Vreselijke irritatie! Onrust, harde geluiden etc.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Frummels

Vreselijke irritatie! Onrust, harde geluiden etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 19:57

Sinds een maand ongeveer merk ik dat ik ontzettend prikkelbaar ben. Ik kon bijvoorbeeld al slecht tegen mensen die door elkaar praten, of mensen die heel hard praten terwijl ik naast ze zit, maar de laatste tijd merk ik dat ik er echt kwaad om kan worden.
Zo waren we (mijn vriend en ik) met een groep vrienden van ons bij iemand thuis. Deze vriend van ons heeft een nieuw huis gekocht, en we gingen dat bekijken en gezellig daar wat drinken. Nu praat mijn vriend al vrij luid, wat ik vaak heel vervelend vind, maar zijn vrienden kunnen er ook wat van. Dan beginnen ze keihard door elkaar heen te praten, of door mij heen terwijl ik iets aan het vertellen ben. Ik vind dat normaal ook vervelend, maar dan denk ik "ach, laat maar". Maar nu merk ik echt dat ik zó prikkelbaar ben. Ik kan me niet meer concentreren als iemand naast me tegen mij praat terwijl de rest zo loopt te tetteren en de tv ook nog eens aan staat. Ik word enorm chagrijnig en wil eigenlijk gewoon naar huis.

Ik vind dit zo jammer want wij zijn wel mensen die vaak met onze groep vrienden afspreken, maar ik merk dat het op deze manier niet meer leuk is voor mij en ik hierdoor steeds vaker liever alleen thuis blijf.
Wanneer ik vraag of er misschien wat minder geschreeuwd kan worden (want ik overdrijf niet, er wordt echt geschreeuwd), word ik aangekeken of ik gek ben, of er worden grapjes gemaakt dat ik te burgerlijk ben voor dit soort avonden. Ik begin me dan ook steeds meer te irriteren aan het kinderlijke gedrag op zulke avonden, met name van de mannen, die gedragen zich echt als 15-jarigen. (Terwijl iedereen 26-29 is). De andere dames schijnen zich er niet aan te storen, op 1 na en zij zegt dan ook altijd tegen haar vent dat hij zijn volume knop even naar beneden moet bijstellen. (Nu is hij ook de ergste, haha :') )

Weet iemand misschien wat ik hier aan kan doen?
Ik bedoel dus aan mijzelf en het gevoel wat ik heb op zulke avonden.
Dit is slechts een voorbeeld situatie hoor, ik heb het ook op bv verjaardagen waar veel mensen zijn. (vooral de schoonfamilie tettert keihard door elkaar heen, over elkaar heen, met volume 100). Eigenlijk heb ik last van elke situatie waarbij meerdere (harde) geluiden door elkaar heen gaan. Zelfs als de tv aan staat en mijn vriend kijkt een filmpje op Facebook van nog geen 15 seconden voel ik de tijdbom al tikken van binnen. Ik wil hier zo graag van af! :(

Ik heb verder overigens niet echt stress. Wel lig ik heel erg met mezelf in de knoop de laatste periode (weet niet goed wie ik ben, wie ik wil zijn, hoe ik tevreden moet zijn met mezelf etc. meer info wil ik best per pb geven maar liever niet hier openbaar).

Hopelijk weet iemand wat ik hier aan kan doen. Ik wil absoluut niet dat ik mensen constant moet vragen om rekening te houden met mij, omdat ik niet tegen harde geluiden kan.. (Ik wil geen zeur zijn!)

denice

Re: Vreselijke irritatie! Onrust, harde geluiden etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:00

Hey wat naar. Ik herken wel een gedeelte van jouw verhaal, kan me doodergeren aan onnodige herrie.

Ik kan maar op een ding komen, koop van die gehoorbeschermers bij de opticien en draag die tijdens dit soort dingen? Dat neemt het harde randje weg en dat scheelt een hoop.

En verder, met jezelf in het reine komen denk ik.

Succes!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:06

Google eens hoog sensitief.

Daar kan je ook een test doen. Google maar eens. Ben benieuwd of je dingen herkent.

Ik vermijd bepaalde plekken liever omdat ik het zelfde ervaar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:11

Ik kan daar ook helemaal niet tegen.
Net als hard deuren dicht doen of de trap op en af stampen.

