Macbook aanschaffen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Macbook aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:43

Hallo allemaal,

ik wil graag een nieuwe laptop aangezien die van mij nu een beetje oud begint te worden en veel vast loopt. Verder was er mij verteld dat er grotere programma's/grotere spellen op konden, maar helaas kon dat niet (Dat heb ik wel gemerkt :') )

Nu spreekt de Macbook mij wel aan, maar ik zit veel te twijfelen tussen de Air en de Pro. En misschien zeggen jullie wel dat ik beter een andere laptop kan kopen.

Wat ik er vooral mee wil doen:

- Veel verslagen maken voor school.
- Gewoon wat op internet rond hangen als bokt enz.
- Ik wil gaan coderen en dan bijvoorbeeld lay-outs maken.
- En heel af en toe wat foto's bewerken met photoshop.

Verder kan ik niet erg veel bedenken!

Alvast bedankt.

Steeph

Re: Macbook aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:45

Ik ga even volgen, ik ben zelf ook opzoek naar een nieuwe laptop/macbook.

Zou je er problemen mee hebben om een tweedehandse te kopen? Zo niet is het misschien een idee om op Leapp.nl te kijken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:50

Ik koop liever nieuw, maar als er geen schade aanzit en de laptop heeft 'geen gebreken' en is niet heel veel gebruikt zou ik dat ook goed vinden!

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:54

Hoi hoi,

Heel simpel gezegd, MacBooks zijn heerlijk en ik kan niet meer zonder!
Ik zelf heb de macbook air (13 inch) kleiner raadt ik echt niet aan voor school omdat het vervelend is met lezen en verslagen schrijven.
Ik heb photoshop op deze mac en dat gaat super, zelfde met Word, PP en Excel. Met Word is het wel wennen, de layout is heel anders, maar na een tijdje went dat ook.
Ander voordeel is dat de air ontzettend licht is! Ik moest elke dag zo ongeveer een halfuur naar en van school lopen en het is dan heel fijn dat je niet 5 extra kilo op je rug hebt hangen zoals de meeste studenten, maar een kleine 2 kilo.

Nadeel van de air: Hij heeft geen cd schijf. Soms heb ik van die dagen dat ik mn oude computer spelletjes van vroeger er in wil gooien, helaas gaat dat niet... Echter is er een geweldige app waarmee je de spellen online kunt spelen en dus geen cd-rom meer nodig hebt.
Dit heeft de Pro wel.

Als ik het goed zeg heeft volgens mij alleen de Pro een retina scherm en de air niet. Maar daar durf ik mn hand niet voor ik het vuur te steken. Voor dit scherm betaal je wel weer extra, dus dat maakt het ook meteen weer een tegen.

@Steeph, leapp raad ik af als je nog lang met je laptop wilt doen. Alle laptops die ze daar hebben staan zijn over het algemeen 4 jaar oud. En alsnog betaal je er een behoorlijke prijs voor. Leg wat extra neer en je hebt een gloednieuwe.

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 18:01

De Pro is krachtiger dan de Air, meer gemaakt voor het draaien van zwaardere programma's. De Air is wat lichter en handiger (volgens mij komt hij niet groter dan 13 inch). Ik denk, met jou gebruiksdoelen, dat een Air beter bij je past. Maar aan de andere kant ken ik werkelijk niemand die spijt heeft gehad van de aankoop van een Macbook Pro.

Ik heb mijn Macbook Pro tweedehands gekocht (via m acbizz). Super tevreden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 18:02

Oke, dankjewel! Ik wil ook graag de kant van de Pro horen, dus daar wacht ik nog even op haha! :)

leanR schreef:
De Pro is krachtiger dan de Air, meer gemaakt voor het draaien van zwaardere programma's. De Air is wat lichter en handiger (volgens mij komt hij niet groter dan 13 inch). Ik denk, met jou gebruiksdoelen, dat een Air beter bij je past. Maar aan de andere kant ken ik werkelijk niemand die spijt heeft gehad van de aankoop van een Macbook Pro.

Ik heb mijn Macbook Pro tweedehands gekocht (via m acbizz). Super tevreden!

