Vegetarier zijn, hoe leg ik dit een kind uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Molfre

Vegetarier zijn, hoe leg ik dit een kind uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 12:48

Een aantal van mijn nieuwe vriendinnen hebben kinderen in de leeftijd van 4-10 jaar. Regelmatig gaan we samen ergens heen of blijven we bij elkaar eten. Ik ben zelf vegetarisch, omdat ik geen dode dieren wil eten en al helemaal geen dieren zoals die tegenwoordig vaan gehouden en geslacht worden in de vleesindustrie. Daarnaast merk ik gewoon dat ik mezelf prettiger voel in mijn lijf als ik geen vlees eet.

Nu mijn punt, de kinderen hebben onderhand door dat ik nooit vlees mee eet en beginnen vragen te stellen, maar hoe ga ik dit een kind uitleggen zonder het over mijn nummer 1 reden te hebben om vegetarisch te zijn? Ik denk namelijk dat dit een kind behoorlijk emotioneel zou kunnen raken en ik wil niet de reden zijn dat moeders straks geen normale maaltijd meer voor kan zetten (zo was ik vroeger namelijk :o )

Hoe hebben jullie dit aangepakt met je eigen kinderen/kinderen van vrienden/familie/buren et cetera?

xSCWx

Re: Vegetarier zijn, hoe leg ik dit een kind uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 12:49

Gewoon zeggen dat je vlees niet lekker vind?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 12:51

Ik ben zelf niet vegetarisch. Maar waarom zou je gewoon niet eerlijk zijn tegen je kinderen en (in jip en janneke taal) vertellen waarom je geen dieren eet? Dus bijv. dat je het gewoon zielig vindt om koetjes en kippetjes op te eten?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 12:52

Zeggen dat je liever geen vlees omdat je er een beetje buikpijn van krijgt?

Ik zou het gewoon eerlijk zeggen waarom. Tja. :P

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 12:52

Inderdaad, dat, dat je het niet lekker vindt. Dan is het aan de ouders om uit te leggen hoe het precies in elkaar steekt, om te voorkomen dat ze zelf ook geen vlees meer willen eten. Ik als ouder zou daar trouwens helemaal oké mee zijn maar ik kan me voorstellen dat andere ouders dat niet zijn.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 12:53

Eerlijk zeggen dat je geen dieren eet. Je hoeft natuurlijk geen heel betoog te houden waarom de vleesindustrie slecht is, maar ik zal altijd gewoon eerlijk zijn naar kinderen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 12:54

Kinderen in die leeftijd kan je dat al heel goed uitleggen hoor.

Ik probeer onze kinderen bewust te maken van hun eetgewoontes. Hebben ook uitgebreid altijd vegetarisme besproken. En eten bewust minder vlees.

We zitten nu in de fase dat ze zeer zeer absoluut vegetariër zijn. Oja....

Behalve natuurlijk als er lekkere worstjes op tafel staan, of als je op een feestje frikandelletjes ziet liggen.
Dan blijkt het nog erg moeilijk te zijn om je vast te houden aan je principes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 12:56

Ik zou inderdaad zeggen dat je het niet lekker vind. Zo loop je niet het risico dat je andermans kinderen ook vegetarier maakt omdat ze plots geen koeien en kippen meer willen eten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 12:57

NatasjavE schreef:

Ik probeer onze kinderen bewust te maken van hun eetgewoontes. Hebben ook uitgebreid altijd vegetarisme besproken. En eten bewust minder vlees.

Behalve natuurlijk als er lekkere worstjes op tafel staan, of als je op een feestje frikandelletjes ziet liggen.

Tja, hun principes, of de principes van de ouders?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 12:58

Kinderen in die leeftijd accepteren elk antwoord al snel, het zijn volgens mij meer de volwassenen die hier moeilijk over doen.

Dus waarom geen antwoord als niet lekker, of buikpijn, of gewoon ik eet het liever niet. (net zo als dat jij liever geen spruitjes eet)

Het verbaast mij trouwens dat kinderen door hebben dat een volwassene uit de groep een bepaald iets niet eet. Misschien kinderen waarbij er elke dag vlees op tafel staat?

@maartje1990 ik vind de uitleg en het verhaal nogal duidelijk. Lijkt mij dat dit iets dat de kinderen willen. Niks mis mee om ze daar in te laten gaan.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 12:59

Als ik het heel simpel wil houden zeg ik gewoon dat ik het niet lekker vind. Laatst toen ik bij mijn oppasadres at werd mij ook gevraagd waarom ik geen vlees at, de moeder vond het juist fijn en leerzaam dat ik uitlegde waarom ik geen vlees at, ik heb verteld dat vlees gemaakt werd van dieren, en dat dus niet leuk vond om te eten. Meisje (6 jaar) liet het even op zich in werken, hebben het er kort nog even over gehad, maar dat wanneer ze oud genoeg was ze ook zelf mocht beslissen of ze dat wilde eten of niet. Maar geen vorm van emotie daarbij eigenlijk. En daarbij, het lijkt me op een gegeven moment toch ook wel gewoon bij je algemene ontwikkeling horen dat je bewust raakt van wat je precies eet :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:00

Kun je dat niet aan die moeders vragen hoe zij het liefste zien wat je "kindneutraal" antwoord?!

Ikzelf heb het nooit erg gevonden als mensen uitlegde waarom iemand geen vlees at, maar wel neutraal;
Zo van: ik eet geen vlees omdat ik niet wil dat er dieren gedood worden; of ik wil alleen planten eten.
Niet van: dieren worden heel zielig gehouden en zo snel vetgemest dat ze een heel zielig leven hebben en dan moeten ze nog met gebroken poten vervoerd worden naar de slager waar ze zomaar dood worden geschoten en in stukken worden gesneden....

