'Pesten is leuk!'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

'Pesten is leuk!'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 15:50

Hoihoi,

Ik moet dit toch even van me afschrijven want ik was werkelijk flabbergasted. Zojuist zat ik in de bus en zoals altijd in de middag stappen er scholieren in. En zoals vaak zat had ik geen reisgenoot dus dan vang je zo nu en dan een gesprek op, zeker als dit nogal hardop gedaan wordt.

Ook nu was er weer een gesprek op te vangen. Ik vond deze jongetjes al knap vervelend, maar het bleken brugklassers te zijn en het eerste jaar (zeker eerste paar weken) is de middelbare school heel spannend en excited tegelijk. Niet meer dan normaal voor die leeftijd. Ze gingen luid in de bus filmpjes draaien en mijn aandacht was al snel op deze jongetjes gevestigd. Op den duur spreken ze over pesten. Zegt één van die jongetjes 'Pesten is leuk!'. Ik schrok hier zo van eigenlijk. Een eerste klasser die dit uitspreekt. En het was niet even grappen met dat vriendje van hem. Vervolgens zegt hij doodleuk 'Ik vind het echt mooi om die kinderen aan het huilen te maken. Ze te zien huilen vind ik echt mooi'.
Daarna vertelt hij dat hij het uitermate grappig vindt dat als een kind 'stop' zegt want dan gaat hij lekker door.

Ik was geneigd om hier wat van te zeggen maar een tijdje terug heb ik mijn lesje daar wel van geleerd. Zodra ik daar wat van zeg, dan krijg ik een hele lading scheldwoorden over me heen van hier tot tokyo. Daarnaast deden ze het niet waar ik bij was, ze bespraken het enkel met elkaar.

Het ergste vind ik nog wel dat diegene er bewust van is en het geniet dat hij een ander er echt pijn mee doet.
En dat vriendje die gaat meelopen in zo'n zaak.

Dit wilde ik van me afschrijven. Geen idee wat het doel verder van dit topic is maar... Pesten is niet cool!

Groetjes

vuurneon

Re: 'Pesten is leuk!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 15:54

Kan ook gewoon grootspraak zijn natuurlijk om heeeeel stoer over te komen, want de overgang van de oudste van school naar de jongste is voor een aantal best wel heftig en dan willen ze ook wel eens stoerder overkomen dan ze zijn om indruk te maken op een ander.

Magrathea

En toch moet je de volgende keer misschien overwegen er wat van te zeggen. En als zo'n klein etterbakje dan tegen jou tekeer meent te kunnen gaan (ik neem aan dat je ouder dan hen was), gewoon zeggen dat je daar niet van gediend bent. Wedden dat er iemand is die je mening deelt, die misschien ook wel niets durfde te zeggen, maar als jij het initiatief neemt wel? :)

nenahdm

Wat een brutale kinderen!!
Als ik zoiets lees begint het echt te borrelen vanbinnen. Op dat moment zou ik echt zo kwaad kunnen worden en uit 'mijn kramme' kunnen schieten tegen die kinderen. Hé bah.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 15:55

Ik geloof dat ik hem toch even aan zijn jasje had getrokken...

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 15:56

Helaas heb je van die ÷%×+ koters. Die naar mijn mening zelf eens te grazen genomen moeten worden. Maar het vreemde ervan is dat ze soma zelf gepest zijn. En peste nu andere om stoerder te lijken.
Laatst bijgewerkt door Musiess op 11-09-15 15:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 15:56

Ik hoop dat het 'enkel' een uitspraak is... En ook dat vind ik erg:(

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 16:04

vuurneon schreef:
Kan ook gewoon grootspraak zijn natuurlijk om heeeeel stoer over te komen, want de overgang van de oudste van school naar de jongste is voor een aantal best wel heftig en dan willen ze ook wel eens stoerder overkomen dan ze zijn om indruk te maken op een ander.

