Meer Bokkers die kerst 'overslaan'?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Meer Bokkers die kerst 'overslaan'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 22:44

:wave:

Ik lig in bed, en zag en topic over kerst langskomen en toen schoot mij deze vraag te binnen...

Mijn vriend en ik hebben in gezamenlijk overleg besloten om ook dit jaar kerst te skippen.

Toen wij een aantal jaar geleden bij elkaar kwamen begon de ellende, zijn ouders zijn gescheiden en er waren nog opa's en oma's. Bij hem zag er verplicht het 'kerstrooster' als volgt uit:
Kerstavond: bij oma aan vaders kant
1e kerstdag: bij zijn moeder, niet eens een dagdeel, nee een godganse dag.
Twee kerstdag: stipt 14.00 uur werden we verwacht bij vader en nieuwe vrouw aan tafel, in galakleding het liefst.

Dat mijn ouders niet in de planning pastte werd geen gehoor aan gegeven, , overigens vonden die dat niet zo'n probleem, we zijn er uiteindelijk tweede kerstdag gaan ontbijten.

Maarja, ik ben iemand, ik besteed liever de dag lekker rustig, wandeling met de hond, bij de paarden of aan het werk, we krijgen 250% betaald èn 25% extra vakantie uren.

Ging er bij schoonouders niet in uiteraard... jaren daarna was het probleem iets minder. Wel verplicht Kerstavond naar oma, maar zijn moeder hebben we geen contact meer mee, dus daar hoeven we uiteraard niet meer naartoe. Toch was het altijd rennen en vliegen, dat heeft ons vorig jaar Augustus(!!!) al doen besluiten om helemaal niks te doen met familie maar lekker te gaan werken, wel Kerstavond verplicht naar oma, maar daar hebben we de uren flink ingekort. Heeeeeeeerlijk en dit jaar dus weer. :D :D

Zelfs Kerstavond naar oma niet, SR staat in Heerlen en daar gaan we dus lekker naartoe. :j

Maar de vraag dus, meer Bokkers die kerst overslaan omwille van bijvoorbeeld familiäre omstandigheden?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 22:54

Hier ook, vroeger gingen we altijd met mijn oma, tante, oom, nicht en neefje gourmetten en dat was echt gewoon verplichting, niks leuks aan. En ik moest altijd een paar uur in de kerk zitten. Volgens mij ben ik op mijn 12e met de kerk gestopt en is een jaar daarna dat verplichte familie gedoe ook gestopt. Niemand van mijn familie vond er iets aan maar ik kreeg de schuld omdat ik de enige was die het uit sprak :+

Nu komt alleen een kerst avond mijn oma eten, heerlijk rustig verder!

Met nieuwjaar komt er wel altijd nog familie maar dat is van mijn vaders kant en dat is een stuk leuker. Die zijn gewoon echt gezellig en niet gemaakt omdat het moet.

MarlindeRooz

Re: Meer Bokkers die kerst 'overslaan'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 22:59

De enige bindende factor binnen onze familie is overleden een paar weken terug. Wij eten altijd met de hele familie maar ik weet niet hoe dat dit jaar gaat en iedereen behalve ik moet mee naar de kerk. ( :') := ). Bij ons thuis is het echt de geboorte van jezus vieren. :o

Maar als het aan mij lag was het ook netflix, met de hond lopen en een lekkere kop chocomelk. :o

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 22:59

Ik vond kerst altijd heel leuk, tot mijn moeder overleed en het thuis soms wat minder ging (ook wat irritaties etc in de familie). Begin ook steeds meer het idee te krijgen dat kerst (zoizo bij mij thuis) wat mij betreft niet meer zo hoeft. Maar ik weet nog niet wat ik daadwerkelijk doe dit jaar.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 23:01

gewoon doen wat je zelf wilt.
het moet geen verplichting zijn.

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 23:01

moet er niet aan denken, kijk er het hele jaar naar uit :) maar op die manier is het wel lastig jaa! Heb zelf geen contact meer met mn ouders/familie. dus wij zitten gezellig hele kerst bij schoonouders, met evt een dagdeel op stal!

toen we nog wel heen en weer moesten en alsnog druk waren met kerst, hebben mijn vriend en ik ook wel eens een paar dagen voor kerst, al "onze kerst" gevierd. kleinigheidjes, lekker gourmetten, gezellig avondje :)

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 23:03

ik sla dit jaar ook maar eens over!
na jaren in een relatie te hebben gezeten, het nu alleen vieren heb ik geen zin in!

misschien mag ik wel werken :D

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 23:03

Kerst, hoor je dat met familie te vieren dan? :')

Wij zitten altijd in zuid Frankrijk. Gaan naar het strand met de honden en kijken tv in de avond. Geloof dat we vorig jaar eten hebben besteld zelfs :') gewoon Chinees....

