Studiekeuze.. ik weet het gewoon niet!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Studiekeuze.. ik weet het gewoon niet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 20:08

Hallo,

In mei moet ik het weten: wat wil ik later worden? Ik doe op het moment VWO maar ik heb de voorkeur om HBO te gaan doen. Ik heb het profiel E&M met aardrijkskunde en M&O.
Ik heb al een uitgebreide beroepentest via school gedaan, maar daar komt ook niet echt iets uit. Dingen waar ik op terug kom... fysiotherapie, voeding&dietiek (en dingen die ermee te maken hebben). Ook iets met aardrijkskunde of geschiedenis lijkt me leuk.

Ik ben goed in schrijven en wat minder goed met mensen (hoewel ik momenteel wel in een winkel werk) doordat ik een lichte vorm van Asperger heb.

Als iemand dit zo leest, kan die dan zeggen: ja, dit is een leuke studie met goed perspectief op de beroepenmarkt! Ik ben radeloos -O-

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 20:12

Waarom heb je een voorkeur voor HBO? :)

Iets met geografie misschien? Je zegt aardrijkskunde leuk te vinden. Wel aan de universiteit maar misschien vind je het interessant: Sociale geografie en planologie.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 20:21

Ghostattack schreef:

Iets met geografie misschien? Je zegt aardrijkskunde leuk te vinden. Wel aan de universiteit maar misschien vind je het interessant: Sociale geografie en planologie.

Omdat ik graag meer de praktijk in wil... mijn broer heeft ook vwo gedaan en is erg op z'n plek in de HBO.

Die studie heb ik voorbij zien komen. Is wel ver van m'n huis en ik wil (nog) niet op kamers. Dus moet ik bedenken of ik wel iedere dag 1-1.5u enkele treinreis wil zitten.

limagirl

Re: Studiekeuze.. ik weet het gewoon niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 20:31

Welkom bij de club, ik heb hierover een tijdje geleden ook een topic over geopend. Heb zelf vooral als tip gekregen om een lijstje te maken van alle studies die ik kan doen met mijn profiel. Heb hem zelf alleen nog niet gemaakt anders kon ik hem delen (doe nu 5 havo ook E&M). Al hoewel het lastig is om opleidingen te vinden per profiel. Is vaak alleen per sector en ik heb dus ook geen idee in welke sector ik het moet zoeken omdat ik geen 'open' en spontaan persoon ben en vooral geen 'saaie' kantoorbaan wil zeg maar. Maar ik weet natuurlijk niet hoe dat bij jou zit.

Lauke

Re: Studiekeuze.. ik weet het gewoon niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 23:24

Waarom blijft fysiotherapie hangen? Wat lijkt je zo leuk, dat het in je hoofd blijft zitten?

Ik ben nu zelf tweedejaars en erg blij met mijn keuze voor fysiotherapie. Contact met mensen is wel iets wat natuurlijk van belang is, maar er valt veel te leren. Hoe meer contact, hoe makkelijker het wordt. Ook oefen je veel op elkaar, dus ook daar wordt je al snel vrijer in.

Mocht je vragen hebben, mijn pb box staat open :)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:59

EskeGirl schreef:
Ghostattack schreef:

Omdat ik graag meer de praktijk in wil... mijn broer heeft ook vwo gedaan en is erg op z'n plek in de HBO.

Die studie heb ik voorbij zien komen. Is wel ver van m'n huis en ik wil (nog) niet op kamers. Dus moet ik bedenken of ik wel iedere dag 1-1.5u enkele treinreis wil zitten.

Mocht je toch vragen hebben over bovengenoemde studie: ik heb het gestudeerd dus je mag altijd een PB sturen.

Dat er heel veel opleidingen zijn is leuk, maar maakt de keuze niet makkelijker. Ikzelf werd er uiteindelijk zo gek van, dat ik een studie- en beroepskeuzetest bij een onderzoeksbureau heb laten doen. Kost wat tijd (2 dagen), wat geld (een paar honderd euro), maar het heeft mij toen ontzettend goed geholpen. Maar ik zou dit pas doen als je er écht niet meer zelf uitkomt.

Succes met je studiekeuze!

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:12

En wat zegt de loopbaanbegeleider van je school? Zoek mensen op met beroepen die je interessant lijken en vraag of je een dag mag meelopen, bezoek oriëntatiedagen van verschillende opleidingen en praat met de studenten. Op papier ga je deze keuze niet kunnen maken...