Op jezelf, wat komt er bij kijken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Op jezelf, wat komt er bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 21:00

Hoi bokkers,

Met een maand ga ik op mezelf wonen in een nieuwbouwappartement.
Veel zin in!

Maar op dit moment ook spannend.
Ik heb daarom een aantal vragen...

Wat moet je allemaal van te voren regelen? Hoe zit het met bv huurtoeslag, wanneer kan ik dat krijgen?
(Ik weet dat ik het krijg, ben 19 en woning kost minder dan 403 euro per maand en ik studeer nog).
Hoeveel zou ik opzij moeten zetten om het huis in te richten? Ik hoef niet alles nieuw, kijk veel op weggeefhoeken etc. Wat waren jullie ongeveer kwijt?

Financieel vind ik best wel lastig. Op dit moment bezig met rijbewijs. Maar ik moet minstens 2x herexamen betalen en denk ongeveer 15 uur extra les... (Had pakket al afgekocht maar dit komt er dus nog bij).
Woensdag examen en hoop dat ik dan slaag...

Dan eind september lesgeld a 1131 eurie...

En dan begin oktober waarschijnlijk verhuizen...

Pf :7

Wat zijn jullie maandelijkse/jaarlijkse kosten ongeveer?

Sorry voor de misschien wat persoonlijke vragen, mag ook wel in pb, als jullie het met mij zouden willen delen en tips geven waar ik aan moet denken, zou mij erg blij maken (en geruststellen...)

Groetjes xxx

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 21:04

Blijf doorademen :D

Is het incl gwl? Of moet je dat nog apart betalen?

Zo ja, bij je waterbedrijf je aanmelden (ik dacht dat het automatisch ging, maar dus niet :') Kreeg na 3 maand opeens een brief thuis dat er afname was maar niets was doorgegeven en dat kostte mij extra want ik moest het nu telefonisch doorgeven ipv gratis digitaal :') ) misschien is het bij huur anders natuurlijk), bij je gemeente even kijken wat je kwijt bent aan afvalstofheffing en ga energiemaatschappijen vergelijken :)

Qua inboedel, wij hebben waren wij wel een paar duizend euro kwijt. Maar wij hadden dan ook alles nieuw nodig omdat wij beide nog thuis woonden. Van bedden tot aan kledingkasten moeten aanschaffen.

Gordijnen vond ik ook duurder dan ik had gedacht, bij de kwantum gehaald. Scheelde wel :) en gratis vermaken.

Kimbers

Re: Op jezelf, wat komt er bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 21:08

Als je googelt op huurtoeslag + jouw gemeente kom je al een heel eind.

Maandelijkse/jaarlijkse kosten van een ander heb je weinig aan tenzij ze om en nabij hetzelfde bedrag aan huur betalen.

Vergeet je gas/water/licht niet te regelen en schrijf vooral je meterstanden op voordat je erin trekt.

Regel ook op tijd je internet en tv zodat je niet zonder komt te zitten.

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 21:08

Wat leuk dat je op jezelf gaat! Ik ben zelf in juni dit jaar verhuisd en mijn appartementje begint nu eindelijk een beetje gezellig te worden. :)

Ik was zelf bijna 3000 euro kwijt voor alle inboedel, maar ik heb dan ook álles nieuw en mooi en fancy gekocht :o :o (Bij de ikea) Wat ik zelf heb gedaan is in de jaren ervoor al af en toe naar de Ikea gaan en dingetjes zoals borden, pannen, bestek, drinkglazen etc. kopen. Dit zijn iedere keer maar kleine bedragen, maar als je ze in 1x moet kopen kan het wel ruim over de 300 euro gaan!

Je kunt op de site van de overheid heel gemakkelijk je huurtoeslag aanvragen, dit kan je volgens mij al direct in laten gaan. Je moet een energiebedrijf uitzoeken als dit niet algemeen geregeld is, internet en televisie, water wordt door de gemeente gedaan dacht ik.
Inboedelverzekering is ook wel een fijne om te hebben vind ik zelf.

Verder moet je rekening houden met kosten van verf, verbouwinkjes (hoeft niet van toepassing te zijn als het nieuwbouw is) onverwachte kosten!!!! Hou hier zeker 200 euro voor vrij, mijn wasmachine ging tijdens het vervoer kapot :( Die had ik wel tweedehands gekocht.
Weet je al hoe je je spullen gaat verhuizen? Ik heb zelf een klein busje gehuurt bij Bo-rent, maar als je het van familie kan lenen scheelt je dat alweer 100 euro.

