Wanneer klaar voor praktisch examen autorijbewijs?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Noblesse_

Wanneer klaar voor praktisch examen autorijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 13:21

Naar aanleiding van het andere topic over geen autorijbewijs dat nu loopt, open ik dit topic.

Ik vraag me af wanneer je weet dat je klaar bent om je praktisch examen te doen? Ik les met mijn ouders/vriend, dus niet via de rijschool (dus geen instructeur).

Iemand die hier een antwoord op weet?

Utixo

Re: Wanneer klaar voor praktisch examen autorijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 13:22

Dat is nogal lastig, omdat het in NL verplicht is om rijlessen te volgen bij een instructeur.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 13:23

Echt? Dat wist ik niet.

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 13:25

Klopt wat Utixo zegt.

Ik zou opzoeken wat je allemaal moet kunnen voor je praktijkexamen - > wat kunnen ze je allemaal vragen [fileparkeren, stuk snelweg rijden, stuk rijden met navigatie, enz.]. Als je dat allemaal kan zonder ingrijpen/herrinering/etc van je instructeur [of in dit geval je ouders/vriend] zou ik het gewoon een keer proberen.

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 13:27

ts woont in belgie, mischien zijn daar de regels anders qua lessen.

ik zou pas examen gaan doen als je je echt op je gemak voelt op de weg en goed kan inschatten en toch 'voldoende' ervaring hebt met borden, situaties..

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 13:27

Ik heb ongeveer een jaar gereden met mijn ouders, en dan nog eens 6 uur les en daarna mijn examen :) In Belgie is het dan ook niet verplicht om rijles te volgen.

edit: wat je hier moet kunnen is : achteruit inparkeren, keren in een straat, alles van de auto weten, rijden :+
Laatst bijgewerkt door Schemerdier op 08-09-15 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 13:28

Als jij nu, al rijdend zonder rijbewijs (want daar komt het op neer), brokken maakt heb jij en de persoon die bij je zit een heel groot probleem.

Een rij-instructeer heeft een auto met dubbele rem, een opleiding gevolgd en een speciale verzekering afgesloten. Ieder ander mag géén les geven. En zonder rijbewijs mag je simpelweg niet rijden in een niet-lesauto.

Edit: lees nu dat ts in belgië woont. :)
Laatst bijgewerkt door Palmera op 08-09-15 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 13:29

In België mag je wel rijden met een begeleider, dat klopt.
Kijk even op het forum van gratisrijbewijsonline, heel handige tips!

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 13:30

Palmera schreef:
Als jij nu, al rijdend zonder rijbewijs (want daar komt het op neer), brokken maakt heb jij en de persoon die bij je zit een heel groot probleem.

Een rij-instructeer heeft een auto met dubbele rem, een opleiding gevolgd en een speciale verzekering afgesloten. Ieder ander mag géén les geven. En zonder rijbewijs mag je simpelweg niet rijden in een niet-lesauto.

klopt niet, in belgie hoef je geen les te volgen en mag je met een voorlopig rijbewijs met een ouder/iemand anders rijden.

AlphaDaemon

Nou weet ik natuurlijk niet hoe je ouders en vriend je les geven, maar het belangrijkste bij praktijk examen in NL is het kijken. Dat je de juiste kijk techniek hebt en het ook genoeg doet. Vaak vergeten meer ervaren bestuurders dat en hoewel je de auto volledig onder controle kan hebben en niemand aanrijdt, zal je zakken op je examen (in NL) als je niet goed en genoeg kijkt.
Ik heb zelf bij een rijschool een les genomen en daarbij koos de instructrice een lespakket voor me uit op basis van mijn kunnen en na 28 lessen heb ik inderdaad mijn examen gehaald. Ik had ook al eens gereden met een vriend van me, dus ik kon al schakelen enzo. Maar het kijken heb ik echt geleerd in de lessen.

Mss is dat ook voor jou een idee? Even een lesje bij een school en dan schatten zij voor je in wat je nog niet kan.

MilesNF

Palmera, ts komt uit België, daar mag je wel lessen zonder instructeur.

Ik zou gaan als je, je vertrouwt voelt met de auto, de regels goed kent en de speciale vaardigheden goed kan uitoefenen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 13:33

Tja, ik raad je toch aan om al is het maar 2 uur, les te nemen. Instructeurs weten ook in België veel beter waar ze mee bezig zijn dan je ouders en halen er vaak nog wat dingen uit die je je slagen kunnen kosten. :)
Die kan je ook ineens vertellen of je er klaar voor bent of niet.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 13:36

Ik ben wel van plan om voor ik examen doe nog een uur of 2 les te volgen, om de belangrijkste dingen eens te herhalen, dat wel :).

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 13:43

Noblesse_ schreef:
Ik ben wel van plan om voor ik examen doe nog een uur of 2 les te volgen, om de belangrijkste dingen eens te herhalen, dat wel :).

