Wanneer en hoe neem je genoegen met jezelf?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

Wanneer en hoe neem je genoegen met jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 16:51

Dat vraag ik mij erg af de laatste tijd.

Een simpel voorbeeld van mijzelf: Ik was 2 jaar geleden 5 kilo aangekomen, en wou dat er vanaf hebben.. Na die 5 kilo dacht ik.. Aah ik ga nog even door.. Nog 3 kilo en dan is het klaar.. Na die 3 kilo was ik nog niet tevreden.. Dus nog maximaal 5 en dan ben ik écht tevreden met mezelf! Ik heb nu die 5 kilo er weer af.. En nu denk ik weer: Ja maar dat buikje zit me toch echt nog in de weg.. En heb ik toch de neiging om nog 2.5. kilo af te vallen.

Aangezien de mensen/vrouwen steeds perfectionistischer willen zijn, gaan ze/we langzaamaan toch steeds verder om zichzelf te verfraaien.
'Want ik moet ook zo'n strak lichaam hebben als Sylvie Meis of Beyonce' (Ook al zit het niet in je genen en heb jij geen personal trainer elke dag naast je staan.)
'Oeh ik krijg een beetje een rimpel op mn voorhoofd, misschien moet ik toch eens aan botox beginnen'
Of, 'Goh ik vind mn neus toch echt niet mooi, misschien moet ik toch eens een neuscorrectie overwegen'
'Wauw ik wil ook zo'n perfecte relatie hebben met iemand zoals ... dat hebben'
(Bovenstaande zijn voorbeelden en niet op mijzelf van toepassing)

En al gauw praat je jezelf dus een 'minderwaardigheidscomplex' aan/ben je toch minder tevreden met jezelf dan je eigenlijk wilt.. En nodig is.. Want waarschijnlijk ben jij gewoon een superleuk iemand! En zijn er mensen om jou heen heel blij met jou precies zoals je bent..

Ik geef hierbij dus zelf aan, dat ik zelf ook (helaas) zo in elkaar steek.. Want ik dacht eerst dat als ik 80 kilo zou wegen ik heel tevreden met mijzelf mocht zijn.. Nu weeg ik er 75 en nu erger ik me nog aan mn vet op mn buik etc.

Dit onzekere gebeuren bij (Ik gok voornamelijk) vrouwen, komt natuurlijk voor een groot deel van social media af, alles wordt mooier geschetst dan het meestal werkelijk is..
Zoals #happylife #healthyfood #fitgirls #sweetestboyfriend etc.
Maar ook zeker door tv, reclame, films, internet etc.

Maar al die 'perfectie' is toch eigenlijk haast niet na te streven voor de huis tuin en keukenmens??
Waarom willen we dan toch graag zo perfect zijn, en zo knap/leuk/mooi gevonden willen worden en dat mensen 'jaloers' zijn op jouw leven? Geeft dat nou zoveel voldoening?

Nu ben ik zelf in de leeftijd van rond de 30.. En ik ben dus ook minder tevreden over bepaalde dingen bij mezelf zo af en toe.. Laat staan hoe het voor de jonge meisjes moet zijn in deze tijden van perfectie die net in de pubertijd komen.. Die willen denk ik helemaal perfectie nastreven.

Waarom nemen we geen genoegen met hoe we écht zijn?
En wanneer neem je genoegen met jezelf?
Ik ben echt benieuwd hoe Bokt hier tegenaan kijkt.

Het is trouwens niet mijn insteek om een discussie te creëren, maar ik hoop juist op een topic waar je echt wat aan kan hebben, waardoor je je beter kan voelen over jezelf en waar leuke, respectvolle, normale reacties worden gegeven.

xniieeenke

Re: Wanneer en hoe neem je genoegen met jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:53

Ik vind zelf ook dat ik een gekke buik heb hoor, en meer mensen, zelf het dunste kleinste meisje van mijn klas ;)
Zelf erger ik me er aan dat ik echt 2 van die rare rollen heb als ik niet helemaal rechtop sta, of zit, of weet ik veel XD
Maar, de mensen om me heen vinden dat ik heen dun en mooi ben, dus ik ga mezelf niet veranderen, ik neem dat aan omdat ik weet hoeveel mensen de mist in gaan door te veel af te vallen.

-

Ik denk dat sommige mensen zichzelf onder de make-up moeten smeren, 1000 instagram volgers moeten hebben en een goede status, maar lang niet iedereen.

