Keyboard kopen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Herlinde98

Keyboard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 10:56

Hallo bokkers,

Aangezien er vast wel wat medebokkers zijn die wat weten van keyboards stel ik hier de vraag even.
Ik wil graag een keyboard kopen, gewoon voor de hobby om mezelf is wat leuks te leren.
Ik heb op school vaak met een piano geoefend en thuis op een kinderkeyboardje (wat overigens niet zon succes is :') ) en omdat ik nu op een andere school zit kan mijn hobby niet echt voorschreiden.
Daarom wil ik graag een gewoon normaal keyboard kopen, alleen ik zou niet weten wat nou een goeie keus is.
Het is gewoon voor de hobby dus in princiepe wil ik het graag zo goedkoop mogelijk, maar dan wel het liefst iets dat wel gewoon goed is.

Hebben jullie tips of aanraders voor mij?

Groetjes Herlinde

BartVB
Eigenaar

Re: Keyboard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 15:56

Ik ben ook benieuwd :) Piano leren spelen staat al jaren op mijn 'wil ik doen' lijst... Ooit wel een beetje aangerommeld met een (half defect) keyboard dat ik van een vriend heb gekregen. Had er toen eigenlijk niet de ruimte voor, tijd is ook een erg schaars goed...

Heb nu iets meer ruimte (maar minder tijd :\) dus ben toch wat rond aan het kijken naar opties :)

Belangrijk voor mij:
- MIDI aansluiting. Op die manier kan je het keyboard aan je computer hangen waardoor je ineens heel veel meer mogelijkheden krijgt en het eigenlijk helemaal niet meer relevant is wat voor geluid je keyboard maakt en wat hij wel/niet kan doen.
- Soort toetsen. Je hebt heel simpele aan/uit toetsen, aanslaggevoelige toetsen (hoe hard/snel je de toets induwt bepaalt het geluid) en toetsen met een piano-achtige aanslag (het hamer gevoel). Eerste is niet echt een optie, of je het piano gevoel wil of niet is een erg persoonlijke keuze. Een keer proberen in een muziekwinkel?
- Aantal toetsen. Minder toetsen zorgt ervoor dat je minder ruimte en geld nodig hebt, het beperkt je wel een beetje in wat je wel/niet kan spelen. Heb er niet echt verstand van maar heb het idee (?) dat je vooral als je veel klassiek wilt spelen een volledig (88 toetsen) keyboard aan te raden is.
- Aansluiting voor voetpedalen. Geeeeen idee, zo ver ben ik nooit gekomen :+

Ik ga waarschijnlijk voor een MIDI keyboard. Die kunnen zelf helemaal geen geluid maken maar zijn daardoor wel een stuk goedkoper. Belangrijkste tip; kijk op Marktplaats! Legio mensen die enthousiast beginnen met leren, er achter komen dat het toch niets voor hun is en dan hun nog vrijwel nieuwe keyboard op Marktplaats zetten...

Herlinde98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 17:29

Kijk en zo worden we al heel wat wijzer..
Ik kende MIDI keyboards nog helemaal niet, maar ik wil zeker weten wel een keyboard die van zichzelf ook geluid kan maken.
Marktplaats is eigenlijk ook waar ik meestal kijk naar keyboards, vooral omdat het toch voor de hobby is en het me daar een stuk minder kost.
Ik ben erg beniewt naar wat anderen te vertellen hebben.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 17:36

ik zou eens op musicstore kijken of er eens langs gaan als je de mogelijkheid hebt. Die winkel is gigantisch! Ik heb mijn gitaar daar vandaan en echt een vlotte en fijne service. en daarbij vaak goedkoper dan andere winkels (ze zitten in keulen)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 17:48

Wil je een keyboard of een elektrische piano?

