Wat is jouw levensvisie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Picassox

Wat is jouw levensvisie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 17:53

Naar aanleiding van een hoorcollege, stelde ik mijzelf deze vraag. Wat is mijn levensvisie?

Een levensvisie wordt volgens Wikipedia als volgt aangegeven:
"Levensbeschouwing is een visie op het leven: wat het leven betekent, wat de waarde ervan is en hoe het geleefd moet worden. Een term die erop lijkt is filosofie, alhoewel filosofie vooral een gerichte levensbeschouwelijke activiteit op rationele grondslag is. Levensbeschouwingen echter kunnen ook een minder rationele basis hebben. Zo is het mogelijk dat de aanhangers ervan zich beroepen op een al dan niet voor iedereen toegankelijke openbaring van buitenaf (religie en/of esoterie), op een 'innerlijke stem' (eigen geweten of gevoel of ook esoterie) of op culturele tradities. 'Ideologie' en 'wereldbeeld' zijn termen die overlappen of vaak geassocieerd worden met het begrip levensbeschouwing. In het onderwijs in Nederland wordt de term 'bijzonder' gebruikt om scholen van een zekere levensbeschouwelijke richting te onderscheiden van openbare scholen, die door de overheid worden onderhouden en geacht worden geen bepaalde levensbeschouwelijke stroming boven een andere te stellen. Levensbeschouwing wordt ook als vak onderwezen aan diverse onderwijsinstituten."

Nu ben ik benieuwd, wat is jouw levensvisie? En vooral benieuwd hoe je deze omschrijft voor jezelf? En of je er überhaupt wel eens op deze manier over na gedacht hebt?

Ik ben benieuwd! :)

Anoniem

Re: Wat is jouw levensvisie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 17:58

Ik denk dat mijn visie is samen te vatten in "wie goed doet, goed ontmoet".

Voor degenen van wie ik houd ga ik door het vuur. Ik heb altijd wel een vriendelijk woord over voor mensen, houd de natuur in de gaten en probeer dingen zo positief mogelijk in te zien.
Deze waarden probeer ik ook aan mijn kinderen door te geven.
Uit de meest vreselijke situatie kan je iets leren.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 18:56

Ik heb er best wel wat.
Ik vind dat je als mens moet staan voor wat je vindt, en dat je een backbone moet hebben.
daarnaast: als niet kan wat moet, dan moet wat kan.
Ik vind het belangrijk om erbij stil te staan dat ik na allerlei tegenslagen nogsteeds op mn pootjes sta en nogsteeds mezelf ben. 'still i fly'.
Ik vind het belangrijk om te reflecteren op mijn eigen handelen en wat dit opwekt bij anderen en of dit vanuit mij ook de bedoeling is/was.
Ik vind het belangrijk om te kunnen genieten van de kleine dingen. stil te staan in het leven bij mooie natuur, of dingen waar je écht gelukkig van wordt.
En ik vind het postief om te bedenken dat áls er iets negatiefs gebeurt, bijvoorbeeld: je komt met je auto in de file terwijl je ergens echt optijd moet zijn.. Dan baal je flink. Maar ik denk dan altijd maar zo: 'stel nou dat deze file ervoor zorgt dat ik niet in een ongeluk terecht kom, of mij voor iets anders kwaads behoed'.
Zo heb ik sneller vrede met negatieve dingen.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 20:01

Wauw! Mooi beide! Mooi verwoord!

Ik ben benieuwd naar andere reacties! :)

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:13

Ik denk altijd aan de zin "Het gras is altijd groener aan de overkant". Als ik dan jaloers word ergens op dan bedenk ik me dat dat echt geen zin heeft en dat ik hartstikke tevreden ben met de dingen die ik heb, en dat degene waar ik jaloers op ben wss ook weer jaloers op iemand anders is.
Of als ik geen zin heb om te gaan werken omdat ik spierpijn heb of wat dan ook, denk ik van 'ach Fre, stel je niet aan, er zijn ook mensen op deze wereld die een moord zouden doen om een leven te hebben waarin ze uberhaupt in een huis wonen, gezond genoeg zijn om te gaan sporten zodat ze spierpijn krijgen, en uberhaupt kunnen gaan werken om van het loon leuke dingen te kopen. Weet je eigenlijk wel hoe goed je het hebt?'

En verder is Be a warrior, not a worrier voor mij ook altijd een belangrijke visie.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 11:12

Ook mooi!

Merken jullie ook dat jullie levensvisie bijvoorbeeld veranderd door bepaalde dingen die je meemaakt? Dat je anders in bepaalde zaken staat?

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 11:49

Prachtig topic!!

