Hoe er te zijn voor iemand die alleen achterblijft.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sunrise_

Hoe er te zijn voor iemand die alleen achterblijft.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 20:51

Hallo bokkers,

Onverwachts is mijn opa eind vorige week plotseling overleden. Opa en oma hadden zoals elke dag een fijne dag samen toen opa plotseling in zijn stoel een hartstilstand kreeg. Een uur later kwamen wij alleen met oma en opa's trouwring terug uit het ziekenhuis. Wij hebben het condoleren en de begrafenis nog voor de boeg, en daarna begint de verwerking. Vooral voor mijn oma is het een klap, ze heeft geen afscheid kunnen nemen, en zal na de begrafenis woensdag alleen in huis achterblijven, zonder haar maatje waar ze ruim 55 jaar mee samen is geweest. Hoewel ze erg sterk is weet ik hoe erg ze op ziet tegen de stilte en de eenzaamheid, en haar dagritme wat nu wegvalt (het koken voor opa, samen ritjes maken met de auto, etc). Ik wil haar niet het gevoel geven dat ik er alleen voor haar ben omdat ze nu alleen is, dus uit medelijden, maar meer op een 'natuurlijke' manier zeg maar.

Omdat ik nog studeer heb ik een flexibel rooster, en kan ik dus relatief veel naar mijn oma toegaan, ze woont ook vlakbij (ik ben er nu ook meerdere keren per week voor een kop thee). Ik heb al een aantal dingen bedacht wat ik, natuurlijk in overleg met oma en wanneer ze er klaar voor is, zou kunnen doen om er gewoon voor haar te zijn. Misschien kunnen jullie mij helpen, met wat juist wel- en wat juist niet te doen in zo'n situatie en wat ik juist- wel of juist niet kan zeggen als troost. Ik wil er voor haar zijn maar me niet opdringen.

We hebben in ieder geval voor deze week een slaaprooster opgesteld, volgende week begint iedereen weer langzaam met werken. Ik blijf in ieder geval woensdag na de begrafenis bij oma slapen. Ik weet dat oma vooral opziet tegen de avonden. Ik zit erover te denken om aan oma te vragen of ze het fijn vindt dat ik één of twee vaste avonden in de week bij haar kom eten en eventueel blijf slapen voor zolang zij dat prettig vindt. We kunnen dan samen iets koken wat zij lekker vindt, en zo kan ze mij misschien ook wat van haar authentieke recepten leren. Ik hoef die twee ochtenden erna er niet vroeg uit en zou wat schoolwerk mee kunnen nemen, zodat ik haar niet het gevoel geef dat ik mijn tijd 'opoffer' voor haar en ze zich bezwaard gaat voelen.

Eigenlijk ben ik vooral op zoek naar to do's en don'ts bij iemand die door een dergelijk rouwproces gaat, zowel in praktisch opzicht als dingen om te zeggen. Ik doe vooral mijn best om goed te luisteren, ruimte te bieden voor haar verdriet en er voor haar te zijn. Ik merk dat ze het nu juist prettig vindt om iets om handen te hebben, dus de praktische huishoudelijke dingen wil ik haar liever niet te veel uit handen nemen.

MarliesV

Re: Hoe er te zijn voor iemand die alleen achterblijft.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:58

Gecondoleerd met het verlies van je opa.

Ik lees dat je al super goed nagedacht hebt en vind het samen koken en eten al een heel mooi iets.
Je oma zal zelf wel aangeven of ze daar behoefte aan heeft als je haar dat vraagt en ook aan het slapen.

Tips heb ik dus niet voor je want ik denk dat je daarmee een super lief en mooi iets creëert waar je oma vast heel blij mee zal zijn.

Wil jou en de familie heel veel sterkte wensen.

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:59

Wat ben jij een ontzettend lief kleinkind! Top dat je haar zo wil ondersteunen. Je geeft zelf al een aantal goede dingen aan en ik denk dat ze er vooral steun uit haalt omdat je er gewoon bent. Zet een kopje thee, klets een beetje met haar, ga gewoon studeren zoals je dat thuis ook zou doen. Maar geef haar vooral af en toe een dikke knuffel! :+:

En gecondoleerd met je opa Y;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:59

Jeetje, wat heftig zeg. Sterkte ermee.
Ik zou vooral goed met oma blijven communiceren waar zij behoefte aan heeft. Wel heel goed dat jullie er zo rekening mee houden.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:06

Wat zal je oma trots op je zijn. En terecht!

