Je eerste auto en dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Beverburcht

Je eerste auto en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 17:52

Hallo allemaal,

mijn ouders zijn het een beetje beu dat ik steeds hun auto pak, dus moet ik er zelf een gaan kopen.
Ik ga dan van een ontzettend fijne Volvo V70 naar een klein koekblikje, want met 4 dagen stagelopen zonder vergoeding zit groter er gewoon niet in.

Ik heb een proefrit aangevraagd voor een Daewoo Matiz. 75,000 km op de teller, distributieriem nog vervangen op iets minder dan 50,000 km. Zaterdag ga ik er heen met mijn vader om proef te rijden. Ik ben vandaag al even langs gegaan, omdat ik er toch langsreed. Het viel me op dat de rubbers bij het raam al wat ribbelen en daaronder zit een roestplek. Krijg ik hier veel last mee, of kan ik daar toch enkele jaren mee rijden? En wat zijn jullie ervaringen met deze auto?
Hier de link:

http://link.marktplaats.nl/m960880521

Goed en dan, stel dat ik mijn auto vind. Dan moet ik deze natuurlijk op mijn naam, er moet een verzekering op en de wegenbelasting moet betaald worden. Hoe zit dat dan?

Hoe lang duurt het overschrijven?
Kan ik de auto dan gelijk verzekeren en ermee gaan rijden of zit daar verwerkingstijd bij?
En krijg ik voor de wegenbelasting vanzelf een brief?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Alvast bedankt.

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 17:56

Overschrijven kun je bij de dealer en postkantoor kwesti van 5 minuten.
Kaartje van het kentekenbewijs krijg je dan opgestuurd.
Verzekering kun je al voor rondkijken en als je de auto hebt gekocht bel je de verzekering en dan ben je per direct verzekerd.
Groende kaart heb je in 2 dagen met de post in huis.
Belasting wordt geregeld via het overschrijven en krijg je dus ook bericht van.

De rest van je auto kan ik niet beoordelen dat zou ik moeten zien.
Maar het word wennen van een Volvo naar een Daewoo (rij zelf ook Volvo)
Laatst bijgewerkt door barrymuis op 09-09-15 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 17:57

Hoeveel km rijd jij gemiddeld per week? Mij is deze auto afgeraden omdat deze na 100.000 km nog weleens raar konden gaan doen. Ik heb toen gekozen voor een seat arosa :)

Overschrijven doe je direct, verzekering neem je een nummer of website van mee en dan verzeker je hem ter plekke.

Wegenbelasting stuurt zelf een brief en daarin kan je aangeven of je per maand of per kwartaal wilt betalen.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 17:57

Je moet eerst je verzekering afsluiten voor je ermee kan gaan rijden, dat is het belangrijkste om te weten.

Op naam zetten kun je bij het postkantoor laten doen en is zo geregeld. Wegenbelasting gaat dan automatisch en krijg je per brief informatie over.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 17:58

Overschrijven doe je op een postkantoor en is direct gebeurd.
Verzekeren moet je doen voordat (!!) je ermee gaat rijden. Neem dus een telefoonnummer mee van de maatschappij waar je wil verzekeren (van tevoren uitzoeken dus) en mocht je de auto willen en direct mee willen nemen, eerst even bellen en je verzekering regelen. Haal je de auto enkele dagen later op dan kun je het tussentijds op internet ook regelen.
Wegenbelasting gaat inderdaad vanzelf.

Het auto'tje ziet er zo op de foto's netjes uit. Roest vind ik altijd rot, volgens mij kan dat vrij snel erger worden en dat wil je niet. Laat je vader er ook even goed naar kijken, kijk even wat zijn mening erover is.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 18:02

Ik ga zo toevallig ook bij een Matiz kijken als eerste auto. Een andere hoor, deze staat nog niet op internet. Blijken goede auto's te zijn, niet vaak iets mee mis. Alleen als er een nieuwe accu in zit wil de sleutel nog wel eens niet herkend worden. Dit heb ik van de ANWB site.
De roest zou wel vervelend kunnen worden ja..

