Financieel in de put, hoe geraak je er uit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Seltje

Financieel in de put, hoe geraak je er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 20:33

Het begon in juni: gebroken voet, dus minder inkomen, daarbovenop wat zware rekeningen en spaargeld volledig moeten aanspreken, dus blut.

Ik dacht: ok, dat komt wel in orde volgende maanden. In Juli hard gewerkt en toch wel 200 € kunnen sparen, in augustus had ik 100 euro over en daarvan heb ik mijzelf een verjaardagscadeautje gegeven.

En hier zijn we dan, september: omnium, groot onderhoud van de auto, ziek paard, zieke hond, en ik kom er niet meer voor mijn vaste kosten. Spaargeld is bijlange niet toereikend.

Nu kan ik wel even wat bij mijn ouders lenen, maar dat is zeker geen structurele oplossing.

Hoe doen jullie dat op zo'n dipmomenten?

Zoizo moet ik meer gaan sparen, maar ik heb hoge vaste kosten (op zich ook een hoog inkomen, daarvan mag ik zeker niet klagen, maar ik vrees dat ik nog boven mijn stand leef)

Komop bokkers, wie heeft er tips om mij hieruit te helpen, aangezien ik momenteel twijfel om mijn paard te verkopen om maar financieel rond te kunnen komen... En dat mag echt niet de bedoeling zijn.

Groetjes Seltje

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:35

Wat vervelend :(:)
Als ik het zo hoor leef je inderdaad boven je stand... als het een beetje tegenzit moet je niet meteen zo erg in de put komen. Is het een optie om te gaan verhuizen of een huisgenoot erbij te nemen met wie je de kosten kan delen?

Edit: en op je variabele kosten als boodschappen en eventuele uitjes is vaak ook heel veel te besparen! Maar of je dat structureel wil is maar de vraag... E200,- sparen klinkt voor mij namelijk nog steeds niet als veel.
Laatst bijgewerkt door Sheran op 09-09-15 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:35

Zo'n dipmoment hebben wij twee jaar lang gehad. En ook wel iets van schuld opgebouwd. Maar hoe we het deden, zelf op water en brood en niks extra's. De dieren kwamen niks te kort, wij daarentegen hebben vaker avondeten moeten overslaan.

Ieder dubbeltje omdraaien! ;)

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:40

Aan je ouders als die er verstand van hebben of iemand anders in je omgeving vragen of ze eens de komende maanden met je meekijken met je financieen. Iedere week even samen zitten met afschriften erbij zo kan je uitgave patroon duidelijk worden.
Wat ook kan werken iedere week een bepaald (realistisch !) bedrag pinnen en daarna je pinpas afgeven aan iemand die je vertrouwd .

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:42

Als je het idee hebt dat je boven je stand leeft, kun je inzicht krijgen van je inkomsten en uitgaven door een huishoudboekje bij te houden. Vaak is gebrek aan inzicht de aanleiding tot financiële problemen namelijk. ;)

Mocht blijken dat je gemiddeld genomen te weinig overhoudt per maand zul je maatregelen moeten nemen door of te snoeien in de uitgaven of de inkomsten te vergroten.

Een huishoudboekje of kasboek kun je zelf maken in Excel maar ook vinden bij Nibud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:55

Als die omnium verzekering voor je auto niet hoeft, schroef die dan terug. Hoeveel kost een groot onderhoud voor je auto, €500 à €700? Dat is maar 1x/jaar, dus nu al sparen voor het volgende. Bekijk wat je met de fiets of te voet kan doen ipv met de auto, en denk na: heb je dit type auto echt nodig, of is een kleinere, goedkopere ook mogelijk? Je hoeft voor 1 paard niet noodzakelijk een dikke jeep te hebben met BE en een 2-paards er achter. Ik kan met mijn renault grand scenic prima een 1,5-paards eraan koppelen zonder over de 3500kg te komen. Of het gezond is voor de auto, da's wat anders, maar op papier kan het en in noodgevallen kan het aan mijn **** roesten. Dus als je er niet wekelijks mee op pad moet, is dat een goedkopere optie.

Bekijk of stalling goedkoper kan.

Je gebroken voet is maar tijdelijk, dus die verminderde inkomsten ook. Vraag op je werk of er geen aangepaste functie is die je wel kan doen, eventueel van thuis uit.