Ik doe per definitie niet aan hoogsensitief, vind dat zo'n enorm modeverschijnsel. Heb gewoon een hekel aan luide mensen.
Mijn vorige baas kon zo half schreeuwen als ze geen goede bui had.
Ben toen een keer gewoon het kantoor uitgelopen.

Zowel ik als mijn man zijn net muisjes.
Zacht praten, zacht lopen. Ons kindje is ook heel rustig gelukkig.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 12-09-15 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 20:12

Dimple schreef:
Google eens hoog sensitief.

Daar kan je ook een test doen. Google maar eens. Ben benieuwd of je dingen herkent.

Ik vermijd bepaalde plekken liever omdat ik het zelfde ervaar.

Daar had ik inderdaad al het een en ander over gevonden. Ik herken bijna alles en denk dat dat het best zou kunnen zijn. Maar kan ik daar iets aan doen? Of dergelijke situaties vermijden? -O-

@denice: dat is misschien helemaal geen gek idee! Al is het misschien wat onhandig. Maar ga er eens over nadenken. Dankjewel!

@Sizzle: Ik kan ook enorm kwaad worden als mijn vriend vroeg naar zijn werk gaat en de slaapkamer deur naar mijn smaak te hard dicht trekt. := (terwijl ik wel gewoon wakker ben en ook zo op moet staan).

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:14

Heel raar misschien: kan het niet met je hormonen te maken hebben?

Zo kan ik voordat ik ongesteld moet worden me inderdaad doodergeren aan harde geluiden, wil dan het liefst naar buiten of een rustige plek. Ook ruik ik dan ineens echt alles (heel vreemd, misschien placebo :+)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:14

ohja. ik heb net aan vriendde opmerking gegeven dat hij stiller moet zijn. iedereen praat ook door me heen.laat mij niet uitpraten of luisteren niet en houden teveel lawaai. en bewegen vaak ook nog irritant :D

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:16

Zo herkenbaar dit, google eens op misofonie mss herken je er iets in. Zelf doe ik luid gezelschap oordoppen van Alpine in, daar zit een geluid filter in en haalt de scherpe kantjes er vanaf. Je hoort dus nog wel wat alleen is het minder luid. :Y)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:25

HSP is idd ook het eerste wat in mij opkomt.

Ik heb het ook,kan zeer slecht tegen drukte en lawaai en kan er echt migraine aanvallen van krijgen.

Als er meerdere mensen tegelijk praten dan kan ik er bijna niks van volgen.

Heel veel mensen hebben daar last van.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 20:28

UhNee: Ik heb wel de pil al drie strips doorgeslikt, dus misschien heeft het daar ook wel mee te maken ja (normaal neem ik twee strips). Dat icm het in de knoop zitten met mezelf haalt in elk geval het slechtste in mij naar boven.. :n

Duhelo: Ik vind het zó respectloos als mensen door je heen praten. Daar kan ik echt boos van worden. En inderdaad, als mensen dan te "hard" of te veel of op een bepaalde manier bewegen dan word ik helemaal pissig. :+

gerlienke: ik ga dat ook eens overwegen ja. Vind het alleen niet zo handig steeds die dingen in te doen.. := Of vind jij dat zelf niet vervelend?

inowa: ik kan ook nooit volgen wat er gezegd wordt als iedereen door elkaar tettert.. Diegene naast me praat dan vrolijk door maar ik zit al met een drie dubbele frons met mijn handen voor mijn oren...
Ik ben blij dat meerdere mensen hier het herkennen want in mijn omgeving lijkt niemand er last van te hebben en snappen ze niet waar ik het over heb als ik vraag of zij het ook vervelend vinden dat iedereen zo door elkaar kletst.. Kan me daar soms heel alleen door voelen..

Gisteren na die avond bij onze vrienden kon ik wel huilen toen ik in bed lag, zo gespannen was ik. Dat is toch te idioot voor woorden? Heb ook al de hele dag hoofdpijn en een "suikerspin/wattig" gevoel in mijn hoofd..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:37

Als ik niet lekker in mijn vel zit, kan ik veel minder hebben. Ben ik helemaal zen, dan stoor ik mij zelden aan anderen. Probleem ligt bij mij, niet bij de ander.

