Gebruikt kado geven?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

balance
Moderator Over Paarden

Gebruikt kado geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 00:19

Centjes wat krap bijvoorbeeld. Mag je dan een (weinig gebruikt) kado doorgeven als kado (echt voor verjaardag of andere gelegenheid)? Ik vraag me dat af, gezien er zoveel artikelen geruild of weer doorverkocht worden.
Wat vinden jullie. Kan dit?

Brainless

Re: Gebruikt kado geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 00:23

Het ligt er aan wat het is, en of je kan zien of het al gebruikt is.

Als ik geld te kort heb of geen cadeau geef ik meestal een kaart met daarop een te goed op iets; bv een etentje/lunch.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 00:25

Op zich kan het wel, zolang het natuurlijk verder ook echt een leuk kado is.

Zo heb ik een paar jaar geleden een wedstrijdjasje gekregen op mn verjaardag; gebruikt, maar ziet er nog als nieuw uit. Ben er zeker ook heel blij mee, want is zeker een mooi, net jasje; donkerblauw met een tint donkerder in het kraagje. Getailleerd, dus zit ook mooi.

Dus op zich heb ik er geen problemen mee, mits het verder goed doordacht is of de ontvanger het item sowieso mooi vind (nieuw of gebruikt). En het er fatsoenlijk uitziet.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 00:29

Ligt eraan wat :j ik zou ieder kado waarderen dus ik zou het zelf niet erg vinden een "tweedehands" iets kado te krijgen aangezien ik genoeg tweedehands dingen zelf koop.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 00:35

Ligt er ook aan wie je het geeft.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 00:41

(Blij) verrast met de antwoorden. Ik heb er zelf ook geen moeite mee. Koop zelf ook genoeg tweedehands. Leuke sport :D.

Nou Britta31.. daar zeg je zoiets. Ik weet dat iemand een wat viezige lelijke pop voor de verjaardag van de dochter van een kennis gaf. Daaruit bleek duidelijk dat er iets scheef zat tussen die twee personen -althans, dat is dan misschien een aanname van mij-. Of je dan het kind zo'n kado moet geven.. ik zou het niet doen. Maar dat is misschien iets voor een ander topic ;).

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 00:49

ligt er inderdaad helemaal aan wat en door wie..

ik hoef geen halve fles dove voor mijn verjaardag..
uberhaupt geen dove omdat dat een grapje binnen de familie was.. Op een gegeven moment begonnen wij onze familie te verdenken dat steeds dezelfde fles werd doorgegeven, dus toen ik m kreeg heb ik met een nagelschaartje er een kruisje in gekerft op de bodem en weer doorgegeven.

natuurlijk kijk je bij verjaardagen even wat iemand gehad had.. en met regelmaat trof ik een dove fles aan gemarkeerd met mijn kruisje..

na drie jaar kreeg ik m weer terug op mijn verjaardag.

---

daarentegen, toen ik wegging op mijn werk vroeg men wat ik als kadootje wilde..
ik zeg: Ik ben een lezer, dus boeken is mooi meegenomen.. en als het toch niet uitmaakt, dan graag veel boeken.. Dus liever een doos vol tweedehands dan 2 nieuwe..

Nu dat hebben ze ter harte genomen.. De ene keerde z'n halve boekenkast om, de tweede rende een tweedehandsboekwinkel binnen omdat hij zelf niets had.. Een derde ging een dagje naar de rommelmarkt..

tijdens een etentje kwamen er twee grote verhuisdozen vol met ingepakte boeken.. En ze moesten allemaal worden uitgepakt lol..

varierend van nederlandse, engelse en duitse literatuur, tot pure commedy.. een paar prentenboeken en een aantal die ik altijd nog een keertje wilde lezen..

inmiddels ben ik 5 jaar verder en er staan er nog steeds een paar ongelezen in de kast..

Dus tweedehands/gebruikt.. geen enkel probleem..

alleen als het is om geen geld te hoeven uitgeven uit gierigheid, dan zit er wel een bepaald bijsmaakje aan.. over het algemeen weet men heus wel of je wat te besteden hebt of niet..

en als je niet krap zit en dan met je oude wintertruien aankomt zetten, dan krijg je ze met je eigen verjaardag netjes ingepakt weer terug zeg maar ;)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 00:58

Is het iets dat iemand graag wil hebben: geen probleem!
Is het met zorg bij elkaar gezocht; helemaal prima! Vaak extra leuk. Er is wat moeite voor gedaab.