Sterkte met jullie grote verlies..

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:11

Ik krijg hier tranen van in mijn ogen. Wat ben jij een lief mens zeg... Kom je niet meer zo vaak tegen. Heel veel sterkte...

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:20

Heel veel sterkte.. En wat lief hoe je haar wilt steunen. Ik denk dat je er al heel goed over nagedacht hebt. En inderdaad gewoon blijven bespreken waar ze behoefte aan heeft.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:29

Heel veel sterkte met dit verlies van je opa!

Het feit dat je deze vraag al stelt, vind ik zoooo ontzettend lief van je. Je grootmoeder heeft het sowieso getroffen met je!

Ik denk dat je niet echt erg veel meer kan doen dan je nu al doet en van plan bent. Je oma heeft een zwaar verlies te verwerken. Ik zou een beetje aanvoelen wat ze zelf prettig vindt, of ze soms liever alleen is of net gezelschap wil. Haar een keertje ergens mee naartoe nemen zodat ze even thuis weg is?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 22:23

Heel lief en goed wat je doet en wat je samen met oma wilt doen! respect. en heel veel sterkte voor jou en oma en de rest van de familie!

Wat ik me bedacht: hoe is je oma met dieren?
Vind ze bijvoorbeeld een poes of hondje niet leuk? om voor te zorgen en dat geeft ook wat leven in huis en iets om vast te houden, voor te zorgen..
Misschien is het goed om net na de begrafenis eerst haar in persoon wat gezelschap te geven.. want ik denk dat ze veel aan jullie zal hebben.. en ze moet ook tijd hebben om haar verlies te verwerken.. en te wennen aan de verandering. maar over een poosje zou je eventueel dan kunnen introduceren hoe oma het zou vinden om een poes in huis te hebben of een hondje. daardoor krijgt ze wat meer structuur. hondje moet bv uitgelaten worden, moet eten hebben. kan ze tegen praten en heeft structuur nodig. ze komt onder de mensen en blijft toch in de maatschappij..

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 22:36

Ontzettend lief van je.
Ik denk dat je ideeën al erg goed zijn.
Maar gun haar ook wat rust, tijd om na te denken en te verwerken in haar eentje.

Je oma zal blij zijn met zn kleindochter als jij!
Je kan haar ook keer meenemen ergens heen!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 08:04

Toen mijn opa overleed hebben we het idd ook zo gedaan. Elke dag kwam er iemand anders volgens een rooster. Vind het altijd zo zielig als de ouwe besjes alleen moeten zijn. Dus wij kwamen elke dag langs. Mn oma vond het erg fijn. Helaas ging ze rap achteruit toen mijn opa overleed en moest ze al snel naar het verpleeghuis. Maar ook daar had elke dag iemand bezoekdienst.
We gingen toen ook elke dag een stukje van het boek oma vertel eens invullen. Dat was ook leuk om samen te doen!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 08:16

Super dat je dit wilt en kunt doen - niet iedereen woont om de hoek van z'n familie tegenwoordig.

Maar ik denk dat je de vraag die je hier aan ons stelt vooral aan je oma moet stellen.
"Oma, ik snap dat je nu in een ontzettend gat valt, en dat vind ik heel erg voor je, wat kan ik doen om je te helpen, zonder dat ik je voor de voeten ga lopen, zonder dat je je bezwaard gaat voelen, zonder dat ik me opdring?"

En vraag haar eens wat ze evt op termijn zou willen doen: een tekencursus, lid worden van een wandel- of fietsgroepje (ouderen moeten vooral veel naar buiten en in beweging blijven!), leren met de computer om te gaan (daar zijn ook ouderencursussen voor), vrijwilligerswerk ergens, idd een hond (moet ze uitlaten, blijft ze in beweging), er zijn een hoop mogelijkheden.
En rr zijn vaak in ieder dorp of stad ouderenclubs waar ze zich bij zou kunnen aansluiten. Vaak hebben die ouderenclubs ook allerlei cursusaanbod. Ook cursussen waar je anders nog nooit over nagedacht zou hebben.