Geniet van het proces vooraf, van het inrichten van je woning geheel naar eigen smaak. :D Maar koop vooral eerst de belangrijkste dingen, decoratie, fotolijstjes en planten kunnen een aantal maand later ook nog wel komen!

Edit: De vloer en gordijnen heb ik van de vorige huurders overgenomen, anders moet je hier ook nog wel een flinke smak geld voor neertellen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 21:09

O ja, je kan ook even je familie en vrienden peilen of ze wat over hebben :)

Wij konden een deel van oma's erfenis zo krijgen die een oom had bewaard (lees, pannen, glazen, bestek, waterkoker en zelfs onderzetters haha)

En als mensen je graag wat willen geven voor je huis; vraag dan bonnen of geld. Wij kregen mooi ikea en hema bonnen :D veel handiger dan bloemen die je weg kunt gooien als ze uitgebloeid zijn :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 21:11

Huur je via de woningbouw? Ik had een contactpersoon die mij heeft geholpen. Echt heel fijn.

Meubels heb ik bijna allemaal bij de kringloop gehaald. Verf erop en hipper dan hip geworden. Mijn maandelijkse kosten:

Huur 240 pm
Gas en licht 70 pm
Internet + tv 30 pm
Inboedelverzekering 5 pm

Water is eens in de zoveel tijd volgens mij en dan heb je ook nog gemeentelijke afvalheffing of iets dergelijks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 21:24

Hihi... :D

Nee, excl gwl, dat moet nog apart en moest je geloof ik zelf regelen.

Haal idd veel gratis op of via mp voor een prikkie. Ook al een aantal dingen van familie gekregen zoals de vloer (laminaat, die krijg ik van mn ouders! :D ). Gister een bank gratis opgehaald, even een nieuwe hoes erom (klippan van IKEA!). Stoelen, magnetron en bed gratis kunnen krijgen van familie.

Ik ga eens even zoeken en neuzen! Bedankt iedereen! :D

Moirin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 21:44

Ik ga binnenkort ook op mezelf wonen! Er gaat altijd meer tijd en geld in zitten dan je denkt. Ik heb ook wat spullen van familie over kunnen nemen, geshopt bij Ikea en de aanbiedingen bij de bouwmarkten goed in de gaten gehouden!

Ik heb wel al eerder op kamers gezeten, en heb daar nog wat meubels en spullen van die ik nu weer goed kan gebruiken.

Maar het is toch wel heel erg leuk om je eigen huisje in te richten :D

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 21:57

Vergeet niet om je in te schrijven bij de gemeente, pas dan kun je de huurtoeslag in laten gaan. Via je digid kun je de huurtoeslag aanvragen.
Eventueel doorgeven bij bedrijven dat je een nieuw adres hebt.
Gas/water/elektra regelen en internet/tv. Vergeet niet je meterstanden op de foto te zetten.
Check bij de sleuteloverdracht ook nog even of alle kranen het goed doen en of de verwarming aangaat. check dan meteen of de ramen allemaal open kunnen.
Rookmelders aanschaffen is ook niet onbelangrijk. Heel stom, maar dat zijn dingen die je snel vergeet.

Qua inrichting kun je het even duur maken als je zelf wilt.
Zou zelf wel meteen opschrijven wanneer er wat afgeschreven word van je rekening. Huurtoeslag krijg je rond de 20e.

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 22:22

Vergeet je WA en inboedelverzekering niet. Plus je gemeentelijke belastingen en waterschapsbelasting. Die hakken er ook altijd lekker in.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 00:04

neem aan dat je je eigen voordeur hebt? zo niet heb je geen recht op huurtoeslag.
houd ook rekening met ontroerendgoed belastingen etc kosten die evt kunnen terug komen (voor mij jaarlijks 380, 1 persoonshuishouden) ook rekening houden met ca 100 euo min voor gas en elektra

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 00:21

Lien2 schreef:
Vergeet je WA en inboedelverzekering niet. Plus je gemeentelijke belastingen en waterschapsbelasting. Die hakken er ook altijd lekker in.

