Hoogbegaafd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xniieeenke

Hoogbegaafd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 21:02

Er is een sorrytopic (soortvan) en daar word steeds gepraat over hoogbegaafdheid.
Nu had iemand me eeen linkje gemaild met een pagina met kenmerken.
Hoe weet ik zeker of ik hoogbegaafd ben?

Butterfly

Re: Hoogbegaafd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:04

Dan moet je een officiële IQ test doen, bij iemand die bevoegd is tot het afnemen daarvan. De score daarvan bepaalt of je IQ zo hoog is dat je van hoogbegaafdheid kunt spreken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:05

Nou dan had je gewoon gegoogeld naar "kenmerken hoogbegaafdheid".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:06

Dat is een traject die je niet alleen kunt uitstippelen. Het kan zijn dat je er hinder van ondervindt, jezelf niet genoeg uitgedaagd voelt, je snel verveelt als je iets moet leren, leerstof vaak makkelijk vind, dan kun je dit overleggen met je mentor of je huisarts. Je kunt namelijk getest worden op hoogbegaafdheid, maar dat heeft alleen zin als het je in de weg zit.
Een IQ test op internet doen bijv, heeft geen zin want die dingen zijn niet betrouwbaar. Enkel een psycholoog kan een echte betrouwbare test afnemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:07

Dan doen ze bij kinderen een WISC-II test.
Maar vaak komt het er dan wel duidelijk uit in het dagelijks leven ook.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:12

Dat antwoord is al gegeven in dat desbetreffende topic, je kan je alleen laten testen bij een instantie of persoon die daartoe bevoegd is.

Ik ben 2x getest op allerlei dingen d.m.v. oa een IQ test. De eerste keer op een universiteit (Radboud) en een keer op een speciaal onderwijs school in Zwolle. (Niet mijn eigen school)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:14

Ik ben ook in Nijmegen getest :j

Mijn kinderen allemaal door een GGZ psycholoog.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:30

Ik werd in het 1e jaar van het VWO getest. Daar werden kinderen waarvan ze het vermoeden hadden van hoogbegaafdheid eruit gepikt voor een IQ test, en kregen vervolgens aangepaste lesstof.

Waarom denk je dat je hoogbegaafd bent?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:34

Edit: hoogbegaafdheid is niet alleen maar slim zijn, vaak gaat het gepaard met veel moeilijkheden. Het komt regelmatig voor dat hoogbegaafde kinderen probleemgedrag krijgen omdat ze niet begrepen worden.
Laatst bijgewerkt door Paisano op 01-10-15 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Ruzie

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:40

Hoogbegaafdheid is echt geen pretje als ik alle docu's, interviews etc. mag geloven. Misschien kan je contact met de huisarts of mentor opnemen om jezelf te laten testen.
Laatst bijgewerkt door Paisano op 01-10-15 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:41

Overigens is hoogbegaafdheid echt niet iets om van te dromen. Vooral als kind kan het hartstikke kl0te zijn.
Laatst bijgewerkt door Paisano op 01-10-15 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:43

Ik zie het bij mijn zoon... Hoe lastig het is om als 'volwassene' in een zevenjarig lijfje te zitten...
Laatst bijgewerkt door Paisano op 01-10-15 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:43

Ben ik dan de enige die het wel een beetje om te gniffelen vind dat iemand denkt hoogbegaafd te zijn maar dan niet zelf even gaat googelen of de HA belt maar hier een topic opent?
Bokt you dissappoint me... -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:45

Gypsy schreef:
Ben ik dan de enige die het wel een beetje om te gniffelen vind dat iemand denkt hoogbegaafd te zijn maar dan niet zelf even gaat googelen of de HA belt maar hier een topic opent?

Hahahaha. Zo kun je het ook zien. Maar nee, dat is niet raar. Soms weet je niet waar je moet beginnen :)

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:46

Hihi Gypsy. Als je hoogbegaafd bent, ben je in principe intelligent. Dat betekent niet dat je leven bestaat uit een reeks snuggere acties. :D Hoogbegaafdheid gaat prima samen met blonde acties. :)

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:47

Gypsy schreef:

+1 :')

Maar even serieus normale vraag,
Waarom denk je dat je hoogbegaafd bent? :) ben nu wel benieuwd waarom je je dit afvraagt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:48

Hoogbegaafdheid wordt het nieuw rugzakje? Lastig kind, ja maar hij is dan ook hoogbegaafd..

Hoogbegaafdheid hoeft helemaal geen last te zijn, maar voor het kind is juiste stimulering wel belangrijk.

Overigens mag deze vraag natuurlijk best, maar de opmerking dan had je gegoogled spreekt natuurlijk wel boekdelen.. :+ er zijn hier dus testen voor en dan wordt er geen internetthuiststje bedoeld, maar testen via instituten, die meestal via school en ouders wordt ingeschakeld.

lolkop1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:50

Sammie schreef:
Hoogbegaafdheid wordt het nieuw rugzakje? Lastig kind, ja maar hij is dan ook hoogbegaafd..

