Help hoe leren ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

roosjenat

Help hoe leren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 22:32

Hey bokkers :D ,

Ik zit nu in de 3de klas van de mavo , dus dat betekent tentamens enz.
Nu ben ik zo'n iemand die gewoon zich niet kan concentreren.
2 weken na herfstvakantie heb ik tentamenweek en daar kun je geen onvoldoendes halen want dan ga je sobieso al niet meer over.

Tips op internet heb ik niks aan ,want dat helpt niet. -O-
Ik leer eigenlijk altijd een dag van te voren , omdat ik gewoon echt niet lukt om 1 week van te voren te leren. Plannen heeft geen nut , want daar kan ik me niet aanhouden.

Heeft iemand een idee wat kan helpen , ik wil goede cijfers halen maar zo gaat dat nooit lukken :( .

Deoiridh

Re: Help hoe leren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:37

Iedere dag een bepaalde tijd plannen om te leren, ook in het weekeind, en die tijd dan ook volmaken. Is je huiswerk af dan werk je vast vooruit of ga je iets leren of samenvatten. ;)
Voor concentratie: Telefoon, computer, muziek, alles uit! Sluit je af en focus voor een bepaalde tijd alleen op je schoolwerk. Beloon jezelf daarna dan ook met een pauze.
Eventueel kan je vragen of één van je ouders je op weg kan helpen, door samen een planning te maken en dan samen door te spreken of je je er aan gehouden hebt, waarom wel/niet etc.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:37

Boek onder je kussen leggen en hopen dat het goed komt... 8)7

Tsja, als je goede cijfers wil, moet je er iets voor doen. Plannen dus, in plaats van roepen en gillen dat je het niet kan, bedenken hoe je ervoor kan zorgen dat je het wel kan. Vraag je moeder, broertje/zusje, tante te helpen met plannen.

Ik maakte met woordjes of topografie of ander stampwerk van die memory kaartjes een week van tevoren. Op de ene kant schrijf je het Nederlandse woord en op de achterkant schrijf je de vertaling. Zo had ik hele stapels kaartjes. Elke avond voor je gaat slapen even de kaartjes doornemen en tegen de tijd dat je je tentamen hebt zit het erin gebakken. :)

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 22:39

_Nelleke_ schreef:
Boek onder je kussen leggen en hopen dat het goed komt... 8)7

Tsja, als je goede cijfers wil, moet je er iets voor doen. Plannen dus, in plaats van roepen en gillen dat je het niet kan, bedenken hoe je ervoor kan zorgen dat je het wel kan. Vraag je moeder, broertje/zusje, tante te helpen met plannen.

Ik maakte met woordjes of topografie of ander stampwerk van die memory kaartjes een week van tevoren. Op de ene kant schrijf je het Nederlandse woord en op de achterkant schrijf je de vertaling. Zo had ik hele stapels kaartjes. Elke avond voor je gaat slapen even de kaartjes doornemen en tegen de tijd dat je je tentamen hebt zit het erin gebakken. :)

Dankje voor de tip ! Ik ga het zeker proberen met de memory kaartjes :D

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:48

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 23:02

Opgelet met plannen, er kan veel tijd in kruipen en veel studenten houden zich er uiteindelijk toch niet aan.

Als je van jezelf weet dat je maar een dag op voorhand kan leren, en dat echt niet kunt veranderen, weet dan dat je daardoor dan een extremere prestatie zult moeten leveren dan je klasgenoten: langer leren, later gaan slapen en vroeger opstaan.

Maar met een beetje karakter lukt dat wel.

Belangrijk is dat je wel meteen efficiënt studeert, je hebt immers geen tijd te verliezen.

Een gouden tip hierbij: leer je inhoudstafel goed uit het hoofd, als kapstokken voor de rest van de leerstof. Dan leer je per deel de bijhorende hoofdpunten. Verlies geen tijd aan onbelangrijke details. Begin ook niet heel je cursus over te schrijven.

En tenslotte: plan genoeg tijd in om te herhalen, dat is cruciaal vind ik. Dus als je maar een dag op voorhand kan leren, volgende dag om bv. 4 uur 's ochtends uit de veren om alles goed te herhalen.

Succes in elk geval!

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 15:58

Bedankt voor de tips ik ga het zeker wat mee doen !

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:00

Emmen? That's where I live :D

Als ik jou was zou ik dingen die je afleiden echt helemaal weg laten, en het leren leuk maken.
Bij mij helpt het soms als ik woordjes moet leren en een liedje in m'n hoofd heb, de woorden hardop te zeggen op het ritme van het liedje.
Mocht je van muziek houden; heb gehoord dat het ook bij anderen helpt dus kan je proberen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:02

Ik werk zelf met de Pomodoro methode. Ik heb ADHD en flinke concentratieproblemen en ik merk dat ik niet langer dan een half uur aan een stuk door bezig kan zijn zonder afgeleid te raken.

