Ik lig in bed, en zag en topic over kerst langskomen en toen schoot mij deze vraag te binnen...
Mijn vriend en ik hebben in gezamenlijk overleg besloten om ook dit jaar kerst te skippen.
Toen wij een aantal jaar geleden bij elkaar kwamen begon de ellende, zijn ouders zijn gescheiden en er waren nog opa's en oma's. Bij hem zag er verplicht het 'kerstrooster' als volgt uit:
Kerstavond: bij oma aan vaders kant
1e kerstdag: bij zijn moeder, niet eens een dagdeel, nee een godganse dag.
Twee kerstdag: stipt 14.00 uur werden we verwacht bij vader en nieuwe vrouw aan tafel, in galakleding het liefst.
Dat mijn ouders niet in de planning pastte werd geen gehoor aan gegeven, , overigens vonden die dat niet zo'n probleem, we zijn er uiteindelijk tweede kerstdag gaan ontbijten.
Maarja, ik ben iemand, ik besteed liever de dag lekker rustig, wandeling met de hond, bij de paarden of aan het werk, we krijgen 250% betaald èn 25% extra vakantie uren.
Ging er bij schoonouders niet in uiteraard... jaren daarna was het probleem iets minder. Wel verplicht Kerstavond naar oma, maar zijn moeder hebben we geen contact meer mee, dus daar hoeven we uiteraard niet meer naartoe. Toch was het altijd rennen en vliegen, dat heeft ons vorig jaar Augustus(!!!) al doen besluiten om helemaal niks te doen met familie maar lekker te gaan werken, wel Kerstavond verplicht naar oma, maar daar hebben we de uren flink ingekort. Heeeeeeeerlijk en dit jaar dus weer.
Zelfs Kerstavond naar oma niet, SR staat in Heerlen en daar gaan we dus lekker naartoe.

Maar de vraag dus, meer Bokkers die kerst overslaan omwille van bijvoorbeeld familiäre omstandigheden?

). Bij ons thuis is het echt de geboorte van jezus vieren. 
maar op die manier is het wel lastig jaa! Heb zelf geen contact meer met mn ouders/familie. dus wij zitten gezellig hele kerst bij schoonouders, met evt een dagdeel op stal!
misschien is het nog niet zo een stom idee om eruit te naaien en lekker de rust zoeken.
, huidige vrienden ben ik niet close genoeg mee nog [+ meeste hebben een partner, ik niet]] maar ik weet ook niet of ik zin heb om terug te gaan naar mijn ouders, helemaal omdat mijn oma waarschijnlijk niet komt. De feestdagen vind ik altijd zo all or nothing - of het is echt heel leuk, of het is ellende..