Hoogbegaafdheid hoeft helemaal geen last te zijn, maar voor het kind is juiste stimulering wel belangrijk.

Overigens mag deze vraag natuurlijk best, maar de opmerking dan had je gegoogled spreekt natuurlijk wel boekdelen.. :+ er zijn hier dus testen voor en dan wordt er geen internetthuiststje bedoeld, maar testen via instituten, die meestal via school en ouders wordt ingeschakeld.

Obrien @ [HK] Koeien & Meer...Howrse #3 is er weer !
hier door

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:52

Sammie schreef:

Er zijn verschillende types. Er zijn inderdaad hoogbegaafdend die gewoon overal 10-en voor halen en super makkelijk leren. Helaas is dat de minderheid. :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:53

Keurig politiek correcte antwoorden joolien en authentic, dat is ook wel zo ja.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:54

Lente schreef:
Ik zie het bij mijn zoon... Hoe lastig het is om als 'volwassene' in een zevenjarig lijfje te zitten...

lolkop1; ik geloof niet dat jij TS een test hebt afgenomen dus ik zie niet in wat jouw antwoord bijdraagt in deze.

Ik heb 2 hoogbegaafde jongetjes lopen....zijn gewoon kinderen. Gedragen zich ook als kinderen.
Ja voelen zich vaak meer verantwoordelijk. En nee altijd makkelijk als je leeftijds genootjes je niet begrijpen.

Maar het is niet alleen maar kommer en kwel hoor.

TS, een echte IQ test af laten nemen kost best veel geld. Als er een vermoeden is kan je dat het beste op school bespreken. Ik zou het niet aan de hand van een lijstje op internet laten doen.

Die zijn naar mijn mening net zo samen gesteld als de eerste de beste horoscoop....iedereen kan er wel wat in vinden.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:55

Juiste stimulering ontbrak bij mij. Daar krijg je over het algemeen onwijs luie kinderen van die zich dood vervelen op school. Dan helpt het ook niet mee dat anderen je niet begrijpen en jij anderen ook niet begrijpt. Het kan aardig rottig zijn om zo'n start te hebben. ;)
Laatst bijgewerkt door Paisano op 01-10-15 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:02

Tja... Wat is hoogbegaafd... Als psycholoog heb ik regelmatig kinderen/volwassenen gezien die zich op school/werk doodvervelen en het idee hebben hoogbegaafd te zijn, terwijl ik ook mensen heb gezien die het zelf niet verwachtten en hoogbegaafd waren. Er zijn niet perse kenmerken in het dagelijks leven. Volgens de 'regeltjes' wordt hoogbegaafdheid met een intelligentietest gemeten en wordt er gesproken van hoogbegaafdheid met een totaalscore van boven de 130. Dan moet er wel sprake zijn van een gelijke verdeling in testscores tussen bijvoorbeeld de talige en niet talige taken. Wat je nog wel eens ziet is partële hoogbegaafdheid. Dat betekent dat de totaalscore niet boven de 130 is, maar een 'deelscore' (bijvoorbeeld m.b.t. taal) wel. Als je het echt wil weten kun je het beste een test laten doen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:06

nadina schreef:
Tja... Wat is hoogbegaafd... Als psycholoog heb ik regelmatig kinderen/volwassenen gezien die zich op school/werk doodvervelen en het idee hebben hoogbegaafd te zijn, terwijl ik ook mensen heb gezien die het zelf niet verwachtten en hoogbegaafd waren. Er zijn niet perse kenmerken in het dagelijks leven. Volgens de 'regeltjes' wordt hoogbegaafdheid met een intelligentietest gemeten en wordt er gesproken van hoogbegaafdheid met een totaalscore van boven de 130. Dan moet er wel sprake zijn van een gelijke verdeling in testscores tussen bijvoorbeeld de talige en niet talige taken. Wat je nog wel eens ziet is partële hoogbegaafdheid. Dat betekent dat de totaalscore niet boven de 130 is, maar een 'deelscore' (bijvoorbeeld m.b.t. taal) wel. Als je het echt wil weten kun je het beste een test laten doen.

Dat had ik, ik had een heel hoge verbale score en een heel lage non-verbale score. Is erg lastig.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:12

Andersom is nog lastiger. Dochter van vrienden heeft een performaal IQ van 134 en een verbaal IQ van 105. Die zie je soms zo ontzettend worstelen. Vooral als ze iets bedacht heeft wat niet kan of mag. Ze kan dan niet vertellen waarom het toch een goed idee is.
Maar dan heeft ze veel steun van Wieger( even oud in dezelfde klas en geen kloof) en die voelt aan en begrijpt wat ze wil en weet het dan wel te verwoorden.

Maar zij is dus niet HB. Maar je merkt wel dat ze heel slim is.