Hou bonnen van buurtslagers in de gaten. Die hebben eigen winkels, maar zitten ook vaak bij delhaize (zoals renmans bij aldi). Die geven 1x/week bonnen met telkens een paar euro korting op bepaalde producten, vb. volgende week kan je 4 worsten, 4 brochetten, 250gr vleessla en dergelijke krijgen aan verlaagde prijs. De week nadien zijn dan andere dingen in de aanbieding. Gooi dat in de vriezer.
Koop een hoop verse appels, maak verse appelmoes en doe in bakjes in de vriezer. Idem met soep.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:59

Denk inderdaad het verstandigste zelf of met behulp van iemand anders al je uitgaven nalopen en kijken waar je wat aan uitgeeft.
Het klinkt als boven je stand leven omdat je schrijft dat je 100 euro over had en daar voor jezelf een kadootje van kocht terwijl je je spaargeld nog niet had aangevuld.
En geen rekening gehouden met aankomend groot onderhoud voor de auto.
Klinkt niet als een niet te overzien iets maar even goed pas op de plaats maken en vooruit plannen.

Noeps

Re: Financieel in de put, hoe geraak je er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 22:18

Het antwoord geef je eigenlijk zelf al: minder uitgeven. En om dat goed te kunnen doen, is stap 1 toch echt inzicht verkrijgen in je inkomsten- en uitgavenpatroon. En daarna heel kritisch worden naar elke uitgave toe.
200€ gespaard hebben is imo bijzonder summier, zeker als je het ook alweer vrij vlot uitgeeft aan overbodige zaken zoals een verjaardagscadeau voor jezelf.
Nu je paard verkopen zal op de lange termijn niks uitmaken zolang je teveel blijft uitgeven!

Succes :).

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 22:32

Ts schrijft dat ze in juli 200 euro heeft kunnen sparen. 200 euro aan het einde van de maand over houden lijkt me prima. Niks summiers aan lijkt me.
Maar als je 100 euro over hebt en je koopt gelijk een cadeautje voor jezelf is niet echt verstandig. Probeer eens kritisch naar je uitgaven te kijken.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 22:36

Oh, ik las het verkeerd. Ik dacht dat haar gehele spaarpotje uit 200€ bestond. Excuses!

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 23:01

Voor alles is een oplossing, je moet inderdaad zoals anderen al zeggen: zeer kritisch naar je uitgaven gaan kijken, om het nog even zacht uit te drukken. Heb je misschien iemand in je omgeving die je kan helpen?

Een paar jaar geleden ben ik ontslagen omdat mijn laatste jaarcontract afliep en er geen vaste contracten werden gegeven, kwam in de WW en toen ging alles financieel bergafwaarts. Mede ook doordat ik zelf veel te veel uitgaf aan van alles. Ik bouwde een flinke schuld op, omdat ik onder andere ook mijn credit card ging gebruiken om mijn paard te kunnen onderhouden.
Alles kwam toen ook tegelijk: bijvoorbeeld een misverstand bij mobiele telefoon provider, waardoor ik ineens 500 euro moest betalen. Ik bleek mijn huurtoeslag verkeerd aangevraagd te hebben, dat moest ik allemaal gaan terugbetalen, zo'n 1000 euro. Dus alles bleef zich maar opstapelen.

Op een gegeven moment was het zo erg, dat ik ergens op een stal kon werken, maar op de laatste dag dat ik daar was, moest ik kleingeld bij elkaar schrapen (2 euro nog iets) om mijn auto naar huis te kunnen rijden op een paar druppels. Ik moest daar wel weg, ik kreeg 5 euro per uur, geen reiskostenvergoeding en het was 45 minuten rijden, enkele reis. Maar in die tijd pakte ik natuurlijk alles wat ik kon krijgen, maar dit ging praktisch gezien echt niet.
Ontiegelijk veel gesolliciteerd. Ik had veel ervaring in de klantenservice (call center), maar in die branche wilde niemand me meer hebben. Ik vermoed dat ik al te oud was ofzo.
Ik heb veel geleend van mijn ouders ook nog en dat ben ik nog steeds aan het terug betalen. Goddank zijn het lieverds (maar niet alleen daarom hoor ;)).

