Huis kopen: waar let je op?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Huis kopen: waar let je op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 16:40

Het gaat gebeuren: vriendlief en ik willen een huis gaan kopen!
De hypotheekshop zal één dezer dagen contact met ons opnemen om een eerste afspraak te maken, dan gaan we om te beginnen bekijken wat onze mogelijkheden zijn. En daarna kan hopelijk dé grote zoektocht gaan beginnen. Natuurlijk hebben we al wat do's en don'ts genoemd waar het huis aan moet voldoen, zo willen we bijvoorbeeld graag een fatsoenlijke tuin waar je in de zon kunt zitten en vinden we het ook belangrijk om in een fatsoenlijke buurt te wonen, maar wat zijn nu echt belangrijke dingen waar je op moet letten wanneer je een huis koopt en waar je makkelijk overheen kijkt?

Kirrr

Re: Huis kopen: waar let je op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:42

Ik woon in BE dus mss zit het in NL wat anders.
Maar asbest was voor ons een belangrijke. Er zijn hier nog veel oude hoeves met asbesthoudende dakbedekking. Dat wilde we vooral vermijden.

Sowieso is op verschillende tijdstippen langs gaan een goed plan. Want rustig om 14:00uur wil niet zeggen dat dat om 9:00 en 18:00 uur ook zo is.

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:44

Het gaat vanzelf! Luister naar je gevoel.
Wij hebben het huis gekocht wat ons op de foto juist niets leek. Omdat het openhuizendag was toch maar gaan kijken want hij was het mooist geprijsd. Vol verbazing liepen we rond.
Hebben direct een bod gedaan. afgewezen, weer een bod gedaan. Afgewezen...

Wij verder kijken, werden we ineens gebeld of we het als nog wilde haha!

Maar echt waar, kijk waar je qua ruimte iets mee kan. Dus aantal slaapkamers en woonruimte.
Verder zoek in de buurt die je wel leuk lijkt! Maar schuif het niet direct af op foto's.
Want zoals ik al zij, dit wat wij nu hebben gekocht voelde direct goed; de andere huizen waren leuk.. maar niet zoals de eerste!

Succes met je zoektocht

LittleMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:49

Ik zou bijvoorbeeld voor jezelf bepalen wat jullie in de toekomst willen, willen jullie er lang blijven wonen of zien jullie het meer als een soort instapwoning. Wil je bijvoorbeeld in de toekomst kinderen en is daar ruimte voor, is de buurt daar geschikt voor etc.

Verder zou je een lijstje kunnen maken met dingen die je heel graag wil en dat meenemen. Ook op verschillende momenten van de dag door buurten rijden die jullie aanspreken, bijv 's avonds en kijken hoe het dan is etc. In een huis kun je vaak heel veel veranderen maar er zijn altijd vaste gegevens waar je niets aan kunt doen maar die je wel tegen kunnen gaan staan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:51

De buurt! Rijd er ook 's avonds als het donker is er even doorheen.

Voormalig buren hadden ook een huis gekocht en bleek er elke avond een hangplek te zijn pal voor hun deur, daar kwamen ze helaas pas achter toen ze het huis hadden gekocht. Was een mooi huis, maar hun buurtgenoten waren vreselijk. Dus huis is na een jaar alweer in de verkoop gegaan omdat ze zich te onveilig voelden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:52

Los van het huis kijk vooral naar de omgeving. Zijn er dingen die niet zo opvallen. Lawaaierige buren, een stinkende fabriek. Andere herrieschoppers in de buurt. Hoe open zijn de mensen, dat soort dingen. Ga een aantal keren langs op verschillende tijden zodat je kan zien hoe een omgeving wijzigd in de tijd.

De reden waarom ik dit zeg is dat we ondanks dat we heel goed opgelet hebben we twee keer de mist in zijn gegaan. De eerste keer erg gesloten zwaar gelovige wijkgenoten die ervoor zorgden dat we zondags niks konden of durfden te doen.

De laatste keer een aantal dingen over het hoofd gezien. Een toch vrij onrustige niet te beste wijk pal achter ons. Met de nodige herrie aan muziek, gillende mensen, racende autos. Valt alleen niet op tijdens werktijden. Er zit vrij dichtbij een productiebedrijf dat regelmatig nare stank en zwarte neerslag overlast geeft bij verkeerde wind. En een onderverdeel hoogspanningsstation van nuon/liander die een continue bromtoon geeft 24 uur per dag van 53 db. Hierdoor hoor je s nachts met raam of deur open die nare altijd aanwezige brom.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:56

