Dit is een goedgekeurd schaduwaccount. Mocht je me denken te herkennen, stuur dan aub een privébericht.
Al sinds ca 15 jaar lijdt ik aan borderline en sociale stoornissen. Ik kan hierdoor heel moeilijk met voor andere mensen normale dingen omgaan. Even alleen naar de supermarkt dat vergeten pakje boter halen is voor mij een enorme opgave. In groepen mensen voel ik me niet op mijn gemak, ik vertrouw mensen zelden.
Bepaalde mentale aandoeningen zijn erfelijk en zitten in mijn familie, de andere zijn ontstaan door een trauma op 14-jarige leeftijd. Dat trauma zelf heb ik achter me gelaten, maar dat icm de reeds bestaande problemen heeft me echt in een zwart gat gegooid.
Ik kan niet met mijn eigen emoties omgaan. Vreugde laat ik niet toe, wanneer alles goed gaat ben ik alleen maar aan het wachten op het eerste dat weer misgaat, want het is niet mogelijk dat alles goed en gelukkig is. Verdriet, woede, pijn kan ik niet handelen. Als het teveel wordt dat doe ik mezelf pijn om terug in de realiteit te komen. Doe ik dit niet raak ik in een psychose en raak ik helemaal de weg kwijt, dat ik niet meer weer wat ik doe.
Soms gaat het periodes goed, maar het kan ineens omslaan. Wanneer ik in een slechte periode zit slaap ik bijna niet. Ik heb de meest afschuwelijke nachtmerries en ook als ik wakker ben zie en hoor ik dingen die er niet zijn. Ik weet dat deze er niet zijn en probeer dit ook vol te houden, maar dat maakt het niet minder eng.
Verder heb ik een fantastisch leven en absoluut niets te klagen. Mooi huis, lieve vent, hond, paard, geen financiële zorgen, wat dan ook. Ondanks alles krijg ik het niet voor elkaar om gelukkig te zijn.
Door al het bovenstaande heb ik geen vrienden. Mijn man is er altijd voor me, al 10 jaar, en hoe lief hij ook is, het is een enorm nuchtere vent die niks snapt van depressies, hoe goed hij het ook bedoeld en hoe zeer hij zijn best ook doet. Ik heb zeker steun aan hem, maar echt met hem praten over hoe ik me voel kan ik niet.
Professionele hulp heb ik uiteraard. Op dit moment heb ik eindelijk slaappillen gekregen waardoor ik snachts goed en zonder dromen kan slapen. Na 3 weken maar een uur of 2-3 per nacht te hebben geslapen was ik op. De pillen heeft mijn man in bezit, vanwege het risico van een overdosis wanneer ik me slecht voel mag ik deze niet zelfstandig beheren.
Wat ik enorm mis, zijn mensen om mee over bovenstaande te praten. Soms even je hart luchten bij iemand die snapt hoe het is. Ervaringen en tips uitwisselen, elkaar helpen.
Zijn er op bokt mensen die ook bekend zijn met bovenstaande en die ook behoefte hieraan hebben?
Ik ben sinds kort begonnen met de opleiding ergotherapie, wij hebben zelf soms casussen met mensen met borderline en daar kunnen wij ook vanalles mee doen. Helpen met het omgaan (deels), ondersteunen in sociale activiteiten waardoor je mensen leert kennen.. Meestal worden ook een aantal sessies vergoed door de verzekering!
Google er maar eens op, ik denk dat je er veel aan zult hebben en dat het best interessant voor jou is Wij als ergotherapeut helpen namelijk jou met de dingen die jij belangrijk vind en jij leuk vind om te doen!
LSnuitje
Geplaatst: 18-09-15 00:02
Ik heb ook een sociale angststoornis en waarschijnlijk ook borderline. Je mag mij een pb doen, als je wil