Sollicitatievideo

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jungles

Sollicitatievideo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 14:22

Hoi bokkers:)

Al sinds mijn studie is het mijn droom om advocaat te worden, maar omdat ik zo jong was toen ik afstudeerde, besloot ik eerst wat andere ervaringen op te doen, voordat ik zou beginnen aan die serieuze wereld van de advocatuur :P
Ik heb intussen verre reizen gemaakt en ander soort werkervaring opgedaan en nu ik 27 ben, voel ik dat ik als persoon klaar ben om de advocatuur in te gaan. Ik sta sterk in mijn schoenen, heb alles privé redelijk op orde en heb gewoon zin om te beginnen!

Nu is het zo dat je om advocaat te worden, eerst drie jaar stage moet lopen bij een advocatenkantoor als advocaat-stagiaire. Vlak na mijn studie ben ik hier aan begonnen op een klein kantoor, maar ik was toen pas net 22 en was er nog niet aan toe. Nu ik er wel aan toe ben, blijkt het een stuk lastiger te gaan dan ik dacht. Ik word nergens uitgenodigd, terwijl ik toch hoge cijfers heb gehaald en veel nevenactiviteiten heb gedaan. Is mijn sollicitatiebrief dan niet goed genoeg? Ik weet het niet, maar ik kwam vandaag op het idee om in plaats van een brief, een korte video van mijzelf te maken, waarin ik mijzelf voorstel en mijn motivatie en kwaliteiten duidelijk maak.

Mijn vraag aan jullie: Wat vinden jullie hiervan? De advocatuur is een serieuze wereld. Ik weet niet of dit gewaardeerd wordt. Als jullie zeggen: niet doen! Zou iemand dan eens naar mijn motivatiebrief en CV kunnen kijken? Ik word hier zo onzeker van en voel me steeds kleiner worden...

Autumnn

Re: Sollicitatievideo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 14:24

Ik zou zelf geen video sturen naar een advocatenkantoor. Het is toch een zakelijke wereld waar ze toch erg de regeltjes en wetten nastreven :j
en ik zou zeker je motivatiebrief en CV willen kijken hoor, doe het wel vaker :)

zoofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 14:28

mijn moeder heeft een bedrijfje in CV videos, dus als je daar meer over wilt weten kan je mij even een pb sturen dan kan ik je er meer over vertellen en haar site geven.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 14:29

Ik zou het ook niet doen. In die branche is je geschreven taal ontzettend belangrijk. Kan me dus ook goed voorstellen dat ze daar bij een sollicitatiebrief extra op letten. Als je een video opstuurt, mis je die punten. Persoonlijk zou ik iemand zonder brief (zeker in die branche) niet aannemen.

LOVESUSHI

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 14:35

Persoonlijk zou ik het houden bij een brief, eventueel met een telefoontje erachteraan. Vanwege het feit dat je schrift erg belangrijk is en een video neemt toch meer tijd in beslag en dat is iets wat voor de meeste advocaten schaars is...

Begrijp ik goed dat je in de juridische wereld amper werkervaring heb? Dan zou dat ook een groot hikpuntje kunnen zijn namelijk.. Dit vanwege het feit dat je er een poosje 'uit' ben geweest en het is gewoon fijner, hoeft hij minder tijd te besteden aan het toelichten etc., voor een advocaat als je redelijk bij bent.

Ik wil ook best eens naar je cv en motivatiebrief kijken hoor!

Jungles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 14:50

Bedankt voor de reacties tot nu toe :)

Ik heb wel ervaring in de juridische wereld, maar dan als juridisch medewerker/adviseur, niet in de advocatuur.

Ik wil dit ZO GRAAG..... Daarom wil ik mijn sollicitatie eruit laten springen.... Ik hou het dus maar op een brief... Hebben jullie nog tips hoe je een brief eruit laat springen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 14:51

Ligt aan het bedrijf, zit verschil tussen de kantoren immers. Is het een strikt formele, hierarchische cultuur? Dan is het niet handig. Maar is het nog een vrij jong kantoor, informele sfeer, dan zou ik zeker de gok wagen tot solliciteren 2.0!

