Verhuizen van NL naar België, ervaringen gezocht.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Dribbel

Verhuizen van NL naar België, ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 22:01

Hoi :) !

Ik ben op zoek naar mensen die van Nederland naar België zijn verhuisd. Ik ben afgestudeerd en ben na mijn studie als secretaresse aan het werk gegaan en woon inmiddels 3 jaar op mijzelf. Mijn zusje studeert in Antwerpen, en toen we daar vorig jaar in de stad liepen zei ik, deels voor de grap, als ik geen werk meer zou hebben verhuis ik naar deze prachtige stad.

Helaas is mijn contract niet verlengd en zit ik nu 3 weken thuis, druk aan het solliciteren. En ineens komt het weer boven, waarom pak ik de kans nu niet. Om naar Antwerpen te verhuizen en daar te gaan werken.

Daarom ben ik op zoek naar ervaringen van anderen. En dan met name mensen die naar België zijn verhuisd om te gaan werken. Dus niet voor een studie.
Uiteraard moet ik eerst een baan hebben alvorens ik op zoek kan gaan naar woonruimte. Maar hoe pak je zoiets aan? Zit overigens nog in de oriënterende fase.

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen!

Alvast bedankt!

Fangio

Re: Verhuizen van NL naar België, ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:07

Ik zit niet helmaal in dezelfde situatie, maar aan deze website heb ik veel aan gehad: https://www.svb.nl/int/nl/bbz/index.jsp
Eigenlijk is het heel simpel, je verhuist, zorgt voor werk, schrijf je in in de stad en zorgt voor een belgische verzekering/mutaliteit (in een notendop dan)

primera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:16

Eerst zorgen voor een baan, vaak kunnen die je ook helpen richting een huurhuis. Je betaald ook vaak een flink bedrag als borg op je huis en huizen in Antwerpen of gemeente Antwerpen vrij duur. Met die stappen kan je al beginnen. Zijn een hoop dingen die totaal anders werken als in Nederland, als je met meerdere staat voor een bezichtiging voor een huurhuis ga er dan vanuit dat vaak Belgen voor Nederlanders gaan, de laatste staan nu eenmaal niet positief bij een hoop Belgen. En ben je van plan er echt voor vast te gaan wonen en werken, leer zo snel mogelijk als een belg te gaan praten ;)

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 22:23

Heel erg bedankt voor de reacties! Heb toevallig vandaag positief bericht gekregen dat ik ben aangenomen voor een functie in Nederland dus voorlopig laat ik deze droom even voor wat het is.

Nogmaals hartelijk dank en houdt bovenstaande website even in gedachte!

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 17:59

Gefeliciteerd in ieder geval!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 20:52

Ik ben verhuisd van Enschede naar hartje Limburg. Belgisch Limburg wel te verstaan :P Je mag me altijd pb-en voor info.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 15:16

Heel erg bedankt!

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:19

Mij mag je ook altijd pb'en voor info. Ben van Zeeuws vlaanderen naar de Belgische Klinge verhuist

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:26

Gefeliciteerd met je nieuwe baan.
Maar mocht je toch naar Antwerpen willen verhuizen.Dan moet je eerst een baan hebben.Anders kan je jezelf niet inschrijven in de stad Antwerpen of welke stad je ook maar wonen wilt.Een huis huren doe je via de particuliere markt en dan moet je idd max 2 maanden borg betalen.De huurmarkt is heel divers qua prijs,ligt er aan wat je zoekt,je hebt in Antwerpen goedkope en dure buurten.Huren kan je via een makelaar of door op het internet te kijken,Kapaza.be , 2ehands.be , koopjeskrant.Of gewoon de plaatselijke krantjes.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 08:44

Mijn zusje is begin dit jaar van Nederland naar België gegaan. Werkt wel net over de grens in nl. Als je vragen hebt staat mijn pb open!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 08:48

Ik ben een rasechte Belg. Dus met vragen over het land etc altijd welkom.
Ik hoor hier iemand zeggen dat je Vlaams moet gaan praten, maar dat is totaal niet nodig. Af en toe kan er een misverstandje zijn qua woordbetekenis, maar niemand die over een accent gaat zeuren (hoor maar alleen het verschil tussen west-Vlaams en Limburgs binnen België )