Nou idd, ik betaal alleen al de gemeentelijke en waterschapsheffingen ruim 90 euro per maand (wel meerpersoons huishouden). Qua verzekeringen zit ik op zo'n 500 per jaar: opstal, inboedel, AVP, rechtsbijstand.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 03:37

lifaya schreef:
neem aan dat je je eigen voordeur hebt? zo niet heb je geen recht op huurtoeslag.
houd ook rekening met ontroerendgoed belastingen etc kosten die evt kunnen terug komen (voor mij jaarlijks 380, 1 persoonshuishouden) ook rekening houden met ca 100 euo min voor gas en elektra

100 min? Ik zit altijd tussen de 60 en 70 pm, (wissel elk jaar of elke 2 jaar van aanbieder) en krijg dan ook nog geld terug. Ik heb een 2 kamer appartement uit 1700. Het hoeft niet zo duur, gewoon goed uitzoeken en onderhandelen om een bonus. Ik heb nu 150 euro instapbonus gekregen. Vorige keer 300.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 09:56

De goedkoopste elektra en gas leverancier is united consumers. Je bouwt daar ook jaarlijks korting op. Zeker de moeite waard om even te kijken. Www.unitedconsumers.nl
Ik betaal 99 euro voor beide per maand maar ik weet dat ik minder verbruik heb. Die 99 euro was het verbruik van 2 personen en ik woon alleen. Daarnaast nog 35 euro aan water per kwartaal ook gebaseerd op 2 personen. Vergeet je servicekosten niet die je moet betalen (of zit dat in de huurprijs vast?) ik heb mijn verzekeringen afgesloten bij mijn hypotheek adviseur. Heel pakket in 1 dus met een in inboedel verzekering, wa verzekering, rechtsbijstand verzekering (duur, maar zeker aan te raden!!) kost me 464 euro per jaar. Je heb hele pakketten en dat is best de moeite waard om eens te bekijken, je kan meteen aanvinken wat je wel en niet wilt hebben.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 10:09

De meeste energie bedrijven hebben een app waarin je je verbruik kan bij houden. Doe dit ook regelmatig. Wekelijks of maandelijks je standen invullen. Zo voorkom je grote (niet leuke)verrassingen. Oude (tweedehands) apparaten kunnen soms behoorlijk verbruiken. Verder weet ik niet hoe je relatie met je ouders is maar je kan veel hebben aan iemand die goed is met geld. Iemand die een keer per maand even met je gaat zitten en je huishoudboekje(zo truttig maar echt nuttig) en uitgaven met je doorneemt. Daar kun je enorm veel van leren. Om me heen zie ik toch wel een hoop mensen die het daar moeilijk mee hebben en in de problemen komen.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 10:11

Gemeentelijke heffingen zijn oliebol inderdaad, echt een klap geld is dat. Gwl kostte mij in m'n eerste woning gemiddeld 50 euro p/m, maar dan was ik wel enorm zuinig. Iets van 70 zou niet verkeerd zijn denk ik, maar dat ligt ook heel erg aan het type woning, je apparaten en hoe vaak je thuis bent. Vergeet je verzekeringen niet, sowieso inboedel maar ik heb toen ook meteen een aansprakelijkheidsverzekering afgesloten (sommige dingen vallen eerst onder je ouders, tot je uit huis gaat, zoek dat even na). De hoeveelheid huurtoeslag die je gaat krijgen kun je berekenen op toeslagen.nl

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 10:12

Ik pin elke maand een vast bedrag voor boodschappen. Hoef ik niet meer m'n rekening in de gaten te houden om te zien of ik nog boodschappen kan doen. Daarnaast voorkomt het ook dat je onzinnige dingen gaat eten. En elke week is het toch wel leuk om wat geld over te houden en dat op te sparen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 12:32

lieveli schreef:
lifaya schreef:

100 min? Ik zit altijd tussen de 60 en 70 pm, (wissel elk jaar of elke 2 jaar van aanbieder) en krijg dan ook nog geld terug. Ik heb een 2 kamer appartement uit 1700. Het hoeft niet zo duur, gewoon goed uitzoeken en onderhandelen om een bonus. Ik heb nu 150 euro instapbonus gekregen. Vorige keer 300.

wisselt natuurlijk per persoon maar ik zou uitgaan van 100 per maand. ik betaal 110 en dat zonder wasmachine.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:56

