Onderzoek doen: structuur in gedachten/ideeën/tekst/bronnen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

imd

Onderzoek doen: structuur in gedachten/ideeën/tekst/bronnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 13:48

Ha bokkers,

Ik ben op dit moment bezig met het voorwerk voor mijn scriptie, waar ik in februari mee zal starten. Dit houdt in dat ik geheel zelfstandig (ivm afwijkende procedure is dit een vereiste) een onderwerp ga 'zoeken' en tegen december een concept research proposal klaar wil hebben. Qua onderwerp zit ik inmiddels aardig in de richting en vol met ideeën.

Omdat ik dit tussen mijn gewone vakken door doe, zijn het vaak korte "zoeksessies", waarbij ik (momenteel nog) van hot naar her spring, en van artikel doorklik naar artikel en weer door. Daarnaast dus telkens op andere dagen, soms zit er een paar uur tussen en soms een week bijvoorbeeld. Dan kom ik ook verschillende documenten tegen die ik bij de hand wil houden omdat die later van pas kunnen komen, wat ik op het moment doe door in Word de link + uitleg in één zin te plakken. Ik typ ook stukken en kopieer soms ook delen omdat die precies weergeven wat ik nodig heb (wat ik uiteraard in een later stadium netjes in m'n eigen woorden/tekst ga verwerken). Dit maakt dat het een grote brei van losse dingen wordt, niet echt overzichtelijk. Ik merk dat ik het hierbij ook heel lastig vind om mijn gedachten te structureren, die springen net zo hard van de hak op de tak. Ik wil mijn "oude gedachten/stukjes" ook niet verwijderen, pas als ik een definitief afgebakend onderwerp heb begin ik wel in een schoon document. Maar hoe zorg ik ervoor dat ik er nu overzicht in houd, en het liefst in één document?

Nu zijn er vast meer mensen die weleens met dit soort dingen zitten. Ik ben erg benieuwd of jullie hier nog handigheidjes voor hebben kunnen vinden!

PS: zelfs in dit bericht raak ik op dit moment de weg kwijt in m'n gedachten, dus sorry voor de warrigheid :o

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 14:47

Ik vind Evernote ideaal. Door met tags te werken kan je alles heel overzichtelijk ordenen, en je kunt ook verschillende notebooks aanmaken voor extra overzicht. Je kan ook heel makkelijk zoeken in alles wat je hebt opgeslagen, en je kunt artikels rechtstreeks kopiëren (zodat je ze in Evernote kunt lezen en niet steeds op de website zelf hoeft te kijken). Ik zou willen dat ik Evernote al kende tijdens het schrijven van mijn scripties, dat had me héél erg veel tijd gescheeld omdat je zo eenvoudig alles op kunt slaan en terug kunt vinden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 14:52

Misschien kun je scrivener eens uitproberen: https://www.literatureandlatte.com/scrivener.php
Precies voor dat soort dingen geschreven, ik heb er heel even mee gewerkt en ik denk dat het erg kan helpen. Neem vooral de tutorial door :) (Het is best een uitgebreid programma, dus verdient de tijd om je er even in te verdiepen.)

Good old papier overigens kan ook helpen in het structureren van je gedachten, maar uiteraard niet echt in het structureren van links :) Verder zou ik versiebeheer aanraden (al weet ik niet wat de makkelijkste manier is om dat met worddocumenten te doen) zodat er nooit iets echt weg is, en je altijd terug kunt. Neem de tijd om je backups goed te regelen, en ook op meerdere plekken, want het is echt NIET leuk als je al die dingen kwijt raakt.

Als je een webruimte hebt, zou je trouwens ook kunnen overwegen om er een wiki op te zetten (ik zou https://www.dokuwiki.org/dokuwiki aanraden.) Dan heb je een plek waar je makkelijk allerlei verschillende dingen kunt plaatsen, links neer kunt gooien, altijd terugzien wat je gedaan hebt. Niet te moeilijk maken, maar het is gewoon een stuk fijner dan 1 groot document. (En ook hier: vergeet niet af en toe je backup te downloaden.)
Daarna kun je dan toewerken aan een document dat wel in een vaste structuur komt en met goede opmaak etc.

Jiskaa

Re: Onderzoek doen: structuur in gedachten/ideeën/tekst/bronnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:26

Om je gedachten te ordenen zou je ook gewoon met pen en papier een mind map kunnen maken misschien? Hoofd onderwerp in het midden, alles wat je in je scriptie wilt hebben eromheen. Kun je dan kopje voor kopje de artikelen erbij pakken die je nodig hebt :)

imd

Re: Onderzoek doen: structuur in gedachten/ideeën/tekst/bronnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 19:18

Bedankt voor het meedenken!

Pen & papier of mindmap is voor dit stadium denk ik niet zo handig, gewoon omdat het nog teveel alle kanten opschiet.
Evernote heb ik weleens gebruikt voor m'n boodschappenlijstjes, maar ik wist niet dat er zoveel functies in zaten! Ga ik even naar kijken, thanks :)
Zo'n wiki klinkt als een topplan, heb alleen helaas n jaar geleden mn webruimte opgezegd.. Scrivener ga ik ook even naar kijken, dankje!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 08:58

Mijn thesis voorstel was ook zo'n warrig kluwen op een Word doc. Uiteindelijk heb ik op de trein naar zee (ritje van drie uur) samen met mijn vriend heel lang gepraat en zo de hoofdlijnen van mijn onderzoek bepaald. Mijn warrig kluwen word doc heb ik onderverdeeld onder die hoofdlijnen. Meer structuur is er nooit in geraakt :P

Maar voor mij hielp het dus wel eens heel diepgaand te praten over mijn onderzoek, dan kreeg ik vanzelf een beeld waar ik naartoe wou.

Na het weekend ga ik aan de slag met een PhD voorstel, zal nog wel warriger worden dan bij de thesis *zucht* Ik blijf nog even volgen voor tips :D