Voor mij is de omgeving het aller belangrijkst, Je huis kun je helemaal vertimmeren en veranderen, je omgeving niet.
Verder laat je als je denkt het huis gevonden te hebben een bouwkundige keuring doen. Vereniging eigen huis heeft allerlei handige en behoorlijk betrouwbare mensen daar voor.
Weet waar je consessies doet. Zo heb ik voor mijn huis afgezien van een schuur... Spijt heb ik daar van.
Vergeet ook niet dat er altijd een ander huis komt, Dus laat je niet onder druk zetten omdat anders misschien dít huis wel eens voor je neus verkocht kan worden. Als dat zo is dan is dat zo...
Als je bij de notaris de overdracht regelt is het misschien een goed idee om ook meteen testamenten te regelen, het scheelt een hoop geld als je dat ineens doet.
Wij maakten altijd gebruik van de hypotheker, ben daar altijd heel tevreden over geweest. Zelf onderhandelen bij de bank over de rente en de aflossing is ons niet toe te vertrouwen, daar zijn we gewoon niet goed in.
Laatst bijgewerkt door mrie op 07-09-15 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:57

Bouwtechnische keuring laten uitvoeren door bijvoorbeeld Vereniging Eigen Huis (moet je wel lid van zijn, is niet duur), handig om gebreken naar voren te laten komen die je zelf niet ziet of kan zien.

En inderdaad de buurt/buren. Zelf vroeg ik ook altijd waarom mensen hun huis te koop zetten. Is dat vanwege andere woonwensen of terror buren? Nadenken of je tegenover een speelplaats wil wonen of niet etc.

En zelf vond ik voorzieningen (openbaar vervoer, winkels, parkeergelegenheid) in de buurt ook belangrijk. Ook met het oog op de toekomst: scholen, verenigingen. Niet dat je over 2 jaar in een andere situatie zit en je er achter komt dat de buurt niet meer bij je past. Wij hebben specifiek een buurt geselecteerd en zijn ongeveer alle huizen af geweest die te koop stonden, ook om een beetje voor jezelf te kunnen vergelijken. En ook een paar keer op zaterdag en in de avond rond gereden om te zien hoe of wat.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:01

Marieke_K schreef:
Bouwtechnische keuring laten uitvoeren door bijvoorbeeld Vereniging Eigen Huis (moet je wel lid van zijn, is niet duur), handig om gebreken naar voren te laten komen die je zelf niet ziet of kan zien.

En inderdaad de buurt/buren. Zelf vroeg ik ook altijd waarom mensen hun huis te koop zetten. Is dat vanwege andere woonwensen of terror buren? Nadenken of je tegenover een speelplaats wil wonen of niet etc.

En zelf vond ik voorzieningen (openbaar vervoer, winkels, parkeergelegenheid) in de buurt ook belangrijk. Ook met het oog op de toekomst: scholen, verenigingen. Niet dat je over 2 jaar in een andere situatie zit en je er achter komt dat de buurt niet meer bij je past. Wij hebben specifiek een buurt geselecteerd en zijn ongeveer alle huizen af geweest die te koop stonden, ook om een beetje voor jezelf te kunnen vergelijken. En ook een paar keer op zaterdag en in de avond rond gereden om te zien hoe of wat.

Dien je wel een eerlijk antwoord te krijgen en dezelfde irritaties te hebben als een ander. Daar zit onze fout. Oneerlijke antwoorden van de makelaar en achteraf merken dat onze irraties de reden van verkoop voor de vorige eigenaren waren...

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:03

In ons nieuwe huis kwamen we toen we er woonden pas achter hoe slecht alles afgewerkt was. Plinten die misten of 3 cm te hoog zaten, kieren en gaten op plekken waar ze niet horen, vloeren waar je de vlekken niet vanaf krijgt en dus eigenlijk een nieuwe vloer moet leggen, het schilderwerk was waardeloos...

Al met al toch veel werk en tijd, helemaal als je zelf niet zo handig bent. In een volgend huis zou ik daar beter op letten. Natuurlijk laat je er je droomhuis niet voor staan, maar je kan wel beter inschatten hoeveel tijd en geld erin gaat zitten.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:05

Ik lees mee! Wij zijn ook bezig met het rondkijken voor ons eerste koophuis.

Checken hoe oud de cv is en of het een eigen of gehuurde is, is ook wel handig. Een cv gaat zo'n 15 jaar mee en is behoorlijk prijzig in aanschaf.

De kozijnen zijn ook handig om op te letten denk ik. Kunststof is mooi onderhoudsvrij.. is het geen kunststof dan kijken of er geen verrotting is.

Afwerking kijken we ook naar omdat we geen klussers zijn en ook een zo kant en klaar mogelijk huis willen.

En zoals iedereen zegt, omgeving en gevoel is belangrijk.

Voor andere tips lees ik dus graag mee!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:10

Kijken wat je te besteden hebt, voor jezelf op papier zetten wat je absoluut wel/niet wil noodzakelijk vind. Heb je een paard in pension dan ook kijken of er iets buitenaf met paard aan huis mogelijk is. Hoever wil/kun je van je werk afwonen, wat zijn de toekomst plannen mbt kinderen, wil je die snel dan kom je al in een buurt met veel keus aan scholen uit. En zo zijn er nog 1000 den dingen.

