Geschikte laptop gezocht voor school/fotografie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

larissa96

Geschikte laptop gezocht voor school/fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 10:35

Goedemorgen!

Ik heb al aardig wat doorzocht met de zoekfunctie, maar ik kan geen topic vinden met een laptop die aan mijn eisen aan voldoet. Als dit wel bestaat en ik niet goed genoeg gekeken heb, sorry hiervoor.

Ik ben op zoek naar een laptop met een kwalitatief goed beeld (geen wazen, kleurverandering etc.), die zware programma's als photoshop, SPSS, etc. makkelijk kan dragen en er dus niet traag van wordt. Hij is bedoelt voor school en fotografie en ik wil daardoor graag minimaal een 15 inch beeldscherm. Het gewicht en de grootte maakt verder niet heel veel uit, ik heb een Surface om mee naar school te nemen. Deze is dus puur voor thuis voor op de bank en aan de keukentafel bedoelt.

Dat ik hiernaar zocht kwam ik uit op de volgende eisen:
- Processor: Intel i7
- Minimaal een 64-bit besturingssysteem
- Minimaal 16 GB intern werkgeheugen
- Full HD scherm met IPS-paneel (minimaal 1920 x 1080 pixels)
- Minimaal 15 inch beeldscherm
- Minimaal 2.4 GHz processor kloksnelheid
- Videokaart: AMD Radeon R9 of hoger

Als ik al deze eisen invul op bijvoorbeeld www.vergelijk.nl kom je even goed nog op een hoop laptops uit en dan vooral de gamelaptops. Maar telkens als ik denk 'deze wordt het' en ik bekijk de meningen staat er weer iets bij over dat het beeld niet goed is, het heeft een blauwe waas, de kleuren zijn niet goed in te stellen etc. En een goed beeld vind ik toch wel erg belangrijk omdat ik de laptop ook voor fotografie wil gebruiken.

Oja, ook wel handig om te weten. Mijn budget ligt rond de 1000 euro, 1200 euro is wel echt de max.

Wie o wie kan mij helpen aan de perfecte laptop? :D
Alvast heel erg bedankt in ieder geval!

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 11:23

Ik kan je misschien wel helpen. Heb vorig jaar namelijk hetzelfde probleem gehad: ik zocht een goede, snelle laptop met een fatsoenlijk beeldscherm voor fotografie, maar waar ik ook nog wel wat schoolwerk op kon doen. Ik gebruik vaak Photoshop en Lightroom, SPSS heb ik nog nooit gebruikt maar wel andere zware programmeersoftware.

Uiteindelijk ben ik uitgekomen op de Asus N56JN-CN038H. Heeft een prima beeldscherm voor fotobewerking: ik had mijn oude beeldscherm gehouden voor het geval dat, maar ik heb hem na aanschaf van deze laptop niet meer gebruikt. En bovendien is hij behoorlijk snel :D!

larissa96

Re: Geschikte laptop gezocht voor school/fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 08:55

Heel erg bedankt!! Daar ga ik zeker even naar kijken! :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 09:02

Ik zou altijd voor een macbook gaan, zeker als je zwaardere programma's als photoshop draait. Mac draait veel lichter dan windows en is daardoor veel krachtiger bij dezelfde specs. Het systeem is stabieler, sneller en gebruiksvriendelijker, ze gaan langer mee en de laptops zijn daardoor heel erg waardevast.
Met jouw budget kun je een nieuwe air kopen, maar ik zou liever voor een tweedehandse pro gaan, of iets meer uitgeven voor een nieuwe pro. Bedenk dat je hem na je studie eventueel nog voor veel geld zou kunnen verkopen en dus in dat geval goedkoper zou zijn dan een windows laptop.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 09:10

Inderdaad absoluut mac book!

met mijn fotografen familie (modellen en interieur voornamelijk)
Iedereen die ik ken en op professionele manier fotografeerd werkt met Mac zowel laptop als vaste pc

Buiten dat de schermen het meest goede beeld geven van de werkelijke foto eigenlijk niet te onderschijden zijn het uiterst sterke laptops
Asus acer enz zijn met 2 jaar wel afgeschreven om snel op te werken
En de Macs kunnen dan echt nog jaren mee

Zeker met zwaardere programma's is acer enz gewoon niks tenzij je over een jaar een engelen geduld bezit omdat die dingen rete traag worden

Daarbij zou ik persoonlijk kiezen voor een nieuwe
Je kunt ze 2der hands nog prima verkopen
Liggen ze boven je budget kun je maandelijks betalen dacht ik iets van 69€ Pm tot hij afbetaalt is
Ik dacht dit ooit te zien bij de amac store

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 22:24

Bedank voor jullie antwoord!