Sunrise19

Re: Je eerste auto en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 18:06

Behalve dan dat de ontsteking best vaak stuk gaat :')

Joke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 18:06

Overschrijven is zo gebeurd, kost je 9,85. Zorg wel dat je de auto hebt verzekerd voordat je hem op gaat halen, er zal maar iets gebeuren en je bent niet verzekerd..
Roest ben ik altijd voorzichtig mee, misschien wel een puntje waarop je kan onderhandelen over de prijs. Verder aan de advertentie is niks raars te zien aan de auto.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 18:08

Ik zou zelf naar een erkende dealer gaan en niet via Marktplaats je eigen autootje aanschaffen. De mensen die ik ken met een marktplaatsauto hebben er grotendeels erg veel last mee gehad (niet iedereen, maar toch). Ik heb de mijne via een dealer, en mijn ouders ook altijd, en je betaalt wat meer maar ik rij er alweer dik 4 jaar in zonder mankementen. Zij al 6 jaar zelfs.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 18:13

Neem iemand mee die verstand van auto's heeft.
Al is het maar zodat die wat intelligente opmerkingen kan maken zodat een koper je minder snel mooie verhalen probeert te verkopen.
En omdat die er wat meer oog voor heeft dan jijzelf waarschijnlijk (en daar kun je van leren!)

Ik heb ook mijn vader ingeschakeld bij mijn eerste auto.

Verzekeringen kun je op vergelijkingssites eens naar beginnen te kijken;
Sommigen zijn relatief goedkoop als je nog geen schadevrije jaren hebt opgebouwd, anderen juist superduur. Het is wel afhankelijk van de auto(leeftijd) dus je zult het per kandidaat-auto moeten uitzoeken.
Het loont vaak om na een paar jaar (met paar schadevrije jaren) nogmaals rond te kijken of er dan een andere verzekeraar ineens goedkoper wordt.

Veel succes, hopelijk ga je iets leuks vinden en er veel plezier aan beleven.
En vergeet niet je eerste auto een bijnaam te geven; ik vind dat alle eerste auto's een bijnaam verdienen :+

Beverburcht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 18:15

Bedankt voor alle snelle reacties. ik zal zo'n 200 km per week gaan rijden.

De auto is op marktplaats te vinden, maar staat bij een garage. Ik krijg er dan ook een jaar APK bij, wel zo lekker.

Mijn vader gaat mee, hij heeft ooit een opleiding tot automonteur gedaan, dus dat zal wel goed komen. Een bijnaam komt er zeker!

Maar goed, nu eerst maar een verzekering zoeken dan.

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 18:18

@ sheran dealer is ook geen garantie voor een goede auto.
En het is inderdaad oppassen met marktplaats auto's als je bij een particulier of hobby handelaar gaat.
Deze staat bij een garage wat ik heb gezien dus dat is altijd al beter maar nog steeds de garantie dat die auto 100% goed is.
En wat ik zo kon zien ook een bovag garage dus dan zit je altijd wel goed.
Zelf een hele nieuwe auto is geen garantie dat die 100% alleen dan komt de fabrieksgarantie om de hoek kijken.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 18:21

Ik kon ook geen nare berichten van deze dealer vinden, dus gok dat dat wel goed zit :)

Hoeveel verstand heeft je vader precies van auto's? Vraag even wanneer de distributie riem vervangen is, is wel een belangrijk punt bij deze auto. Verder als je gaat proefrijden, probeer hem dan ook eens hoog in de toeren te laten gaan etc. Deze auto's staan er ook om bekend dat ze zomaar kunnen afslaan of moeilijk starten. Dat schijnt met de ontsteking te maken te hebben.

edit: Afslaan als in uitvallen natuurlijk hé :')

