Stoppen met master?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

waikiki_6

Stoppen met master?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 16:47

Dit is de eerste keer dat ik een topic open, maar ik weet het allemaal even niet meer :Y)

In 2010 ben ik op het HBO begonnen met een laboratorium studie. Omdat het vrij veel praktijk was en weinig theorie ben ik in 2011 overgestapt naar het WO. Hier heb ik de studie gezondheidswetenschappen gedaan. Tijdens mijn stage ben ik er achter gekomen dat ik toch niet geschikt ben om achter een bureau te werken en heb ik besloten een jaar stages te gaan lopen om te kijken wat bij mij past. Vervolgens kwam ik tot de conclusie inderdaad niet stil te kunnen zitten en ben ik nu net twee weken begonnen met de master Medical Biology. Dit is een research master die mij zou klaarstomen tot het onderzoek in een lab. Best theoretisch en tegelijkertijd ook praktisch omdat je in een lab staat. Deze master valt erg zwaar. Ik moet erg op mijn tenen lopen en dit motiveert totaal niet. Daarnaast ben ik hierdoor erg moe en weet ik niet of ik de stage aankan, die in november zou beginnen. Zijn er meer mensen die de keuze hebben moeten maken om te stoppen omdat de studie toch te zwaar is? Hoe ging jullie omgeving hiermee om? Ik ben erg bang om dit aan te geven aan mijn ouders aangezien ze veel geïnvesteerd hebben in mijn nieuwe kamer/ studie. Hoe zijn jullie hierna verder gegaan?

Sorry voor het lange verhaal :o

JumpingRider

Re: Stoppen met master?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:04

Ik heb zelf nooit moeite gehad met mijn studie, dus bij die keuze kan ik je niet helpen.
Maar ik heb zelf ook de research master Medical Biology gevolgd (aan de Radboud Universiteit).

Wat vind je precies zwaar aan de studie? De vakken of de practica? Bij een stage kun je namelijk precies het onderwerp uitzoeken wat jij interessant vindt en waar jij goed in bent. Meestal valt dit minder zwaar dan vakken die je verplicht moet volgen. En als ik kijk naar mijn medestudenten kan ik je vertellen dat wanneer je je best doet, je zo'n stage eigenlijk altijd wel haalt (al is het maar een 6). Een onvoldoende voor een stage krijg je alleen als je totaal geen motivatie toont (halve werkdagen maken, kantjes overal aflopen of een zeer slordig verslag.

Wat ikzelf het zwaarste vond aan de studie was de theorie, het snappen van al die biologische processen die je simpelweg niet uit je hoofd kunt leren, maar wat je echt moet begrijpen.
Maar als ik jouw verhaal lees, wil jij deze theorie juist wel (want de HBO was niet uitdagend genoeg).

Dus wat je jezelf moet afvragen, wat vind je nu niet leuk en wat vind je er zo zwaar aan? Was HBO dan toch wel wat je zocht?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:26

Als je het wel leuk vind, maar vooral zwaar, zou ik het nog even de kans geven.
Je bent pas net begonnen terwijl je er net een tijd uit bent geweest. Logisch dat je weer moet wennen en in het ritme moet komen. Het kan heel goed zijn dat je daar gewoon erg moe van bent.

Net als je aan een nieuwe baan begint, dan kom je de eerste weken ook gesloopt thuis.
Wel zou ik nu alvast naar een studieadviseur gaan om je probleem voor te leggen. Misschien kunnen zij je nog helpen met tips oid. Evt iets langer over je master doen is misschien ook een optie als het na een tijdje nog steeds niet lukt.

Het zou zonde zijn om nu te stoppen als het enige probleem is dat het nu zwaar is.

waikiki_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 08:30

Ja ik vind het wel leuk, maar elke twee weken een vak valt me momenteel zwaar. Misschien komt het doordat ik er een jaar tussenuit geweest ben en ik weer moet opstarten. Echter, als dit een heel jaar blijft zal ik flink moeten aanpoten om goede cijfers te halen. De theorie vind ik dan ook leuk en de methode waarop ze je aan het werk zetten is prettig. Het gaat allemaal in een tempo die ik niet helemaal bij kan houden merk ik.

Jullie hebben wel gelijk dat ik er even aan moet wennen. Alleen blijft het in mijn hoofd malen dat ik misschien geld aan het weggooien ben als het blijkt dat ik deze master toch niet aan kan. Aangezien ik het 100% zelf moet betalen en mijn kamer momenteel de enige plek is waar ik terecht kan ben ik een beetje in een neerwaartse spiraal terecht gekomen waarbij ik na blijf denken wat als dit toch niet helemaal mijn niveau is en ik het niet aan kan.

Bedankt voor jullie inbreng:). Ik zal er toch een kans geven.

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 10:53

Mocht jij denken dat je het op een langzamer tempo wel goed aan zou kunnen zou je natuurlijk altijd nog kunnen denken aan een jaartje uitloop. Dat is echt geen schande en aangezien je het wel erg leuk vindt zou het jammer zijn als je gaat stoppen.