Relatie met latinocultuur

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Caroo

Relatie met latinocultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 20:13

Nee, hier op Bokt zijn zeker nog niet genoeg topics over jongens :=
Maar mijn topic is anders! Geen liefdesverdriet, geen bijna-dagboek-van-hoe-verliefd-ik-ben. Nee, iets wat ik hier nog niet eerder ben tegengekomen.

Ik heb een relatie met een latino uit Peru. Ik ben zelf Nederlands en hij woont hier ook nog maar een aantal jaar. Je raad het al, dit geeft wel eens wat cultuurverschillen en ook de nodige ruzies. :')

Zo komen ze altijd te laat, zijn het macho's en is de moeder op een andere manier belangrijk voor ze als dat wij hier gewend zijn in Nederland. Gevoel voor ritme, passie en ook attenter dan Nederlandse mannen. Directe taal komt niet veel bij ze voor. Wat ik zelf heel gek vond, is dat ze rijst samen met bijv. aardappels eten. Hier in Nederland is het of rijst, of pasta, of aardappels etc. en daar doen ze lekker alles bij elkaar. :D

Zo kan ik nog wel heel wat dingen opnoemen, maar ik ben vooral benieuwd naar jullie ervaringen in de omgang met en relaties met latino's/latina's.

Als laatste wil ik nog aangeven dat ik geen cultuur over één kam wil scheren. Niks ten nadele van latino's en ook niks ten nadele van Nederlandse mannen of de Hollandse cultuur.

Brand maar los! +:)+

Roquen

Re: Relatie met latinocultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 21:10

Mijn vriend is Braziliaans. We hebben inderdaad heel wat cultuurverschillen, maar daar zijn gelukkig nog nooit ruzies door ontstaan.
Hij komt gelukkig nooit te laat, en is ook geen macho. Maar hij kan wel ontzettend goed dansen, en op onze eerste date moest ik echt wennen aan zijn galantheid. Deuren worden opengehouden, stoelen worden aangeschoven. Ook raakte hij me veel aan, maar niet op een vervelende manier.
Maar geen Nederlandse (of Deense, want daar woon ik nu) meer voor mij hoor!

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 21:14

Mijn man is spaans, hij heeft wel 3 jaar in Panama gewoond en hij kan heel goed dansen. Nu ik weer niet, dus dat is dan wel even jammer.
Hij is totaal geen macho en de liefste man op aarde <3

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 21:28

Mijn vriend is ook geen macho, vind ik. Wel heeft hij soms wat kleine trekjes maar dat is ergens juist wel leuk!

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 21:37

Geen relatie, maar een aantal vrienden van mij, waaronder een van mijn beste vrienden, zijn latino :) Colombia, Venezuela, en Puerto Rico. Ik vind het echt geweldige kerels. Mijn vrienden zijn niet enorm macho (die uit Colombia is echt een dotje, de anderen zijn meer macho :+ ), enorm galant en zorgzaam en staan altijd voor me klaar. Maar te laat komen, ja echt := kan rustig ruim een uur zitten wachten (ben zelf extreem puntueel, werkt goed :') ).

Ik word altijd wel helemaal vrolijk van het enthousiasme, vooral m'n vriend uit Puerto Rico is altijd aan het stuiteren en dansen, echt zalig, vooral omdat ik precies het tegenovergestelde ben. Heb wel een keer met een van de anderen precies ruzie daarom gehad, ik was te rustig en miste passie, ondertussen werd ik helemaal gek van het 'te lief' zijn :+ kan me ook voorstellen dat het in relaties wel eens flink botst haha.

Equiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 21:42

Mijn vriend is Puerto Ricaans. Ook het rijst met aardappels verhaal komt me bekend voor. :')
Hij is absoluut geen macho, maar juist heel lief en zorgzaam. <3 Ik heb geen ervaring met Nederlandse mannen (om de een of andere reden heb ik als Nederlandse meid nooit iets voor Nederlandse mannen gevoeld, weet niet precies waarom :o ). Helaas zijn we, ondanks zijn achtergrond, beide geen goede dansers. Maar daar willen we binnenkort verandering in brengen (cursus salsadansen nemen, haha).