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 23:01

Ik heb geen eigen auto dus wat dat betreft geen ervaring. Mijn vader heeft een Renault Megane Estate en mijn moeder heeft een Chevrolet Matiz (die is denk ik een jaar of vijf jonger dan die uit jouw advertentie). Ik rijd in beide regelmatig en vind het echt allebei prima auto's. Ik heb ook nooit moeite met het omschakelen van de ene naar de andere. De Renault is een stuk groter en krachtiger met veel meer luxe, maar er is echt niks mis met de Matiz. Die heeft juist weer zijn eigen voordelen: hij is kleiner en dus wendbaarder en makkelijker in te parkeren. :D
Mijn moeder gebruikt die van haar niet zo heel veel, ik denk dat ik er meer mee rijd, maar ze heeft er nog nooit echte problemen mee gehad.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 23:12

Als leeftijd dan toch geen punt is en geld wel, kijk dan ook eens voor een oude Pinda, eind jaren '90.
Distributie is dan geen punt; al vliegt de riem in 1000 stukjes om je oren, het enige wat er gebeurt is dat ie stopt met rijden.
Als je voor een 1100 i.e. fire-blokje gaat, heb je ook redelijk wat power aan boord (160km/h is haalbaar met zo'n ding) en ze zijn zo simpel dat iedereen die de voorkant van de achterkant van een motorblok kan onderscheiden ze ook aan de praat houdt.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 11:07

Ik heb weinig goede ervaringen gehoord met dat merk auto.
Kijk anders eens naar een ford Ka of peugeot 106. Zijn keiharde auto's.

Verder vind ik de auto ook best aan de prijs. Ik zou goed kijken onder de auto voor roest..

Kijk ook naar de banden, hoeveel profiel en hoe oud de accu is. Je staat niet graag stil in de winter en het zijn toch extra uitgaves

Mijn eerste auto was een opel corsa. Inmiddels rijd ik een Toyota Aygo uit 2015.

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 13:00

Nou zou van een ford ka toch maar af blijven.
Die rotten / roesten waar je bij staat of het nu de oude serie of de nieuwe serie is.
Laatst hier nog 1 gehad voor reparatie / laswerk / plaatwerk.
Zal er een foto bijvoegen en dit komen we regelmatig tegen en vaak is het bij de tankklep een standaard plek.

Tja en Peugeot zou ik ook niet voor gaan elektrisch gedeelte als je daar wat aan krijgt dan is het een bodemloze put zoals bij veel franse auto's en de koppakking is ook niet om naar huis te schrijven.
Dan zou ik eerder voor de Daewoo gaan.

Afbeelding

Net na het spuiten is ook duidelijk te zien dat het niet alleen de onderkant is maar ook de zij kant andere kant het zelfde liedje.

Afbeelding

Beverburcht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 10:34

Wat veel bruikbare reacties! Bedankt allemaal :D
Morgen proefrijden, word al een beetje zenuwachtig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 10:38

Ik vind de oude Matiz echt drie keer niks.. keertje mee vanaf Rotterdam naar Amsterdam moeten rijden en op de snelweg begon hij bij 90km uur al te schudden. Harder vond ik niet verantwoordelijk zo hard trilde het stuur dan := heb zelf een Seat Arosa als eerste auto gehad en die vond ik een stuk stabieler :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 10:48

Jans schreef:
Ik vind de oude Matiz echt drie keer niks.. keertje mee vanaf Rotterdam naar Amsterdam moeten rijden en op de snelweg begon hij bij 90km uur al te schudden. Harder vond ik niet verantwoordelijk zo hard trilde het stuur dan := heb zelf een Seat Arosa als eerste auto gehad en die vond ik een stuk stabieler :j

Trillend stuur is vrijwel altijd slecht uitgebalanseerde banden. Heeft niks met autootje te maken, ook een dikke Range Rover rijdt als een dweil met slechte balans in de banden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 10:51

Voor een eerste auto best veel wegenbelasting eigenlijk. Mijn atos kost me 21 euro per maand. Ik vroeg me al af hoezo met 50000 km al een riemvervanging maar gezien de leeftijd logisch. Roest bij raam hoeft geen probleem te zijn. Als je vader een monteur is geweest zou hij moeten weten waar je op moet letten.