Bedankt iedereen! Handige tips weer!
Ik ga nog even op school vragen of daar iemand is die mij hierbij zou kunnen begeleiden.
Tip over het geld pinnen voor boodschappen is ook handig, ga ik ook doen!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 22:47

Heb je nou een eigen voordeur? Want dat is erg belangrijk. Is het gewoon sociale huur of bij particulier of onderhuren? Want dat speelt ook mee in huurtoeslag

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 23:23

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 23:31

Yep, eigen voordeur. Eigen appartement, speciaal voor starters. Met eigen kamer, badkamer, keuken, schuurtje en tuin :D

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 23:42

Wat misschien ook wel een leuke tip is: het NIBUD adviseert om maximaal 1/3 van je inkomsten besteden aan huur aan te houden. Staan nog wel meer goede tips op de site http://www.nibud.nl

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 08:29

JayJillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 09:13

Gefeliciteerd met je eigen appartementje! Het maakt in kosten ook verschil of je huurt of koopt, maar aangezien je student bent ga ik er even van uit dat je huurt:

- is het incl. Of excl. Gas/water/electriciteit? Indien het exclusief is, kijk op internet naar de laagste aanbieder en laat je niet lekker maken met cadeautjes zoals Ipads etc waardoor je opeens veeeel duurder uit bent.

Zelf betaal ik €125 p.m. (woon samen met mijn dochter in een huisje met 2 verdiepingen, 3 slaapkamers dus bij jou zal t wel lager liggen.) Tip!: stel het maandbedrag niet te laag in, je kunt beter elke maand 20 a 30 euro te veel betalen waardoor je aan het eind van het jaar wat geld terugkrijgt dan dat je een klap geld moet bijbetalen!

- huurtoeslag: je hebt een eigen voordeur zag ik al. Je kunt het nu al doorgeven bij de belastingdienst dat je per 1 oktober gaat verhuizen waardoor je straks niet of minder lang hoeft te wachten op de uitbetaling.

- belasting. Ja, ook als student! Bij ons in het zuiden van Nederland heet het BSGW (belasting samenwerking gemeenten en waterschappen) hier kun je niet meer of minder aan betalen door meer of minder te verbruiken. Dit wordt gewoon thuis gestuurd met een rekening.

Bij mij was het dit jaar €370 euro. Ik heb kwijtschelding aangevraagd en ook gekregen (ivm studiefinanciering). Dus altijd kwijtschelding aanvragen via de desbetreffende website of telefoonnummer! Wie niet waagt, wie niet wint!

- verzekeringen. Een WA (wettelijke aansprakelijkheidsverzekering) is verplicht in Nederland. Een inboedelverzekering is ook sterk aan te raden. Als er schade is in je huis door inbraak of waterschade etc. Wordt het tenminste vergoed! Ik betaal als 'gezin' (ik+mijn dochter) in een eengezinswoning 18 euro per maand voor WA en inboedelverzekering. Niet de moeite waard om het te laten liggen!
Geef ook je adreswijziging even door bij je zorgverzekering.

- inrichting van je appartementje ligt helemaal aan jezelf. Ik heb de wasmachine en koelkast met vriezer nieuw gekocht voor 700 euro. De rest via mp of andere 2e hands sites. Mijn bed had ik van thuis meegenomen. Kosten voor mij waren: Woonkamer: stoelen €90, bank €150, tv €250, lampen €45, eetafel gratis, tv kastje €40, grote boekenkast €100.
Keuken: koelkast €350 (nieuw), dressoir/extra keukenkast €50, gasfornuis €40.
Hal/gang: kapstok €20
Badkamer/toilet: badkamerkastje €30, toilet'accesoires' +/- €15
Slaapkamer: nachtkastjes €40, bed van thuis meegebracht
Inloopkast: €150
Slaapkamer van mijn dochter sla ik even over dat is niet echt van toepassing denk ik haha.
Wasmachine staat hier in de kelder.
Tuinstoelen heb ik ook gratis gekregen.

Mijn totale uitgaven per maand inclusief auto, exclusief eten/drinken en exclusief pony zijn €1300 euro. Maar ik heb dan wel nog de kosten van een kind erbij zitten, hogere huur door groter huis, hoger g/w/e door meer verbruik etc.

Heel veel plezier in je nieuwe appartementje en als je nog vragen hebt mag je me ook een pb sturen! :)