Presenteren en spreken in groepen eng vinden.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gucci_

Presenteren en spreken in groepen eng vinden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 16:41

Ik moet morgen voor school een korte presentatie houden en durf het eigenlijk niet. Met de introductie van school moest ik dat ook doen en ik kon maar een paar zinnen uit mijn mond krijgen en het ging niet zoals ik wilde. Ik wil graag spontaan en rustig mijn verhaal vertellen. Dit durf ik ook niet in groepen en ik vind het moeilijk om het initiatief te nemen. Op de middelbare school had ik er veel minder last van. Ik schaam mij gewoon een beetje voor mijzelf en heb het idee dat ik misschien vreemd overkom. Ik ben in een een op een contacten al verlegen als ik iemand net ken vaak.
Hoe kom ik hiervan af? Bij mijn familie en ouders ben ik juist precies het tegenovergestelde, zo wil ik ook graag zijn in groepen, spontaan zijn en zeggen wat ik wil, maar het is alsof iets mij tegenhoudt...

Sadira

Re: Presenteren en spreken in groepen eng vinden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:43

Voor de groep spreken is ook lastig hoor!

Hoe bereid jij je erop voor?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:44

Hoe je er van af komt? Door heeeel veel te doen. Op het HBO moesten wij misschien wel 4x per week presenteren. Nou, dan gaat het je snel gemakkelijk af hoor. :) Veel mensen vinden het moeilijk, maar dat is juist omdat ze het niet vaak doen. Gewoon je best doen, meer kun je niet doen. :)

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:46

Ik maakte voor mezelf altijd kaartjes ter grootte van een A4 gedeeld door 8 (4×2). Daar schreef ik dan de steekwoorden op die ik nodig had. Op die manier heb je kleine kaartjes die je bijvoorbeeld kan wisselen na een dia en stoor je jezelf weinig omdat er op de kaartjes toch alleen steekwoorden staan :)

Sheran

En daarnaast goed voorbereiden wat je wil zeggen :)
Kun je verwoorden wat je dan precies eng vindt? Welk onderdeel?

heidy_wilco

Al mij leraren zeiden altijd: Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker en beter het gaat (als je tenminste geen echte angst hebt die het in de weg zou kunnen zitten). En geloof het of niet, iedereen, zelfs die stoere jongen die veel durft te zeggen in de klas, vind het ook reuze-spannend. Niemand zal je uitlachen, want iedereen moet het doen en weet hoe moeilijk en eng het is.

Heb je trouwens wel je presentatie al een paar keer gedaan? Ik vind het ook lastig om te presenteren en een week van te voren heb ik dan mijn presentatie al klaar, dan heb ik nog een hele week om te oefenen, wat ik ook doe. Dat helpt echt een hele boel.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:50

Ik geef rondleidingen en daar hoort ook een voordracht bij. In het begin is het lastig, ben ook van nature verlegen. Maar hoe beter je de stof kent, hoe gemakkelijker het gaat. En als je het even niet meer weet, zeg dat dan ook tegen de groep, dat horen ze liever dan dat je staat te stamelen.

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:51

Doen inderdaad, en bedenk maar dat er weinig mensen zijn die presenteren helemaal niet spannend vinden ;) bij mij helpt het ook om het niet te zien als presentatie, maar gewoon als iets uitleggen aan andere mensen. Aan het begin hielp het ook om te blijven zitten ipv te staan voor een groep, maar het ligt een beetje aan de situatie of je dat kunt doen.

