"Ik heb een boodschap van God."

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Littera

"Ik heb een boodschap van God."

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 22:07

Ik heb even getwijfeld of ik dit topic zou aanmaken, want religie is een redelijk gevoelig onderwerp, maar ik ben benieuwd hoe mensen over dit onderwerp denken. Als dit hele verhaal je te lang is, kan je doorscrollen naar de laatste alinea. :)

De afgelopen week ben ik drie keer aangesproken door gelovigen. Oké, vast wel meer keren, maar drie keer door mensen die mij probeerden over te halen om ook gelovig te worden.

De eerste keer gebeurde het voor het station. Een vrouw van een jaar of dertig met prachtig lang haar tot over haar billen sprak me aan. "Mag ik je een boodschap geven?"
"Ja, natuurlijk," antwoordde ik, zo sociaal als ik ben. :D
Het bleek een boodschap te zijn van ene G. Od, die blijkbaar had gezien hoe ongelooflijk ongelukkig ik was en die het mij gunde om een gelukkig en compleet mens te worden. Dat verbaasde me enigszins, want het gaat goed met me, ik heb net een leuke nieuwe bijbaan, ik heb veel vrienden, noem maar op, maar hé, Mr. G (zoals de vriendin die bij me was hem noemde :=) zal wel gelijk hebben.
"Hoe word ik dan gelukkig?" vroeg ik.
Nou, ik kon ermee beginnen door eens in de Bijbel te kijken. Toen ik vertelde dat ik dat al eens had gedaan en dat ik de verhalen die daarin staan niet echt feel good vind, kwam de suggestie om naar de kerk te gaan.
Op dat punt moesten we onze trein halen, dus ik heb het gesprek daar vriendelijk afgekapt.
"Ik kan wel meelopen naar het perron?" bood de vrouw aan.
Maar nee, zo geïnteresseerd waren we niet.
"Maar ik vind het echt niet erg, hoor."
"Maar wij wel," heb ik toen maar gezegd. :+ En daarna waren we inderdaad van haar af.

De tweede keer zat ik in een studieruimte van mijn opleiding. Een student en een oudere vrouw (zijn docente) gingen tegenover me zitten. Of ze me een paar vragen mochten stellen, vroegen ze.
Natuurlijk. Ik weet zelf hoe vervelend het is om enquêtes te moeten houden en ik werk graag mee aan die van anderen.
Het bleek iemand die zijn die iets filosofisch studeerde, want de vragen gingen over wat ik dacht dat er na de dood zou zijn, of een mens een ziel en een lichaam was of juist niet, noem maar op. Best interessant. Het onderwerp kwam als vanzelf op religie, logisch, want zoiets hoort natuurlijk ook bij de filosofie.
Na ongeveer twintig minuten en een docente die al mijn antwoorden opschreef, vroeg de student of ik een week later nog eens een gesprek wilde voeren.
"Ik weet niet hoe nuttig dat is," vertelde ik hem, "want zoals ik al zei, geloof ik niet in een god en ik heb het idee dat jullie juist op zoek zijn naar mensen die dat wel doen."
Hoe naïef van mij! Want, zo legde de jongen uit, het was juist zo dat ik héél nuttig was, aangezien ik wél in God geloofde maar dat niet van mezelf accepteerde. Hij - en zijn kerk - konden me helpen om het rechte pad te vinden, zodat ik geen crimineel zou worden maar een doel in mijn leven zou vinden.
Ik zat dus niet tegenover een student en een docente. Ik zat tegenover twee christenen die hun clubje wilden uitbreiden.

De derde keer werd ik op straat aangesproken en was ik het zo zat dat ik de man in kwestie (zwart haar, bril, soort Harry Potter zonder litteken) heb verteld dat ik satanist was. Dat bleek hét antwoord te zijn, want hij droop meteen af. *\o/*

Ik vermoed dat dit stukje respectloos over kan komen naar gelovigen, maar zo bedoel ik het niet. Ik ben bevriend met gelovige mensen en ik weet hoe het geloof een leven kan verrijken of bijvoorbeeld verdriet kan verzachten. Ik heb respect voor iedereen, maar aan dat ronselen heb ik een hekel. Ik ga zelf toch ook niet heel de wereld overhalen om juist niet naar de kerk/synagoge/moskee/tempel te gaan en gezellig atheïst of agnost te worden?