Ik denk dat mensen gewoon genoegen met zichzelf moeten nemen als ze lekker zichzelf zijn en zichzelf goed verzorgen (denk aan op tijd douchen en zo XD)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:30

Je bent 13 en nog in de groei.Je lichaam verandert nog helemaal hoor.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:31

Britta31 schreef:
Je bent 13 en nog in de groei.Je lichaam verandert nog helemaal hoor.

Dat is waar, maar ja ik ben een puber en ben onzeker over mezelf XD
Zit altijd wel te grappen en zo maar als ik voorover zit zie je 2 van die rolletjes dan vind ik dat toch genant, ondanks dat het doodnormaal is dat dat gebeurt op mijn leeftijd?

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:47

Oh zo herkenbaar!
Zeker nu na 2 zwangerschappen ben ik totaal niet tevreden met m'n eigen lichaam...
Al die striae en ik vind m'n borsten ook niet strak meer haha..

Gelukkig een lieve man die me perfect vind en dat ook elke dag benadrukt maar het kost gewoon tijd om het te accepteren. :)

__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:59

Dit herken ik ook helaas... Weet haast niet beter dan dat ik mezelf niet goed genoeg vind. Ik twijfel overal aan. Ook denk ik vaak dat mensen me niet mogen zonder rede. Gewoon omdat ik er vanuit gaan dat ze mij ook zo zien als ik m zelf zie. Nooit goed genoeg dus...

Ik denk dat dit nog meer door de media komt dan sociaal media. Omdat op tv en in tijdschriften staan altijd perfecte vrouwen en mannen. En natuurlijk weten we wel dat die mensen op tv onder een dikke laag make-up zitten. En de vrouwen in tijdschriften eigenlijk niet zo'n pefecf lichaam hebben. Toch denk ik vaak als ik dat zie oh dat wil ik ook. Ik wil ook perfect zijn!
Laatst bijgewerkt door __laura op 01-10-15 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:00

Ik heb dat helemaal niet,
dat gevoel dat altijd wel iets beter kan. Ik ben meer dan alleen mijn lichaam. Ik ben totaal niet perfect en heb ondertussen geleerd dat ik dat niet hoef te zijn... Je kan echt niet perfect zijn/worden. Die gedachten kan jou mentaal slopen. Ik ben heel blij met mijn vetrolletjes en mijn te dikke bovenbenen. Ik zou er niks aan willen veranderen.

Ik denk dat mensen die wel denken dat ze perfect moeten zijn een beetje onzeker zijn over zichzelf. Maar dat is nergens voor nodig. Wees trots op je lichaam en op jezelf :)
Laatst bijgewerkt door Neverland op 01-10-15 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:01

Argai schreef:
Ik heb dat helemaal niet,
dat altijd wel iets beter kan. Ik ben meer dan alleen mijn lichaam. Ik ben totaal niet perfect en heb ondertussen geleerd dat ik dat niet hoef te zijn... Je kan echt niet perfect zijn/worden. Die gedachten kan jou mentaal slopen. Ik ben heel blij met mijn vetrolletjes en mijn te dikke bovenbenen. Ik zou er niks aan willen veranderen.

Ik denk dat mensen die wel denken dat ze perfect moeten zijn een beetje onzeker zijn over zichzelf. Maar dat is nergens voor nodig. Wees trots op je lichaam en op jezelf :)

_/-\o_ een voorbeeld hebben mag, zeker, dat is juist goed, maar twijfel nooooit aan jezelf

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:03

Ik ben altijd heel slank geweest (ondergewicht) tot ik zwanger werd, 30 kilo aankwam en dat er niet meer af krijg wat ik ook probeer.
Als ik het geld zo hebben zou ik serieus liposuctie doen. Gelukkig vind mijn vriend me mooi zoals ik ben

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:08

Ik heb me ook onzeker gevoeld, maar het laatste jaar ben ik eigenlijk tevreden met mezelf. Natuurlijk ben ik niet perfect, maar dat hoeft ook helemaal niet. Ik vind dat ik een prima figuur heb en dat ik ook echt niet veel make-up nodig heb om er toonbaar uit te zien. Het kan veel beroerder heb ik in mijn omgeving wel gezien.

Het niet tevreden zijn met jezelf is pure onzekerheid en doe je jezelf dus eigenlijk aan. Ik denk niet dat het komt door de grote 'voorbeelden' maar gewoon door onzekerheid van binnenuit. Je kunt er zelf écht iets aan veranderen door je wat minder aan te trekken van de mensen om je heen en de mooie dingen in/aan jezelf te zien.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 18:09

xCarpediem schreef:
Je kunt er zelf écht iets aan veranderen door je wat minder aan te trekken van de mensen om je heen en de mooie dingen in/aan jezelf te zien.