Toen ik eindelijk weer werk vond, ik moet er nu echt niet meer aan denken: in een wasserij. vond ik ook mijn vriend, ging samenwonen (vrij snel) ondanks dat hij wist van mijn financiële situatie. Zijn schoonmoeder, die boekhoudster is, heeft toen mijn bankrekening overgenomen en ik moest op zakgeld gaan leven. Zij heeft er voor gezorgd dat ik vrij snel de ergste schulden kon afbetalen en dat ik met alle zekerheid mijn paard kon houden. Zij heeft alles op een rij gezet, mij een schop onder m'n kont gegeven dat ik niet meer moest uitgeven dan nodig (kon ook niet meer).
In die periode heb ik ook een 2e baan genomen voor 9 uur per week, daar kon ik steeds meer uur gaan werken en kon ik bij de wasserij weg, omdat ik bij die nieuwe baan meer kon verdienen. En nu, 2,5 jaar later, werk ik daar fulltime en heb een vast contract.

Mijn schulden zijn zo goed als weg en ik kan financieel gezien weer leven. Het is een verschrikkelijke periode geweest die ik niemand toewens. Ik heb al een verleden met depressie en angstklachten en mijn financiële situatie hielp daar ook niet bij. Mijn vriend is een ongelofelijk mens, dat hij het met me uitgehouden heeft en ik ben hem, mijn schoonmoeder en mijn ouders eeuwig dankbaar.
Het is allemaal mijn eigen stomme schuld geweest en ik voel me nu nog steeds vreselijk schuldig tegenover iedereen, inclusief mijn paard, dat ik het zo ver heb laten komen. Als ik niet ontslagen was geweest, was het misschien niet zo ver gekomen, maar ik kan niet anders zeggen dan dat ik er zelf ook een aandeel in heb gehad.

Gevolg is geweest dat ik nu ontzettend zuinig ben en moeite heb met geld uitgeven. :=
Mijn vriend "dwingt" me af en toe nieuwe broeken en schoenen te kopen. Het kan nu ook makkelijk gelukkig, maar goedkope broeken passen me vrijwel nooit, tenminste ik probeer het altijd, maar het zit echt niet en ik kan wel janken van prijskaartjes van 60 euro bijvoorbeeld. Ik ben zo bang dat ik mezelf weer de afgrond in werk.
We zijn net verhuisd en ik heb al flink in de stress gezeten omdat mijn spaarrekening aangebroken moest worden.

Sorry voor het lange verhaal, maar ik wil je even op het hart drukken dat je echt uit moet kijken. Voor ik het wist had ik een enorme schuld opgebouwd, omdat ik zelf een bord voor mijn kop hield. Ik gun het niemand, echt niet.
Ik heb heel veel geluk gehad, ik hoop dat jij geen geluk hoeft te hebben.

Succes!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 00:20

De meeste grote kosten herhalen zichzelf. Onderhoud, paard, etc. Ga per kostenpost eens goed opschrijven wat je van kosten maakt:
- paard: stal, dierenarts, buffer, smid, les etc
- hond: voer
- auto: verzekering, onderhoud, taks, etc
- wonen: huur, brandverzekering, etc

Zorg dat je van al deze dingen dus weet watz e per jaar kosten. Deel dit bedrag door 12 en zet dit bedrag per kostenpost maandelijks (aan het begin van de maand apart). Voorzie voor elke kostenpost maandelijks een buffertje (voor de hond is 10 euro misschien genoeg, voor het paard en de auto zul je meer moeten doen). Vanaf nu betaal je elke uitgave voor deze kostenposten van de aparte rekening.
Elke keer je een factuur krijgt waarvan je beseft dat je ze regelmatig zult krijgen, maak je weer de berekening en voeg je hem toe aan je maandelijkse potje.
1 aparte rekening hiervoor volstaat, zelf hou ik in een app de hoeveelheid per potje bij (money lover).

Tot zover de onzin van maanden waar 'alles tegelijk komt'. Als je het hele jaar voor je omnium hebt gespaard, valt die nooit slecht.

Aan het begin van de maand schrijf je ook spaargeld over, naar een aparte rekening, en daar kom je niet aan tenzij in hoge nood of om een huis te kopen :p

Wat overblijft is leefgeld. Ik zou je aanraden om elke uitgave bij te houden in een app.

Gaat bij mij al jaren goed zo :D

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 08:34

Heb ik de omnium echt nodig? Goede vraag. Normale mensen zeggen nee... in mijn geval? Ik heb mijn auto sinds 2013. Heb al 2 keer een nieuwe gekregen doordat er iemand is ingereden op de parking op het werk. Heb al 9 keer een inbraak in mijn auto gehad doordat ze mijn radio uit mijn auto hebben gestolen(en 1 x mijn gps). Ik ben al 2 keer op straat aangereden terwijl ik niet in fout was. Ik heb de verzekering zeker al 10x mijn omnium gekost. Dus die gaat er niet uit. Ik zou graag hebben dat iedereen mijn auto heel zou laten, maar in mijn auto trek ik ongelukken aan.