Heel eerlijk? Ik betwijfel het of het grootspraak is. Tuurlijk zal het wel enigszins aangedikt worden, maar er zat verder niemand van zijn klas, vrienden oid in de bus, behalve zijn vriend die het min of meer bevestigde wat hij zei.

Magrathea schreef:
En toch moet je de volgende keer misschien overwegen er wat van te zeggen. En als zo'n klein etterbakje dan tegen jou tekeer meent te kunnen gaan (ik neem aan dat je ouder dan hen was), gewoon zeggen dat je daar niet van gediend bent. Wedden dat er iemand is die je mening deelt, die misschien ook wel niets durfde te zeggen, maar als jij het initiatief neemt wel? :)

Ik heb het wel overwogen om te doen, want OK vind ik het echt niet.
Hmm, daar heb je een goed punt inderdaad. Moet je alleen wel de goede treffen aangezien 99% van de mensen in de bus oordopjes in heeft. :)

Musiess schreef:
Helaas heb je van die ÷%×+ koters. Die naar mijn mening zelf eens te grazen genomen moeten worden. Maar het vreemde ervan is dat ze soma zelf gepest zijn. En peste nu andere om stoerder te lijken.

Nee, ik vind niet dat je een pester terug mag pesten. :)

Loes1996 schreef:
Ik hoop dat het 'enkel' een uitspraak is... En ook dat vind ik erg:(

Ik hoop het ook, ik ben alleen bang van niet -O-

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 16:05

Ik had toch echt achterin die bus gestaan en gevraagd wat die jochies hun probleem was :') nu kan ik al sowieso slecht over weg met kinderen/pubers (ookal ben ik pas 22 :+ ) maar daar was ik echt op afgestapt. Wat willen die jongens doen dan? Je zit in een bus, zitten meerdere mensen bij en een buschauffeur. Plus ze zijn 12/13?

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 16:07

Celiien schreef:
Ik had toch echt achterin die bus gestaan en gevraagd wat die jochies hun probleem was :') nu kan ik al sowieso slecht over weg met kinderen/pubers (ookal ben ik pas 22 :+ ) maar daar was ik echt op afgestapt. Wat willen die jongens doen dan? Je zit in een bus, zitten meerdere mensen bij en een buschauffeur. Plus ze zijn 12/13?

Daar kan je je flink in vergissen. Tegenwoordig maakt hun leeftijd niet meer uit.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 16:10

Ik zit nu in de zesde en ben dus de oudste op school. Ik merk toch wel dat de kleintjes erg stoer over willen komen, maar als ik zeg dat ze aan de kant moeten of even normaal rustig aan moeten doen schrikken ze wel van me.

Triest dat zo'n jochie zo uitspreekt over iets als pesten.. Meestal wordt of werd de pestkop zelf ook gepest, dus terug pesten bereik je niks mee.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 16:11

Musiess schreef:
Celiien schreef:

Daar kan je je flink in vergissen. Tegenwoordig maakt hun leeftijd niet meer uit.

Tjah maar dat maakt mij ook niet uit hoe oud ze dan zijn, eerlijk gezegd :') ik ben daar nooit zo bang voor. Van de week ook uitgescholden toen ik in de auto zat door 2 16-jarige meisjes(met van die wenkbrauwen in stukjes geschoren _O- ) op de fiets omdat zij de rotonde rechtsom namen en ik daar reed. Kreeg ik een 'kom hier dan'. Tjah dan draaien we toch echt een half rondje meer op de rotonde en gaan we er even naast rijden :+ vaak is het grote mond en dan niks meer, die meiden schoten ook gelijk snel een poortje in en zeiden niks meer. Tjongejonge wat ben je dan stoer zeg :')

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 16:12

Ze zaten voorin, net als ik.
True true, maar ze kunnen op dat moment ook zeggen dat het een grap is. Ja, ik heb geen bewijs dat het ook daadwerkelijk gebeurt, maar hij zij mensen benoemden (namen werden genoemd en bijnamen en scheldnamen werden genoemd) lijkt dit me niet even laten zien wie hij is.

