Symboliek boek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Symboliek boek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 15:00

Hai bokkers!
Ik moet vanmiddag een boekverslag inleveren, en nu heb ik hem helemaal af.. Op het stukje 'symboliek' na.

Ik heb het engelse boek 'a kiss before dying gelezen', maar het is wel handig om te weten wat symboliek is voordat je het kunt invullen :+

Ik heb ook al gegoogled op boekverslagen, om daar een antwoord in te kunnen vinden, maar ik heb niets kunnen vinden :') En de defenitie van symboliek bij boeken is ook best lastig te googlen, dus mocht iemand het antwoord op wat symboliek in een boek is, dan kan ik die vraag ook nog even beantwoorden :D

M_aaike

Re: Symboliek boek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 15:15

Ik gok dat ze daarmee de bedoeling achter het verhaal bedoelen. Dus wat de schrijver eigenlijk écht met het verhaal wil vertellen.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 15:20

M_aaike schreef:
Ik gok dat ze daarmee de bedoeling achter het verhaal bedoelen. Dus wat de schrijver eigenlijk écht met het verhaal wil vertellen.

Zo heb ik het ook altijd opgevat. Waar je dan aan kunt denken is dat de schrijver doelt op de vergankelijkheid van het leven, ongelijkheid in de wereld en andere onderwerpen. Het ene boek leent zich iets meer om de symboliek te begrijpen dan het andere.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 15:27

Tof! Ik heb er wat bij kunnen bedenken!
Mede dankzij de tip van een klasgenoot en jullie :)

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 15:28

Symboliek in een boek is als er gebruik wordt gemaakt van alledaagse dingen om bijvoorbeeld ergens naar te verwijzen. Als er bijvoorbeeld beschreven wordt in een boek dat het op een bepaalde dag heel hard regende, staat dit vaak symbool voor het humeur van de hoofdpersoon. Het is dan meestal een verdrietige dag. Verder keren symbolen meestal vaker terug in het boek. Stel dat de vader van de hoofpersoon altijd in een rode sportauto reed (als de vader nu niet meer in het leven van de hoofdpersoon is). Dan hebben andere stukken in het boek waar de rode sportauto terug komt ook vaak met de vader te maken. Een bepaalde ruimte kan ook symbool staan voor een gebeurtenis bijvoorbeeld.

Het is zo heel moeilijk uit te leggen zonder echte voorbeelden uit het boek, maar ik hoop dat je het zo iets beter begrijpt. Kun je anders op internet zoeken naar andere boekverslagen van een ander boek wat je ooit gelezen hebt en waarin ook de symboliek wordt beschreven? Als je dat eenmaal leest is de kans groot dat je de symboliek uit dit boek ook wel begrijpt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 15:29

BlondCowgirl, hele goede uitleg! Bedankt!!

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 15:38

Graag gedaan, zijn al die saaie lessen Nederlands toch nog ergens goed voor geweest :P

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 17:00

Oh die! Dat-ie met een 'vicious splash' verzuipt in een ketel heet koper, toch? TOPboek :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 17:17

Prrrr schreef:
Oh die! Dat-ie met een 'vicious splash' verzuipt in een ketel heet koper, toch? TOPboek :D

Jup *\o/*