Huis kopen hoeft gelukkig al niet meer. Die lening gaat er braaf elke maand af en is niet heel hoog.

Iemand laten meekijken naar mijn rekeningen vind ik zo eng. Ik ben een trotse zelfstandige vrouw en zou me daar echt niet goed bij voelen. Dan ga ik maar eerst eens met een app of huishoudboekje proberen.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 08:43

Ik wil ook best meekijken hoor. Anoniem is misschien wat minder eng?

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 08:49

Het is goed om alle in en uitgaven op te schrijven en spaarpotjes te maken voor grote uitgaven zodat je geld achter de hand hebt.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 08:50

Inderdaad bekijk de dagelijkse dingen . Boodschappen gaat stiekem veel geld naar toe !
Je auto ? Je verzekeringen ? Stalling paard ?
Koop je dingen omdat ze leuk of handig kunnen zijn of heb je ze echt nodig .
Door naar deze dingen te kijken bespaar je stiekem heel wat .
En een dipje van een aantal weken hebben veel mensen ...
Tijd super zuinig doen en niet meteen je paard verkopen . Want als je voorheen kon rondkomen van je normale salaris gaat dat nu ook weer kunnen ...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 09:00

Laten we eens beginnen met je abbo's...daar zitten ook vaak hoge kosten aan.
Wat voor telefoon abbo heb je? Dat zijn vaak geldvreters...
Ik heb momenteel bv een abbo van Ben (sim-only maandelijks opzegbaar) voor E6,99 p/m alleen bellen en sms.
Je hebt vast ook een combi abbo voor tv/telefoon en internet.Daar is ook vaak winst te behalen.

Ga eens kritisch kijken naar je verzekeringen...hoeveel energie verbruik je maandelijks.(Met minder verlichting en goede isolatie kun je ook een hoop winst pakken.Doe de verlichting uit als je weggaat...dat soort kleine dingen

Boodschappenlijstje...voorverpakte gesneden groente zijn duur....net als kant-en-klaar maaltijden.Vlees kun je ook op minderen...kijk eens wat er in de aanbieding is of aan datum.Daar zit ook vaak korting op.

Zorg dat je een buffer op gaat bouwen voor onderhoud auto,nieuwe wasmachine en medische kosten voor je dieren.

Wellicht een andere stal voor je paard...

Is niet zo ingewikkeld...alles onder de loep nemen en bepalen wat je wel-, en niet nodig hebt. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 09:06

Kijk ook eens in je kast wat er weg kan. En dan niet alleen paardenspullen, maar ook kledij en dergelijke. Je kan bij H&M oude kleding inleveren en dan krijg je een kortingsbon van 15% op je volgende aankoop. Stel, je hebt binnenkort een nette broek nodig of een nieuwe trui, dan breng je een zak oud spul daarheen en heb je die trui of broek toch met een tikje korting.

Paardenspul kan je altijd proberen verkopen op kapaza of FB. Voor nu zijn het kleine extraatjes die je even verder helpen. Ik vermoed dat je problemen maar tijdelijk zijn tot je voet genezen is?

Ivm sparen: ik heb een pot in huis gehaald die je maar 1x kan openen. Daar stop ik minstens 1x/week briefgeld in: de ene keer 5€, een andere keer €20. Kleingeld hield ik ook lang bij, dat liep op tot €50 en dat heb ik ingewisseld bij de bakker om de hoek. De briefjes gingen ook de grote pot in. Ik weet niet hoeveel er nu in zit (hij is niet doorzichtig) en ik doe 'm pas open op het einde van het jaar. Dat is dan mijn extraatje voor mezelf.
Als je op zo'n manier ook een potje kan aanleggen is het wel handig. Hier blijf ik veel makkelijker vanaf dan mijn rekening (niet mijn spaarrekening).

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 09:08

Seltje schreef:
Iemand laten meekijken naar mijn rekeningen vind ik zo eng. Ik ben een trotse zelfstandige vrouw en zou me daar echt niet goed bij voelen. Dan ga ik maar eerst eens met een app of huishoudboekje proberen.