Ik wilde eigenlijk geen Mac, aangezien klasgenoten met een mac altijd zitten te klooien met wordbestanden die anders uitkomen, niet kunnen openen etc. Dat leek mij altijd maar onhandig. Maar ik ga er nu zeker eens naar kijken!

Scheelt het interne geheugn van 4G of 8G nog veel bij een Macbook qua snelheid? Er zit namelijk best een groot prijsverschil tussen.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 22:30

Ik zou ook zeker gaan voor een mac, zit toevallig net photoshop en illustrator naast elkaar te draaien zonder enig probleem. Kan ook moeiteloos wisselen tussen deze programma's. Ze zijn inderdaad wat duurder, maar gaan ook eindeloos mee. Mijn vorige is pas gestorven na 8 jaar. Tot dan heb ik er gewoon zware programma's mee kunnen draaien. Alleen beetje problemen met de accu gekregen, maar qua snelheid was hij nog prima.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 22:31

Ik zit zelf in een grafische/fotografie/kunst opleiding, daarvoor animatie gedaan. Dus ook programma's als 3Dmax, Maya, Photoshop, Bridge etc. Ik heb sinds 1,5 half jaar de HP Envy 17.
Prima ding, draait echt alles vlot en tegelijkertijd. Daarnaast game ik ook nog behoorlijk wat maar echt nog geen probleem mee gehad :j

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 22:38

Ik zou ook gaan voor een mac. Ik heb opleiding grafische vormgeving afgerond, doe nu opleiding webdesign en fotografeer als hobby. Merk dat dit super goed samen gaat op een Mac :D ik draai regelmatig Photoshop, illustrator, indesign en dreamweaver naast elkaar en dat werkt allemaal prima. Er bestaat ook word voor de Mac trouwens.

Bij een MacBook pro waarschuw ik je al wel vast dat je opladen kan doorbranden (vergoed krijgen kost heel veel moeite bij Apple). Ik weet niet hoe het zit met de air.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 08:46

larissa96 schreef:
Bedank voor jullie antwoord!

Ik wilde eigenlijk geen Mac, aangezien klasgenoten met een mac altijd zitten te klooien met wordbestanden die anders uitkomen, niet kunnen openen etc. Dat leek mij altijd maar onhandig. Maar ik ga er nu zeker eens naar kijken!

Scheelt het interne geheugn van 4G of 8G nog veel bij een Macbook qua snelheid? Er zit namelijk best een groot prijsverschil tussen.

Word bestaat inderdaad ook voor de mac.
Persoonlijk vind ik Word enorm onhandig. Toevallig laatst nog een keer moeten gebruiken, maar ik kreeg niet eens een plaatje op de goede plek ^) De tekst plopte naar alle plekken waar ik em niet hebben wilde :+
Mac heeft een eigen typprogramma; Pages. Dat is vergelijkbaar met Word, kan ook alle bestanden van Word openen, maar veel makkelijker in gebruik vind ik. Iets minder uitgebreid, maar gewoon met inhoudsopgaven en voetnoten en paginanummers enz. Wel een hoop mooie foto-effecten zoals schaduwen enzo, waardoor presentaties er echt netjes uit zien :)

Zelf heb ik mijn geheugen van mijn iMac pas vergroot. Mijn iMac van 2011 had ook 4GB, maar ik heb altijd meerdere programma's open waaronder photoshop, illustrator, firefox en ik bewerk regelmatig grote video's met premiere of imovie, en mijn vriend draait er zware flightsimulators mee, en dan merk je dat hij toch wat virtueel geheugen gaat pakken. Ook geen probleem, hij zal echt niet vastlopen, maar dan wordt hij wel iets langzamer. Daarom heb ik er nog 6GB bij geplaatst. Bij een macbook lukt dat niet meer achteraf, dus zou ik meteen voor de 8GB gaan.
Nu is wel pas het allernieuwste besturingssysteem uit, OSX El Captain, en die schijnt nog lichter en beter te draaien dan Mavericks.

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 20:24

Nogmaals heel erg bedankt allemaal! Ik denk dat ik voor een Mac Air ga met een intern geheugen van 8GB. Nu nog even op de sinterklaas en kerstacties wachten, hopelijk komt hij ergens met korting! :)

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:11

Een halfjaar geleden had ik precies hetzelfde als jou. Oude laptop was de video kaart van stuk dus zocht een nieuwe. In mijn geval enkel voor fotografie, ik dacht ee eerst ook aan om een mac te nemen maar gezien ik dan ook een andere externe hardeschijf nodig had omdat die van mij niet werkte met mac en deze toch behoorlijk aan de prijs zijn ben ik voor de Asus N551JB-CN001H gegaan. Totaal geen spijt van, qua specs beter dan de macs die ik voor dit budget kon krijgen en mijn externe kan er gewoon op. Ik heb altijd lightroom, bridge en photoshop naast elkaar open en hier heeft hij totaal geen problemen mee. Daarnaast internet ik ook nogal wat af als ik die programmas open heb. Heeft hij geen moeite mee :)