Probleem is dat er ontzettend veel concurrentie is, veel mét relevante werkervaring dus dan leg je het al sneller af tegen die mensen.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 15:02

Misschien een vreemd iets maar heb je in die 5 jaar nog wat met je opleiding gedaan?

Zo nee, zou ik toch eerst weer naar school en dan opfriscursussen gaan doen of iets. Je loopt eigenlijk 5 jaar achter nu.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 15:07

Ik zou niet snel uit eigen initiatief een video sturen.
Waarschijnlijk ligt het probleem bij de 5 jaar iets anders.
Na 6 maanden begint dat probleem namelijk al te spelen in de meeste hoogopgeleide beroepen.
Waarschijnlijk heb je meer succes als je direct in een gesprek je motivatie kunt laten zien waarom je het nu ineens wel wilt.
Probeer het eens met open sollicitaties of onbetaalde mini stages.

Jungles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 15:16

Ik heb niet vijf jaar niets juridisch gedaan :) ik heb gewerkt als juridisch medewerker/adviseur. Alleen de laatste maanden sta ik een beetje stil en wil dus inderdaad snel aan de slag! Ik hou mijn kennis uiteraard wel bij door het lezen van vakliteratuur etc.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 15:19

Dan inderdaad eens verdiepen in het 'nieuwe' solliciteren.
Is je Linked-in op orde?
Brieven beginnen tegenwoordig meer met een deur in huis samenvatting waarom jij briljant bent en je zo fantastisch in het team zou passen.
Daarna komen dan pas de details.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 15:20

Vergeet twitter ook niet! Veel bedrijven gooien vacatures er uit op twitter :)

Jungles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 15:21

Dank je Sizzle voor je reacties.
Ik heb geen LinkedIn pagina...

Ik vind het erg lastig mezelf op die manier aan te prijzen. Ik doe het wel, maar soms denk ik: is dit niet too much?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 15:23

Bescheidenheid is een zeer grote valkuil bij het solliciteren :) Wees trots op dingen die je goed kunt :j

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 15:25

Ik zou zeker wel een LinkedIn pagina maken. Als ik van collega's om mij heen hoor en de hele grote klanten (bedrijven) die ik heb hoeveel daar mee gedaan wordt, lijkt het me wel heel erg verstandig.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 15:26

Je bent niet de enige in ieder geval. Zelf best ik ook afgestudeerd jurist en zie veel mensen om mij heen die in de advocatuur willen werken die nergens binnen komen, omdat er gewoon heel veel sollicitanten zijn.

Heb je al wel eens gebeld na een afwijzing? Wellicht dat je daar ook nuttige feedback uit kan halen.
Wat heb je sinds je studie gedaan, algemeen juridisch adviseur of iets specifieker? Heb je meer kennis/affiniteit met een bepaald rechtsgebied? Het zal makkelijker zijn om ergens binnen te komen als je, je richt op IT recht dan wanneer je, je richt op bijvoorbeeld arbeidsrecht. Dan moet je affiniteit natuurlijk wel aantoonbaar zijn.

Als je het nog niet doet, raad ik je aan ook te solliciteren op vacatures voor juridisch medewerker bij een advocatenkantoor. Als je eenmaal binnen bent, dan kun je, je daarna bewijzen.
Een video zou je altijd kunnen proberen (evt. in combinatie met C.V. en brief). Je valt in ieder geval wel op, ik zou zeggen dat het, het proberen waard is. Zou het dan wel proberen bij een iets jonger/moderner kantoor.

En niet te vergeten: zorg dat je C.V. en brief er strak uitzien. Taal of typfouten zijn natuurlijk uit den boze. Ook schrijf je dat je eerder als advocaat stagiair hebt gewerkt, hoe heb je dat in je c.v. verwerkt? Misschien dat kantoren daar op af knappen?

LittleMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 15:51

En zelf je brief bij een kantoor afgeven in plaats van opsturen? Dat is persoonlijk en wellicht laat je een goede indruk achter.

LinkedIn pagina is sowieso een goed idee, ik denk dat er veel sollicitanten 'nagekeken' worden op LinkedIn.