Angst is een slechte raadgever. Alleen dit oplossen is lastig. En waarom het wiel uitvinden als er mensen en instanties zijn die dit al hebben gedaan?
Mijn ex komt uit een zelfde situatie. Op een dag heb ik de pinpas meegenomen en hem dagelijks geld gegeven voor boodschappen, benzine en sigaretten. Heb de rekeningen geordend en een plan gemaakt om hem financieel weer vlot te trekken. De eerste maanden waren zwaar voor hem. Geen geld om leuke dingen te doen en in een huis wat geen thuis was. Hij heeft er een baantje bij gezocht en werkt 55uur per week. We zijn bijna een jaar verder. De schulden zijn betaald. Het huis is ingericht en eindelijk een thuis en aan het eind van het jaar staat er een fijne buffer op zijn rekening.
Nog steeds heeft hij zijn pasje niet terug. Wekelijks krijgt hij z'n geld en aan het begin van de maand betalen we de rekeningen en bespreken we de extra's.
Momenteel is hij zover dat hij zegt; als jij het niet meer wil doen voor me ga ik iemand anders zoeken om het voor me te regelen.
Het is geen schande om niet met geld om te kunnen gaan. Sommigen kunnen het leren anderen nooit.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 09:14

Stap af van het idee dat mensen je laten adviseren niet is voor trotse zelfstandige vrouwen.
Dat is het juist wel namelijk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 09:23

Op bijna alles kan wel bezuinigd worden. Ik zou alle uitgaven inderdaad eens op een rijtje zetten en dan bekijken wat er vanaf kan. Zo heeft mijn paard op pension gestaan.. 230 euro stalling, 50 euro hooi, en dan nog alle bijkomende kosten.. En een jaar later heb ik hem verhuisd naar een wei met uitloopstal, particulier, waar ik nog maar 100 euro incl hooi betaalde. De hoeven vijl ik zelf rond waardoor de smid minder vaak hoeft te komen, ook dat scheelt geld..

Qua eten kun je kant-en-klaar maaltijden vervangen door zelfgemaakte maaltijden. Ik koop meestal groente van het seizoen, en veel in de aanbieding. Vervang vlees/vleesvervangers ook regelmatig eens voor champignons, bonen, eitje, kaassouflé.. Dat zijn goedkope spullen die toch een hartige bite hebben.

Thuis kun je besparen door niet te vaak te wassen, was buiten laten drogen, verwarming 's winters niet te hoog, niet te veel elektrische apparaten gebruiken en natuurlijk eens goed kijken naar je abonnementen.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 09:26

Seltje schreef:

Ben ik ook.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 09:27

Seltje schreef:

Herkenbaar :) Ik heb op een gegeven moment toch m'n moeder gevraagd of we er samen eens naar konden kijken. Samen hebben we de inkomsten en uitgaven op een rijtje gezet & aan de hand daarvan een financiële agenda gemaakt.

Deze maak ik nu elke maand eentje. Daarin staan de data + inkomsten en de data + uitgaven, zodat ik exact per datum kan zien wat er op mijn rekening hoort te staan en wanneer de rekeningen binnen komen.

Bitchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 09:35

Citaat:
Iemand laten meekijken naar mijn rekeningen vind ik zo eng. Ik ben een trotse zelfstandige vrouw en zou me daar echt niet goed bij voelen.

Zelfstandig en zelfredzaam zijn betekent ook ingrijpen wanneer je hulp nodig hebt, en voor die hulp de juiste persoon weet te vinden ;-)
En zodra je daardoor weer grip en controle krijgt op je financiële situatie voel je je een stuk beter dan wanneer je alles door je vingers laat glippen en in een neerwaartse spiraal terecht komt.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 10:06

Alles bijhouden via een app kan echt verhelderend zijn. Ik gebruik sinds een paar maanden Mijn Budgetbook en nu ik zo makkelijk en snel kan zien hoeveel ik al heb uitgegeven aan iets (bijvoorbeeld kleding) is het Veel makkelijker om tegen mezelf te zeggen "nu even niet meer doen, als je het volgende maand nog nodig hebt koop je het dan maar". Voor mij werkt het, ik geef minder uit, spaar meer en het is een heel fijn gevoel om precies te weten waar je geld naar toe gaat en wat je nog over hebt. Je hebt ook een gratis versie van deze app dus dat is misschien het proberen waard.