Zwanger, ontslagen en een flut opleiding.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Indi_Vito

Zwanger, ontslagen en een flut opleiding.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 12:43

Hallo iedereen,

Ik ben momenteel 16 weken zwanger, op mijn werk ben ik ontslagen en ga ik in december weg.
Of beter gezegd mijn contract loopt af.

Ik heb alleen geen idee wat ik nu na mijn bevalling moet gaan doen, ik heb een flut opleiding gedaan waar ik nergens mee kom (dierenverzorging niv 3.)
En er is moeilijk werk te vinden in de dierenbranche.

Ik zou eigenlijk graag weer een opleiding gaan volgen maar met een huis een kind en wat huisdieren moet ik toch mijn geld hebben om rond te kunnen komen.
Hebben jullie enig idee wat mijn opties zijn in opleiding met werk en wat een beetje leuk verdiend?

Oehlala

Re: Zwanger, ontslagen en een flut opleiding.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:46

iig een werklozenuitkering aanvragen en dan toch kijken of je ergens tussentijds kunt werken en gelijktijdig een opleiding erbij doen? Geen makkelijke situatie.
Wat voor werk doe je nu?

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:48

Ik heb een beetje dezelfde situatie als jij. Paardenhouderij opleiding gedaan en nu met een kindje ander werk.

Ik volg een deeltijd opleiding verzorgende IG en werk deeltijd in de thuiszorg zij betalen dan ook mijn opleiding. Zo heb ik ook nog inkomen, bij mij op de opleiding zijn er ook die het zelfde doen via een verzorgingstehuis en daar meer uren kunnen maken. Misschien is dat een idee?

ElizeVdS

Ik zit een beetje in het zelfde schuitje, hoewel ik rechten gestudeerd heb. Ik ben nu 33 weken zwanger. Dacht ook (tijdens de zwangerschap al) weer wat te willen gaan studeren, houd er rekening mee dat dat bij de laatste loodjes van je zwangerschap niet realistisch is (en naar ik vrees met een pasgeboren kindje ook niet).

Wat vooral van belang is (en ik zelf ook niet zo goed weet).

Wat voor baan zou je willen? Als je dat niet weet: welke dingen zijn belangrijk (parttime kunnen werken, werksfeer, dingen die je wel/niet graag doet) in een toekomstige baan?
Welk niveau opleiding zou je willen doen?
Hoeveel tijd wil/kan je in een opleiding steken?

vuurneon

Je hebt nog zoveel week te gaan tot je bevalling! Waarom pak je nu niet een cursus erbij? :) Kun je tenminste je cv uitbouwen.

Wel even op tijd je ww regelen!

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:50

Mogen ze je wel ontslaan als je zwanger bent?

Check even je rechten mbt ontslagrecht, zwangerschapsverlof en uitkering

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:51

brighteyes85 schreef:

Haar contract is gewoon rechtsgeldig afgelopen :) dus er is geen sprake van ontslag.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:52

Als je toch weet dat je er per december uitligt dan kun je wachten maar ook nu gewoon heel veel solliciteren op een nieuwe baan, wat dan maar ook want je kunt met een kleine op komst het geld goed gebruiken.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:53

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:56

Laatst bijgewerkt door vuurneon op 04-09-15 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

flettie

brighteyes85 schreef:

Ze wordt niet ontslagen. Haar (tijdelijk) contract wordt niet verlengd en dat mag ook als je zwanger bent.

Ik zou als ik jou was ook nu alvast beginnen of wachten tot je je leven na de geboorte weer op rij hebt.
Ik heb toen ik hoogzwanger was van mijn 2e 32 uur in de werk gewerkt en de laatste loodjes van mijn thuisstudie BKB+BKC gedaan. 36 weken zwanger en toen 4 examens gedaan waarvan ik er ook nog 3 heb gehaald. Maar het is pittig heel pittig!

Kaka

De vraag is of het tijdelijke contract van TS niet verlengd wordt omdat zij zwanger is, of dat het sowieso niet verlengd zou worden.

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:58

Als je contract afloopt is het inderdaad gewoon einde verhaal, hoeven ze niet eens een reden voor op te geven. Ze mogen alleen je zwangerschap niet als reden aangeven (hoewel bij mij zelfs aangegeven is dat mijn zwangerschap een overweging is mijn contract niet te verlengen). Dan nog.. je kan het aanvechten en dan mag je blijven, wil je dat nog in een dergelijke omgeving die je dat aandoet?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:59

Kaka schreef:
De vraag is of het tijdelijke contract van TS niet verlengd wordt omdat zij zwanger is, of dat het sowieso niet verlengd zou worden.