Mooi gezegd :j

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:14

Dit ken ik ook maar al te goed inderdaad. Twee jaar geleden begonnen de studentenkilootjes er af te halen, die weg, toen toch nog maar een beetje er af, en toen nog een beetje. En dan ben je tien kilo kwijt in een maand... Sindsdien ben ik er nog steeds mee aan het rommelen, maar het gaat steeds beter.

Over het waarom heb ik toevallig net een literatuuronderzoek gedaan, en dan puur het "gendered" aspect hiervan. In het kort is de conclusie daarvan dat mannen meer waarde hechten aan het uiterlijk van hun partner dan vrouwen dat doen. Vrouwen voelen zich daardoor onder druk gezet om er zo goed mogelijk uit te zien. De media versterkt dat alleen maar door dunne, gefotoshopte modellen te gebruiken in advertenties, en tijdschriften voor vrouwen vol te zetten met tips om een beter lijf te krijgen. Zo krijgen we constant de boodschap mee dat het enorm belangrijk is hard te werken voor een goed uiterlijk, en dus bijvoorbeeld streng te lijnen.

Wat ik best schokkend vond om te lezen is dat al in de reclames op kinderzenders een dergelijke boodschap wordt meegegeven. Daar is in reclames waar een gefotoshopt of "enhanced" mens, dier of pop te zien is, in 90 procent van de gevallen een vrouwelijke voice-over. Dat blijken we dan onbewust meteen te koppelen, en vrouw zijn te verbinden met uiterlijk verbeteren.

Natuurlijk zit er ook een groot deel onzekerheid in, maar juist dan gaan we naar voorbeelden/bevestiging zoeken. Als je op zo'n moment met zulke media wordt geconfronteerd, tja, dan kun je je makkelijk minder happy met jezelf gaan voelen.

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:18

Ik was ook altijd heel onzeker over mijn lichaam. Nu ben ik daar wel overheen gekomen, gelukkig. Maar ik ben nog steeds erg onzeker over mijn persoonlijkheid en mijn vaardigheden enz. Ik probeer hier aan te werken maar dat gaat een stuk lastiger dan met het zelfbeeld van mijn lichaam helaas. Ik hoop dat het ooit nog goed komt.

Ik denk wel dat het hebben van voorbeelden in de media erg belangrijk is. Meteen komt bij mij deze quote van Whoopi Goldberg naar boven - dit gaat dan over representatie van verschillende huidskleuren in media maar ik denk dat het wel laat zien wat een grote impact het kan hebben op een leven als er meer representatie is van vrouwen van alle vormen en maten en niet alleen maar [te] slanke dennen oid.
Laatst bijgewerkt door vanspeijk op 01-10-15 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:29

Belangrijkste is om te beseffen dat mensen in films en fotoshoots niet echt zijn. Echt, zet ze zonder video- en filmbewerking en zonder make-up neer, en het stelt meestal nog weinig voor.

Ik heb er zelf niet zo veel last van. Ik zie wel verbeter punten aan mijn lichaam, maar niet op zo'n manier dat ik er heel ontevreden of onzeker over ben.

Wat als we ons niks zouden aantrekken van wat anderen vinden? Want daar gaat het uiteindelijk om toch... :D leef op dat gebied gewoon voor jezelf. Niet voor een ander.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:30

Thesserd schreef:
Belangrijkste is om te beseffen dat mensen in films en fotoshoots niet echt zijn. Echt, zet ze zonder video- en filmbewerking en zonder make-up neer, en het stelt meestal nog weinig voor.

Ik heb er zelf niet zo veel last van. Ik zie wel verbeter punten aan mijn lichaam, maar niet op zo'n manier dat ik er heel ontevreden of onzeker over ben.

Wat als we ons niks zouden aantrekken van wat anderen vinden? Want daar gaat het uiteindelijk om toch... :D leef op dat gebied gewoon voor jezelf. Niet voor een ander.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:32

Oja, maar op een of andere manier helpt deze quote me meestal wel heel erg, als ik weer een dipje heb. Misschien helpt hij jullie ook. :D

Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:36

Ik heb erg weinig aan borsten en hoewel mijn gewicht gezond is valt mijn buikje behoorlijk op. Gelukkig heb ik een vriend die me blijft zeggen dat het prima is, al blijft het weleens vervelend. .

