Motivatiebrief schrijven, help?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Carr_friesje

Motivatiebrief schrijven, help?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 22:26

Beste bokkers,

Nu ik eind september mijn opleiding afrond ben ik nu bezig met mijn 1e echte sollicitatie bij jawel... McDonalds :')

Nu moet ik een motivatiebrief bijvoegen maar daar loop ik dus een beetje op vast.
Ik ben iemand die waslijsten aan slechte eigenschappen van zichzelf kan opnoemen maar goede eigenschappen en kwaliteiten...mjah.. :+

Ben erachter gekomen dat ik toch wel een lichtelijke angst voor het onbekende, mensenvrees en lichtelijke faalangst heb.

Het idee dat ik straks als een nitwit in een goedlopend team terechtkom bij mensen die ik absoluut niet ken vliegt me als een soort paniekaanval naar m'n keel. (bang dat ik faal in m'n werk, mensen me raar of stom vinden en ik daardoor zoals altijd weer buiten de groep val.)

Nu weet ik ergens wel dat dat dikke stierenpoep is en dat ik me daar niet druk over moet maken.
Maar tot nu toe heb ik elke keer benauwd het scherm weg geklikt als ik met een sollicitatie bezig was. -O-

Iemand tips of ideeën?

Murthul

Re: Motivatiebrief schrijven, help?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:29

LZP > STW

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:30

Lijkt wel alsof ik dit geschreven heb :oo Ik lees even mee !

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:31

Over welke functie gaat het? Gewoon achter de kassa / in de keuken of meer leidinggevende functie?

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:35

Ik heb er zo'n hekel aan dat ik standaard probeer te bellen en dan alleen hoef te mailen "Zoals telefonisch besproken, bijgaand mijn CV" :')

Maar er staan op internet heel veel voorbeeldbrieven... Gewoon daar "zelf" wat van maken :)

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 22:41

Het gaat gewoon om crewlid.
Dus bediening, kassa, drive, keuken.

Loop er nu wel tegenaan dat ik eigenlijk helemaal geen CV heb.
Wel in m'n puberjaren kleine bijbaantjes gehad als vakkenvuller, in de bediening en stage gelopen in een winkel dus ervaring met verkoop.

Ik heb ADHD en merk dat ik er heel veel moeite mee heb om de chaos in m'n hoofd fatsoenlijk op papier te zetten.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:41

Ik heb daar nooit echt moeite mee. Voel me heerlijk als ik mezelf weer eens de hemel in heb geprezen in zo'n brief. :o misschien kun je meenemen wat je in je opleiding hebt gedaan, wat goed aansluit. En je bent natuurlijk een harde werker, teamplayer, dat soort dingen. Kijk op de site of bedenk wat een werkgever allemaal belangrijk vindt en sluit daar op aan. Zorg dat je enthousiast bent, of doe alsof. Succes!

Edit, ik kan je later wel nog uitgebreider antwoorden als je wilt. Hang nu voor de tv. :')

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:44

Moet je daar serieus een motivatiebrief voor schrijven? Is die McDonald's zo streng dan? McDonald's bij mij neemt zo'n beetje iedereen aan, hoefde alleen maar een sollicitatieformulier in te leveren. Maargoed.

Misschien iets dat je juist de veelzijdigheid leuk vindt, dat je je op meerdere vlakken kan ontwikkelen doordat je kassa, drive en keuken doet?

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 22:46

Ben via de site aan het solliciteren en daar heb je de mogelijkheid om foto, CV en motivatiebrief bij te voegen.
Ik wil niet zomaar m'n gegevens doorsturen, daar krijgen ze er volgens mij al zat van.
Wil wel laten weten wat ik kan en waarom ik graag wil werken.

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:47

Ik vond het ook altijd erg lastig, maar na 6 jaar studie (met tig zelfreflecties per jaar) en talloze bijbaantjes ben ik er achter gekomen dat het echt niet zo lastig is!

Ten eerste, kijk naar wat ze zoeken. Ik weet niet of McDonalds echt vacatures heeft, maar daar staat vaak in wat voor kwaliteiten ze zoeken in iemand (harde werkers, doorzetters etc.), daar kun je dan mooi op inspelen (voorbeelden geven WAAROM jij een doorzetter bent).

Verder kun je kijken naar een lijst van competenties (eerste hit van google: http://www.sollicitatiedokter.nl/tips-e ... petenties/)
Vind je het niet erg om een keertje een extra avond te komen werken? Wil je in de vakanties meer werken? Dan mag je jezelf flexibel noemen.
Kom je altijd op je werk? Ben je altijd op tijd? Zorg je dat je je taken altijd uitvoerd? Dan ben je ook betrouwbaar. Etc.

Ga de competenties eens na en bedenk bij jezelf of je er goed in bent en zo ja, waar dat uit blijkt. Kies er 3 uit en geef in je motivatie ook voorbeelden waaruit blijkt dat je dat bent/kan! (En dat kan ook school- of hobbygericht zijn!)