Roest aan de onderkant, uitlaat en dorpels is veel naarder en kan je een apk kosten. Apk krijgen bij een garage die de auto verkoopt is vrij normaal. maar wordt ook best vaak mee gerommeld met de gok dat ze geen controle keuring krijgen. Dat hoeft dus niet te betekenen dat je auto ook echt apk goed is. Staat van banden ook belangrijk. Onderhoudshistorie ook. Wat zit er bij aan aflever kosten, volle tank brandstof bv. Daar valt vaak wel over te onderhandelen.

Deawoo heb ik geen ervaring mee dus weet ook niet hoe die zijn. En kwa roest onze eerste was een volledig doorgeroeste visa die wel steeeds door de spk kwam omdat niet geroest op belangrijke plekken. Panda daarna had een roestplek op precies een afkeur plek die niet repareerbaar was. Transit nu heeft kort geleden een strip transplantatie gehad. Over een paar maanden is de andere kant aan de beurt. Twee roeststukken op afkeurplekken gelukkig wel repareerbaar.

Verder overschrijven is postkantoor en sommige garages kunnen het ook zelf. Verzekeren vooraf regelen en dag van ophalen doorgeven is je auto vanaf die dag ook verzekerd. Eventueel pechdienst regelen wegenwacht, routemobiel of waar ook. Kan ook vooraf.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 10:53

Lijkt me prima auto'tje om mee te beginnen. Blijf idd van de Ford Ka vandaan, die staan beter bekend als Ford Roest :P
Ik heb een Suzuki alto van nu bijna 3 jaar oud en dat reed ook wel even anders dan de Golf (7) van mijn vriend. Maar t went vrij snel en kan er nu echt prima mee rijden!

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 10:54

Ik heb geloof ik wel een auto gehad van elk merk wat hier zo'n beetje genoemd word :Y) Maar je moet gewoon geluk hebben met een ouder autootje. Ik heb de laatste jaren telkens quitte gespeeld, dus heb 4 jaar op 500 euro gereden in 5 verschillende auto's zo'n beetje :+

Enige wat ik kan zeggen is dat je een auto met roest echt moet laten staan.. Ik vond het niet echt heel grappig dat ik ineens geen uitlaat meer onder de auto had hangen :=

edit: @Karuna: Mijn auto had inderdaad ook gewoon apk terwijl die echt te ver door geroest was in dorpels, achter ophanging én wielkasten. :j Maar kreeg er wel een leuke auto voor terug :Y) Ik deed alleen inruilen bij handelaren trouwens.
Laatst bijgewerkt door Sunrise19 op 11-09-15 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 10:54

Mijn atos is van 1998 transit van 2000. Doen het allebei nog best. Atosje is de laatste keer zelfs glansrijk door de keuring en beurt gekomen. Had de onderderkant, motor en automatische transmissie van een jonge blom.

Je zou eventueel naar een nieuwer type panda kunnen kijken, een hyundai atos (taaie autos), of idd suziki.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 10:57

Saaams schreef:
Kijk anders eens naar een ford Ka .... Zijn keiharde auto's.

Uhm, met deze opmerking zet je jezelf redelijk buiten spel. Bijna geen Ka die geen roest heeft, begin meestal bij de benzineklep.

Bovag garantie (zal trouwens niet op deze auto zitten ivm prijs) is zo goed als het bedrijf die 'm geeft. Er zijn hele goede bedrijven bij de Bovag aangesloten, maar ook beduidend mindere bedrijven. Kijk even naar de reden van bestaan: de Bovag is de bond van garagehouders, opgericht om de belangen van de aangesloten BEDRIJVEN te behartigen. Niet die van de KOPERS, al hebben veel consumenten wel het idee dat dit zo is. Gelukkig is in de meeste gevallen een tevreden consument belangrijk voor een bedrijf, maar als er behoorlijk kosten aan vast zitten ......

Maar als ik het goed lees: pa heeft er wel kijk op en als ie niet bevalt staan er nog duizenden andere auto's te koop. Voor een (jongere) auto reken ik als vuistregel een afschrijving van 200 euro per maand. Trek dat door naar deze en je rijdt na een half jaar qua afschrijving helemaal gratis :)