Musiess schreef:
Celiien schreef:

Ik heb wel het idee dat de kinderen steeds brutaler worden. In de eerste klas, na een paar week al pesten omdat iemand iets dikker is? Nee, de eerste maanden hielden mensen zich wel gedeisd maar dat lijkt ook niet meer het geval te zijn. Hoe eerder je pest, hoe beter, en hoe meer mensen 'respect' voor je krijgen.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 16:12

De brugklassers van tegenwoordig worden steeds maar brutaler. Ik kijk er altijd met verbazing naar. Toen ik 6 jaar geleden in de brugklas zat durfde ik dus écht niet zo'n grote mond open te trekken naar mensen die ouder waren dan ik. TS: mocht je ze nog eens tegenkomen en ze praten weer zo, zou ik ze zeker eens streng toespreken ~~}>

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 16:13

Free2 schreef:
De brugklassers van tegenwoordig worden steeds maar brutaler. Ik kijk er altijd met verbazing naar. Toen ik 6 jaar geleden in de brugklas zat durfde ik dus écht niet zo'n grote mond open te trekken naar mensen die ouder waren dan ik. TS: mocht je ze nog eens tegenkomen en ze praten weer zo, zou ik ze zeker eens streng toespreken ~~}>

Ik kreeg elders al de tip om ze gewoon een naar huis te volgen en de ouders in te lichten. Dat geeft vaak ook al wel een flinke indruk.
Bedenk me alleen wel dat sommige ouders daar niet van gediend zijn (want hun kind is een voorbeeldkind natuurlijk)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 16:15

Je moet die kinderen er ook zelf eerst op aanspreken. Zou het heel suf vinden om de kinderen te stalken op weg naar hun huis om het dan wel tegen de ouders te durven zeggen :=

Moet zeggen dat ik daar ook niet zoveel moeite mee heb als het echt om kinderen gaat om er dan wat van te zeggen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 11-09-15 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 16:17

Ik liep laast savonds met de hond buiten (23.00) zn laatste rondje voor die dag. In de kleren van mijn vriend.
Hier lopen kinderen (leeftijd luier en eerste loopfietsje) gewoon rond dat tijdstip onbeheerd op straat.

Er was een jongentje van 6? Die me uitschold voor de meest misselijk makende dingen. Toen ik op hem afstapte om te vragen wat er aan de hand is werd ik bespuugd en de hond ook. Ze worden hoe jonger hoe brutaler hier. Misschien is het omdat het geen beste buurt is maar dat hoort geen excus te zijn.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 16:18

Ik zit zelf in de vierde en weet er ondertussen bijna alles van. In de tweede klas moesten wij voor nederlands een enquête maken, wij deden het over pesten. Allerlei vragen of dat leuk was, wie je verantwoordelijk vind etc. en dan was de laatste vraag: word jij NU gepest? Onze lerares is heel erg tegen pesten dus wilde deze enquête doen over de hele onderbouw, en helaas bleek dat er toch heel wat leerlingen gepest worden -O-

Natuurlijk weet je het! Maar het is voor iedereen anders en dat maakt het zo moeilijk. Die lerares is samen met andere brugklasmentoren een project aan het opzetten zodat je vanaf de eerste klas begeleid word in het respecteren van elkaar!

Jouw verhaal is echt te bizar voor woorden! Heb jij enig idee van welke school ze zouden kunnen komen? Misschien kan je eens een belletje doen daar naar toe? De kans dat ze er niks meedoen is aanwezig, anderzijds... je kan er ook iemand mee helpen. Want meestal durven gepeste leerlingen er echt niks aan te doen

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 16:19

volgende keer filmen en openbaar op facebook zetten, moet je eens kijken hoe snel ze indimmen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 16:19

jorika1986 schreef:
volgende keer filmen en openbaar op facebook zetten, moet je eens kijken hoe snel ze indimmen.