Mijn visie is er een die men vaak hoort, maar niet nastreeft en dat is:
"If you can dream it, you can do it".

Mensen worden vaak té bekrompen opgevoed. 'Doe nou maar normaal, dan doe je al gek genoeg.'
Ik ben van mening dat men ALLES kan bereiken wat men wil. Ik heb thuis een dromenbord hangen en bij sommige plaatjes heb ik een datum gezet. Het houdt de focus er bij mij in, waár ik naar toe wil en wat ik ervoor moet doen, of juist moet laten.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 15:00

Je hebt een visie, een motto en waarden (en normen). Een visie is een versterkte mening (met bronnen bijvoorbeeld). Hier worden nogal wat dingen door elkaar gehaald.

De reacties hier zijn voornamelijk levensmotto's. Anyhow, ik vind het wel een leuk topic :j

Ben er momenteel ook mee bezig op school (afstudeerfase). Maak momenteel een waarden-muur (met vier lagen), kies mijn levensmotto, aan de hand daarvan een keuzebiografie, 360 graden feedback en dan -> uiteindelijk; een visie.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 15:09

Oja, mijn motto: Het leven moet niet vliegen, maar fladderen.

Heeft te maken met; Leven in het nu - je leeft maar 1 keer - genieten van wat nu is - doen wat goed voelt - enz.
Ik ben momenteel erg bezig met zelfontwikkeling, daardoor gaat de studie wat trager. Maar alleen ik ben degene die bepaald hoe ik mij ontwikkel en welke weg in bewandel. Daarbij is écht leven, genieten en ontplooien ook belangrijk.

Gisteren zei een studiegenoot ook een leuke: "Ik bepaal zelf wel hoeveel wegen er naar Rome gaan" Ze had er een hele uitleg bij, m.b.t. haar waarden. Erg leuk :) (kan het me alleen niet meer goed herinneren)

Picassox schreef:
Merken jullie ook dat jullie levensvisie bijvoorbeeld veranderd door bepaalde dingen die je meemaakt? Dat je anders in bepaalde zaken staat?
Een motto (en de waarden daarbij) veranderd constant in je leven :j

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 19:44

De normen en waarden die ik belangrijk vindt veranderen continue. Of eigenlijk komen er steeds meer nieuwe bij. Niet zozeer de bestaande die veranderen maar juist toevoegingen.

Ik wil er nog een toevoegen die ik vergeten was in mijn rijtje hierboven (na het lezen van andere reacties). Ik had vroeger ook dromen.. Een HBO opleiding waar ik succesvol in zou zijn, mijn eigen paard, droomvakanties met mijn partner, eigen weilandje voor mijn paard, eigen woonboerderijtje, mijn eigen praktijk openen.

En ik bedacht me, tja wat heb ik eigenlijk aan dromen. Dromen zijn niet tastbaar en vrij zweverig. Het klinkt alsof ik daar nooit bij in de buurt zou kunnen komen, bij mijn 'dromen'. het motto is hier dus: i don't have dreams, i have goals.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 20:10

Mijn levensvisie haal ik uit mijn 2 religies,waar ik allebei officieel bij ben: het Rooms-Katholicisme en het Jainisme.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 21:35

Mooi RoyceMack!
Doelen zijn dromen met een deadline ;)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 21:40

hier kom ik morgen op terug!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:38

Wat een mooi topic inderdaad! Heb niet zozeer iets toe te voegen aan levensvisie, maar wel de motto's is iets waar ik me de laatste tijd erg mee bezig houd. Eentje die hierboven ook al genoemd is: if you can dream it, you can do it. Is een van mijn favorieten, nog een:

Je kunt beter spijt hebben van iets dat je hebt gedaan, dan iets wat je niet hebt gedaan.

Verder vind ik het inderdaad ook altijd belangrijk om te relativeren, rustig te blijven en goed na te denken over de situatie. Proberen te genieten van alle kleine dingen in het leven (beetje in de trend van het spreekwoord: wie het kleine niet eert...... ): een mooie zonsondergang/regenboog, bijzondere boom die je toevallig tegenkomt, mooi compliment van een onbekende etc. Daarnaast vind ik het ook belangrijk om grootse dingen na te streven, maar niet teleurgesteld te raken als je deze in mindere mate maar kan bereiken. Blij zijn met wat je hebt, maar niet uit het oog verliezen waarvoor je wilt vechten. Verder ben ik ook van mening dat men zonder hele erge 'down-momenten', je de grote 'ups' niet kan voelen. Of ook: een pijl kan alleen afgeschoten worden door hem eerst naar achteren te trekken. Zo kan ik nog wel even doorgaan :D Maar ben erg benieuwd wat verdere reacties worden!