Pomodoro werkt met 4 rondes van 25 minuten. Je bent 25 minuten bezig zonder afleidingen, dan heb je 5 minuten pauze. Voor mij is dat precies genoeg om even een flesje water te vullen en een sigaretje te roken, daarna ga ik gewoon weer bezig. Na 4 rondes van een half uur (25 minuten + 5 minuten pauze) neem je een lange pauze. Volgens het programmaatje dat ik gebruik om het te timen (heet Pomodoro Time, ik gebruik het zelf op Mac, weet niet of het ook voor Windows te krijgen is) is 15 minuten optimaal, omdat je dan niet uit je focus raakt. Ik neem zelf afhankelijk van hoe veel rondes ik al gehad heb over het algemeen een half uur ipv een kwartier, zodat ik ook tijd heb om even naar de supermarkt te gaan, wat door het huis te lopen en even met mijn katten te knuffelen.

Ik vind het zelf ideaal. Elke dag na school maak ik een heel rondje van 2 uur af voor opdrachten, samenvatten en vooruit werken, en de week voor de tentamens maak ik roosters voor mezelf met wat ik wanneer moet leren en dan ga ik door tot ik alles gehad heb.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:09

Wat voor mij goed werkt is hard op denken/lezen. Daardoor raak je minder snel je concentratie kwijt omdat je er echt helemaal mee bezig bent.

Ik ben ook zo'n muts die snel dr concentratie kwijt is. :+ (En toch zit in nu in 6VWO!) Toch doorzetten en daar krijg je zeker profijt van.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:10

Zeepsop schreef:
Wat voor mij goed werkt is hard op denken/lezen. Daardoor raak je minder snel je concentratie kwijt omdat je er echt helemaal mee bezig bent.

Ik ben ook zo'n muts die snel dr concentratie kwijt is. :+ (En toch zit in nu in 6VWO!) Toch doorzetten en daar krijg je zeker profijt van.

2 VWO en ik heb het ook _/-\o_
Doe ik ook, dit is écht een aanrader _/-\o_

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:11

Probeer zelf vragen op te stellen en te beantwoorden van de stof :)

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:13

Mag ik vragen welke vakken je moeilijk vind?
Voor veel vakken ben je namelijk totaal andere leer-strategieën nodig dan bij anderen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:14

Of vraag aan je docenten proeftoetsen van voorgaande jaren oid. Ik zit op het HBO dus ik vat gedurende het blok de stof samen (aantekeningen van hoorcolleges etc) en dat neem ik door. Dan maak ik proeftentamen 1, ik kijk hem na, ik bekijk wat mijn aandachtspunten zijn en daar ga ik verder op in door de boeken erbij te pakken. Twee dagen voor het tentamen maak ik proeftentamen 2, als ik daar een ruime voldoende voor heb (denk een 7) dan stop ik met leren en neem ik mijn samenvatting nog even door voor het begin van de toets, als ik niet zo hoog scoor (alles onder de 7 eigenlijk) dan heb ik nog twee dagen om verder te leren.

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 16:22

xniieeenke schreef:
Voor veel vakken ben je namelijk totaal andere leer-strategieën nodig dan bij anderen ;)

Biologie , nask 1 en 2 :o

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:27

roosjenat schreef:
xniieeenke schreef:

Biologie , nask 1 en 2 :o

Ja dat is idd rottig :')
Zelf vond ik het daar altijd fijn om per paragraaf, per alinea de belangrijkste dingen samen te vatten met behulp van begrippen, en zo ook de begrippen aan elkaar koppelen (moesten we altijd doen, kan ook zijn dat dat een puur VWO ding is?) :j

NASK heb ik nu pas voor het eerste jaar, daar zet ik altijd per paragraaf wat leerdoelen op een rij en herhaal het begrip met betekenis altijd hardop voor mezelf, helpt echt _/-\o_

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:27

je kan een planning maken met daarop welke dag je wa gaat leren en de stof die je leert vaak herhalen. Samenvatting maken en de belangrijkste dingen markeren. In een rustige omgeving leren. bijvoorbeeld op je kamer. Woordjes kan je leren op wrts.nl en andere vakken kan je laten overhoren door je ouders of vriendinnen. Maak vragen voor jezelf over de stof en laat docenten die controleren. En tot slot het belangrijkste leer niet te lang achter elkaar neem pauzes en herhaal veel.

Ik hoop dat ik je zo geholpen heb en veel succes!

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:28

[/quote]
Ja dat is idd rottig :')
Zelf vond ik het daar altijd fijn om per paragraaf, per alinea de belangrijkste dingen samen te vatten met behulp van begrippen, en zo ook de begrippen aan elkaar koppelen (moesten we altijd doen, kan ook zijn dat dat een puur VWO ding is?) :j

NASK heb ik nu pas voor het eerste jaar, daar zet ik altijd per paragraaf wat leerdoelen op een rij en herhaal het begrip met betekenis altijd hardop voor mezelf, helpt echt _/-\o_[/quote]

dat koppelen van begrippen en vergelijken van begrippen heb ik ook als tip gekregen van mijn docent.