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:16

Ik heb een maand geleden samen met mijn partner ook ons eerste huis gekocht, en wij waren heel erg blij met de volgende tips:
- Goed letten op de buurt. Op verschillende tijdstippen doorheen rijden.
- Als je mensen kent die in die buurt woont: Vragen hoe zij het ervaren daar te wonen.
- Goed letten op de afwerking van het huis: Zit alles recht en netjes en is alles nog in goede staat?
- Kijk bij de bezichtiging even in de tuin van de buren. Een nette tuin wijst vaak op nette mensen!
- Vraag aan de makelaar wat er de afgelopen jaren nog aan het huis geklust is.
- Jaar van CV kun je op letten maar als deze oud is kun je dit juist gebruiken om nog eens extra af te bieden (hebben wij gedaan).
- Kijk naar de prijzen van andere huizen in de buurt die te koop staan, en hoe lang staan deze te koop? Als het geen fijne buurt is staan huizen vaak wat langer te koop.

Ik hoop dat je er iets aan hebt!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:53

En nog een tip, is het huis de afgelopen jaren(volgens mij gaat het 20 of 30 jaar terug) gekocht dan kun je de kadastertelefoon bellen voor de verkoopprijs, de meesten staan er in.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 19:30

@serena: klopt, dat blijft lastig. Zelf bleef ik altijd een beetje doorzeuren bij de makelaar daarover en stelde een paar keer dezelfde soort vraag op een andere manier. Helaas zijn sommige makelaars gehaaid of ongeïnteresseerd. Dat vond ik nog wel eens lastig.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 19:37

Wij wonen in een buurt waarvan als je op internet zoekt je niet veel goeds hoort, de buurt waar we woonde zou top zijn volgens internet. Echter hadden wij precies de hangjeugd voor de buurt die ook graag fikkies mochten stoken, rommel achter lieten en herrie maakte :(

nu in deze buurt heb ik nog geen hangjeugd gezien. Ook niet op de bankjes in het park waarvan ik dacht als ze er zouden zijn zou dit de plek zijn.

Ik heb dus ook bij heel veel buren aangebeld en ben door de wijk gelopen op verschillende tijdstippen.

Daarnaast was dit huis echt een bende op funda, toen ik de foto's zag dacht ik daar hoef ik niet te kijken, maar mn vriend had me over gehaald en na heel wat verbouwingen is het helemaal ons huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 19:41

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-07-22 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 19:51

Of de ramen dubbel glas zijn is ook wel handig om na te vragen.

Is het ook handig om zelf een makelaar mee te nemen?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:10

Laat het huis bouwkundig keuren!
Niets zo vervelend om een mooi huis te kopen wat eigenlijk een bouwval blijkt te zijn.
Kijk door hun inrichting heen. (sommige mensen vinden een rood bankstel mooi ;) )
Kijk goed naar de vloer, kapotte plavuizen betekend vaak dat alles eruit moet -O-
Probeer even schuin achter het meubilair te kijken. Hebben ze om die kast heen gestuukt? Of loopt het laminaat niet door?
Hangt er een CV ketel? En waar hangt het expansievat, wat is de leeftijd van beiden.

Hoe zijn de kozijnen binnen en buiten?
Hoe ziet de dakbedekking eruit?

Kijk goed naar het plafond en de muren. Gele of grijzige vlekken kan duiden op lekkage of nog erger schimmel!
Hoe ruikt de badkamer? Schimmelig muf of redelijk geventileerd?

De keuken en de badkamer zijn de grootste kostenposten als je wel of juist niet wil verbouwen, goed kijken dus. Keuken lelijk? Is misschien te renoveren. Badkamer lelijk, wordt duur.

Kijk ook in de kruipruimte. Staat er water of is die erg nat of redelijk droog? Houten vloer beneden kijk naar zwammen of verrotte balken. Duur geintje!!!

Vergeet de zolder niet goed te bekijken, bruikbare ruimte of 3 kerstballen en vol. Ruimte is altijd makkelijk.

Kijk waar de stopcontacten en tv / telefoon aansluitingen zitten (2 stopcontacten in de woonkamer is weinig... Dat betekend een hoop kluswerk wil je het netjes krijgen)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:18

Even goed kijken wat de minpunten zijn: voor de bod kan dat zeer relevant zijn :)

In ons geval was er vreselijk veel mis met het huis en hebben toen een aannemer laten opschrijven wat vervangen moest worden. Met dank aan dat verslag kon de vraagprijs nog een stuk omlaag (en ook al zit er nu voor tienduizenden euro's in qua verbouwing, het huis is nu meer waard dan wat wij ervoor betaald hebben+onze kosten voor de verbouwing, dus t kan wel uit :D Ons geld zit nu heel letterlijk in het huis :') )

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:29

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 18:17