Hoogsensitief vind ik ook echt een mode verschijnsel, ik heb gewoon een vrij gevoelig gehoor en hoor zelfs mensen fluisteren door de muur heen :+

In de eerste maanden van de zwangerschap kreeg ik zelfs wurgneigingen van mensen die zaten te eten: ook al aten ze netjes en hoorde je ze niet. Feit dat ze zaten te eten was al teveel :')
(Ben toen alleen gaan eten in de pauze, tot de hormonen weer lief voor mij waren)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 12-09-15 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:38

Ik doe de doppen alleen in als we ergens heen gaan en ik weet dat het te luid word. Thuis draag ik ze niet,behalve met slapen gaan. Scheelt wel dat manlief de pc op zolder heeft staan, anders krijg moordneigingen als hij spellen speelt. O:) als jouw vriend wat kijkt op zijn mobiel kunnen oordoppen ook veel schelen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:39

Ga maar wat verder onderzoek doen naar HSP.

Hou gewoon rekening met jezelf. Je bent wie je bent en het is geen probleem om over je grenzen te gaan, TIJDELIJK!

Maar niet voor altijd. Je wordt een gelukkiger mens wanneer je wat meer rekening houdt met hoe jij in elkaar zit.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:40

gerlienke schreef:
Ik doe de doppen alleen in als we ergens heen gaan en ik weet dat het te luid word. Thuis draag ik ze niet,behalve met slapen gaan. Scheelt wel dat manlief de pc op zolder heeft staan, anders krijg moordneigingen als hij spellen speelt. O:) als jouw vriend wat kijkt op zijn mobiel kunnen oordoppen ook veel schelen.

Mijn man moet het geluid uit hebben of de koptelefoon aansluiten :o

Maar ik weet ook dat ik dan gewoon zelf afleiding nodig heb, dan let ik minder op die geluiden. Want dat is het ook: je gaat er ook op letten.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:42

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:46

Zwanger :+

Ik ben zwanger en kan ook ineens heel slecht tegen geluid erger me dood aan een harde radio of ander hard of aan blijvend geluid.

Zeg niet dag jij zwanger bent hoor maar herken het wel momenteel.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 20:48

Slapen doe ik overigens als een blok. Ik hoor niks, ruik niks, voel niks, zie niks etc. :+ Vriend mag ook prima nog tv kijken of spelletjes spelen, ik slaap zodra ik mijn kussen aanraak en word niet wakker voor de wekker ruim 20 seconden is afgegaan.

Silvia: dankje, ik ga eens kijken!

vuurneon: oh maar het ligt ook absoluut aan mij hoor, dat geef ik ook aan. Ik wil alleen zo graag weten hoe ik er mee om kan gaan zonder kwaad te worden. :')
Haha, door de muur heen horen fluisteren.. := Nee zo erg is het niet. Thuis heb ik ook nergens last van, alleen in (bepaald) gezelschap krijg ik wurgneigingen.

gerlienke: oh ja dat is ook een idee natuurlijk. Gewoon in de tas stoppen! Van spelletjes etc. heb ik geen last, zolang er maar geen geluiden door elkaar heen gaan, dus bv de tv en het spel.

Dimple: ik ga eens wat meer lezen erover morgen. :) Ik probeer inderdaad rekening te houden met mezelf, maar op dit moment heb ik daar enorm veel moeite mee omdat ik niet zo goed weet hoe ik me voel/moet voelen/wil voelen/ben etc. Maar ik denk dat ik daar gewoon even de tijd voor moet nemen en wat moet gaan opschrijven zodat het voor mezelf wat duidelijker wordt.

zanakuzies: haha nou dat hoop ik niet hoor! :') Althans, het zou nu op zijn zachtst gezegd niet zo goed uitkomen. En mijn vriend gedraagt zich zelf nog als een kind haha. :o

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:49

vuurneon schreef:
gerlienke schreef:

Mijn man moet het geluid uit hebben of de koptelefoon aansluiten :o

Maar ik weet ook dat ik dan gewoon zelf afleiding nodig heb, dan let ik minder op die geluiden. Want dat is het ook: je gaat er ook op letten.

Dat is ook de reden dat hij de pc op zolder heeft. Ik klaagde teveel in ons vorige huis. :o en afleiding zoeken werkt wel, maar voor een tijdje. Als ik te lang wat anders doe en er niet oplet dan lijkt het net of het opeens versterkt binnen komt. :(

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:50

vuurneon schreef:
Als ik niet lekker in mijn vel zit, kan ik veel minder hebben. Ben ik helemaal zen, dan stoor ik mij zelden aan anderen. Probleem ligt bij mij, niet bij de ander.