Oud en nieuw vieren we door surprises ( leuk lootjes trekken met 3 personen. := ) en een kookwedstrijd.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 23:05

Ik sla kerst de laatste jaren standaard over.
Moeders zit in Alkmaar bij haar vriend, zusje is gewoon bij haar gezin in Den Haag en ik zit met de katten waarvan er 1 bijna continue vol in de stress zit ivm het vuurwerk wat vanaf (medio) november al afgestoken wordt. :x
Ik ga de deur dus nauwelijks uit in die tijd buiten de noodzakelijke dingen als boodschappen etc.
Mijn familie en vrienden zijn welkom, dat weten ze maar vaak kiezen ze ervoor met hun gezinnetjes samen te zijn. :)

Maar maak het voor mezelf altijd wel gezellig:
Kerstboompje staat opgetuigd, lekkere hapjes, filmpje(s), radio aan, gourmetten/fonduen/eten bestellen, overdag Secret Santa cadeaudoos uitpakken en verder lekker niks doen. *\o/* *\o/* *\o/*
Ook met de jaarwisseling maak ik het mezelf gezellig:
gordijnen dicht, kaarsjes aan, filmpje op/radio aan, hapjes, wijntje en evt nog lekker dinertje.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 23:06

Ik weet het nog niet. Waarschijnlijk werk ik beide kerstochtenden. Meestal organiseren we iets en dan loop het uit. Ik werk in een zorghuis voor mensen met dementie. Als er genoeg tijd over is ga ik misschien nog naar familie of gourmetten met vrienden.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 23:08

Lees vooral het boek Skipping Christmas eens, van John Grisham. Heel grappig. :D

Ik hou van kerstmis en kijk nu al uit naar de tradities in onze familie die er bij horen. Maar ik zorg wél altijd dat één van de dagen zonder verplichtingen is, lekker in bed blijven soezen, paardrijden en in je joggingbroek op de bank kerstfilms kijken. Heerlijk! :D

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 23:14

Mijn moeder is Duits dus bij ons altijd vette kerst stress geweest. Ik heb dat overgenomen verplicht naar papa en ook naar mama. Uitgebreid koken....

Nu is het uit met me vriend sinds 2 maanden en ga ik denk ik proberen kerst helemaal over te slaan. Misschien wel een feestje pakken ergens ofzo. Maar is denk ik meer omdat ik niet alleen wil zitten met een kerstboom en uitgebreid te koken voor mezelf ;(

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 23:25

Wij vluchten net voor de kerst naar Oostenrijk of Duitsland met de honden.

Niks geen verplichte dingen. Altijd graag met kerst bij oma geweest maar in 2014 is ze overleden. Nu beleef ik er geen plezier meer aan, de familie van mijn man is echt vsn het hele dag vreten en verplicht op de bank hangen bij zijn ouders. Mijn ouders zijn er ook niet met Kerst dus mooi makkelijk.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 23:29

Kerst tsja geen idee wordt een heel vreemde dit jaar. Mijn moeder overleden, ik inmiddels alleen, zwager terminaal en misschien ook wel overleden in die tijd. Geen idee dus wat te doen, het liefst pak ik de camper en taai af maar ja in mijn uppie is dat ook zo wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 23:34

Ik ben ook totaal geen fan van kerst en ben erg blij als ik gewoon thuis kan blijven.
Wij hebben een ruzie in de familie waardoor het altijd erg geforceerd is om bij elkaar te komen. Dat doen we dus liever ook niet.. Ga wel vaak met m'n schoonouders eten.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 23:34

karuna schreef:
Kerst tsja geen idee wordt een heel vreemde dit jaar. Mijn moeder overleden, ik inmiddels alleen, zwager terminaal en misschien ook wel overleden in die tijd. Geen idee dus wat te doen, het liefst pak ik de camper en taai af maar ja in mijn uppie is dat ook zo wat.

