Goede reden om een huis te mogen huren.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

X_Linz_X

Goede reden om een huis te mogen huren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 22:34

Nogal een vage titel, maar het zit zo..

Mijn vriend woont nu zo'n vijftien jaar bij zijn moeder (vanaf zijn 15e, hij is nu 30 dus..). Dit is een huis van de woningbouwvereniging. Nu heeft zijn moeder een ander huis gekocht en gaat zij binnenkort verhuizen. Mijn vriend wil graag in het oude huis blijven wonen (ik zal daar dan ook gaan wonen), en heeft met de wbv gebeld om te vragen of dat mogelijk is. Normaal gesproken heb je pas recht op een directe overname van de woning als je 35 jaar inwonend kind bent, (ik vind dat niet zo realistisch, maar goed) en dat is hij dus niet. Wel werd hem gezegd dat hij wel een aanvraag mocht doen, en als hij dan "goede redenen" had, zou hij het huis over mogen nemen.

Maar wat zijn nu "goede redenen" ?!

Iemand hier ooit in zo'n situatie gezeten?
Alvast bedankt!

Sjolvir

Re: Goede reden om een huis te mogen huren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 22:55

Staat hij sowieso al wel ingeschreven als woningzoekend? In die gemeente/bij die woningbouw vereniging?

Het is heel normaal dat je niet het huurhuis van je ouder krijgt (of je opa, je ex vriend/ man, vrouw, of what ever..of kind).
Dus afh. van hoe hoog daar de woningnood is en wat de regels zijn, moet je bedenken wat zijn kansen zijn.

Gaat zijn moeder ver weg wonen? Of nog steeds in die gemeente?
In eerste geval kan je als je in die gemeente werkt nog roepen dat je niet weg kan ivm je werk, in 2e geval is dat geen argument.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 22:58

Doen ze dat nog? Ik dacht dat dat niet meer kon

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 23:16

Nee moeder blijft in hetzelfde dorp wonen.

Hij staat wel ingeschreven bij die wbv maar door een fout ( naar mijn mening , van hun) pas sindskort. Hij heeft zo'n tien jaar ingeschreven gestaan maar had toen een mail moeten krijgen dat hij moest verlengen, anders zouden zijn jaren komen te vervallen. Hij heeft die mail nooit gekregen en toen is hij dus buiten zijn weten uitgeschreven. De wbv zegt hier niks aan te kunnen doen.

Ikzelf sta slechts tweeënhalf jaar ingeschreven dus ook niet lang genoeg om een huis te krijgen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 23:22

purny schreef:
Doen ze dat nog? Ik dacht dat dat niet meer kon

:j

Denk bijvoorbeeld aan situaties waarin een volwassen kind bij 1 ouder woont en ouder komt te overlijden waarmee het kind dus geen huis meer zal hebben omdat de huurder de ouder was. Dan zijn ze vaak wel coulant omdat dat een goede reden is :)

Tja voor je vriend ts: zou gewoon eerlijk zijn en hem laten schrijven waarom hij het wil :) kom je vaak het verste mee.
(En dan niet meenemen dat hij te kort ingeschreven staat uiteraard, want dat is ook mij overkomen dat ik door mijn fout ook uitgeschreven was en nu alles op automatisch verlengen heb staan := )

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 09:33

Bijzonder dat het kan.
In onze gemeente kan dat niet.

Ik zou benadrukken in de brief hoe fijn hij daar woont.
Hoe prettig het huis is en dat het huis fijn is om een gezin te stichten.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 09:42

"Beste meneer, mevrouw,

Ik woon nu al ruim 15 jaar in het huis, het bevalt me heel goed. Ik woon graag in deze buurt omdat....
paar redenen, vrienden, vertrouwd, graag samenwonen hier blabla...

Ook de service van uw woningbouwverening blabla slijm ;) Noem een voorbeeld dat ze snel klaar stonden en dat je dat ook heel erg fijn geholpen bent,

Daarom zou ik graag het huis van mijn moeder overnemen"

Eventueel een soort recensie van buren erbij die het ook fijn zouden vinden (je weet nooit wat er in komt :S als ik kijk wat voor buren de buren van mijn oma hebben gekregen... tjah ;)) dus daar een beetje slijmen... Laten zien dat je in de buurt past, dat de buurt het ook fijn zou vinden... en mjah... Zo zou ik het doen :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 09:48

Als moeders in hetzelfde dorp gaat wonen (in een koopwoning) is er minder ernst dat je vriend daar blijft wonen.
Je kunt het nu niet op sociale/economische binding gooien.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 09:50

Ik denk dat het jullie niet gaat lukken. Een kennis moest ook het huis uit toen een ouder overleden was... heel zuur was dat.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 09:52

Jongens, niet zo negatief doen ;) Nee heb je, ja kun je krijgen.... Ecnomisch/sociale binding is helaas ook het enige wat bij mij op komt... Beetje zwakke reden, ik geef het eerlijk toe, maar je kan het altijd proberen toch? Niet geprobeerd is altijd een nee...

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 21:22

Hij wordt er deze week over terug gebeld :oo

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 21:26

Waarom woonde hij voor zijn 15e niet bij zijn moeder? Als er familiestrubbelingen zijn/waren en jullie nergens heen kunnen zou ik dat eerder een goede reden vinden dan omdat je er zo fijn woont. Als hij zijn hele leven bij moeder had gewoond zou hij al op 30 jaar zitten, en dat dit niet zo was was vast zeker niet zijn schuld aangezien hij een kind was.

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 21:27

Zijn ouders zijn op zijn 15e gescheiden en hij is bij zijn moeder gaan wonen.

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 21:31

Hij had zich toch als mede huurder kunnen bijschrijven? Ik woon ook samen met een familielid maar het huis staat op beide namen. Mocht er 1 vertrekken kan de ander gewoon blijven zitten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 21:33

Dusja1 schreef:
Hij had zich toch als mede huurder kunnen bijschrijven? Ik woon ook samen met een familielid maar het huis staat op beide namen. Mocht er 1 vertrekken kan de ander gewoon blijven zitten.

Dit is idd de simpelste oplossing met goede garantie.

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 21:34

Klopt, maar daar is nooit over gesproken omdat HIJ eerder weg zou gaan dan zijn moeder. Niemand zag aan komen, ook zijzelf niet, dat ze een ander huis ging kopen.

De laatste maanden als medehuurder inschrijven heeft geen zin, daarvoor moet je minimaal twee jaar medehuurder zijn, wil de een het over kunnen nemen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 21:40

dat hij veel kosten kan besparen doordat hij zo het behang en gedeelte van het meubilair, vloerbedekking (hoop dat er laminaat in zit) dat allemaal blijft zitten mede een groot gedeelte van de meubels zodat er geen verhuiskosten zijn, die vanwege zijn financielle situatie als startende huurder zeker meewegen in de beslissing om daar te blijven wonen.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 21:45

Hopelijk krijgen jullie goed nieuws!

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 21:48

reden: emotionele binding met het huis: na de scheiding heeft het huis, een nieuwe start gegeven en zoveel verdriet ontnomen. Het huis geeft hem een fijn en veilig gevoel, er zijn vele warme herinneringen die er mee gepaard gaan, het huis is niet zijn huis, maar zijn thuis.