Oke! Ik heb ook geen idee hoe groot de air en pro zijn in het echt, dus ik ga wel eens naar de apple stor toe en dan kan ik kijken hoe groot ik de laptop wil.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 18:09

Als je geen budget hebt, en je vind het niet erg dat de Pro (een aardig stukje) zwaarder is. Dan zou ik lekker voor de Pro gaan :)
Bij mij was de keuze een air door het budget en tevens ook het gewicht.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 18:09

Ik heb een macbook air 11" uit 2012, en ik doe precies ermee wat jij wilt. Werkt soepel en snel.

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 18:10

gabixcoen schreef:
Oke! Ik heb ook geen idee hoe groot de air en pro zijn in het echt, dus ik ga wel eens naar de apple stor toe en dan kan ik kijken hoe groot ik de laptop wil.

Je moet het inderdaad zelf even beleven :D . Ik heb een 15 inch (Retina), echt super ideaal voor foto en videobewerking! Maar daarom moet hij wel inleveren qua handigheid en gewicht. Vind ik niet erg maar kan begrijpen dat voor sommige mensen, die minder waarde hechten aan zo'n scherm, een 13 inch fijner is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 18:25

KellyR schreef:
Als je geen budget hebt, en je vind het niet erg dat de Pro (een aardig stukje) zwaarder is. Dan zou ik lekker voor de Pro gaan :)
Bij mij was de keuze een air door het budget en tevens ook het gewicht.

Ik ga liever voor goedkoop hoor haha, mijn ouders betalen denk ik 400 euro ofzo, dus ik ga liever voor goedkoop. :Y)

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 18:26

Ik heb al jaren een Pro en wil nooit meer anders! Ik heb een paar jaar een grafische studie gedaan daar had ik hem eigenlijk voor, maar nu doe ik iets heel anders en werkt hij nog steeds geweldig. En nooit rare pop ups of virussen echt heerlijk :) ik heb dan weer geen ervaring met de Air.

Wij hebben alles apple in huis mijn vriend en ik dus dan is het heel handig met agenda's etc. Ook met de apple tv en de iphone koppelt hij super fijn zonder poes pas :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 18:29

Iedereen vind de Air en Pro goed haha!
Ik heb zelf een samsung telefoon en msi laptop, dus zal ff moeten wennen aan apple laptops haha, het werkt heel anders!

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 18:30

Ik zou niet kleiner dan 13" gaan, wil je nog handig Photoshoppen (persoonlijke ervaring). :j

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 18:32

Ik heb een 15 inch (geloof ik :') ) MacBook pro, echt ideaal. Voor wat jij wilt heb je denk ik zat een een Air, de pro is zoals al gezegd is meer voor het draaien van zware programma's maar voor af en toe wat Photoshop moet dat makkelijk lukken.

Zelf ga ik niet meer terug naar wat anders, zeker niet omdat ik ook een iPhone, iPad en een time capsule heb. Op die manier synchroniseert alles met elkaar en worden er ook nog een automatisch draadloze back ups gemaakt. :)

Het omschakelen naar Apple gaat snel en is gelukkig heel makkelijk ;) het enige waar ik last van had is dat de knopjes voor het sluiten van programma's aan de andere kant van het scherm zit... (Dit zit bij Apple links, bij Windows rechts). Als ik nu Windows gebruik doe ik het weer fout :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 18:33

leanR schreef:
Ik zou niet kleiner dan 13" gaan, wil je nog handig Photoshoppen (persoonlijke ervaring). :j

Ik moet eerst nog maar eens een goede camera aanschaffen haha, dus ik ga het heel weinig gebruiken. En als ik mijn laptop dit jaar nog krijg dan nog niet eens, dus ik zou niet teveel rekening houden met photoshop, maar wel met grote programma's die er kunnen komen.

iEmmaaa schreef:
Ik heb een 15 inch (geloof ik :') ) MacBook pro, echt ideaal. Voor wat jij wilt heb je denk ik zat een een Air, de pro is zoals al gezegd is meer voor het draaien van zware programma's maar voor af en toe wat Photoshop moet dat makkelijk lukken.

Zelf ga ik niet meer terug naar wat anders, zeker niet omdat ik ook een iPhone, iPad en een time capsule heb. Op die manier synchroniseert alles met elkaar en worden er ook nog een automatisch draadloze back ups gemaakt. :)

Dat is het probleem van mij, ik vind samsung veel fijner werken, maar ik vind de laptops van apple gewoon goed, dus dan kan ik dat helaas niet met elkaar verbinden..

