Technologieën binnen huishoudelijke zorg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LvA1993

Technologieën binnen huishoudelijke zorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 12:22

Samen met twee andere studenten ben ik bezig met een project op Avans Hogeschool in Breda. We volgen allemaal de minor Active Ageing en hebben alledrie een andere opleidingsachtergrond, verpleegkunde, SPH en iemand van gezondheidstechnologie.

Voor het project hebben we de volgende vraagstelling gekregen;
'Hoe kan met behulp van inzet van technologie de huishoudelijke hulp efficiënter geregeld worden met als doel deze voorziening vanuit de Wmo toekomstbestendig te maken?’

Hierbij zijn wij op zoek naar technologische huishoudelijke hulpmiddelen (te denken aan de stofzuigrobot, dweilrobots) die de huishoudelijke hulp kunnen uitvoeren, zodat mensen langer zelfstandig de zorg kunnen uitvoeren en geen maatwerk nodig hebben vanuit de gemeente (huishoudelijke hulp). Het is voor ons erg moeilijk zoeken naar hulpmiddelen.

Hebben jullie misschien tips?

milatje

Re: Technologieën binnen huishoudelijke zorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:27

Interessant onderzoek. Ik ben zelf werkzaam als WMO consulent en ik zie regelmatig de vraag/discussie voorbij komen: wat zijn nu ''voorliggende'' voorzieningen?
De stofzuigrobot is een item wat meerdere malen besproken is, maar welke in aanschaf vaak nog wel duur is (zeker voor mensen met enkel een AOW).

Denk zeker ook aan de wasmachine en droger.
Als je naar niet technologische hulpmiddelen gaat kijken zijn vaak verlengingen van bijvoorbeeld een stofdoek (plumeau) of een swiffer voorliggend. Strijkplank lager zetten zodat je zitten kan strijken etc.

Jullie doen een interessant onderzoek wat zeker nu speelt! Ben erg benieuwd naar de uitkomsten. Mochten jullie nog input nodig hebben, pb mij dan gerust! :)

LvA1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 18:34

milatje schreef:
Interessant onderzoek. Ik ben zelf werkzaam als WMO consulent en ik zie regelmatig de vraag/discussie voorbij komen: wat zijn nu ''voorliggende'' voorzieningen?
De stofzuigrobot is een item wat meerdere malen besproken is, maar welke in aanschaf vaak nog wel duur is (zeker voor mensen met enkel een AOW).

Denk zeker ook aan de wasmachine en droger.
Als je naar niet technologische hulpmiddelen gaat kijken zijn vaak verlengingen van bijvoorbeeld een stofdoek (plumeau) of een swiffer voorliggend. Strijkplank lager zetten zodat je zitten kan strijken etc.

Jullie doen een interessant onderzoek wat zeker nu speelt! Ben erg benieuwd naar de uitkomsten. Mochten jullie nog input nodig hebben, pb mij dan gerust! :)

Dankjewel voor je bericht! Ik moet zeggen dat ik het ook wel erg interessant vind, zeker omdat het heel actueel is en veel partijen er wat aan kunnen hebben. Wel blijft het een heel breed onderzoek, wat het niet altijd even makkelijk maakt. Ik weet je te vinden!

Shadow0

Re: Technologieën binnen huishoudelijke zorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:39

Zoek contact met een ergotherapeut, hulpmiddelen zijn (een deel van) hun vak :j Verder kun je bij de buren van Tweakers eens rondkijken op het gebied van domotica, en welke taken zij allemaal geautomatiseerd hebben.

Puur persoonlijk zou ik nog de kanttekening willen maken dat huishoudelijke hulp niet altijd gaat om het uitvoeren van de beweging, maar vooral ook de organisatie ervan (leuk dat je een stofzuigrobot hebt, maar daarvoor moet je bv wel opruimen, en daar moet dan wel structuur in blijven zitten. Voor mensen met puur fysieke beperkingen kan dat een prima oplossing zijn, maar voor mensen die het huishouden niet overzien is dat wellicht niet genoeg. Zelfs al heb je ook Alice http://www.npo.nl/2doc/06-07-2015/KN_1671620 )