Maar goed, de kern van dit topic: Wat vinden jullie van mensen die hun religie op deze manier aan anderen opdringen?

MarlindeRooz

Re: Mensen die je willen bekeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:10

Ze zijn zooo irritant, ik heb al genoeg aan mijn familie op dat gebied. :')

Sammie

Re: "Ik heb een boodschap van God."

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:15

Even zoeken met de zoekfunctie en je vindt tientallen topic's hierover.. :)

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:16

Heel vervelend. Ik ga anderen toch ook niet overhalen om niet te geloven? Iedereen zn eigen waarden

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:17

Ieder zijn geloof, of niet.
Een ander je geloof opdringen vind ik niet netjes.

Mensen gaan ook niet anderen proberen te bekeren om niks te geloven.

In de bijbel staan best mooie verhalen.

Sammie

xMarieke schreef:
Ik ga anderen toch ook niet overhalen om niet te geloven?
Jij misschien niet, honderden anderen weer wel. Zo is iedereen weer anders hierin ;)

miss_lizje

Ik antwoord nu standaard terug of ik de boodschap van de wetenschap mag vertellen. Druipen ze meestal wel snel af.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:18

Persoonlijk is mijn reactie, "als ik iets over jullie geloof wil weten, dan zoek ik jullie wel op, prettige dag verder".

In jouw verhaal is de 2e keer zeker die docent ernstig buiten haar boekje gegaan, zij heeft een machtspositie en maakt daar op deze manier misbruik van. Ik zou daar zeker over met je decaan oid overleggen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:18

Ik moet me altijd inhouden om niet te zeggen dat ze die onzin voor zich moeten houden. :=

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:19

Ach,..proberen mag altijd.
Ik kan me er niet zo aan ergeren.

Ik kap het wel altijd snel af. Nope sorry, ik ben een voorgoed verloren schaap.

Maar ik kan me er niet druk om maken dat men het probeert.

Meestal zitten er de allerbeste bedoelingen achter.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:19

Ik erger me eigen altijd vreselijk aan. Zo ook aan die Jehova getuigen die deur aan deur komen. na ze een aantal keer vriendelijk te woord gestaan te hebben. Maar toch altijd wel met de mededeling ik respecteer ieders geloof, en verwacht van jullie het begrip dag ik niet wil geloven. een kleine 2 jaar geleden was ik het Bijde 3 de die maand. en trouw op zondag was ik het behoorlijk beu. mijn gft afval (kliko) stond naast de voordeur. ik maak open goede morgen mevrouw wij komen u God brengen. ik heb de klep van de kliko open getrokken en gezegd dat is mooi smijt hem hier maar in. en het heeft geholpen, want ik heb er geen meer aan de deur gehad. :')

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:20

Ik vind het heel vervelend. Leuk dat jij een overtuiging hebt (van het Vliegende Spagettimonster, tot God, tot veganisme), maar val mij er niet mee lastig. En doe al helemaal niet of je erdoor superieur bent.

Zo heb ik godsdienst op school: het gros onderwijst over godsdiensten en laat je je eigen mening vormen. Eentje probeerde je te bekeren en deed alsof zijn mening over dingen als abortus ('je bent je leeftijd plus 9 maanden. Al vanaf de eerste dag leef je. Abortus is slecht (niet letterlijk).') een feit is.

Of Jehova's die maar terug bleven komen en vriendelijk afwezen niet werkte. Toen m'n moeder bozer werd, bleven ze eindelijk weg. Ze wachtten soms zelfs voor de deur tot we thuis kwamen :roll:
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 20-09-15 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:22

Ik word nooit aangesproken. Ja, 1 keer, 5 jaar geleden, door een hele lange zwarte man en het enige wat hij zei was 'Jesus loves you'. En liep 'ie weg.