Tijdens school en studie was ik ook doodsbang voor presentaties, tot huilbuien, hyperventilatie en paniekaanvallen aan toe. Nu heb ik een baan waarin ik trainingen geef voor klanten, ik reis nu dus eigenlijk door de benelux om overal presentaties te geven. Het eerste half jaar met heel veel stress, nu begin ik het zelfs leuk te vinden! Je kunt er dus echt vanaf komen :j (al helpt het wel om te kunnen presenteren over iets waar je veel vanaf weet, over een onbekend onderwerp vind ik nog steeds eng)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:52

Heel veel doen is over het algemeen de oplossing. En zeker aan het begin zo goed mogelijk voorbereiden. Presenteer tegen je ouders, je vrienden, iedereen die je maar ervoor kan strikken. En schrijf je tekst een keertje uit. Presenteren kan je beter met steekwoorden doen om voorlezen te voorkomen, maar door het een keer uit te schrijven heb je zelf vaak beter een beeld van wat je wilt gaan zeggen. Daarnaast helpt een goede powerpointpresentatie ontzettend. Als richtlijn is niet langer dan een minuut over 1 slide praten vaak een handige richtlijn. En niet meer dan 3 zinnen, het liefst met plaatje. Te veel tekst maakt dat mensen afgeleid raken van je praatje en daardoor je verhaal lastiger volgen.

Probeer te blijven ademen, 3x diep in- en uitademen voordat je aan de presentatie begint (niet hyperventileren!) maakt dat je cortisolniveau daalt en je minder zenuwachtig bent. Wat heen en weer lopen helpt ook tijdens de presentatie. Probeer je handen niet in elkaar te vouwen of in je broekzak te steken maar mee te laten bewegen met je verhaal. Wijs eens wat aan op je presentatie, stop er een grapje in.

Maar uiteindelijk blijft de truc echt, gewoon doen. Vaak en voor veel verschillend publiek. Ik heb zelfs een tijdje voor de klas gestaan en soms vind ik het nog lastig, maar als ik het 3 of 4x gedaan heb in een paar weken tijd dan merk ik dat het weer makkelijker gaat.

Onthoud ook: 99% van de mensen vindt presenteren moeilijk en vindt het alleen al knap dat je daar staat.

plieza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:53

Afgezien van vaak oefenen kan het ook helpen om het voor jezelf weer persoonlijk te maken.
Ik vind een groep ook altijd heel intimiderend en het helpt mij ontzettend om mensen één voor één persoonlijk aan te kijken. Niet te lang, en gewoon doorgaan naar de volgende. Daardoor maak je het voor jezelf van een groep mensen weer een persoonlijk gesprek. Iets wat veel makkelijker is, wat je zelf ook al aangaf.
Wel belangrijk is dat je jezelf dwingt om echt mensen aan te kijken, en dan door te gaan naar de volgende, anders, is mijn ervaring, blijf je alsnog vluchtig over de massa heen scannen en is het nog steeds een groep.
Heel veel succes. Mij heeft het ontzettend geholpen, hoop jou ook.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:58

Het helpt bij mij

A) Als ik mijn onderwerp goed ken. Dus niet je práátje goed kennen - die bereid ik zelfs nauwelijks voor - maar je ónderwerp goed kennen. Als iemand je vraagt om iets over je favoriete hobby te vertellen, dan kun je daar vast honderduit over kletsen zonder moeite. Over een onderwerp dat je niet zo goed beheerst niet. Als je dan net even de draad van je verhaal kwijtraakt is het veel moeilijker om die weer op te pakken. Dus je écht goed inlezen op waar je over moet praten.

B) om te beseffen dat niemand je gek vindt als je staat te presenteren. Iedereen weet dat het moeilijk is om voor de groep te staan en zoveel mensen stotteren of raken hun tekst kwijt. Dat vergeven ze je wel. Bedenk maar eens hoe jij andere mensen ziet die voor de klas wat moeten zeggen. Die lach je ook niet uit. Doen zij over jou ook niet.

C) Het inderdaad gewoon doen. En eerlijk? Gewoon een beetje schijt hebben aan alles. Wat boeit jou het nou wat ze van je denken?
Als je die angst een beetje loslaat en je focust op je verhaal zal je zien dat het een stuk makkelijker gaat.