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 18:38

Pro zijn zwaardere modellen dan de Air, dat klopt inderdaad. Als ik jou eisen zo hoor zou je prima voor een Air kunnen gaan. Wat voor programma's gebruik je voor het coderen? (Hoe zwaar draaien ze zeg maar)

Als je kijkt naar de Pro vs Air in andere opzichten: Air is een wat lichter model, makkelijk om mee te nemen. De huidige generatie Pro's zijn ook alweer een stuk lichter dan degene die ik zelf heb (Pro '12). Qua schermgrootte .. Ik werk al 3 jaar op een 13" naast een 21.5" iMac, het is net wat je zelf fijn vind. Ik kom zelf prima uit de voeten met een 13" maar 15" werkt ook net zo prima eigenlijk. De keuze voor Retina de ja of de nee ligt echt aan je budget.

Mocht je verdere informatie willen, ik heb bij een Apple Reseller gewerkt dus kan je wel een beetje sturen in je keuze mocht je dat fijn vinden. Stuur me dan even een PB'tje ;)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 18:57

Wij hebben thuis 3 pro's en 1 air. Ik vind ze heel fijn. Het is even wennen aan het besturings systeem maar daar wen je zo aan.

Ik vind de snelheid ook een voordeel. Ik pak hem ook sneller 'even' want opstarten duurt niet lang, wat bij andere merken vaak wel zo is. Die van mij is binnen max 10sec compleet opgestart. Verder, op de pro van mijn vader (is een hele grote met extra geheugen) staat ook Windows gedownload, dus dat hebben we beide. Alleen is die wel ontzettend duur, dus dat lukt niet. Ik zou gaan voor een pro van 13"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:13

Courses schreef:
Pro zijn zwaardere modellen dan de Air, dat klopt inderdaad. Als ik jou eisen zo hoor zou je prima voor een Air kunnen gaan. Wat voor programma's gebruik je voor het coderen? (Hoe zwaar draaien ze zeg maar)

Als je kijkt naar de Pro vs Air in andere opzichten: Air is een wat lichter model, makkelijk om mee te nemen. De huidige generatie Pro's zijn ook alweer een stuk lichter dan degene die ik zelf heb (Pro '12). Qua schermgrootte .. Ik werk al 3 jaar op een 13" naast een 21.5" iMac, het is net wat je zelf fijn vind. Ik kom zelf prima uit de voeten met een 13" maar 15" werkt ook net zo prima eigenlijk. De keuze voor Retina de ja of de nee ligt echt aan je budget.

Mocht je verdere informatie willen, ik heb bij een Apple Reseller gewerkt dus kan je wel een beetje sturen in je keuze mocht je dat fijn vinden. Stuur me dan even een PB'tje ;)

Ik gebruik daar nog niet echt programma's voor, doe het meer voor de lol, maar ik wil dus wel veel kunnen opslaan etc.

Dankjewel voor je aanbod, ik zal alles even overleggen met mijn ouders haha!

Batlow schreef:
Wij hebben thuis 3 pro's en 1 air. Ik vind ze heel fijn. Het is even wennen aan het besturings systeem maar daar wen je zo aan.

Ik vind de snelheid ook een voordeel. Ik pak hem ook sneller 'even' want opstarten duurt niet lang, wat bij andere merken vaak wel zo is. Die van mij is binnen max 10sec compleet opgestart. Verder, op de pro van mijn vader (is een hele grote met extra geheugen) staat ook Windows gedownload, dus dat hebben we beide. Alleen is die wel ontzettend duur, dus dat lukt niet. Ik zou gaan voor een pro van 13"

Ah mooi, ik was bang dat ik daar een week mee zat te klooien haha! Ja idd, mijn laptop duurde op een gegeven moment 20 minuten met opstarten, wat 5 seconde was 'ooit' Maar hij is al tig keer stuk geweest en word er gek van haha!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 23:23

Ik volg ook even. Ik ga een 13" Pro kopen, maar waarschijnlijk wacht ik nog even de Skylake update af, want ik heb geen haast en kan dan mooi nog even sparen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 23:26

Wat voor zware programmas wil je draaien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 23:28

Jans schreef:

Af en toe wat Photoshop, voor de rest misschien sony vegas. Maar niet erg vaak. 1x in de week ofzo misschien als ik een camera heb wat vaker, maar misschien komt die er helemaal niet! :+

Verder heb ik werkelijk geen idee! :P

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:18

Omdat dit het meest recente macbook topic is met macbook eigenaren plaats ik dit even hier.