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 23:37

Dankjewel allemaal ! Hier ga ik zeker wat mee doen

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 18:01

Het is net of ik mijn eigen topic zou lezen haha

Ik ben er zo een dat op het laatste moment ineens omkomt in wat je allemaal al eerder had moeten doen.

Voor mij werkt echt leren ook niet, gewoon alsmaar doorlezen.
Werken door het op te schrijven, typen of zelfs een mindmap werkt wel !
bij typen gaat het mij alleen allemaal wat sneller dus dat heeft mijn voorkeur. Print het als je het af hebt dan direct uit en stop het in een snelhechter, dan heb je voor je gevoel echt iets berijkt !

Bij anderen willen YouTube filmpjes ook nog wel eens werken weet ik. Maar ook doorlezen schijnt te werken.

Geef jezelf tussendoor ook afwisseling. Dwaal je af, ga dan een ander vak doen of ga echt even een kwartiertje wat anders doen (ik weet dat dat lastig is , maar als je typt kun je je schooldingen open laten staan, zo word je er nog een keer aan herrinnerd).

Ik hoop dat dit je wat helpt , veel succes !
(heeft mij 7 jaar geduurd voordat ik de manier had gevonden hoor, no worries)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 19:42

Woordjes leren kan via de computer. Bijvoorbeeld WRTS.

Geschiedenis, NASK, de leervakken kan je samenvattingen van maken.
Mijn zoon zit in 3 Havo en vindt het prettig mij de stof uit te leggen.
Zo leert hij het ook. Overigens is ouderwets overhoren ook prima.

Zoon leert door 3/4 dagen voor een toets de stof door te lezen en de andere dagen te leren.
Na half uur leren een pauze van 5 a 10 minuten en dan volgende vak gaan leren.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 22:05

Probleem van niet kunnen concentreren een week voor een proefwerk op de middelbare school, omdat de nood dan nog niet zo hoog lijkt had ik ook. Op de HAVO kwam ik daar nog prima mee weg met 8en en 9ens, als ik de dag voor het proefwerk begon. Maar sinds het HBO moet ik er toch iets meer voor doen helaas :')

Heb er een tijd over gedaan, maar heb er nu eindelijk ingesleten dat ik zelf samenvattingen maak van de stof (dan blijven de hoofdlijnen bij mij al hangen) en daarna die samenvattingen regelmatig doorneem. Gewoon lezen werkt bij mij niet, gezien ik dan merk dat mijn ogen wel 'lezen', maar mijn gedachtes afdwalen. Mijn truucje hiervoor: belangrijke woorden uit de samenvatting markeren (krijg je tevens een mooi kleurenpalet :+ ), maar dan ben ik in ieder geval wel de zin aan het lezen en aan het zoeken naar belangrijke woorden. Mag van mezelf niet random woorden markeren :Y)

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 01:06

Ik had nog een vraagje :D .

Ik heb volgende week ( 11-01) een engels presentatie . Moet een film kijken en daar 4 min over vertellen de engels leraar houd het blad vast dus je moet het precies zeggen zoals op het blad.

Alleen de engels leraar en ik ( mijn ouders trouwens ook) hebben niet echt een klik :+ ( komt door bepaalde redenen) en daardoor kijk ik er echt tegen aan , ik ben opzich wel goed in engels alleen zij doet net alsof ik er barre slecht in ben ( kwam vooral doordat ik er vorig jaar niet voor leerde) .

Heeft iemand tips :o.

Oja door jullie tips gaat het leren een stuk beter stond veel onvoldoendes ( 9 ) maar sta er nu nog 4 . ( 3 x een 5,3 en 1x een 4,8) dus dat moet lukken.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 01:16

Ik snap je heel goed. Ik zit nu in de 4e van mavo. Examenjaar dus. Ik heb ADD, wat mij heel veel moeite met concentratie etc oplevert. Ik ben tot nu toe elk jaar op het nippertje overgegaan. Mijn lifesaver is mama. Zij helpt mij net zo lang met leren totdat ik het ken. Als ik zelf leer ben ik na 5min alweer afgehaakt en neem ik niks meer op. Een week van te voren beginnen helpt ook niks want ik ben het na 1/2 dagen toch alweer vergeten. Zo moeizaam..

aeckker03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 01:31

Heeee hier nog zo'n muts die altijd alles uitstelt! :D (6vwo) bij mij resulteerde dat er de laatste tijd eigenlijk altijd in dat ik de dag van te voren begin, doorga met leren tot 3 uur 's nachts en de volgende dag om 6 uur weer opsta om alles te herhalen. Tot nu toe heb ik nog altijd mijn hoofd net boven water weten te houden maar een aanrader is deze methode niet... Doodmoe wordt je ervan... Echt waar als ik het ander kon doen zou ik het doen maar het niet uitstellen van werk is zo lastig XD

Wat betreft je presentatie, mijn presentaties werden een stuk beter nadat ik besefte dat presenteren helemaal niet eng is en je gewoon schijt moet hebben aan alles en iedereen. Leer ook niet de hele tekst precies uit je hoofd maar aan de hand van spteekwoorden. Dan vertel je veel losser en natuurlijker.