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 22:51

hilly200 schreef:
Een halfjaar geleden had ik precies hetzelfde als jou. Oude laptop was de video kaart van stuk dus zocht een nieuwe. In mijn geval enkel voor fotografie, ik dacht ee eerst ook aan om een mac te nemen maar gezien ik dan ook een andere externe hardeschijf nodig had omdat die van mij niet werkte met mac en deze toch behoorlijk aan de prijs zijn ben ik voor de Asus N551JB-CN001H gegaan. Totaal geen spijt van, qua specs beter dan de macs die ik voor dit budget kon krijgen en mijn externe kan er gewoon op. Ik heb altijd lightroom, bridge en photoshop naast elkaar open en hier heeft hij totaal geen problemen mee. Daarnaast internet ik ook nogal wat af als ik die programmas open heb. Heeft hij geen moeite mee :)

Bedankt voor je reactie! Die ga ik dan toch ook nog even bestuderen. Ik zit toch een beetje met het kleine beeldscherm van de MacBook Air en de hoge prijs van de MacBook pro..

Ooit vind ik wel de juiste laptop binnen mijn budget :j

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 22:54

Ik heb niet lang geleden een nieuwe laptop aangeschaft. De "hp pavilion 15-ab045nd". Ik had ook een behoorlijk wensenlijstje, maar wilde bewust geen Apple. Ben erg blij met deze laptop. Perfect voor foto's en andere werk/vereniging gerelateerde dingen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 10:02

13 inch is op zich een mooie maat vind ik. Makkelijk formaat om mee te nemen, een stuk lichter ook, en thuis kun je hem gewoon op een groot beeldscherm aansluiten.
Als je toch graag een 15 inch macbook zou willen dan zou ik eens op marktplaats kijken.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 10:08

Ik heb een 13" macbook pro en die bevalt mij uitstekend. Ook als ik CS6 en lightroom open heb staan. Hiervoor had ik een 17" en dan is het kleinere scherm even wennen, maar het scherm is voor fotobewerking echt groot zat :j
Ik heb geloof ik 4gb intern geheugen, maar kan dit nog uitbreiden naar 8.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:01

Ik zou toch goed nadenken over 13 inch. Het is niet handig als je voor school 2 documenten naast elkaar moet openen, dan is 13 inch toch wel heel erg klein :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:22

Maar met mac kun je gewoon swipen/switchen naar een tweede bureaublad waardoor je zonder te klikken je andere document voor je hebt staan. Erg handig :)
Maar twee schermen naast elkaar vind ik ook nog goed te doen op een 13 inch. OSX heeft ook splitview.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:30

8nnemiek schreef:
Maar met mac kun je gewoon swipen/switchen naar een tweede bureaublad waardoor je zonder te klikken je andere document voor je hebt staan. Erg handig :)
Maar twee schermen naast elkaar vind ik ook nog goed te doen op een 13 inch. OSX heeft ook splitview.

Splitview kan inderdaad toch wel erg handig zijn bij het schrijven van een verslag of zo. Ten minste, ik gebruik het zeer regelmatig :D Bij mijn vriend op z'n 13 inch macbook worden de schermpjes dan te klein om lekker te typen/werken, ten minste wel voor mij.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:34

Ik heb een 13 inch Mac book air en ik gebruik hem vooral voor college. Ik heb dan de opdrachten aan de ene kant van het scherm staan, en Word aan de andere kant en dat gaat prima. De lettertjes zijn wel klein, maar hiervoor had ik alleen een Ipad, dus ik ben het wel gewend, haha! Voor mij is het groot genoeg.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:59

8nnemiek schreef:

Windows 8 & 10 ook ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 13:10

Quebelle schreef:
8nnemiek schreef:

Windows 8 & 10 ook ;)

Pas vanaf windows 10, toch? En dat schijnt niet echt vlekkeloos te werken. Het swipen zoals bij mac, dus met meerdere vingers om door bureaubladen of tabbladen te scrollen of stappen ongedaan te maken, heb ik ook nog nooit gezien bij windows. Dat vind ik in zo'n situaties juist enorm handig :)

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 16:29

Ik heb zelf een Asus 15.6 inch laptop met grafische kaart. Erg fijn ding en heeft een lange batterij. Zelf maak ik niet veel gebruik van zware programma's, maar als ik het wel doe, merk ik niet dat hij er veel moeite mee heeft :)
Hierbij kan ik dus Asus van harte aanbevelen

Sparkles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 16:35

Ik heb zelf een Lenovo. Superrr fijn! Is ook een business merk officieel dus echt wel geschikt om op te werken! En met fotobewerking ook goed. Fijn scherm :j En hij is super snel! Mijn c-schijf zit bomvol maar hij draait nog net zo snel als op het begin :j