Ik heb een macbook air 13 inch, en ik dacht dat het geinig was om van die stickers op de toetsen te doen zodat ze van hout lijken, en dan een houten cover erbij. Staat leuk bij mijn houten Iphone hoesje, haha!
Maar met die stickers op de toetsen worden de toetsen een fractie hoger natuurlijk. Zou dat mijn scherm kunnen beschadigen?
Ik heb wel dat velletje nog wat tussen je toetsen en scherm zit als je de laptop koopt, maar dat is heel dun en gaat snel stuk, dus ik wilde evt een microvezel doekje ertussen toen ter bescherming. Maar waar koop ik die? Ik vind ze wel, maar dan in amerika:
http://www.shaggymax.com/laptop-screen-protector.html

Zijn er ook Nederlandse (web)winkels die dit aanbieden? Ik kan het niet vinden.

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:24

Ik heb een macbook pro uit 2011. Ik draai hier prima Adobe Cs 6 pakket op. Maar dit deed ik ook prima op mijn witte macbookmodel uit 2007 tot een half jaar terug.

Het 2011 model heb ik overgekocht van een vriendin. 4 gb werkgeheugen en ik denk qua gebruik dat ik het zelfde vraag als jou.

Ik zou als ik nieuw de keuze zou hebben en geen budgetbeperking hebben voor de pro kiezen maar als budget een belangrijke rol is is de air ook een heel goed alternatief. Er wordt als nadeel dat er geen cd/dvd schijf in zit, mijn ervaring is dat je die ook niet meer nodig hebt tegenwoordig en als je hen echt heel erg mist kun je altijd nog naar externe dvdschijven informeren.

Verder als je nieuw koopt is alles tegenwoordig met retina display dus mega snel en mega goed dus ik zou gewoon kiezen wat je het meeste aanspreekt.

Ik heb nog nooit spijt gehad van mijn apple aankopen en ben er dol blij mee!!

Tweede hands is ook een heel goede optie mits je een betrouwbare verkoper weet. Daar had ik mega veel mazzel mee.

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:30

gabixcoen schreef:
Jans schreef:

Af en toe wat Photoshop, voor de rest misschien sony vegas. Maar niet erg vaak. 1x in de week ofzo misschien als ik een camera heb wat vaker, maar misschien komt die er helemaal niet! :+

Verder heb ik werkelijk geen idee! :P

Volgens mij kan je geen Sony Vegas op een macbook. Wel heb je standaard iMovie en kan je Final Cut Pro downloaden (wel een beetje duur, maar als je echt veel en professioneel video's moet gaan editen is dat het natuurlijk waard).

Ik heb de oude Pro (ik geloof uit 2007) en mijn moeder de nieuwe uit 2011. Het zijn beide hele fijne laptops! Mijn oude is wel zwaarder (en lelijker :P) en kan minder goed zware programma's draaien (denk aan Sims, en hij begint ook problemen te krijgen met iMovie), maar die van mijn moeder doet het perfect!

jahoorisgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:47

Ik heb zelf een macbook pro uit 2012 en ik ben er onwijs blij mee. In het begin was het systeem even wennen (altijd een iphone gehad maar wel een windows computer), maar dat heb je na een dag al wel door.
Mijn vriend heeft een air uit 2013 en voor de standaard dingen, verslagen maken en internetten enzo, werkt die net zo goed als mijn pro. Het enige verschil is dat bij zwaardere programma's mijn pro net iets fijner werkt. Maar voor die 2 keer per maand dat mijn vriend dat gebruikt, maakt dat niet zoveel uit.

Ik zou voor een air gaan (en dan 13 inch, 11 inch vind ik persoonlijk te klein om echt lekker mee te werken). Al heb ik geen seconde spijt gehad dat ik een pro gekocht heb. :D