Heb ik straks wel recht op WW?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Heb ik straks wel recht op WW?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 11:26

15 juni 2015 ben ik opgenomen in het ziekenhuis ivm nierstuwing en dus ook ziekgemeld. Zowel bij mijn werkgever (uitzendbureau) als inlener. Ook is dit gemeld bij het uwv als ziekte door zwangerschap. De inlener heeft 26 juni 2015 gemeld dat ik niet meer terug hoefde te komen en sinds die tijd heb ik officieel geen werk meer na hier een jaar gewerkt te hebben. Wel zit ik nog steeds in de ziektewet vanwege de nierstuwing en blijf ik dit tot aan mijn verlof wat op 11 oktober 2015 in zal gaan.
Uiteraard zal ik na de bevalling weer actief werk gaan zoeken en ik hoop dat ik na mijn verlof gewoon weer ergens aan de slag kan. Maar als dit onverhoopt toch niet lukt, heb ik dan wel recht op ww? Kan er op de site van het uwv echt geen wijs uit worden :o?

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:34

Zal je niet "ziek uit dienst" gaan?
Ik weet niet hoe dit zit met een uitzendbasis.
Ik zat in mijn laatste contract en kreeg een zwaar ongeluk.
mijn contract werd in verlengd en ik ben "ziek uit dienst" gemeld bij t uwv.

SdaphneS

Re: Heb ik straks wel recht op WW?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:37

Ik zou even het uwv bellen? Die kunnen je vraag vast zo beantwoorden. :)

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:45

Bij zwangerschapsgerelateerde klachten zal je ziek uit dienst gemeld worden. In eerste instantie krijg je dan een ziektewetuitkering, later gaat dit over in een wazo (tijdens de verlofperiode). Na het zwangerschapsverlof kun je gewoon een ww uitkering aanvragen. Of je deze ook krijgt is natuurlijk van een heleboel factoren afhankelijk maar gezien je een jaar aaneengesloten hebt gewerkt, heb je ww recht opgebouwd.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 11:54

SdaphneS schreef:
Ik zou even het uwv bellen? Die kunnen je vraag vast zo beantwoorden. :)

Gezien mijn telefonische ervaringen met het uwv (zowel de ziekmelding als het aanvragen van mijn zwangerschapsverlof ging mis en ze zeggen allemaal wat anders) leek het me slimmer om hier even te vragen :o

Rytir: Okee, moet ik voor de zekerheid nog even navragen of ik daadwerkelijk ziek uit dienst ben gemeld?
De wekeneis voldoe ik inderdaad aan, de 26 weken gewerkt in 36 weken is dat toch? Maar het maakt dan niet uit dat dat ten de tijd dat ik de ww aan zal vragen (mijn verlof loopt tot half februari zo'n beetje) dit al bijna 9 maanden geleden is?

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:59

Dat is wel verstandig, gewoon even het algemene nummer bellen, dan kunnen ze zien of jij vanuit jou dienstverband bent ziekgemeld. Je voldoet inderdaad aan de wekeneis. Die 9 maanden kan idd uitmaken voor een uitkering maar dat is alleen als je zelf die periode hebt verzaakt om de uitkering aan te vragen zonder duidelijke reden. In jou geval ben je ziek uit dienst dus is daar geen sprake van.

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 21:19

Mijn werkgever was vergeten mij ziek uit dienst te melden.
Ik kreeg na 8 wkn de eerste betaling. Het UWV betaald wekelijks uit vanaf de datum dat je uit dienst bent.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 21:53

denbine schreef:
Ik kreeg na 8 wkn de eerste betaling. Het UWV betaald wekelijks uit vanaf de datum dat je uit dienst bent.

Ik denk dat jij mijn vraag niet helemaal begrijpt ;)

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 21:55

heb je voor je ziek werd 26 weken gewerkt ?

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 21:57

Liselot schreef:
denbine schreef:

Ik denk dat jij mijn vraag niet helemaal begrijpt ;)

Ik bedoelde ermee aan te geven, dat het verstandig is het UWV even te bellen of je inderdaad ziek uit dienst bent gemeld :D

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 21:58

oh zie dat je daar aan voldoet.. volgens mij heb je geen recht op ww vanwegen de ziektewet en zwangerschap.. maar ik werk al even niet meer bij het uwv dus kan jet me niet 100% meer voor de geest halem tis zoveel info die ze daar hebben. zou even bellen ze kunnen namenlijk met jou gegevens meteen bekijken of je recht hebt

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 22:07

denbine schreef:
Ik bedoelde ermee aan te geven, dat het verstandig is het UWV even te bellen of je inderdaad ziek uit dienst bent gemeld :D

Aaaaah, nu valt het kwartje :D

Relien: opzich voldoe ik aan de wekeneis aangezien ik een jaar gewerkt heb. Echter komt er nu dus ziekte en zwangerschapsverlof tussendoor waardoor mijn gewerkte weken niet in de laatste 36 weken zullen vallen ten tijde van de ww aanvraag