Belastingdienst, kan ik nog wat terug vragen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Happyhealthy

Belastingdienst, kan ik nog wat terug vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 14:39

Hallo,

Sinds 2 jaar ben ik werkzaam bij een supermarkt. Hier maak ik gebruik van de loonheffingskorting, hier krijg ik dus geen belasting op terug.
Echter heb ik 2 maanden geleden tijdelijk bij een ander bedrijf gewerkt en bij dat zelfde bedrijf loop ik nu ook stage. Zowel tijdens mijn werkperiode als tijdens mijn stage sta ik op de loonlijst. Doordat het een extra baan is kan ik hier geen loonheffingskorting op toepassen.

Momenteel gaat er erg veel belasting vanaf (meer dan 1/4) en nou ben ik eigenlijk wel benieuwd of ik dit terug kan vragen bij de belastingaangifte in april?

Zowel ik als mijn ouders hebben hier geen verstand van en de boekhouder heeft momenteel geen tijd. Ook kan het niet vinden op de website van de belastingdienst.

Alvast bedankt voor de hulp!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:41

Ja, dat kun je moet je zeker doen :)

Kan best zijn dat je nu onder een bepaald bedrag zit en je inderdaad teveel belasting hebt betaald. Ik had op 1 punt 3 baantjes en omdat ik aan totale inkomsten nog onder een bepaalde grens zat, betaalde ik teveel belasting en kreeg mooi wat terug.

Overigens betaal je ook met heffingskorting belasting als je over een grens gaat.

Pantykous

Re: Belastingdienst, kan ik nog wat terug vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:53

Ja hoor, dat had ik vorig jaar! Kreeg op m'n stage geen loonheffingskorting en kreeg dik 2000 euro terug!

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:54

Jup waarschijnlijk wel... maar je boekhouder kan hier ook geen perfect antwoord op geven. De balans kan pas opgemaakt worden als het jaar voorbij is en als je de jaaropgaven hebt.
Betaal je collegegeld?? Deze kan je namelijk ook aftrekken :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:58

Yonker schreef:
Jup waarschijnlijk wel... maar je boekhouder kan hier ook geen perfect antwoord op geven. De balans kan pas opgemaakt worden als het jaar voorbij is en als je de jaaropgaven hebt.
Betaal je collegegeld?? Deze kan je namelijk ook aftrekken :)

Collegegeld kun je alleen aftrekken onder bepaalde voorwaarden. Als je ouders de studie betalen, mag je het zelf niet aftrekken en je ouders ook niet.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 15:13

Daarom vroeg ik ook of ze collegegeld betaalde. ;)
Als ze zei nee mn ouders betalen het dan had gezegd dat het niet aftrekbaar was :Y)

Maar je kan het toch pas volgend jaar weten of en hoeveel je terug krijgt.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 18:18

Kwestie van je jaaropgaaf invullen als het programma voor 2015 beschikbaar is (voorjaar 2016) dan zie je vanzelf of het interessant is om aangifte te doen

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 20:09

Van vorige jaren kan je ook nog terug vragen. Uit mijn hoofd tot 6 jaar terug. Kijk even op de site van de belastingdienst of bel maandag de belastingtelefoon.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 20:11

Waarschijnlijk krijg je dat wel geheel/gedeeltelijk terug bij je aangifte komend voorjaar.

Weet niet of deze situatie ook nog voor voorgaande jaren geldt? Je kunt nu nog terug tot en met 2010.

Mocht je hulp nodig hebben, stuur maar een PB. Ik werk als belastingadviseur en help veel particulieren bij hun aangifte inkomstenbelasting.