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 18:00

Ik heb zelf een Yamaha keyboard gekocht via marktplaats. Type PSR-295, mijn voormalige muziekdocent raadde deze aan en alle types hierboven. Wat betreft de toetsen kan ik wel antwoord geven. Je hebt op bijna alle keyboards een knop genaamd touch; als deze aan staat zijn je toetsen drukgevoelig, zet je deze uit dan maakt het niet uit hoe hard je de toets aanslaat, hij maakt altijd hetzelfde geluid. Dit keyboard heeft ook die computer aansluiting met een vrij simpele en vaak voorkomende stekker

Edit: voetpendaal stekker zit er ook in aan de achterkant, samen met koptelefoon en nog weet ik wat nog meer poorten voor speciale functies
Laatst bijgewerkt door Wyb_ster op 23-09-15 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 18:00

Ik wilde piano spelen op mijn keyboard, dus niet echt de keyboard functies ervan gebruiken. Ik miste op mijn keyboard vooral dat hij maar een paar standen aanslaggevoeligheid had, dus je kon er niet echt de fijngevoeligheid van een gewone piano mee bereiken. Dus dat is iets waar ik vooral rekening mee zou houden.
Oh, en mijn keyboard had veeel lichtere toetsen dan een gewone piano, waardoor ik daarna juist weer moeite had met gewoon piano spelen. Dus dat is nog een puntje om rekening mee te houden.

Herlinde98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 18:13

Keyboard..
Dat lijkt inderdaad wel een mooi keyboard en het is niet een van de allerduursten maar toch zal zo eentje nog wel wat heel wat kosten voor mijn doen aangezien het gewoon hobby is.
Het is dus gewoon de bedoeling er wat van op te steken en ik hoef er niet echt goed in te worden dus die aanslaggevoeligheid ten opzichte van een piano zal voor mij niet heel veel uitmaken.

Ik had trouwens dit model gevonden : Casio CTK 1150.
Iemand hier ervaring mee of kan me misschien iets meer hierover vertellen?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 18:13

Sheran schreef:
Wil je een keyboard of een elektrische piano?

Die vraag moet je jezelf inderdaad stellen.
Ik heb geen verstand van keyboards en piano's, maar dankzij een huisgenootje dat piano speelde weet ik dat de manier waarop je de toetsen aanslaat op een piano heel anders is dan op een keyboard. Bij een elektrische piano is de manier van aanslag vergelijkbaar met die van een echte piano.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 18:20

Als leermethode is die van Alfred heel fijn. Is niet zo kinderachtig. ..

Herlinde98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 18:22

Hierboven heb ik t al vermeld, keyboard.
Puur omdat die goedkoper zijn en het me toch niet uit maakt of ik de toetsen kan aanslaan zoals op een piano.

Bedankt voor de tips allemaal !

SoleroLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 18:27

Ik heb zelf op mijn kamer een casio WK-6500 staan. Beneden heb ik een piano, maar de functie koptelefoon is toch wel erg handig :P

Ik vind het een fijn ding, heeft midi aansluiting, pedaal, koptelefoon en genoeg instrumenten. Ook de mogelijkheid tot opnemen. Hij heeft 76 toetsen, dat vind ik prettig als je een piano gewend bent.

Ik heb hiervoor ook een midi keyboard gehad, maar ik vind het toch te klein. Bovendien vind ik het fijner om te kunnen spelen zonder dat je een computer nodig bent.

SoleroLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 18:28

Afbeelding

Herlinde98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 19:11

Erg mooi ding!
Jammergenoeg is zo een nogal boven mijn budget

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 22:38

Kijk anders eens op Marktplaats. Roland is een erg goed keyboardmerk, net als Yamaha. Wellicht zit er iets tussen dat je aanspreekt :)

Herlinde98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 17:38

Ja doe ik :)

Herlinde98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 15:09

Voor diegenen die zich er intresseren...
Ik heb het keyboard van de lidl, een yahama gekocht/deels gekregen.
Het oefenen kan beginnen :D