Maar andere gevallen... De (inmiddels ex) schoonloeder van mijn (ex :') ) schoonzus struibde rommelmarkten af en kwam met rommel cadeaus. Elke keer met verjaardagen en kerst waren we weer benieiwd waar ze mee aan kwam zetten....
Sommige sinwgen wil je gewoon niet tweedehands (bv kussenslopen/beddengoed, douche handddoeken, electrische tandenborstel ect :') ja, dat kwam echt voorbij!)
Als iets duidelijk gebruikt is zal ik het niet snel geven, tenzij ik weet dat ik iemand er een plezier mee doe (bord spel wat niet meer wordt gemaakt bv)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 01:07

familielid van mij heeft het tweemaal gepresteerd om mij als kind te shockeren terwijl ik al wist dat ik meestal 'rotzooi' kreeg (op de een of andere manier had ze meer met mijn nichtjes en vond ze gewoon wat uit de kast trekken voor ons wel prima).

ze was lerares op een lagere school..

eerste keer dat ik 'dank u' bijna niet mijn strot uit kreeg was toen ik een pakje stiften kreeg.. aan het zegel was te zien dat het al hevig gebruikt was.. Maar toen ik mijn stiften die avond wilde uitproberen was de gele leeg en van 3 anderen waren de punten ingedrukt -O- .. gewoon op school uit de kast gegrepen?

De andere keer was ik blij verrast.. ik als kinderlijke penny, paardengek, kreeg een heel mooi gipsen beeldje met de hand beschilderd.. Echt mooi gedaan..

Dus ik vraag in mijn kinderlijke onschuld: 'Wow, heeft u dat zelf gemaakt tante? of heeft u het ergens zo gekocht? Je raad nooit wat het antwoord was -O- ... ze verborg het niet eens meer toen :( .. Nee hoor, die heb ik voor mijn verjaardag gehad van een leerlinge, maar ik vond m niet zo mooi en dacht die wil Elena vast wel hebben..

ben toen toch even weggewandeld (was een jaar of twaalf geworden, dus mij wel bewust van zulke dingen inmiddels) en in de keuken half staan huilen.. Vond dat echt erg.. Voor mijzelf, dat ik blijkbaar geschikt was als dump plek voor dingen die zij niet mooi vond, maar ook dat je iets weggeeft dat een ander met zorg gemaakt heeft (gooi het dan in 100 stukken op de grond en verklaar dat je het hebt laten vallen en gooi het weg).

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 01:27

Lachen met een traan ElenaMM77. Die fles Dove, hilarisch :D maar het kind dat een 'dump' kado kreeg, ellendig. Bah, wat naar. Al eens in d'r glas wijn gespuugd :P? Nee? Kan nog... dare you.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 07:48

haha, nee dat nog net niet balance.
ben er wel overheen gegroeid (denk ik).

ze is mij op een gegeven moment ook wel als volwassenen gaan beschouwen..
lol, en ik vier mijn verjaardag ook al een tijdje niet meer.. dat helpt ook een hoop hihi..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 07:51

Wij hebben mijn neefje voor zijn verjaardag drie (complete) setjes Lego City gegeven, waar mn stiefzoon van inmiddels 18 echt niet meer mee speelt.
Ik geloof niet dat neefje minder blij was dan wanneer we hem dezelfde setjes nieuw hadden gegeven.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:10

Het hangt er voor mij ook vanaf of het er gebruikt uit ziet en of het inderdaad niet gewoon gedumpt wordt of dat iemand er ook iets mee kan.

Wat triest ElenaMM77 maar wel erg herkenbaar, de ouders van mijn vader waren precies zo alleen dan nog een tandje meer.

Als ik niks voor iemand thuis heb maar ook geen geld om iets te kopen dan zou ik het ook door middel van een zelfgemaakte tegoed bon doen. Een leuk cadeau voor de ontvanger en je hoeft je niet vervelend te voelen dat je niks hebt gegeven.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:16

Wij kregen van mijn oma alleen maar tweedehands cadeaus. Ik zou het dus zelf nooit doen, omdat ik er als kind toch wel een beetje een trauma aan heb over gehouden. Het waren namelijk geen leuke cadeaus. Beetje vergelijkbaar met het familielid van Elena. Ik geef wel gebruikte dingen door, maar dan niet als cadeau, maar omdat iemand het nodig heeft. Bijvoorbeeld speelgoed waar onze dochter niet meer mee speelt gaat naar haar neef of nichtjes.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 09:50

Kan toch juist leuk zijn? Ik heb wel eens een setje tweedehands waxinelichtjes kado gegeven. Heb er zelf een setje nieuwe gekleurde waxine lichtjes bij gedaan en klaar. Leuk kadootje.