Nee de vraag is 'wat nu' de reden waarom het niet verlengd wordt heeft TS niks aan.
Twee opties; nu al solliciteren of uitkering aanvragen zodra dat kan.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:59

Maakt niet uit. Werkgever zal toch beweren dat het niet vanwege d'r zwangerschap is maar ivm andere redenen.

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 13:03

In theorie is er een derde optie: rondkomen op geen salaris en die studie doen om daarna betere/andere perspectieven te hebben. Dan moet je wel de 'luxe' hebben die optie financieel aan te kunnen (of in ieder geval genoeg willen/kunnen inleveren).

Ik zou beginnen met goed onderzoek doen naar de vraag: wat wil ik?
(en als je het antwoord daarop weet of hoe je er achter kan komen hoor ik het graag, ik heb geen flauw idee)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 13:14

ElizeVdS schreef:
In theorie is er een derde optie: rondkomen op geen salaris en die studie doen om daarna betere/andere perspectieven te hebben. Dan moet je wel de 'luxe' hebben die optie financieel aan te kunnen (of in ieder geval genoeg willen/kunnen inleveren).

Ik zou beginnen met goed onderzoek doen naar de vraag: wat wil ik?
(en als je het antwoord daarop weet of hoe je er achter kan komen hoor ik het graag, ik heb geen flauw idee)

Waarom zou je dat met een kind (op komst) willen als er uitkeringen zijn juist voor deze situaties?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 13:15

Maar ook met een uitkering heb je ook zwanger, tot aan je verlof, dezelfde verplichtingen als iemand die niet zwanger is :)
Dus je moet gewoon solliciteren.

Een kortere cursus kun je prima volgen nog,stukje uitbreiding van je cv is altijd goed.

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 13:20

Uhh.. ik zou de vraag graag andersom stellen. Waarom zou je je hand ophouden als het niet strikt noodzakelijk is?

Ik ga geen uitkering/ww aanvragen als mijn contract straks afloopt, ik wil gaan studeren en ik het financieel red. Lijkt me niet meer dan fatsoenlijk!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 13:22

En een kind dan maar een boel ontzeggen? :)
De stress van kom ik deze maand wel rond zal ook erg goed zijn voor kind en moeder. :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 13:24

Fatsoenlijk? Je weet dat je gewoon betaald om verzekerd te zijn voor dit soort zaken he? Je hebt alleen recht op je ww als je ervoor verzekerd bent (via werkgever of dat je als zelfstandige iets afsluit).Daarvoor is een verzekering ook om er aanspraak op te maken als je er recht op hebt :) heeft niets met wel/niet fatsoenlijk te maken. Als ik met mijn paard per ongeluk schade maak bij mijn buurman, dan ga ik ook mijn AVP verzekering inschakelen :)

Je hebt natuurlijk wel gewoon plichten erbij, je moet gewoon elke week een sollicitatie activiteit ondernemen.

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 13:29

Mijn kind iets ontzeggen?
Waar haal je dat nou weer vandaan? Sorry maar wat een onwijs bekrompen reactie.

Ik zít in deze situatie. Ik kies er alleen voor mijn eigen hoofd boven water te houden ipv op de staat te gaan steunen. Zoals er staat: als ik het financieel red. Ik zal mezelf een keer uit eten ontzeggen, nooit mijn kind (of mijzelf/mijn man) essentiële levensbehoeften.

Mijn derde optie was enkel: je kan er ook voor kiezen niet meteen weer te werken maar gewoon een complete studie af te maken voor meer perspectief. Lijkt me juist een moedig besluit voor een jong gezin!

Vuurneon:
Ww is inderdaad geen goed voorbeeld. Dat heb ik in mijn geval sowieso maar 3 maanden, dus zal op lange termijn geen inkomstenbron zijn.

Mijn redenatie is meer: je kan er voor kiezen niet meteen te gaan werken (en dus zou moeten voldoen aan sollicitatieactiviteiten een farce zijn) en eerst voor je toekomst te werken, mits je het financieel kan veroorloven.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 13:32

Misschien kan je op termijn een werken en leren traject gaat doen BBL.
Bijv in de zorg.
Even afhankelijk van de plannen van de regering denk ik dat meeste instellen in 2016 wel weer een opleiding aanbieden ( in 2015 was dat bijna nergens mogelijk, gewoon een hele opleidingsstop).

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 13:33

En de vader van je kindje? Kan die niet bijspringen?

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 13:59

Ik kom er wel hoor, heb gelukkig een man en familie die me steunen, ook financieel.

Net als TS loop ik vooral vast op het wát ga ik doen?

Ben dus erg nieuwsgierig naar wat TS zelf leuk zou vinden, kunnen we het on topic houden en haar helpen iets te vinden :)