App voor conditietraining paard gezocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

App voor conditietraining paard gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 12:44

Ik ben op zoek naar een app die ik vooraf kan instellen en die op tijd aangeeft welke gang je paard moet lopen. Het moet op tijd gaan, aangezien het gaat om training aan de longe.

Iemand die een geschikte app kent hiervoor?

Romeo2007

Re: App voor conditietraining paard gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:45

Dit lijkt mij toch sterk afhankelijk van het paard/ de reeds bestaande conditie?
Heb je zelf niet voldoende inzicht/ kennis van je paard om zijn of haar conditie op te bouwen?

Ik zou goed naar de ademhaling van het paard letten. Net zoals als je zelf gaat rennen.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:46

Elke willekeurige intervaltrainingsapp is hiervoor goed.
Waarom wil je zo'n app hebben als ik vragen mag?

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:46

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 12:49

Ik zoek inderdaad een trainingsiterval ding, maar die je onafhankelijk van elkaar kunt instellen. Dus niet 1 die je invult op 2 minuten en dat dat de hele tijd zo blijft.

Ik kan zelf prima mijn paard trainen maar met tijdhulpje erbij is Het toch makkelijker om grenzen te bewaken en te verleggen

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:52

Om echt zinvol conditie te kunnen trainen zal je met een hartslagmeter in de weer moeten. Daarbij is het zinvol om een lactaatmeting te laten doen, zodat je weet wat de grenzen van je paard zijn. Dit is simpelweg niet van de buitenkant te zien. Zonder die gegevens blijft het gissen in hoeverre je training het meest optimaal is voor je paard.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:55

het is ook afhankelijk wat je wil bereiken, iedereen kan zijn/haar paard over de kop 'jagen' aan de longe maar dat is een beetje nutteloos als je wil dat je paard correct gaat lopen en ook aan de longe netjes in balans loopt.

Conditie trainen doe ik zelf liever onder het zadel en aan de longe zie ik graag hoe mijn paard loopt en kijk ik of ze uit zichzelf ook in balans kan brengen zonder invloed van de ruiter.

Voor conditietraining onder het zadel kun je dit als een leidraad gebruiken http://www.mendurancedfw.nl/trainingsschema.pdf

In intervalapps kun je vaak de timers onafhankelijk van elkaar instellen, dus dat moet geen probleem zijn.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 21:21

Voor mijn paard is het nu in eerste instantie belangrijk dat hij zijn sieren sterker kam maken zonder het ruitergewicht. Dus het emduramce schema is nu niet geschikt..

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 08:37

ik zou zelf iig er oppassen met conditietraining aan de longe aangezien het een behoorlijke belasting oplevert voor de benen. Wellicht dat je kan overwegen om op de fiets te trainen of hem mee te nemen als handpaard en dan op die manier onbelast maar meer rechtuit de conditie te verbeteren?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 07:36

Het is donker Savonds dus langs de weg lijkt me hoe dan ook geen goed plan. Maar mensen dit beantwoordt mijn vraag niet..

Ik ben 27, ik heb 20 jaar ervaring met paarden en heb mijn 23 jarige kwpn-er nog steeds gezond kunnen houden dus ik weet echt wel waar ik mee bezig ben.

Ik ben op zoek naar een app, en voor de informatie; die hoeft niet meteen op 10 minuten te worden ingesteld maar kan ook op 30 sec!

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 15:21

Je trainingsdoel en beoogde trainingsmethoden sluiten nu niet bij elkaar aan, en vanwege de vraag die je voor legt is ben je nog aan het uitzoeken welke trainingsintensiteit zinvol zou zijn. Bij endurance en eventing wordt veel specifiek op conditie getraind en in beide disciplines wordt kennis van hartslagwaarden, verzuring en de benodigde herstelperiodes als noodzakelijk gezien om echt goed te kunnen trainen op conditie. mijn VA begeleid sporters bij het opbouwen van de conditie van hun paard voor bijv. sg(m)w's wellicht dat jouw VA of iemand anders in de buurt dit ook doet? Vanwege de hele scherpe grenzen tussen te weinig/genoeg/teveel vragen van je paard en de mogelijk nare gevolgen als je niet weet wat de waarden van je paard zijn en op welke hartslag hij tijdens verschillende inspanningen functioneert zou ik niet adviseren om serieus op conditie te trainen als je van al die zaken geen paardspecifieke gegevens hebt.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 16:47

Hij is kreupel geweest en moet gewoon zijn spieren weer wat sterker krijgen. Jullie nemen het allemaal wel erg hoog op. Ik ga lang niet tot het uiterste. Nooit. Hij werkt eerder te weinig dan te veel. Ik ga zelf wel verder googelen. Weet meteen weer waaom ik nooit topics open. Zo'n heisa alleen omdat ik op zoek ben naar een fatsoenlijke interval app...