelend en confronterend. Maar hij heeft wel effect gehad. Ik merk dat mensen aanspreken voor hulp gemakkelijker gaat al vind ik het nog steeds doodeng. Vooral in huis halen, is niet leuk, voelt als een bedreiging zelfs. Maar ik doet het tegenwoordig wel
alleen op een festival rondlopen en fijne complimenten krijgen over communicatie. Hoe fijn is dat, dan weet je dat je niet voor niets zo keihard ervoor hebt gewerkt.Nu heb ik op dit moment ook geen keus omdat ik met mijn knie geen kant op kan en erg afhankelijk ben van hulp. Als bokkers dan spontaan hulp aanbieden . Daar schiet ik vol van maar doet een mens erg goed. Klinkt misschien stom of aandachtvragend of wat ook. Maar nee dat is het dus absoluut niet. Sta van mezelf te kijken dat ik het kennelijk wel kan leren. Als uberverlegen mens die aan de buitenkant helemaal niet verlegen lijkt.
Bokkers die me inmiddels gezien hebben of kennen zullen misschien verbaasd zijn om dit te lezen maar ik ben kennelijk heel goed in staat mijn iieeeks ik wil heel hard de andere kant op rennen als mensen wat van me willen neiging te verbergen. Maar inwendig is die er wel, en kost heel veel energie ook.
Maar het bevalt me zelfs zo goed dat ik nu ook vreemden vraag of iemand met me meewil iets leuks doen. En ik geniet er zelfs van ook, ondanks mijn eerste reactie nog help wil ik dit wel? Ja ik wil dit wel. Want het is leuk.
Dus voor iedereen met een mensenangst of erge verlegenheid. Als ik het op mijn leeftijd nog kan leren kan iedereen het leren. Gewoon doen, je bent niet vreemd raar maar je mag er zijn.
En bokkers heel hartelijk bedankt dat jullie me de kans geven het te leren ook.
.
En tuurlijk mag je trots zijn op jezelf, dat zijn we al veel te weinig!