Opleiding Bedrijfsleider Paardenhouderij in Barneveld BBL?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xxtasja

Opleiding Bedrijfsleider Paardenhouderij in Barneveld BBL?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 10:44

Hoi!

Ik wil volgend jaar starten met de opleiding die hierboven beschreven staat in Barneveld. Deze kan ook BBL gedaan worden. Het probleem is dat ik niet weet of je dan ook een BBL plek in je eigen woonplaats kan krijgen. Ik woon zelf namelijk in Maastricht. Met BBL is het handig want dan hoef ik maar 1x per week op en neer naar Barneveld en kan ik m'n stages gewoon hier in Maastricht afronden.

Ook omdat ik hier 3 paarden heb en mijn extra verzorgers weg zijn dus ik dat ook nog erbij moet doen.

Als iemand informatie hierover heeft zou dat heel fijn zijn :D

En sowieso informatie over de opleiding vind ik ook erg interessant. Hoe al die jaren gaan etc. Ik zou hem namelijk in 2 jaar kunnen doen omdat ik een HAVO diploma heb.

Alvast heel erg bedankt!

Amaryllis

Re: Opleiding Bedrijfsleider Paardenhouderij in Barneveld BBL?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 10:48

Omdat je vraag specifiek gaat over een opleiding verplaats ik je topic van TAO naar STW.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 10:52

Waarom maak je de keuze voor een MBO en niet een HBO? Ik denk dat je qua bll plek even zou moeten rondvragen in de omgeving

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 10:54

Je kan stage doem waar je zelf wilt! Dus als je maar die dagen naar school komt :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:00

Waarom geen hippische bedrijfskunde op hbo niveau?
Als je dan toch een opleiding in de paarden doet, zou ik wel zo hoog mogelijk inzetten.

xxtasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 11:33

Ik had informatie gevraagd bij een HBO opleiding, maar dat is niet haalbaar qua uren aangezien ik nog 3 paarden heb die ik hier moet verzorgen.. Omdat je bij een HBO opleiding, ook al is het deeltijd, toch het eerste jaar veel naar school moet en als ik dan iedere dag op en neer moet reizen.. Maar ik ga wel naar de opendag voor de HBO variant, daar wat meer info vragen over hoe en wat

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:37

Als het maar voor een jaar is, zou ik daar gewoon iets op verzinnen. Je hebt er wel de rest van je leven profijt van. Bij paardgerelateerde opleidingen heb je ook vaak de mogelijkheid je paard mee te nemen en in de buurt van school te stallen.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:41

Ik zou als ik jou was ook kiezen voor HBO hippische bedrijfskunde. Dat is best een brede opleiding en ik denk dat je daar het meeste kan leren.

En je paarden meenemen naar de plaats van je opleiding? Is dat een optie? In Dronten kan je geloof ik je paard meenemen ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:43

Laat je hobby niet in de weg zitten van je toekomst! Studie is maar tijdelijk :)

Als je hbo kan doen, zou ik het zeker doen :j

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:51

Ik heb de opleiding in Barneveld ook in 2 jaar gedaan, was een makkie! Stageplek kon je toen kiezen op een locatie naar eigen keuze.

Maar ik zou er heel goed over nadenken of je echt iets met deze opleiding wil gaan doen. Ik vond de opleiding erg leuk, maar ben niet in de paarden gaan werken :+ Ik wilde het uiteindelijk toch liever als hobby houden. Als je echt in de paarden wil gaan werken denk ik dat je meer baat (kansen) hebt bij de HBO opleiding.

xxtasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 13:19

Ik zou ze mee kunnen nemen, maar ik zit ook met de kosten etc. ik ga zaterdag naar Horse Event en daar hebben ze een stand dus dan kan ik daar navraag doen. Als het 1 dag per week school is en de rest werken zou dat voor mij het ideaalste zijn.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 13:25

De HBO deeltijdopleiding in Dronten (hippische bedrijfskunde) was in mijn tijd ook 1 dag (avond) naar school. Alleen qua reistijd is dat wellicht niet zo gunstig. ;)

xxtasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 13:28

Reistijd maakt me niet uit, ik heb een auto en vroeg opstaan lukt me gelukkig prima. Ik ben namelijk zo'n muts dat ik liever niet weg ga uit Maastricht (Limburgers hè) en lekker daar kan blijven werken. :)

xxtasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 13:37

Ik heb nog even flink gezocht. HBO deeltijd is inderdaad 1 avond per week naar school en de rest werken. Bedankt iedereen. Lijkt mij vrij duidelijk dat ik dan toch voor HBO ga :)