Bij mij is het allemaal niet zo erg maar ik snap je wel :(:) misschien is het nog niet zo een stom idee om eruit te naaien en lekker de rust zoeken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 23:40

Munnie dat heb ik dus ook, alleen koken geen probleem. Met mijn paps uitgebreid gaan koken kan, maar mogelijk wil hij bij zijn nieuwe vriendinnetje zijn. Twee jaar geleden was ons kerstdiner een duitse frikadel met stokbrood. Vorig jaar ook zoiets omdat we weg waren en afgetaaid naar frankrijk. Dat maakt het wat dubbel in mijn uppie dan met de fikjes terwijl mijn papa mischien dan ook alleen zit.

en als half duitse ja dan is kerst idd stress. Mijn eerste vriendje wss half duits. Ai wat een drama was kerst. De hele hut vol, kalfstong als delicatesse en plaumentorte toe. Mjammie wat een feestmaal :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 23:42

Ik sla eerder sinterklaas over , kerst is <3

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 23:49

Ja ik kan ook naar me vader, moeder of misschien wel me zus... maar dan krijg je weer van die gesprekken waar ik geen zin in heb. De afgelopen jaren zat ik met me vriend lekker samen helemaal top en even snel naar mijn vader en moeder.

Die kerst stress is echt niet normaal zit er ook echt in gebakken dus ik zet dan ook heel me huis op zijn kop voor mezelf. Dus gaat hem denk ik niet worden.

En als je vader alleen zit is dat ook geen fijn idee natuurlijk maar dat kan je altijd even overleggen toch. Maar persoonlijk zou ik als ik jou situatie hoor niet graag met je vader en nieuwe vriendin aan tafel zitten. Lijkt me ook vervelende gevoelens oproepen.

Misschien moeten we maar samen erop uit trekken haha.

Sincere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 23:52

Twee jaar geleden ook al die onzin overgeslagen. Familie was het er uiteraard niet mee eens. Jammer dan!

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 23:55

Ik ben een kersthater, zie het als een sociale verplichting en ben er tegen... Nu gelukkig geen gezeik meer met schoonouders die gescheiden zijn en dat gezeur :+

(Zo boycot ik ook verjaardagen en alles... Maar Sinterklaas, daar speel ik dan wel voor...)

Kerst is gewoon (net zoals Sinterklaas, maar Sinterklaas is wel hip :') heerlijk hypocriet :')) commerciële troep :p

En het fijne is: als mensen het er niet mee eens zijn: HUN PROBLEEM :') Niet de mijne iig :) Ik vermaak me die dagen heerlijk!

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 00:10

Ik geniet heerlijk al jaren van kerst en het huis versieren.
Verplicht op familiebezoek hebben wij nooit aan gedaan en hoeft bij onze beide families ook niet. Wil je langskomen, prima. Zit je liever met zijn tweetjes of ergens anders, ook prima.
Oud en Nieuw is sowieso samen thuis vanwege de hond.
Eten is waar we op dat moment trek in hebben, net zoals op ieder andere dag.

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 01:23

Ik weet het ook nog niet. Ik vind kerst best wel leuk, maar woon sinds 2 jaar op mezelf en weet niet goed wat ik ermee aanmoet. Ik heb niet echt vrienden om het mee te vieren [vriendin waar ik het het eerste jaar op mezelf mee vierde heeft me als een baksteen laten vallen _-:( , huidige vrienden ben ik niet close genoeg mee nog [+ meeste hebben een partner, ik niet]] maar ik weet ook niet of ik zin heb om terug te gaan naar mijn ouders, helemaal omdat mijn oma waarschijnlijk niet komt. De feestdagen vind ik altijd zo all or nothing - of het is echt heel leuk, of het is ellende..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 01:30

Ik heb geen idee hoe kerst er dit jaar voor ons uit gaat zien. We hadden een aantal vaste dingen. Kerstavond mn moeders familie, eerste kerstdag eigen gezin, 2e mn vaders kant. Mijn moeder is vorig jaar overleden, kerst was toen al anders mn vader is een dag bij zijn nieuwe vriendin geweest. Ik heb iig nog geen behoefte om kerst met mn vaders vriendin te vieren behalve als dit met de familie van mn vaders kant is (maar niet "ons gezin" zeg maar) kerstavond zal ik dit jaar bij mn vriendin zijn. Maar misschien dat we met mn moeders kant eerder doen omdat ik familie heb die met kerst altijd in ierland zitten (thuisland van mn tante). Overslaan doe ik niet, maar weet niet wat wel

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 03:19

StonedRomy schreef:
Kerst, hoor je dat met familie te vieren dan? :')

Nou goede vraag :') Mij niet gezien hoor.
Ik vind kerst leuk, maar dan vooral de sfeer in de binnenstad etc. Maar dat hele gedoe met familie hoeft van mij niet, en al helemaal niet als het een soort verplichting wordt. Een etentje kan best leuk zijn, maar dan wel een beetje spontaan. En misschien wil je het ene jaar bij die vrienden eten, en het andere jaar bij die ene oom eten. Nou moet kunnen toch? Ik snap heel goed dat jullie het op deze manier lekker overslaan.