Gelovigen gunnen het me gewoon niet. Die zien mij lopen en denken bij zichzelf, 'nah, die hoeven we d'r niet bij'.

^)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:23

EskeGirl schreef:
Ik vind het heel vervelend. Leuk dat jij een overtuiging hebt (van het Vliegende Spagettimonster, tot God, tot veganisme), maar val mij er niet mee lastig. En doe al helemaal niet of je erdoor superieur bent.

Zo heb ik godsdienst op school: het gros onderwijst over godsdiensten en laat je je eigen mening vormen. Eentje probeerde je te bekeren en deed alsof zijn mening over dingen als abortus ('je bent je leeftijd plus 9 maanden. Al vanaf de eerste dag leef je. Abortus is slecht (niet letterlijk).') een feit is.

Of Jehova's die maar terug bleven komen en vriendelijk afwezen niet werkte. Toen m'n moeder bozer werd, bleven ze eindelijk weg. Ze wachtten soms zelfs voor de deur tot we thuis kwamen :roll:

Ik had ooit een godsdienstlerares die mevrouw Benedictus heette... Do I need to say more?

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:28

Ik ben zelf christelijk en haal daar veel uit, maar dring mijn geloof zeker niet aan anderen op
Dat zou ik zelf ook niet fijn vinden, als mensen mij gaan vertellen wat ik wel en niet moet doen en wel en niet moet geloven
Dat is voor iedereen weer anders en een eigen keuze etc
Ik vind het gewoon niet horen om je geloof aan andere mensen op te dringen
Laat mensen lekker in hun eigen waarde en als ze niet geloven laat ze lekker :)
Geloof je eigen geloof en met de mensen die ook dat geloof geloven en verder laat het
Tuurlijk mag je er over praten, maar zoals ik al zei laat het daarbij en dring het niet op, laat mensen daar zelf in beslissen
Laatst bijgewerkt door corientjuhh op 20-09-15 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:28

Had het nog nooit gehad maar toevallig vanochtend aangesproken vlak voor het station ook :p. Of ik in God geloofde, en toen ik 'Nee.' zei vroegen ze me waarom niet. 'Omdat ik zo niet opgevoed ben en nu ga ik een trein halen :evaw: '

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:30

Ik heb respect voor alle gelovigen, ik vind het ook interessant om dingen over andere geloven te leren. Gelovig opgevoed, maar ben niet gelovig. Zodra iemand het mij op gaat dringen, kap ik af. Als ik God wil vinden, ga ik zelf wel op zoek ;)

Zo kwamen er een tijdje terug 2 jonge meiden aan de deur die in het kader van hun opleiding wat vragen wilden stellen. Bleken gewoon Jehova's te zijn. Ook een keer iemand die aanbelde en direct zei: "jij moet echt de Bijbel wat meer gaan lezen!" Ehhh wat? Een paar weken later belde ze aan. Een uitnodiging om bij God te komen en mijn vriend was ook uitgenodigd. Hoe weet zij dat ik een vriend heb?? Ik woonde toen nog thuis en mijn vriend was er niet. Heeft ze me bespioneerd in die weken?

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 22:33

Sammie schreef:
Even zoeken met de zoekfunctie en je vindt tientallen topic's hierover.. :)

Ik had het idee dat dat meer over Jehova's ging. Mijn excuses als ik slordig heb gelezen. :)

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 22:34

lieveli schreef:
Ik word nooit aangesproken. Ja, 1 keer, 5 jaar geleden, door een hele lange zwarte man en het enige wat hij zei was 'Jesus loves you'. En liep 'ie weg.

Gelovigen gunnen het me gewoon niet. Die zien mij lopen en denken bij zichzelf, 'nah, die hoeven we d'r niet bij'.

^)

Oh, wat zielig voor je! :D

Ik zal je naam doorgeven als ik komende week toevallig weer populair ben. :')

puttertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:34

Zo heb ik ooit zo gelachen om de moeder van een vriendin van mij..er kwamen mensen aan de deur en die zeiden we komen de zoon van god brengen , waarop zij zei nou gezellig zet hem maar in de woon kamer ,geef ik hem wel wat te drinken haha...nou zeiden ze das niet echt wat we bedoelen mevrouw we willen er meer over vertellen ....nou sorry kom je hem brengen of niet..nee mevrouw ..nou dan fijne dag bye bye ...BAM DEUR DICHT....

Caoilfhinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:39

hanny_jelke schreef:
Ik erger me eigen altijd vreselijk aan. Zo ook aan die Jehova getuigen die deur aan deur komen. na ze een aantal keer vriendelijk te woord gestaan te hebben. Maar toch altijd wel met de mededeling ik respecteer ieders geloof, en verwacht van jullie het begrip dag ik niet wil geloven. een kleine 2 jaar geleden was ik het Bijde 3 de die maand. en trouw op zondag was ik het behoorlijk beu. mijn gft afval (kliko) stond naast de voordeur. ik maak open goede morgen mevrouw wij komen u God brengen. ik heb de klep van de kliko open getrokken en gezegd dat is mooi smijt hem hier maar in. en het heeft geholpen, want ik heb er geen meer aan de deur gehad. :')

Stuiptrekkingen van het lachen.

Ik geloof dat ik op mijn voorhoofd geschreven heb staan dat ik wel ontvankelijk ben voor een preek. Niet dus. Koude kermis voor hoopvolle ronselaars.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:39

Ik ging een keer met een vriend van me naar het Dolfinarium toen er "zo'n mevrouw" in de 4-zitter naast ons ging zitten... al snel sprak ze ons aan met haar boodschap... mevrouw hield direct haar mond toen ik haar even haarfijn uitlegde dat God iedereen liefheeft en niet alleen hetero's, dus dat we verder niet gestoord wilden worden met haar gebrabbel... (die vriend van me is getrouwd met een man)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:44

Ik heb er niet meteen een hekel aan maar ik vind het wel vervelend dat op deze manier mensen die niet gelovig zijn eigenlijk een soort van allergie ontwikkelen voor gelovige mensen.

Ik begrijp dat er gelovige mensen zijn die vanuit een bepaalde stroming dit moeten doen maar ik sta er niet achter.
Je kunt mensen niet overtuigen van een God als ze er niet in geloven en al helemaal niet als ze er niet voor open staan.

Ik geloof zelf in God. Ik haal daar veel kracht uit.
Ik praat vaak genoeg over God maar wel vanuit mezelf in wat ik ervaar.
Het is voor mij het delen van een stukje van mezelf.
Niet met de intentie om een ander te willen bekeren.

Gelovigen die een ander willen overtuigen moeten dat niet met woorden doen maar met hun manier van leven.

shiroihebi

Re: "Ik heb een boodschap van God."

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:47

Ik heb daar zo'n hekel aan, alleen daarom loop ik al weg als het over religie gaat ergens. Heb niks tegen die mensen op zich, maar iedereen die het in mijn gezicht wil schuiven is toch echt op het verkeerde adres. Ik ga hen toch ook niet overhalen om dingen te doen/geloven? Laat ons toch lekker, wij vermaken ons prima in het godloze kamp :')

Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:51

Grappig, hier ook laatst iemand die werd 'lastig gevallen' door iemand op het station, vond dat nogal rare plek namelijk :+

Vriendin en ik stonden te wachten op de trein, vriendin at een salade, komt er plots een vrouw aan 'eet smakelijk dames! Ziet er goed uit' 'bedankt mevrouw' 'zeg, zijn jullie gelovig opgevoed?' 'Nee maar mn ouders wel' 'oh gaan jullie dan naar de kerk?' 'Nee want ik geloof zelf niet en mn ouders ook niet' 'zou je echt moeten doen, dan heb je een goede zondag en helpt je zeker in je toekomst! Fijne dag nog!'

Vond deze mevrouw niet zo erg, maar voornamelijk vrij random :') Aan twee meiden van 18 kan je denk minder snel een geloof overbrengen dan iemand rond de 25/30 :')
Over t algemeen, zolang ze beleefd zijn? Geen probleem, totdat ze idd gaan opdringen en doorgaan, dat je vervloekt bent etc, hoepel dan maar op :+