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 13:54

Ben benieuwd hoe je dat gaat vinden :) lijkt me een goede keuze, want volgens mij is die opleiding ook veel breder. Succes!

xxtasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 14:00

Het enige wat ik me dan afvraag: op de site staat dat je voor deeltijd minimaal 2 jaar ervaring moet hebben. Ik heb wel ervaring met paarden maar ik denk niet op de manier zoals zij bedoelen.

Ik kopieer en plak even: "Onder werkervaring verstaan we geen stage, bijbaan of ervaring opgedaan tijdens de (mbo)opleiding op alleen het thuisbedrijf. Deze toelatingsvoorwaarde met betrekking tot relevante werkervaring betekent over het algemeen dat studenten die starten met een deeltijdopleiding 21 jaar of ouder zijn.

Het aantoonbaar beschikken over de gevraagde werkervaring maakt een student toelaatbaar in het compacte deeltijdprogramma van 38 studiepunten per jaar. De werkervaring levert vrijstelling op voor de overige 22 studiepunten van een gangbaar hbo jaarprogramma van 60 studiepunten".

Of kan ik me wel aanmelden maar doordat ik geen werkervaring heb niet het compacte deeltijd programma doen maar het normale deeltijd programma met 60 studiepunten? Weet iemand dat?

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 14:10

Ik weet niet in hoeverre ze het veranderd hebben, maar ik voldeed met mijn 19 jaar ook nog niet aan de toelatingseisen. Heb een intakegesprek gehad en toen ben ik aangenomen voor de opleiding. Moest motiveren waarom ik de studie wilde gaan doen en vertellen wat voor een werkervaring ik wel had. Ik ben op basis van dat gesprek aangenomen.

Er was toen nog geen sprake van een compact deeltijdprogramma, maar op basis van werkervaring kon je wel vrijstellingen krijgen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 14:11

Geen idee, heb je werkervaring in de paarden?
Je kunt zowieso informeren en vragen om een toelatingsgesprek.

xxtasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 14:17

Ik heb wel ervaring met paarden etc. maar ik weet niet op welke manier zij het eigenlijk bedoelen.

xxtasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 14:19

Westernfreak schreef:
Ik weet niet in hoeverre ze het veranderd hebben, maar ik voldeed met mijn 19 jaar ook nog niet aan de toelatingseisen. Heb een intakegesprek gehad en toen ben ik aangenomen voor de opleiding. Moest motiveren waarom ik de studie wilde gaan doen en vertellen wat voor een werkervaring ik wel had. Ik ben op basis van dat gesprek aangenomen.

Er was toen nog geen sprake van een compact deeltijdprogramma, maar op basis van werkervaring kon je wel vrijstellingen krijgen.

en hoe ging dat met werkplekken/stageplekken? Regelden zij dat of moet je dat zelf allemaal regelen?

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 14:44

Ik werkte in die tijd er wel thuis naast op een ponyfokkerij en we startten nog een bedrijf op.

Aan het eind van de opleiding leverde ik een logboek in met de opgedane praktijkervaring + bewijsmateriaal en aan de hand van dat logboek werd bepaald of je voldoende praktijkervaring had opgedaan of dat je alsnog een aanvullende stage moest doen. Ik ben vrijgesteld van stage, dus geen idee of je die zelf zou moeten zoeken. Meestal kun je zelf een stageplaats regelen en als dat niet lukt kan het stagebureau op school nog een handje helpen. Geen idee of dat nog zo is natuurlijk! ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 15:04

xxtasja schreef:
Ik heb wel ervaring met paarden etc. maar ik weet niet op welke manier zij het eigenlijk bedoelen.

Ik denk dat ze bedoelen dat ervaring moet hebben opgedaan door ergens te werken of bv x paarden in de sport hebben gereden of iets dergelijks waarbij je aantoonbaar intensief met paarden bezig bent geweest.
Zoals er staat, ervaring opgedaan op de opleiding, of op het bedrijf van papa en mama telt niet mee.