Rechten/plichten terugbetalen gemeente BBZ 2014

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

Rechten/plichten terugbetalen gemeente BBZ 2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 20:39

Ik heb vorig jaar een heel jaar in de BBZ gezeten van de gemeente. (Voor startende zelfstandigen)
Hier ontvang je dus maandelijks een inkomen die per maand verschilt. Ligt aan je inkomen van je andere werk etc.

Nu moet je daar het jaar daarna (Dit jaar dus) de aangifte voor de belasting etc. naar de gemeente heen doen, en hun kijken dat of je nog geld tegoed hebt, of moet terugbetalen (Die kans is vele malen groter.)

Nu vroeg ik begin dit jaar wanneer ik dit allemaal door moest geven en het antwoord was:

De aangifte voor de belasting maar ook je andere inkomensgegevens
(jaaropgaven, jaarcijfers van je bedrijf, etc.) zijn straks nodig om te
kunnen beoordelen in hoeverre je de in 2014 ontvangen Bbz-bedragen mag
houden dan wel geheel of gedeeltelijk moet terugbetalen. Tussen nu en 1
augustus 2015 krijg je een brief met het verzoek om die informatie aan te
leveren. Daarna ga ik er mee aan het rekenen en krijg je bericht over de
uitkomst.

Je kunt die brief gewoon afwachten.

Nu heb ik tot op de dag van vandaag nooit een brief ontvangen, of een mail of iets anders..
Nu is mijn vraag:

Tot wanneer hebben ze de tijd om dit mij te sturen? Tot wanneer ben ik verplicht om evt. het geld terug te betalen en wanneer is die tijd verstreken? En verstrijkt dat überhaupt ooit?

Hopelijk weet iemand van jullie dit..

xMarieke

Re: Rechten/plichten terugbetalen gemeente BBZ 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:05

Ik denk dat dat vrij lang is. Iets van 5 jaar ofzo.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 21:09

Hmm, ik had gehoopt dat ze maximaal 1 boekjaar later hierover konden berichten. Dus als ik in januari 2016 nog geen brief gehad zou hebben, ik niet meer zou hoeven terug te betalen mocht dit nodig zijn.

Maar dit kan ik dus wel vergeten gok ik zo? :')

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:10

Ik vermoed ook iets van 5 jaar.... en gemeentes kennende, ondanks dat je zwart op wit hebt staan dat je die brief af kan wachten, zou ik toch zelf aan de bel trekken. Terugbetalen moet je toch en als zij gaan zeggen dat jij een brief gehad hebt terwijl je die niet gehad hebt, loop je ook nog het risico op een boete. Of alles terug moeten betalen, omdat je niet aangetoond hebt dat je er recht op hebt.

Ik zou zelf dus 1 augustus al aan de bel hebben gehangen, te veel negatieve ervaringen op dit vlak, maar zeker dus nu contact opnemen.

Edit vanwege je post tussendoor: Dat kan je écht wel vergeten.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 21:17

Oke, dan ga ik gelijk even een mail sturen naar de desbetreffende persoon.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:27

Voor hetzelfde geld valt het mee hoor, niet alle gemeenten zijn zo als in mijn ervaring gelukkig. Maar er zelf achteraan gaan kan in elk geval geen kwaad en dan weet je in elk geval waar je aan toe bent!

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 21:37

Klopt! Nou de mail is verstuurd, hoop dat ik morgen een antwoord krijg.

Bedankt iig voor het advies :)

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 22:34

Raar dat de gemeente zegt dat je de brief kan afwachten en hem vervolgens niet stuurt, ik vermoed dat afwachten geen hele grote gevolgen heeft voor je, maar dat hangt inderdaad van de gemeente af. In ieder geval inhoudelijk: Je bent op basis van artikel 38 lid 2 Bbz 2004 verplicht om administratie te voeren en uit eigen beweging deze boekhouding binnen 6 maanden na afloop van het boekjaar aan de gemeente te sturen. Je kunt de wettekst hier vinden: http://wetten.overheid.nl/BWBR0015711/g ... 24-09-2015

Verder nog een puntje, Bbz voor levensonderhoud wordt verstrekt in de vorm van een renteloze lening (afhankelijk van vermogen etc. etc.) de gemeente kan dit omzetten in om niet (net als met studiefinanciering, de prestatiebeurs bvb) maar dat is dus inderdaad afhankelijk van je inkomen. Echter blijft het wel een lening die je bent aangegaan door de aanvraag te doen en dat verjaart natuurlijk niet zo maar. De wet voorziet (voor zover ik weet) niet in een termijn voor de vaststelling, misschien de jurisprudentie wel, maar die heb ik niet paraat. Je kunt er dus niet vanuit gaan dat als je het negeert en de gemeente doet niets dat het wel weg zal gaan. :)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 09:34

Zojuist al een mail teruggekregen.
Vanwege andere zaken met hogere prioriteiten hadden ze de brief inderdaad nog niet verstuurd.
Hij zou hem vandaag op de post doen zodat ik er binnenkort mee aan de slag kon.

Nu maar hopen dat ik niet (veel) hoef terug te betalen haha.

Bedankt voor jullie advies!