Zee-egel hoe bewaren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Love_Mirra

Zee-egel hoe bewaren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 16:41

Ik ben net terug van een paar daagjes zee. We hebben daar een dode zee-egel gevonden en die wil ik graag bewaren.

Maar hoe doe je dat dan? Het gaat om een exemplaar wat zijn 'haartjes' nog bijna allemaal heeft. Het is een zee-klit of hartegel volgens Google :) .
Ik heb gegoogled voor tips maar kom daar enkel tips tegen over skeletten.

Momenteel ligt het gewoon op een dweil te drogen, uit de zon. In een grote ruimte met de raam/deur open. Maar het ruikt nog best sterk

Axivoca123

Re: Zee-egel hoe bewaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 01:55

Ah gatsie.. XD klinkt alsof die pas net dood is.. dat gaat nog wel even stinken ja :+
Wij nemen heel vaak zee egels mee naar huis, maar die zijn dan meestal al helemaal dood/skelet.
Ik zou zeggen, laat hem buiten, tot hij helemaal is uitgedroogd en niet meer stinkt. Leg hem daarna voor een paar uurtjes in een badje met chloor, en voila. :)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 03:05

op sterk water

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 07:26

Love_Mirra schreef:
Ik ben net terug van een paar daagjes zee. We hebben daar een dode zee-egel gevonden en die wil ik graag bewaren.

Maar hoe doe je dat dan? Het gaat om een exemplaar wat zijn 'haartjes' nog bijna allemaal heeft. Het is een zee-klit of hartegel volgens Google :) .
Ik heb gegoogled voor tips maar kom daar enkel tips tegen over skeletten.

Momenteel ligt het gewoon op een dweil te drogen, uit de zon. In een grote ruimte met de raam/deur open. Maar het ruikt nog best sterk

Zit het skelet ook van binnen nog vol met zee-egel? Dan zou een tijdje in de biotex nog wel eens kunnen helpen om het vlees op te lossen.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 12:21

Hoi,

Bedankt voor de tips. Ik durf er erg weinig mee te doen omdat ik bang ben om de haartjes eraf te doen.

Er zit geen vlees meer in, alleen skelet met zijn haartjes erop.

Het ding is een viertal keer uitgespoeld met gewoon water en heeft dan nog een nachtje geweekt in gedestilleerd water. Het heeft daarna op keukenpapier een aantal dagen gedroogd en zit nu in een gewoon plastic doosje tot ik naar de winkel kan voor een glazen doosje

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 12:25

Ik denk dat op sterk water de beste optie is.. Gewoon in een bak of pot die goed af te sluiten is..

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 12:37

Ik zou eens kijken of je een bedrijf kan vinden dat dieren prepareert, zelf op sterk water zetten is, vind ik, niet het beste idee van de wereld als je niet weet wat je doet. Formaline is zeer giftig, daarnaast moet er ook marmer aan toegevoegd worden om de zuren die gaan ontstaan door de reactie met zuurstof te neutraliseren.

Drogen is geen optie omdat je egeltje dan gaat vervormen.