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:02

Dat kun je inderdaad gewoon vertellen, maar houd het wel neutraal van toon. Anders lijkt het belerend tegenover de ouders van de kinderen. Het is als ouder niet fijn als iemand je kinderen probeert de les te lezen of te 'bekeren' tot iets.

Ik had vroeger een keer een familie-etentje waarbij een gezin vegetariër was. De kinderen ook. Maar zij merkten dus zo'n beetje voor het eerst dat anderen wel vlees aten. Daar kwamen ook vragen over natuurlijk. Toen zei hun moeder (luid en duidelijk): "Wij gaan hier geen dooie dieren zitten eten."
Dat kwam erg belerend over en de sfeer van het etentje was gelijk verpest.

Dus zeg gewoon iets als: "Ik eet liever geen dieren." En dan geen heel drama-verhaal over hoe zielig het wel niet is, want daar slapen kinderen 's nachts niet van. Worden moeders ook niet blij van. :D

Het feit dat vlees in feite dode dieren zijn is voor kinderen al heel wat om te beseffen. Ik zou het dus lekker daarbij laten. Als ze er rijp voor zijn kunnen ze daar zelf wel hun conclusies uit trekken.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:02

Ik zou het zeker met de ouders afstemmen hoe je hier mee omgaat. Ik kan me voorstellen dat het niet een goed idee is om zomaar even tussen neus en lippen te vertellen hoe de vork in de steel zit en het daar bij te laten omdat ik vermoed dat het op sommige kinderen best een impact kan hebben.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:03

Ik zou het even aan de ouders vragen wat zij ervan vinden, of je het gewoon uit kan leggen.

Persoonlijk zou ik gewoon eerlijk zijn, je zal echt niet de enige vegatarier zijn die ze tegen komen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:03

Maartje1990 schreef:
Tja, hun principes, of de principes van de ouders?

Die van hun. Ze hebben nu zelf bepaald dat ze geen dieren eten omdat ze dat zielig vinden en niet lekker.
Wij zijn niet vegetarisch. Wel eten we bewust minder vlees(1 à 2 keer in de week)

Het is echter heel grappig om te zien dat kinderen het heel moeilijkvinden om vol te houden dat je het zielig vind als je wel die hele lekkere worstjes op tafel ziet staan.

Ze moeten van ons geen vegetariër zijn. :)
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 28-09-15 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:05

Oke, helder. :) Ik vroeg het me af omdat ik een nichtje heb dat al vanaf 5 jaar vegetarisch is, en ik ben van mening dat op die leeftijd moeders daar toch heel erg veel invloed in heeft gehad (al dan niet onbewust). En dat niet helemaal 100% de ''vrije keuze'' is geweest van haar destijds.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:09

Ach genoeg 5 jarige die vlees eten en later vegetarisch worden. Hebben die dan wel op vijfjarige leeftijd een 'vrije keus' gehad of simpelweg invloed van ouders?

Ik zou het persoonlijk vrij knap vinden dat je met jip en janneke taal een 5 jarige kan bekeren in één gesprek. Als ouders vlees eten dan gaan kinderen daar gewoon in mee (andersom net zo) en rond de leeftijd van 10+ komen de eigen gedachtes hier over vaak vanzelf. En in mijn ogen heeft elk kind recht om deze keuze te maken.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:10

Ehm.... Gewoon eerlijk zijn dat je niet bij wilt dragen aan het dagelijkse dierenleed?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:11

Maartje1990 schreef:
Oke, helder. :) Ik vroeg het me af omdat ik een nichtje heb dat al vanaf 5 jaar vegetarisch is, en ik ben van mening dat op die leeftijd moeders daar toch heel erg veel invloed in heeft gehad (al dan niet onbewust). En dat niet helemaal 100% de ''vrije keuze'' is geweest van haar destijds.

Is natuurlijk met alles in de opvoeding. Als je als ouders beide vegetarisch bent dan komt er natuurlijk thuis ook nooit vlees op tafel. Met kinderen blijft het natuurlijk zo dat je eet wat de pot schaft.

Dus als een kind van 5 zegt vegetarisch te zijn is dat zeker wel de invloed van de ouders naar mijn mening.

Indirect bij die van ons natuurlijk. Wij kiezen ervoor er over te vertellen en ook niet iedere dag vlees te eten.
Hadden we er niet over verteld hadden ze misschien nog "gewoon" vleeseters.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:20

NatasjavE schreef:

Dit was ik ook :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:26

xMercury schreef:
Ehm.... Gewoon eerlijk zijn dat je niet bij wilt dragen aan het dagelijkse dierenleed?

Dat zou ik dus niet grappig vinden.
Als kinderen dan vragen: Wat voor dierenleed? Wat ga jij dan vertellen?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:27

Dat lijkt mij ook niet zo geweldig voor die leeftijdscategorie :\

Zeggen dat je geen vlees eet of geen dieren eet is een betere optie.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:37

Enige neutrale antwoord is dat jij het niet lekker vindt. Alle andere antwoorden maken inbreuk op de opvoeding van de ouders en zijn gekleurd op een manier waar je kinderen niet mee moet opzadelen.

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:38

Ik zou gewoon zeggen dat ik het zielig vind om dode kippen en koeien te eten. Gewoon simpel, verder hoef je geen uitleg te geven. Zelf vond ik het op die leeftijd ook al heel zielig om dode dieren te eten, en niemand in mijn omgeving was vegetariër ;) de meeste kinderen zullen het oke vinden en daarna gewoon kipnuggets gaan eten, omdat ze die zo lekker vinden ;)