Wat is er mis met ze eerst gewoon aanspreken voordat ze publiekelijk aan de schandpaal worden genageld :?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 16:21

Nou inderdaad. Daarnaast mag dit ook niet zomaar volgens min :+

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 16:22

jorika1986 schreef:

Ik denk niet dat dat de manier is. Dat vind ik ook onder pesten vallen en alles wat je op internet zet, gaat er niet meer vanaf. Ik wil geen onderdeel worden van iemand die de toekomst van een ander wil verpesten. :)

vuurneon schreef:
Je moet die kinderen er ook zelf eerst op aanspreken. Zou het heel suf vinden om de kinderen te stalken op weg naar hun huis om het dan wel tegen de ouders te durven zeggen :=

Moet zeggen dat ik daar ook niet zoveel moeite mee heb als het echt om kinderen gaat om er dan wat van te zeggen.

Uiteraard, maar ik denk dat een ouder (als zij aannemen wat je zegt) meer invloed kan brengen op een puber dan een omstander die ze niet een andere keer weer zullen zien.

Wyb_ster schreef:
Ik zit zelf in de vierde en weet er ondertussen bijna alles van. In de tweede klas moesten wij voor nederlands een enquête maken, wij deden het over pesten. Allerlei vragen of dat leuk was, wie je verantwoordelijk vind etc. en dan was de laatste vraag: word jij NU gepest? Onze lerares is heel erg tegen pesten dus wilde deze enquête doen over de hele onderbouw, en helaas bleek dat er toch heel wat leerlingen gepest worden -O-

Natuurlijk weet je het! Maar het is voor iedereen anders en dat maakt het zo moeilijk. Die lerares is samen met andere brugklasmentoren een project aan het opzetten zodat je vanaf de eerste klas begeleid word in het respecteren van elkaar!

Jouw verhaal is echt te bizar voor woorden! Heb jij enig idee van welke school ze zouden kunnen komen? Misschien kan je eens een belletje doen daar naar toe? De kans dat ze er niks meedoen is aanwezig, anderzijds... je kan er ook iemand mee helpen. Want meestal durven gepeste leerlingen er echt niks aan te doen

Waar zij opstapten zijn drie scholen dus ik kan niet zeggen van welke school ze precies komen en daarnaast kunnen ze overgestapt zijn.

Coyote

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 16:23

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat je het leuk kan vinden om iemand anders opzettelijk pijn te doen :n

Ik had een tijdje geleden ook iets. Ik liep in de stad en er liepen twee meisjes en twee jongens voorbij. Ik schatte ze ook ongeveer brugklassers. Toen gooiden ze blikjes en papiertjes op de grond, waarbij ik vervolgens vroeg waarom dat niet in de prullenbak kon, die tenslotte 1 meter verderop stond.
Vervolgens werd ik ook voor ik weet niet wat uitgemaakt.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 16:23

jorika1986 schreef:

Tegenwoordig mag je alles op straat filmen. Het is immers openbare grond.

Helaas weet ik dit uit ervaring. Vriendlief werd na een mondelinge ruzie met een agent opgepakt. Dit werd gefilmd. Hier konden we niks tegen doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 16:26

Vreemde ogen dwingen zegt men wel eens en om nog maar 1 erin te gooien: it takes a village to raise a child.

Het is juist goed als een omstander opmerkt 'joh, dit kan niet', omdat de omstander er op dat moment ook echt bij is. Liep hier ook een puber langs die gooide afval op de grond, maar toen ik hem erop aansprak pakte hij het wel keurig op. Kan dan wel naar zijn ouders gaan maar ik grijp liever direct in op het moment omdat timing ook erg belangrijk is.

En dan neem ik het maar voor lief dat niet elke snotneus er ook wat mee doet, ik heb het iig geprobeerd.