Dan hoop ik dat jouw ouders en vriend experts zijn in autorijden, het verkeer en correct uitleggen hoe en waarom dingen moeten, want anders ga je het met 2 uurtjes lessen lang niet redden.
Daarbij vind ik het zeer onverantwoord, maar dat terzijde.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 13:44

Goof schreef:
Noblesse_ schreef:

Dan hoop ik dat jouw ouders en vriend experts zijn in autorijden, het verkeer en correct uitleggen hoe en waarom dingen moeten, want anders ga je het met 2 uurtjes lessen lang niet redden.

Half België leert rijden zonder instructeur hoor >;) . Mijn broer was in 1x geslaagd door te leren rijden met m'n ouders.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 13:51

Goof schreef:

Is in België heel normaal hoor. Er was jaren geleden eens een filmpje van een man met zoon op de NLse tv. Was best grappig :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 13:54

Je leert makkelijk iets verkeerd aan, dan iets weer af.

Dus het is goed dat je ook met een instructeur even wilt rijden :j Kun je aan diegene vragen of hij/zij je klaar vindt voor het examen :)

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 13:56

vuurneon; ben ik zeker van plan hoor :), voor ik van plan ben om m'n examen te doen wil ik 2 uur nemen. Wanneer die twee uur niet genoeg blijken te zijn ga ik zeker verder oefenen en/of lessen nemen hoor.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 14:00

De regels en eisen in België zijn niet te vergelijken met die in NL

Overigens ga ik wel mee met de mening dat ik het Belgische systeem niet heel erg verantwoord vind, zeker als je de ongevalscijfers erbij zou pakken. Maar dat terzijde.

TS, neem een les bij een rijschool, die kunnen jou vertellen hoe je ervoor staat en wat je nog zou moeten veranderen voor het behalen van het praktijkexamen, daarna ga je zelf oefenen en neem je later nog een les en desnoods nog een (paar).

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 14:10

Ach ik zie mensen rijden die zeker nog niet klaar waren voor hun rijbewijs. Als jij snel genoeg alleen en zelfstandig kan rijden en ingrijpen bij situaties en als je er zeker van bent dat je de verkeersregels kent. Ik zou wel een les nemen bij een rijschool die kunnen je precies zeggen of je er klaar voor bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 14:18

Hier in Engeland werkt het min of meer hetzelfde, vind het op zich niet zo'n gek systeem :) Je mag alleen niet zonder rijbewijs op de snelweg (ook niet tijdens het afrijden, gek eigenlijk) en in de examens zijn ze een stuk strenger. Het bespaart je in elk geval een hoop geld.

TS, ik zou inderdaad eens op internet zoeken of er voor Belgie geen filmpjes of sites over het praktijkexamen zijn, ik geloof dat het CBR namelijk filmpjes heeft over wat er van je verwacht wordt tijdens het examen. Kijken is inderdaad echt heel belangrijk, de juiste techniek en vaak genoeg :j Ik denk dat je tot op zekere hoogte ook wel zelf kunt voelen of jij er klaar voor bent, voel je je zeker achter het stuur?
Een paar lesjes met een instructeur voor je examen lijkt me inderdaad verstandig.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 14:53

ts; ik vond mijn autoles persoonlijk niet zo heel goed, mijn ouders leerden me even goed rijden en het kost een heel stuk minder :D
Het enige waar ik de les nuttig voor vond was alles aanduiden in de motorkap en de auto gewoon worden(ik reed met hun auto en niet met die van mijn ouders)
belangrijk is de manouvres heel goed kunnen, en je op je gemak voelen op de weg, en veel oefenen in de stad waar je je examen moet doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 15:15

Polly schreef:
De regels en eisen in België zijn niet te vergelijken met die in NL

Overigens ga ik wel mee met de mening dat ik het Belgische systeem niet heel erg verantwoord vind, zeker als je de ongevalscijfers erbij zou pakken. Maar dat terzijde.

TS, neem een les bij een rijschool, die kunnen jou vertellen hoe je ervoor staat en wat je nog zou moeten veranderen voor het behalen van het praktijkexamen, daarna ga je zelf oefenen en neem je later nog een les en desnoods nog een (paar).

ik woon in een grensgebied en beetje fatsoenlijk rijden is ook veel oranje platen niet gegund dus of dat aan het systeem ligt of aan de mens persoonlijk is nog maar de vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 15:18

Het is wel zo dat er in België veel meer ongelukken gebeuren, maar aan de andere kant weet je natuurlijk niet zeker of dat daardoor komt of bijvoorbeeld door slechtere wegen etc.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 15:20

Dat zal vast zo zijn maar zoals ik al op merkte; of dat echt aan het systeem ligt is nog maar de vraag. :) Heel veel jongeren hier doen gewoon via de rijschool lessen tegenwoordig. :) Van mij mogen ze trouwens meteen af stappen van via de ouders leren rijden hoor, daar niet van. Maar ik krijg altijd de kriebels van dat "hautaine" toontje wb de rijstijl van Belgen terwijl als ik hier rond rijd, het heus niet alleen de Belgen zijn die van tijd kunsten uit halen dat je denkt "wil je graag dood of hoe zit het?"