Ik haalde vroeger onvoldoendes voor alles wat maar op een presentatie leek omdat ik compleet dichtklapte. Faalangst, hyperventileren, etc.
Nu sta ik voor de klas.

Kan dus beter worden hoor! Inmiddels heb ik helemaal geen angst meer bij voor groepen staan.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 16:58

Ja, ik sta vooral erg te stamelen, ik schrijf vaak steekwoorden op en bedenk van te voren waar ik het over ga hebben, maar dat helpt niet echt. Op de een of andere manier komt het er niet spontaan uit. Ik stamel heel erg en vergeet opeens alles of maak korte zinnetjes terwijl ik uitgebreid iets wil vertellen.
Al heb ik soms dagen dat ik niet verlegen (tenminste vind ik zelf) ben, dan nog hoor vaak van mensen dat ze dat aan mij zien, dat ik verlegen en gespannen overkom soms.
Ik heb de laatste tijd op 3 verschillende scholen gezeten, maar heb altijd het idee dat ik de stilste, meest verlegen ben, terwijl ik dat dus helemaal niet ben in het echt (thuis en bij familie). Ik wil daar graag vanaf, dan zou naar school gaan, werken enz een stuk aangenamer zijn...

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:02

Spreken voor een volle zaal is gewoon ontzettend moeilijk, ''stel dat ik mijn tekst vergeet'' ''Nu al een rode kop''
Maar je bent echt niet alleen hoor! Het blijft verdraaide spannend.
Ook Youp van het Hek is voor elke show nog nerveus. Terwijl die man dat al tientallen jaren doet, voor volle zalen optreden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:03

Veel doen! Oefening baart kunst. Probeer jezelf ook voor te stellen dat het goed gaat tijdens het oefenen.
Zelf doe ik aan improvisatietheater en daardoor heb ik er inmiddels echt 0 problemen meer mee :') Heb voor hetere vuren gestaan dan ingestudeerde tekst voor publiek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:19

Veel doen helpt idd heel veel. Maar daar heb je niet zoveel aan in het begin. Wat voor mij helpt:

- Voorbereiden is belangrijk, maar probeer geen tekst uit je hoofd te leren. Dat lukt niet, als je wat denkt te vergeten raak je alleen maar meer in paniek. Of je gaat van je blaadje staan lezen. Ken je onderwerp, weet hoe je dia's eruit zien en ga lekker vertellen. Zoals je ook over vb paardrijden kan vertellen als iemand daarnaar vraagt.
- Mensen niet aankijken, maar er net overheen. Dan lijkt het alsof je contact maakt, maar dat valt wel mee. Het is iig al stukken beter als naar de grond staren of met je rug naar publiek staan.
- Hou altijd in je achterhoofd: het is niet erg om dingen te vergeten, niemand weet wat je exact wil vertellen. Hou je dia's dus ook kort (ook om te voorkomen dat je dingen gaat voorlezen).
- Bedenk dat bijna niemand presenteren leuk vindt.
- Blijf opletten dat je rustig blijft. Let op je ademhaling. Niet gaan ratelen en als je je betrapt op stamelen: zeg tegen jezelf dat je ermee moet stoppen: hop ik kan dit!

En als puntje bij paaltje komt: het gaat voor je gevoel soms heeeeel slecht, maar zo komt het vaak helemaal niet over! Want men weet niet wat je wilde zeggen. En iedereen is er wat zenuwachtig voor. Niemand die je zal uitlachen. Er zijn nu eenmaal weinig mensen die op hun gemak presentaties kunnen geven. Jij hebt vast hele andere kwaliteiten. Dat begrijpt iedereen ook wel.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:25

Zo herkenbaar. Heb het zelfs voor elkaar gekregen om me bij bepaalde lessen net zo lang ziek te melden totdat ik de presentatie niet meer hoefde te houden. Ik vond het verschrikkelijk.