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:37

Ik neem genoegen met mezelf als mijn figuur me bevalt. Niet mijn gewicht, cijfers zijn veel te veraderlijk. Ik weeg meer dan voorheen, maar heb inmiddels een spierpercentage dat hoger ligt dan het vetpercentage. Mijn figuur is niet echt veranderd, maar door het zware lichamelijk werk wat ik doe wel veel gespierder geworden. Spier weegt meer dan vet, dus als ik me zou gaan focussen op afvallen zou het een ongezonde boel worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:54

Ik zie het ook om mij heen, ik lees het ook hier op bokt.
Soms vraag ik mij af of iemand zich dan wel waardevol voelt want ergens denk ik dat daar de oorzaak ligt.
Ik vind het wel erg voor hen die dan zo ongelukkig met zich zelf zijn.
De muziek industrie, modellen wereld etc. geeft dat perfecte imago af.
Veel vrouwen willen niets liever dan zich waardevol voelen, maar hangen dit af van mooi zijn.
Daarnaast willen veel vrouwen ook begeerd worden door de man (of vrouw) hetzij in relatie of alleen met seksualiteit. Er oogverblindend uit zien is dan wel handig.
Een grote gemene deler is dan ook de angst om niet te voldoen en afwijzing en alleen te blijven.

Maar goed dit is puur mijn gedachten gang het hoeft niet de waarheid te zijn.

Ik begin zelf met de dag meer van mezelf te houden en ik merk dat daar voor mij toch een sleutel zit om mezelf ook mooi te vinden ondanks die 5 kg meer of minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 19:33

Als je problemen hebt met je buikje of rolletjes oid dan kun je toch gaan trainen?
Als je ergens echt last van hebt zoals hele kleine borsten (wat ik trouwens helemaal niet lelijk vind, bij sommige kleding juist mooi!) dan kun je toch gaan sparen voor een borstvergroting?
Of denk ik er nou zo makkelijk over..? :o

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 19:35

VivaLaVida schreef:
Als je problemen hebt met je buikje of rolletjes oid dan kun je toch gaan trainen?
Als je ergens echt last van hebt zoals hele kleine borsten (wat ik trouwens helemaal niet lelijk vind, bij sommige kleding juist mooi!) dan kun je toch gaan sparen voor een borstvergroting?

Het punt is dat ik 1 niet kan trainen en 2 mijn omgeving vind dat ik mooi slank ben.
Nou ik vind dat je niet zomaar van alles en nog wat medische oliebol moet doen want je bent mooi zoals je bent en een borstvergroting is ook vaak niet zonder gevolgen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 19:40

VivaLaVida schreef:

Daar gaat dit topic nou net over volgens mij. Dat het zo 'gewoon' is om dan maar voor een operatie te kiezen.
Terwijl eigenlijk allang bewezen is dat opereren de onvrede met jezelf niet wegneemt. Want als die borsten zijn gedaan, dan is het daarna wel de bips die een lift moet. Of wallen, of rimpels, of buikvet...

Tja, hoe neem je genoegen met jezelf. Ik heb al vrij jong besloten dat de mensen me maar moeten nemen zoals ik ben. En hebben ze daar moeite mee, dan is dat hún probleem, niet het mijne.
En toevallig zat ik vandaag op weg naar huis te bedenken dat ik heel tevreden ben met wie en wat ik geworden ben. Zowel qua mens als qua 'carriere'.

Maar als je 54 bent, mag een beetje zelfingenomenheid wel denk ik :+

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 19:45

VivaLaVida schreef:

Nee zo pak je het probleem niet aan. Als jij een borstvergroting heb gehad dan vind je daarna wel weer iets anders wat je lelijk vind aan jezelf.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 20:45

Ibbel schreef:
VivaLaVida schreef:

Daar gaat dit topic nou net over volgens mij. Dat het zo 'gewoon' is om dan maar voor een operatie te kiezen.
Terwijl eigenlijk allang bewezen is dat opereren de onvrede met jezelf niet wegneemt. Want als die borsten zijn gedaan, dan is het daarna wel de bips die een lift moet. Of wallen, of rimpels, of buikvet...

:j

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:51

Ik las een mooie quote eerder vandaag:

"Je teveel aanpassen is jezelf mismaken om geaccepteerd te worden. Als het lukt ben je geaccepteerd... en stuk"

Wat is perfect... We hoeven niet allemaal hetzelfde te zijn... Ik word dus ook sch**tziek van beach body challenges etc. En maar beweren dat je het alleen voor jezelf doet. Mwah. Dat vraag ik me in sommige gevallen dus af...