OV Vergoeding Buitenland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Moon_light94

OV Vergoeding Buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 16:22

Hee!

Ik weet niet of iemand hier ervaring mee heeft, maar probeer t even.
Ik zit momenteel in het buitenland voor studie, dus heb OV vergoeding aangevraagd ipv studentenov.
Nu staat op de website studentenreisproduct.nl dat je dan je huidige abonnement stop moet zetten voor de 5e werkdag van de maand. Dit heb ik ook aangehouden, maar nu zag ik iets voorbijkomen op DUO, waar stond dat het voor de 1e van de maand moet.
Heeft iemand hier ervaring mee? Krijg ik nu een maand geen OV vergoeding?

Bedankt alvast!

Ps: uiteraard heb ik ook naar DUO gemaild, maar reactie kan even duren en ik hoop dat iemand mij kan geruststellen.. :o

Winged

Re: OV Vergoeding Buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 16:31

Hoezo heb je Nederlandse OV vergoeding nodig als je in het buitenland zit? Ik snap de vraag niet helemaal...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 16:33

Winged schreef:
Hoezo heb je Nederlandse OV vergoeding nodig als je in het buitenland zit? Ik snap de vraag niet helemaal...

Omdat je studenten ov in het buitenland niet werkt :+ dan krijg je vergoeding voor ov kosten.

Weet niet precies hoe het zit. Even op antwoord van duo wachten :)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 16:35

Volgens mij moet je inderdaad stopzetten vóór de eerste van de maand. Ik heb destijds ook die vergoeding aangevraagd en meen me dat te herinneren. Op de site van studentenreisproduct.nl kan ik trouwens niets vinden over die vergoeding, wel over het stopzetten aan het eind van je studie, dat moet uiterlijk de vijfde werkdag. Misschien heb je dat door de war gehaald?

Winged, dat is niet per se nodig, maar als je een vergoeding kan krijgen, waarom niet :D Die vergoeding kun je krijgen omdat je in het buitenland geen gebruik kan maken van je studentenreisproduct.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 16:48

Winged schreef:

Broekies :+

Vroegûh, toen studenten nog konden liften kreeg je een bepaald bedrag als beurs. Toen is rond 1990 de OV studentenkaart uitgevonden, mocht je "gratis" met het OV. Maar werd wel de beurs de nodige guldens gekort (opa vertelt, de Euro had toen nog niemand van gehoord). Helemaal niet gratis dus >;)

Kan je vanwege studie in het buitenland geen gebruik maken van het NL openbaar vervoer is het helemaal zo gek nog niet dat je die niet op je beurs gekort wordt. Beetje gedwongen winkelnering die OV studentenkaart ~~}>

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 16:59

Op studentenreisproduct staat dit:

"Stop je met je studie? Volg je een MBO-, HBO- of WO-opleiding en heb je jouw reisrecht verbruikt? Of ontvang je een OV-vergoeding buitenland? Dan heb je geen recht op het studentenreisproduct. Je bent er zelf verantwoordelijk voor om het studentenreisproduct tijdig stop te zetten. Dit doe je bij een ophaalautomaat.

Zet je niet stop (of te laat), dan bouw je een schuld van € 97,- per halve maand op bij DUO. Zet het studentenreisproduct stop vóór of uiterlijk op de vijfde werkdag van de eerste maand waarin je geen reisrecht (studiefinanciering) meer hebt."

Vandaar dat ik dacht dat het 5e werkdag was.. Afwachten dan maar.. :\

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 19:06

Zit je voor een gehele studie in het buitenland, of een deel?
https://duo.nl/particulieren/student-hb ... enland.asp

Volgens DUO moet je inderdaad voor de 1e van de maand stopzetten, maar gezien je dat later hebt gedaan, zul je voor die maand dus geen OV-vergoeding krijgen dan.

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 19:11

Ik haak hier ook even verder op in met een vraag.

Mijn broertje zit met hetzelfde probleem.. alleen die (oelewapper :+ ) heeft z'n ov-kaart meegenomen naar Sint Maarten maar heeft zijn reisproduct niet stopgezet bij een punt. Weet iemand wat je dan het beste kan doen?

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 19:25

ff bellen naar DUO? misschien kunnen zij dat regelen. Maar dan moet je ff de OV-kaartnummer weten van hem. En geboortedatum en adres waarschijnlijk en burgerservicenummer.

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 19:28

verootjoo schreef:
Winged schreef:

Omdat je studenten ov in het buitenland niet werkt :+ dan krijg je vergoeding voor ov kosten.

Weet niet precies hoe het zit. Even op antwoord van duo wachten :)

Ik heb dit in 2008 ook gedaan voor een buitenlandse stage. Dan mag je ook een uitwonende studiebeurs aanvragen.

Naar mijn weten heb ik mijn ov niet hoeven inleveren (was toen nog een pasje (chipkaart bestond nog niet).

Kan me voorstellen dat dit tegenwoordig wel moet ivm fraude

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:19

Nee OV hoeft niet ingeleverd te worden ;) OV wordt gewoon stopgezet op je pasje. Dus in die tijd kan er niet mee gereisd worden als studentenOV.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:27

Ik ben vorig jaar op buitenlandstage geweest en het werkt als volgt:

- Van tevoren een formulier invullen en laten tekenen door je school. (verificatie dat je echt voor studie in het buitenland zit.) Deze daarna opsturen naar DUO

- weekabonnement vóór de 1e van de maand stopzetten bij een ophaalautomaat.
- Je krijgt nu automatisch de buitenlandse OV vergoeding op je rekening voor de periode die je opgegeven hebt op het formulier. (tegelijk met je stufi)
- als je terugkomt uit het buitenland moet je je weekabonnement weer activeren bij een ophaalautomaat.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 21:12

Ja ik voel me echt dom nu..
Staat idd bij DUO echt voor de eerste van de maand.
Maar ik had deze site aangehouden..
http://www.studentenreisproduct.nl/deta ... topzetten/

Vooral omdat daar expliciet bijstond ov vergoeding buitenland..
Maar goed, dan wordt t dus volgende maand..

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 21:37

Jup is echt de 1e van de maand.
Wij hebben zelfs onze stage vervroegd.

Zouden eerst op 5 mei vliegen maar uiteindelijk in overleg zijn we 1 mei gevlogen zodat we ook voor die maand uitwonende stufi en OV vergoeding zouden krijgen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 22:19

Zie nu dat ik de zin erg krom heb gelezen... zelf ook in t buitenland gestudeerd overigens met stopzetten ov. Dat wel al in de zomer gedaan trouwens..