Hoogsensitief vind ik ook echt een mode verschijnsel, ik heb gewoon een vrij gevoelig gehoor en hoor zelfs mensen fluisteren door de muur heen :+

Yup. Dat!

TS je geeft aan niet goed in je vel te zitten, ik denk dat dat meteen alles verklaart. Je bent sneller geprikkeld en geirriteerd, vrij logisch eigenlijk.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:52

Zou toch best met je hormonen te maken kunnen hebben. Ik ben een paar maanden geleden van pil veranderd (kon ook heeeel chagrijnig en prikkelbaar worden van de dingen die je omschrijft) en sinds ik een andere pil heb is het zo goed als verdwenen (tenzij het echt extreem luid zou worden, kan ik het alsnog niet hebben). Daar eens naar laten kijken misschien? Want het is zonde als dat je avonden met vrienden zo moet verpesten!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:53

Ts, gefeliciteerd: je bent gewoon een mens :D

Wat helpt is ook gewoon even weg te lopen en de rust op te zoeken :) even weer tot jezelf komen, want hoe meer je je zit op te vreten des te meer je erop let, des te groter je irritaties. Van mij part ga je even een tijdje in stilte op de plee zitten.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:54

Ik ben slechthorende aan een kant (links) en kan door mijn ziekte (Meniere) harde geluiden, en veel prikkels niet verdragen... heb morgen een verjaardag in een klein huis waar ook kleine kinderen komen. Ik zie er best tegenop, ondertussen ik het wel gezellig vind mensen weer te zien. Helaas versta ik alleen de gesprekken niet door het lawaai, en zit ik daar een beetje alleen te zijn.. in een ruimte vol met mensen.

Dus ik deel je leed wel, ik erger me er ook groen en geel aan en zou graag willen dat het allemaal wat rustiger was. Uit eten of uit gaan is voor mij geen doen, versta mensen toch niet dus waarom zou ik?

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 20:57

Goof: dat klopt inderdaad. Ik hoop dat dat het nu gewoon even is :j

Ivy: Deze pil gebruik ik al een paar jaar en heb er eigenlijk nog nooit last van gehad.. Had wel hierboven aangegeven dat ik nu voor het eerst drie strips heb doorgeslikt ipv twee, dat in combinatie met het niet lekker in mijn vel zitten kan misschien ook wel meespelen inderdaad..

vuurneon: haha wat een opluchting :D Weglopen doe ik meerdere keren per avond inderdaad. Als we ergens anders zijn idd naar de wc of keuken, als het bij ons thuis is even naar het terras en daar zitten met de poes bijvoorbeeld. Dat helpt ook wel hoor. (uiteraard loop ik wel altijd discreet weg en stamp ik niet de kamer uit).

Benfan: Kleine kinderen.. oh dat is voor mij de ultieme hel := Iets ergers bestaat er op dit moment voor mij niet kwa herrie.. :') (no offence voor diegenen die kinderen hebben, ik vind kinderen geweldig, zolang ze maar niet gillen, dan word ik gek).
Dat alleen voelen herken ik en heb ik ook. Omdat ik geen gesprekken kan volgen zit ik altijd maar een beetje voor me uit te staren en dan kan ik me best alleen voelen.. :(
Hopelijk valt het allemaal mee voor je morgen en is het toch nog een beetje gezellig!

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 21:04

Ik had die vorige pil ook al heel wat jaren, maar toch de laatste paar maanden kreeg ik er meer last van. Maar dat je hem nog een maand extra hebt doorgeslikt en niet lekker in je vel kan inderdaad ook meespelen :)
Hoop dat het snel gaat verbeteren voor je, want het is echt rot om zo prikkelbaar te zijn! Sterkte :)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 21:06

Ik denk dat ik vanavond stop met deze strip en dan kijk ik nog even een week of twee aan hoe ik me voel. Anders ga ik inderdaad maar even met de HA overleggen of deze pil daar iets mee te maken kan hebben. Bedankt voor de tip. :) En dankjewel, ik hoop het ook want dit is heel vermoeiend! (voor mij, maar ook voor de mensen om mij heen)