Ik moet zeggen dat we in de tijd dat we samen zijn (over een paar maandjes alweer een jaar samen), nooit echt ruzie of argumenten gehad hebben, en al helemaal niet vanwege cultuurverschillen. Behalve dan misschien die ene keer dat ik raar opkeek hoe hij rijst kookte (we koken het beide op een andere manier). Maar dat is juist interessant vind ik, om zo verschillen te ontdekken. En het smaakte toch goed dus ach wat maakt het uit :Y)

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 22:00

Wonen jullie vriendjes dan al lang in Nederland? Ik kan ook niet zo goed dansen maar sta zeker open om net als jij van die lessen te nemen. Lijkt mij echt super leuk.

Eten blijft interessant ja. Ik heb ook dan een Peruaanse drank geproefd en wat eten, heel leuk.

Mijn vriend is 6 jaar hier, spreekt de taal keurig maar ik heb het idee dat het soms met communiceren toch nog lastig is op de een of andere manier.

Ik vind het leuk om te lezen hoe het bij jullie is.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 16:30

Mijn vriend woont nu 2,5 jaar in Denemarken, ikzelf 2 jaar. We spreken onderling Engels, omdat het beide niet onze moedertaal is is het soms wel eens lastig uitdrukken.

Het eten... Toen ik bij mijn schoonfamilie was, afgelopen mei, ging mijn buik in standje protest. Heel rijk gekruid en heel veel vlees. Gelukkig heeft zijn lieve mama allemaal fruitsapjes gemaakt voor mij. Het meeste was wel lekker hoor! En inderdaad, ook zij eten rijst en aardappelen tegelijk. Alle zoetigheden waren helemaal het einde.

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 18:35

Ik ben vegetarier, dus als vrienden aanbieden voor me te koken sla ik meestal af. Geen vlees geen dit geen dat > te moeilijk voor ze :') Geen van allen heeft ooit in Nederland gewoond (woon ik ook niet meer), jongen uit Venezuela heeft z'n middelbare school in Schotland gedaan (waar we elkaar hebben leren kennen) en spreekt beter Engels dan ik (met een Schots accent ook, geweldig). Die uit Colombia echter := mijn Spanglish wordt wel goed, zeg maar :') die heeft ook maar 1 jaar in een Engelssprekend land gewoond, zijn bevriend geraakt in Zweden.

Wat ik wel echt een enorm verschil vind t.o.v. m'n Britse/westerse vrienden is dat als ik ook maar 1 keer tussen neus en lippen door laat vallen dat ik me niet zo lekker voel of sip ben, ze direct alles neergooien bij wijze van om te helpen of te luisteren, langs de apotheek voor me willen en weet ik wat. Of met verhuizen ofzo uit zichzelf aanbieden om te helpen en dan krijg ik nog een knuffel toe. Dat ben ik echt niet gewend :) ik ben dan bang het aan te nemen, bang dat dat onbeleefd is ofzo. :)

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 18:54

Ik heb sinds een jaar een Spanjaard en het nog nooit zo fijn gehad in een relatie <3 Macho valt bij hem ook wel mee, maar hij laat maar al te graag weten dat ik "zijn meisje" ben. Zelfs met 35+ graden (Gran Canaria) slaat hij nog een arm om me heen en echt niet dat hij loslaat.

Wat ik merk is dat hij vrij snel erg defensief kan zijn. Zo hadden we het laatst over het stierenvechten/-rennen en ondanks dat hij er niet voor is, was hij het wel aan het verdedigen omdat ík, niet Spaans, er een opmerking over maakte.

Ook dat attente herken ik! Als ik niet in mijn hum ben, merkt hij dat meteen en hij stopt niet tot ik toegeef. Heel anders dan de Nederlanders (en kortstondig Turk) waar ik voorheen mee was. Nee, voor mij nooit meer wat anders. <3

Leuk topic!