Vergeet ook niet in je motivatie te zetten waarom je juist DAAR wil werken :) (tip, ook hier kun je weer gebruik maken van de vacature. Staat er bijvoorbeeld "wil je werken in een leuk en enthousiast team?", speel daar dan op in!). Op internet staan inderdaad veel voorbeeldbrieven die je kunnen helpen! (sowieso met de opbouw van de brief)

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:50

Qua motivatiebrief gewoon niet te lang opschrijven. Voor mijn (1e) sollicitatie bij de Jumbo waren het nog geen 10 regeltjes. Wel duidelijk zijn met waarom jij daar wil werken en waarom ze jou dan moeten kiezen en niet iemand anders. *mocht je een voorbeeld van mijn motivatiebrief willen, stuur maar een pb!*

Meestal zijn ze bij de McDonals e.d. Niet super kieskeurig hoor (als ik kijk naar wat er soms aangenomen wordt... :P), gewoon een neutrale (beetje slijmen) motivatiebrief en een normale cv. Ze zijn de lege puber-cv's wel gewend. En dingen zoals vakkenvullen/bediening er wel in zetten, is wel een voordeel.

Edit: grappig. Stuur deze post, zie ik gelijk een reclame voor het maken van cv's en zo :')

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 23:03

Daar heb je inderdaad wel een punt over die lege puber CV's haha.

Pff zit met word voor m'n neus maar ik krijg niks concreets op papier :\

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 23:08

Vertel in je brief wat je leuk lijkt aan het bedrijf. Dat je graag bezig bent met verschillende soorten mensen. Misschien kun je een keer een uurtje gaan observeren en aan de hand daarvan vertellen waarom jij het nieuwe gezicht van de Mac bent

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 23:09

Ben nu wel iets aan het schrijven maar heb het idee dat ik er een heel verhaal omheen klets.
Mag ik 'm straks naar iemand pb'en om er even naar te laten kijken?

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 23:15

In je CV schrijf je jouw ervaringen en competenties in jouw motivatie brief schrijf je waarom je voor dat bedrijft wilt werken of waarom die job jou aantrekt. Niets van je CV herhalen in je motivatie brief. Motivatie brief mag best kort zijn zo'n 2 alinea's van ongeveer 2 a 3 regeltjes.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 23:17

Wow,
Dus eigenlijk ben ik nu een soort CV als motivatiebrief aan het schrijven :+
Dacht dat je CV vooral een opsomming was van vorige werkgevers (en de data van wanneer tot wanneer je er gewerkt hebt, en dat heb ik dus allemaal niet meer.)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 23:27

Ik denk dat een motivatie brief vaak wel iets minder ingewikkeld kan dan een echte solicitatie brief. Ik heb bij een snackbar/ijssalon ooit aangegeven dat ik dol was op ijsjes en toen ben ik ook aangenomen :D . Niet te moeilijk denken je hoeft niet alle redenen te bedenken waarom je geweldig bent en je wel raket geleerde kan worden alleen waarom je best bij macdonalds kan en wil werken :P .

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 23:28

mag ik je even een pb sturen met wat ik tot nu toe heb liedje?

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 23:31

Motivatiebrief is over jezelf, wat je kwaliteiten zijn, waarom jíj degene bent die ze moeten aannemen. Maar ook waarom jij bij hun wil werken. Niet te langdradig, McDonald's heeft denk ik niet vreselijk hoge verwachtingen. :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 23:57

Ik heb eerlijk gezegd niet zoveel ervaring met macdonalds als bedrijf (en ik ben dyslect dus teksten nakijken is niet mijn sterkste punt) dus ik weet niet of ik je kan helpen :o? .

Overgens ga ik er voor 99% procent vanuit dat bedrijven waar je een formulier inlevert met een korte motivatie die motivaties niet in eerste instantie doornemen. Ik heb toen ik nog bliepmiep was en mijn arm brak ooit wat weken sollicitaties weg mogen werken bij mijn lokale supermarkt. Ik nodigde mensen gewoon uit als ze jong genoeg waren, daarna pas ging het sollicitatie formulier naar degene die erover ging, ik durf zelfs nog te betwijfelen dat de motivatie dan gelezen werd. De persoon in kwestie was immers toch al uitgenodigd, of ie dan tijdens het gesprek een beetje representatief over kwam was waarschijnlijk belangrijker. (Arme mensen die zich druk hebben gemaakt over wat ze in zo'n formulier zetten, terwijl maar 2 van de regels gelezen werden :o )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 15:56

ik heb vandaag ook gesolliciteerd met motivatie brief en ik heb geschreven dat het me een leuk baantje lijkt wat goed aansluit en dat ze me kunnen bellen/uitnodigen :+

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 18:39

Alle tips hebben helaas niks uitgemaakt.

Kreeg net een standaard mailtje terug dat ze de sollicitatieprocedure helaas niet met me voortzetten...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 09:37

Jammer. Je zou vast te oud zijn gezien ze alleen maar jong spul aannemen

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 17:06

ja dat zal wel (zoals overal)
Wordt deze maand 21.