Een gebruikt iets kado met een eigen twist aan geeft vind ik misschien nog wel leuker om te krijgen dan een heel nieuw kado.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 09:52

ligt eraan in welke staat het is. Zo kocht ik ooit een paar beugels voor een lieve vriendin die bijna jarig was, maar aangezien er zeker beschadigingen opzaten (waar ik van wist) heb ik ze gewoon gegeven en voor haar verjaardag heeft ze zelf wat uitgezocht :)

Je hoort geen beschadigde spullen te geven op een verjaardag vind ik ;)

edit: iets te snel geklikt

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 09:57

Ik denk dat het ook van de gever afhangt :o Mijn oom zit bijvoorbeeld aanzienlijk in de slappe was, maar die geeft gerust een oud bibliotheekboek aan je op je verjaardag.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:34

Dat ligt er echt aan wat het is en voor wie.
Echt tweedehands zou ik niet zomaar doen, maar bv zo'n pakket met geurtjes of shampoo doorgeven wel.
Maar tweedehands kan weer wel als ik weet dat de persoon iets heel graag wil hebben maar nieuw is het onbetaalbaar of niet meer te krijgen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:07

Liselot schreef:
Ik denk dat het ook van de gever afhangt :o Mijn oom zit bijvoorbeeld aanzienlijk in de slappe was, maar die geeft gerust een oud bibliotheekboek aan je op je verjaardag.

:oo

Misschien test hij je voor de erfenis *D

Als het een leuk cadeautje is, waarom niet? Ik koop altijd een cadeautje maar als je daar de middelen niet voor hebt kan ik me voorstellen dat je bijvoorbeeld een gelezen boek cadeau geeft oid.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:12

hangt er idd een beetje vanaf hé. Zo heb ik als kind jarenlang bij elke gelegenheid een boekje uit de reeks "De Zwarte Hengst" van Walter Farley gekregen van mijn oma. Die waren van mijn tante geweest, maar als volwassene deed ze daar natuurlijk niets meer mee. Je kan je wel voorstellen dat die boekjes de meest geliefde cadeautjes ooit waren. <3

Maar zoiets als die fles Dove die de hele familie door gaat... Of dump-cadeautjes... Nee, dat gaat niet door de beugel, vind ik. :n

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:12

Ik krijg weleens van die parfum setjes. Flesje parfum met een lotion oid. Staat keurig in de kado doos in de kast tot er een gelegenheid is. Gebruik het toch nooit ;)
Oma maakte ik erg blij met puzzels uit de tweedehands winkel. Kon ik haar 10 puzzels geven ipv 1.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:13

Puzzels, o ja ! Mijn oma gaf de hare ook altijd weer weg, nadat ze ze gemaakt had. Dus een tweedehandse krijgen, vond ze helemaal niet erg.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:14

Ligt aan het cadeau denk ik :j Ik heb hier bijv. nog een prachtig poppenhuis staan, stel dat ik dat aan dochtertje van een vriendin zou geven, zou dat nog een harstikke mooi cadeau zijn (is ook echt niet aan te zien dat het al oud is).

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:17

Gebruikt zou ik nooit geven.

Ik ken ook mensen die flessendrank of van dat stomme douchespul zo weer doorgeven met een andere papier erom...

In mijn vriendenkring doen we niet meer aan cadeaus.

Ik ben wel eens op verjaardagen waar de hele (cadeau)tafel vol met bloemen planten drank en verzorginsspul staat.

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:26

afhankelijk wat het is. poos geleden van een vriendin een boekjes vver cupcakes met vormpjes gekregen. ben niet een bakker vanaf begin (dus alle ingredienten los) en andere vriendin van mij is er wel gek op, dus geef dat door, ziet er nieuw uit, vind t zonde dat het hier staat en op t moment niet echt de middelen voor iets nieuws :(