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 21:44

Leuke reacties!
Ja nissima, ieder vind zijn 'eigen' land toch het beste he, haha.

Ik vind zelf persoonlijk, spreek dan uit eigen ervaring dat Nederlandse mannen heel erg achter vrouwen aanlopen en betuttelen en haar de baas laten zijn.
Nu ben ik in sommige dingen ook graag de baas, maar mijn vriend nu is daarin wat dominanter en soms moet ik daar nog steeds heel erg aan wennen! Met doninanter bedoel ik, minder over je heen laten lopen, eigenwaarde beseffen, een mening hebben en laten zien
Herkennen jullie dat ook?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 01:02

Een goede relatie is gelijkwaardig, ongeacht afkomst denk ik.

Ik ben zo benieuwd, hoe lang zijn jullie vriendjes? Mijn nichtje date tot nu toe alleen Colombianen, is inmiddels alweer een jaar of wat met een jongen maar ze zijn allemaal zo klein! Meeste Zuid-Amerikanen die ik ken zijn niet langer dan ik en ik ben 1,72.

Omdat Nederlandse meiden vaak nogal lang zijn vroeg ik het me af. Zijn jullie partners kleiner dan jullie? En zo ja, hoe ervaar je dat?

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:11

Haha Lieveli.. die van mij is gelukkig zo'n 15 cm groter dan ik (ik ben 1.73, hij zo'n 1.85). Zijn ouders zijn wel klein, dus hoe het komt dat hij en zijn broer zo lang zijn, vind ik best maf.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 18:08

Mijn vriend is zo'n 10 centimeter kleiner dan ik ben. Voor ons is het geen enkel probleem, nooit geweest ook. Het 1e wat hij zei op onze eerste date is "You are so tall!", maar meer worden zijn er niet aan vuil gemaakt. Ik kan zo'n topvent toch niet laten schieten omdat ie kleiner is dan ik?!

Equiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 18:43

Dat dus, Sushilla! Helemaal mee eens! :j
Mijn vriend is zo'n 15cm kleiner als ik. We hebben er beide totaal geen moeite mee en het heeft geen enkele negatieve invloed o.i.d. op onze relatie gehad. Ja, soms krijgen we rare blikken en sommige mensen vinden het maar ''raar'' als de vrouw groter is dan de man. Ik heb dat nooit begrepen, hij is hartstikke leuk, lief en knap dus zijn grootte doet er echt niet toe ;)

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 18:57

Ja, wij worden ook regelmatig nagekeken. Homo's, lesbienne's en pimpelpaarse mohawks, daar wordt hier niet naar omgekeken. Maar zodra de vrouw groter is dan de man is dat ineens gek... Achja, mijn probleem niet ook. Hij is lekker van mij! :Y)

Mijn vriend is heel beschermend tegenover mij, en hij laat iedereen weten dat ik zijn vriendin ben. We lopen altijd hand in hand, hij overigens altijd aan de straatkant. En als mensen naar ons kijken dan ook nog even een kus, haha!

Equiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 19:08

Ja, ik snap ook niet waarom mensen er zo op nakijken of zich geneigd voelen om er opmerkingen over te maken. Leven en laten leven denk ik dan. Maar inderdaad, zolang wij maar gelukkig zijn met ons vriendlief! ;)

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 15:35

Grappig haha. Ik ben 1.68 cm en mijn vriend is wel groter dan mij, maar het scheelt niet veel.
Ik heb ook een relatie gehad met iemand die wel kleiner was dan mij en eerlijk gezegd voelde het niet zo prettig? Terwijl ik er niet om geef hoe geoot of klein iemand is. Ik heb met de kleine lengteverschil tussen mij en vriend ook totaal geen probleem! Zijn moeder is wel echt heel klein en ik vind dat zo schattig! :D

Lieveli, gelijkwaardige relatie ongeacht afkomst ben ik met je eens!