Zijn er mensen die zelf wijn azijn maken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nickeltje

Zijn er mensen die zelf wijn azijn maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 20:45

Inmiddels 3 weken geleden heb ik een wijncultuur opgezet om van (restjes) rode wijn, wijnazijn te kunnen maken.
Ik heb me netjes aan de voorgeschreven manier van opstarten gehouden. Zowel de cultuur als het azijnvat heb ik gekocht bij: http://www.brouwmarkt.nl/zuurkool-olie- ... maken.html

Mijn vraag is of er meer mensen zijn die zelf wijnazijn maken en wat de ervaringen daarmee zijn.
Hoe vaak doe je er wijn bij bijvoorbeeld? En hoe lang wachten jullie daarna met aftappen?

ChristaMoor

Re: Zijn er mensen die zelf wijn azijn maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 20:54

Leuk! geen ervaring mee, maar wil graag volgen... Wel heeft manlief appelazijn in de maak. Dit staat nu een paar weken in een vat.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 20:57

De bedoeling bij mijn constructie de bedoeling dat er doorlopend restjes wijn af en toe in gaan en daar dus ook doorlopen wijnazijn van komt. Dus niet in één keer een grote hoeveelheid maken, maar doorlopend.

Mijn ouders hebben jaren en jaren een wijnmoeder (zo wordt de cultuur vaak genoemd) gehad en dat werkte echt top alleen hebben ze die op een gegeven droog laten vallen tijdens een verhuizing...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 16:18

Ik maak wel wijn, en heb er ook wel eens aan gedacht om eens azijn er van te maken, maar is er nooit van gekomen. Ik lees dus graag even mee!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 16:38

Het grootste probleem waar ik nu tegenaan loop is dat de houten kraan in het azijnvat, gestoken door kurk, een heel heel klein beetje lekt aan de randen met de fles. Niet genoeg om te druppelen, maar wel genoeg om fruitvliegjes aan te trekken...

Volgend weekend is het 10 dagen na de laatste wijn toevoeging, dus dan ga ik het eerste kleine beetje (als het geslaagd is) wijnazijn aftappen voordat de wijnmoeder weer nieuwe wijn krijgt...