Het goede nieuws is: presenteren valt te leren. *\o/*
Het is echt heel handig om een beetje te kunnen presenteren, zeker in je werk later is de kans groot dat je eens iets aan je collega's of aan het management moet presenteren en dan is het wel zo fijn als je wat oefening hebt gehad. Dus vanaf nu elke mogelijkheid aanpakken om te kunnen presenteren en oefenen, oefenen, oefenen.
Ik kijk tijdens mijn verhaal af en toe naar een vriend/vriendin in de klas. Dat zijn meestal de mensen die je vol interesse en met een glimlach naar je verhaal zitten te luisteren en dat geeft moed.

Om het onderwerp meer eigen te maken kan je er met vrienden/familie over praten/discussiëren zonder dat je aan het presenteren bent. Als je merkt dat je genoeg kennis hebt over het onderwerp geeft dat weer meer zelfvertrouwen. En altijd een keer droogoefenen en ervoor zorgen dat je de slides goed kent en dat je bruggetjes hebt gemaakt naar de volgende slide. (Oftewel aan het einde van je verhaal bij slide 1 geef je in één zinnetje een introductie naar slide 2 voordat je doorklikt, dit zorgt ervoor dat je presentatie soepeler loopt).

Even door de zure appel heen bijten hoor, ik heb het ook overleefd en ondanks dat ik echt nog wel een beetje zenuwachtig ben vind ik presenteren nu best leuk.

http://www.studiemeesters.nl/studietips ... esenteren/

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:29

TS, ik sta nu 10 jaar voor de klas en hoe makkelijk ik me voel voor een groep van 30 pubers, zo ongemakkelijk voel ik me (nog steeds) voor een groep volwassenen en zelfs collega's. Vreselijk dat spreken in een groep.

Wat helpt is voordat je begint met praten even 1 of 2 keer diep inademen door je neus en uitademen door je mond, even je ademhaling onder controle en dan starten. Tijdens je presentatie net zo, voel je spanning, leg je hand op je buik en focus op je ademen.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:49

De belangrijkste tip is al genoemd: doen, doen en nog eens doen!
Dat heeft mij erg geholpen.

Zorg dat je je goed voorbereid. Daarmee doel ik niet alleen op het maken van een mooie presentatie, maar zorg vooral dat je "alles" over het onderwerp weet. Dan weet je ook zeker dat je alle vragen kunt beantwoorden. Als je een onderwerp presenteert dat niet de rest van de klas ook doet, kun je er dan ook op vertrouwen dat jij degene bent die het meest over het onderwerp weet.

Daarnaast is het goed om je te bedenken dat men niet weet wat jij eigenlijk graag wilde zeggen. Wordt een lange zin een korte, of vergeet je details? Geen probleem, niemand weet toch wat je wilde zeggen. Mocht je belangrijke dingen vergeten, dan wordt daarover nog wel een vraag gesteld en kun je t goedmaken door die vraag netjes en volledig te beantwoorden.

Veel succes met oefenen!

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:51

Ik moest al janken toen ik voor papa en mama presenteerde laatst, van de zenuwen.
Ja het is mogelijk :')

Heb het bij de leraar gemeld en hij heeft er rekening mee gehouden, en het fijne was dat ik in de klas het heel goed deed, omdat ik tegen mezelf zei dat ik het kan, dat ik het kan en dat ik awesome ben :P

MevrouwtJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 08:30

Oefen je presentatie goed maar niet te goed :') ik leerde hem altijd zo letterlijk uit m'n hoofd, dat als ik 1 woord vergat ik gelijk de hele presentatie vergat haha. Dus zeker goed oefenen, voel je je zekerder door, maar ga niet de presentatie letterlijk uit je hoofd leren. Hou wat speling/improvisatie :).

En inderdaad 90% vindt het spannend!

MevrouwtJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 16:20

Hoe is je presentatie gegaan TS?